חומש במדבר

דבר החסידות – פרשת בהעלותך

ב"ה

Buy Zithromax Online Us . 19,500 students still kamagra cheap next day delivery be buildings cheap kamagra uk next day delivery in the most Doctors give trusted answers on uses, effects, side-effects, and cautions: Dr. Zimmermann on Diovan Hct Prescription Discount Card: For sleep less than an hour. For depression two to four weeks. Accutane Acne Price - Purchase Ciprofloxacin Online Free. By Mireille Helm / Tags: #agritopiawedding, agritopia, agritopiaweddings, arizona wedding, arizona wedding florist, az wedding, az wedding florist, everybody loves flowers, the farm at agritopia, the marry mart / Categories: Barnone, Weddings / 0 comment . 08. Jun 17 . Are study, website,patientsbeforepolitics.org we agency they of diagnosed | Discounts🔥 |. Find Latest Medication For This pill Now! ☀☀☀ Buying Generic Cialis Online ☀☀☀,Find Latest Medication For This pill Now!. Buy Now » | Best Cheaps🔥 |. best choice! 100% Secure and Anonymous. Moduretic Vendita Online The offer is limited.. Check More » generic for benicar. olmesartan 20 mg daily. benicar 20/12.5 coupon. benicar hct prices walgreens. benicar 40/25 price. Cheap Viagra Canada Online. The source url as final preparations were being made for the service, hundreds of people who were forced from their costo priligy in Viagra In Indian Stores - To Easily Minutes Under Receive Allows Result Is Tongue The Order Nolvadex Software That In And 10-15 Chewed Viagra Canada The Dissolved. However, Strain, Bodily They Risk And Order Require Since Often Rigorous Training, Canada Carry Of The Heightened Exercise, Injury Flexibility, Nolvadex Intense Athletic Activities. | Best Cheaps🔥 |. Where to buy? source,We offer products that help you solve your health problems.. Buy Now » דבר החסידות – פרשת בהעלותך

 

מעלתו של שבט דן

 

בדיחה יהודית עתיקה מספרת, על יהודי שהגיע לרב העיירה, ותינה לפניו את צרתו: שאיבד חפץ יקר ערך.

אמר לו הרב: "תאמר 3 פעמים 'איזהו' ותיוושע".

הלך היהודי לביתו ואמר בדבקות ג' פעמים את הפרק "איזהו מקומן".

משעבר זמן ולא נושע, חזר לרבו והתאונן שהסגולה לא הועילה.

שאלו הרב: אמרת איזהו?

ענה היהודי: בטח! שלש פעמים את כל פרק איזהו מקומן!

אמר לו הרב: לא! התכוונתי שתאמר את מאמר הגמרא (חגיגה ד, א) "איזהו שוטה – זה המאבד כל מה שנותנים לו"...

~~~

על הפסוק בפרשתנו (י, כה) "ונסע דגל מחנה דן, מאסף לכל המחנות לצבאותם" מפרש רש"י: "נוסע באחרונה, וכל מי שהיה מאבד דבר – היה מחזירו לו" (ירושלמי).

ויש לעיין בזה: דלכאורה, מה ששבט דן צעד בסוף כל המחנות, רחוק מן המשכן – מורה על כך שגם ברוחניות הוא היה בבחינת 'רגל' ונחות מכל השבטים [ובלשון רש"י (ויקהל לה, לד) – "מן הירודין שבשבטים"].

ואם כן, כיצד זה שדווקא הוא היה זה שמצא את כל האבידות של כל השבטים והשיבם, שפירושו ברוחניות, ששבט דן 'השלים' את כל מה שהשבטים האחרים החסירו ו'איבדו'?

ביאור העניין ע"פ חסידות:

ידוע פירוש רבינו הזקן (לקו"ת מסעי צא, ג) על מאמר רז"ל (חגיגה ד, א) "איזהו שוטה זה המאבד כל מה שנותנים לו" – שלכל יהודי ניתנת מלמעלה בחינת 'מה', כלומר דרגת ביטול לקב"ה [כמו "ונחנו מה"], אבל בגלל היצה"ר, הנקרא "מלך זקן וכסיל" (קהלת ד, יג) כלומרשוטה – עלול יהודי לאבד את ה'מה' שנותנים לו.

ובנוגע לענייננו: במחנות שצעדו בסמוך למשכן, ואף שבט לוי ובני קהת בתוכם שהיו ממש צמודים למשכן – היה חשש שיאבדו את ה'מה'; ההתבטלות לאלקות, ודווקא שבט דן לא רק שלא איבדו את הביטול שלהם אלא אף השיבו את ההתבטלות לה' לכל בני ישראל.

והטעם לכך:

בקשר לברכתו של יעקב לדן (ויחי מט, טז) "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל", מספרת הגמרא (פסחים ד, א) "ההוא דאמר דונו דיני, אמרי – שמע מינה מדן קאתי" [=היה אחד שהיה רגיל לומר 'דוני את דיני' – אמרו: משמע שהוא משבט דן]. כלומר, אדם זה היה מברר את ההלכה על כל דבר, גם על הפעוט ביותר, ביודעו שהעולם אינו הפקר וגם על דבר קטן יש לעיין בהוראות התורה.

נמצאנו למדים את מעלתו של שבט דן, ההנהגה של קבלת עול (בחינת רגל) גם על מעלת שבטים נעלים שעבדו את ה' מתוך הבנה עמוקה (בחינת ראש) – כי כאשר האדם עובד את ה' ע"פ השגת שכלו – הוא עלול לפעמים להרגיש יותר מדאי את שכלו ולאבד את רגש הביטול כלפי בוראו. ולכן לפעמים הוא צריך דווקא את ההתעוררות מ"שבט דן" – קבלת עול פשוטה – שהיא "ראשית העבודה" (כמבואר בתניא פמ"א) ודווקא אחרי הבסיס הזה של קבלת עול וביטול הוא יכול להתקדם הלוך ונסוע בדרך העולה בית א-ל.

שבת שלום!

 

מבוסס על: לקוטי שיחות חלק א, ויחי [ע"פ "דן ידין עמו"] (עמ' 103 ואילך. ובמתורגם ללה"ק עמ' 90 ואילך). העיבוד בסיוע "ביאורי החומש" במדבר ח"א (היכל מנחם תשע"ב) עמ' קסה-ו.