- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם בשישי, 22 נובמבר 2024 11:02
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 80
פרשת חיי שרה - אברהם ושרה - במה זכו?
מאת: אהובה קליין.
פרשה זו גדושה נושאים חשובים , כדאי לשים לב לשם הפרשה: "חיי שרה" כל זה בזמן שהתורה מתארת את מותה ורכישת המערה במערת המכפלה על ידי אברהם - בכסף מלא, כנאמר: "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ. וַיָּקָם, אַבְרָהָם, מֵעַל, פְּנֵי מֵתוֹ; וַיְדַבֵּר אֶל-בְּנֵי-חֵת, לֵאמֹר. גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנֹכִי, עִמָּכֶם; תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת-קֶבֶר עִמָּכֶם, וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי...וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם-הָאָרֶץ, לִבְנֵי-חֵת. וַיְדַבֵּר אִתָּם, לֵאמֹר: אִם-יֵשׁ אֶת-נַפְשְׁכֶם, לִקְבֹּר אֶת-מֵתִי מִלְּפָנַי--שְׁמָעוּנִי, וּפִגְעוּ-לִי בְּעֶפְרוֹן בֶּן -צֹחַר. וְיִתֶּן -לִי, אֶת-מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר-לוֹ, אֲשֶׁר, בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ: בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִּי... וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן, אֶת-הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת--אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף, עֹבֵר לַסֹּחֵר. וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן, אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה, אֲשֶׁר, לִפְנֵי מַמְרֵא: הַשָּׂדֶה, וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ, וְכָל-הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה, אֲשֶׁר בְּכָל-גְּבֻלוֹ סָבִיב. לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה, לְעֵינֵי בְנֵי-חֵת, בְּכֹל, בָּאֵי שַׁעַר-עִירוֹ. וְאַחֲרֵי-כֵן קָבַר אַבְרָהָם אֶת-שָׂרָה אִשְׁתּוֹ, אֶל-מְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה עַל-פְּנֵי מַמְרֵא--הִוא חֶבְרוֹן: בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ, לְאַבְרָהָם—לַאֲחֻזַּת -קָבֶר: מֵאֵת, בְּנֵי-חֵת". [בראשית כ"ג, א'-כ']
בהמשך נאמר: "וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת-אַבְרָהָם, בַּכֹּל".[להלן כ"ד, א']
השאלות הן:
א] מה הייתה חשיבותה של שרה?
ב] מהי חשיבות אברהם מבחינה רוחנית ומבחינה גשמית?
תשובות.
חשיבותה של שרה.
חז"ל מסבירים: למרות תיאור מותה וקבורתה של שרה הפרשה נקראת: "חיי שרה" וזאת בדומה לפרשת "ויחי" המתארת את מות יעקב , מכאן נרמז: "צדיקים במיתתם קרויים חיים" [מסכת ברכות י"ח, ע"ב,]
הרשב"ם והזוהר: מתייחסים לפסוק:
"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה".
ומסבירים: כי שרה הייתה האישה היחידה - שהתורה מפרטת את שנות חייה - היות והיא הייתה אם האומה העברית כפי שנאמר:
"הַבִּיטוּ אֶל-אַבְרָהָם אֲבִיכֶם, וְאֶל-שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם: כִּי-אֶחָד קְרָאתִיו, וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ". [ישעיהו נ"א, ב']
בעל הטורים מסביר: "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה"- לפני זה כתוב: "ובתואל ילד את רבקה" - עד שלא שקעה שמשה של שרה, זרחה שמשה של רבקה.
כלומר: חיי " שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה" ראשי תיבות: "שמש" ולכן כתוב: "וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ" [קהלת א', ה']
ע"פ השמועה: "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה"-"וַיִּהְיוּ"- בגימטרייה: ל"ז - רמז לטוב שבחייה - אלה ל"ז שנים אחרונות של חייה משנולד יצחק . לפני כן חייה של שרה לא היו שלמים - היות ומי שאין לו בנים - חשוב כמת.
רש"י סובר: כי לא מנתה התורה את כל שנותיה של שרה בבת אחת מאה ועשרים ושבע שנים, אלא הוזכר כל מניין בנפרד: מאה שנה, עשרים שנה, ,שבע שנים" - כדי ללמד על כל מניין שנים משהו, והרמז הוא: אפילו בהיותה בת מאה שנים הייתה כבת עשרים שנה – לעניין החטאים ,מה בת עשרים לא חטאה- שהרי בת עשרים שנה - - אין בה חטא- לפי שבית דין של מעלה אינם מענישים עד גיל עשרים שנה.
ואף בהיותה בת עשרים - הייתה דומה לילדה בת שבע - מבחינת יופי הנעורים.
על המילים: "שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה" מסביר רש"י: כי כל שנות חיי שרה היו לטובה.
על כך מפרשים רבים תמהים: כיצד ניתן להגיד שכל שנותיה היו לטובה? הרי שרה עברה גם ייסורים רבים בחייה? דוגמת הרעב בארץ שאילץ אותה ואת אברהם לרדת מצרימה. ובעצם כל עשרת הניסיונות שעבר אברהם בחייו הם היו גם ניסיונות קשים ומרים לשרה.
רבי זושא מאניפולי עונה על כך: שרה אימנו הייתה נוהגת על פי דברי חז"ל:" מברכין על הרעה - כשם שמברכין על הטובה" [מסכת ברכות. ט' ,ד'] לכן על כל דבר הייתה שרה אומרת: "גם זו לטובה".
על פי אגדת חז"ל- שרה בדומה לאברהם, קיימה הרבה מצוות ומעשים טובים.: היא עשתה חסדים עם הנשים ,כאשר ראתה נשים לבושות קרעים - היא תפרה להן שמלות ולא נתנה לעצמה לנוח - ימים כלילות. במהלך היום הייתה מסייעת לאברהם לשרת את האורחים שהיו באים אליהם ובלילות- הייתה תופרת שמלות לנשים עניות ולילדיהם.
כשראה הקב"ה - את אהבתה ומסירות הנפש שהעניקה לעניים, שלח לה ברכה במעשה ידיה: היה הנר – דולק מליל שבת אחד עד ליל שבת שני ואת אוהלה היו מקיפים ענני זוהר. ששימשו לה לכבוד ולתהילה, שמם של אברהם ושרה - הלך וגדל עד שכל משפחות האדמה - נתברכו בהם.
על פי רש"י: ידוע ששרה הייתה מגיירת את הנשים ובכך סייעה לאברהם שהיה מגייר את האנשים..
חשיבות אברהם מבחינה גשמית ורוחנית.
ידוע שאברהם התנסה בעשרה ניסיונות ובכולם עמד בהצלחה.
על כך אומר ה"נתיבות שלום": להודיע על חיבתו של ה' לאברהם- לפי שעלה ונתעלה במדרגותיו בעבודתו וביגיעתו, שהיה תמיד מתגבר על יצר הרע.
אברהם עבד את בוראו בשני יצריו - גם את יצר הרע הפך לטוב וכך עבד את ה' מתוך אהבה רבה.
הרמב"ם אומר על כך : "ומעלה זו - היא מעלה גדולה מאד.." והיא מעלת אברהם אבינו שקראו הקב"ה אוהבו לפי שלא עבד אלא מאהבה.
על פי רש"י: משנפטרה שרה - אברהם בא מבאר שבע ששם התעכב בשובו מן העקדה.
שואל רש"י מדוע נסמכה מיתת שרה לעקדת יצחק? אלא על ידי שהודיעו לשרה שיצחק בנה היה מוכן כבר לשחיטה והיה סמוך למיתתו שעדיין לא נשחט - פרחה נשמתה כתוצאה מהבהלה הגדולה - בעקבות העקדה היא מתה.
כאשר אברהם הולך לרכוש את קברה של שרה במערת המכפלה- הוא מתעקש לקנות את המערה והשדה בכסף מלא - למרות שעפרון הציע להעניק את המקום לאברהם במתנה - אברהם רצה להבטיח לדורות הבאים את המקום לנצח - בדומה לדוד המלך שרכש את מקום המקדש בכסף מלא מארוונה היבוסי. [דברי הימים- א' כ"א, כ"ב]
בתום רכישת המערה והשדה נאמר על אברהם: "וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים" נשאלת השאלה, מה הכפילות - מדוע נוספו המילים:"
"בָּא בַּיָּמִים? על כך הסבר יפה:
אברהם אבינו היה מנצל כל יום ויום בחייו למעשה חסד וצדקה עם כל ימיו אלו בא לפני בוראו.
נאמר גם: "וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת-אַבְרָהָם, בַּכֹּל".
ר' אברהם יעקב מסדיגורא מסביר: "וְדֹרְשֵׁי יְהוָה, לֹא-יַחְסְרוּ כָל-טוֹב"
[תהלים ל"ד, י"א].יהודים המחוברים לה' לא חסר להם דבר כי כל מה שיש לצדיקים וכל מה שבא עליהם - הם מקבלים באהבה והכל טוב להם.
ה"נתיבות שלום" מביא את דברי חז"ל: אברהם קיים את כל התורה [יומא כ"ה] ולכאורה היה הוא וגם יצחק ויעקב- קודם מתן תורה- ומהיכן ידעו את התורה וקיום מצוותיה? אלא ששורש כל קיום התורה של האבות היה לעשות הישר והטוב בעיני ה' ומשורש של עשייתם נבנו כל התורה והמצוות אצל האבות לפיכך נקראו ישרים.
לסיכום לאור האמור לעיל - ניתן להסיק : כי אברהם ושרה זכו להיות מבורכים , כל - זה בזכות מעשיהם הטובים והפצת האמונה בה', לפיכך היו ראויים להתברך במיטב הברכות ועל כן מן הראוי שעם ישראל ימשיך את דרכם זו ויזכה בכל הברכות והישועות.
יפים וחשובים דברי דוד המלך:
"טַעֲמוּ וּרְאוּ, כִּי-טוֹב יה'; אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר, יֶחֱסֶה -בּוֹ. יְראוּ אֶת-ה' קְדֹשָׁיו: כִּי-אֵין מַחְסוֹר, לִירֵאָיו".[ תהלים ל"ד, ט'- י']
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם בשישי, 22 נובמבר 2024 11:01
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 84
אַבְרָהָם אֲבִי הָאֻמָּה
שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן. ©
אַבְרָהָם אֲבִי הָאֻמָּה
לָעַד יְשַׁמֵּשׁ דֻּוגְמָא
לְבָנָיו דּוֹרֵי דּוֹרוֹת
כָּאן בְּאֶרֶץ הָאָבוֹת.
אֶת הָאֱלוֹקִים-עָבַד בְּאַהֲבָה
עֲשָׂרָה נִיסְיוֹנוֹת הִתְנַסָּה
לָרְחוֹקִים הֵפִיץ אֱמוּנָה
בַּבּוֹרֵא עוֹלָם- רָם וְנִשָּׂא.
רָכַשׁ מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה
בְּכֶסֶף מָלֵא לְשָׂרָה
בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ חָזָה עָתִיד
בַּתּוֹרָה וּבַחֲסָדִים הִתְמִיד.
הִתְבָּרֵךְ כָּאַב הֲמוֹן גּוֹיִים
לַקְּרוֹבִים וְהָרְחוֹקִים הֵאִיר פָּנִים
הִתְעַשֵּׁר בְּקִנְיָין וּנְכָסִים
בַּמִּרְעֶה וְשָׂדוֹת יְרֻקִּים.
גַּם בִּהְיוֹתוֹ זָקֵן בָּא בַּיָּמִים
לָמַד תּוֹרָה לֵילוֹת כְּיָמִים
בְּאַרְצֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה צְעָדָיו חֲתוּמִים
לְאוֹרוֹ נֵלֵךְ לְנֶצַח נְצָחִים.
הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת: פָּרָשַׁת "חַיֵּי שָׂרָה" [חֻמַּשׁ בְּרֵאשִׁית]
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם בחמישי, 16 נובמבר 2023 16:26
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 438
דָּוִד הַמֶּלֶךְ בְּזִקְנָתוֹ
מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©
דָּוִד הַמֶּלֶךְ בְּזִקְנָתוֹ
עֲטוּר בִּגְדֵי תִּפְאַרְתּוֹ
עֲטֶרֶת זָהָב לְרֹאשׁוֹ
מָה נוֹרָא - תַּשׁ כּוֹחוֹ.
אָמְנָם , רַק בֶּן שִׁבְעִים
בִּגְדֵי מַלְכוּת הֲדוּרִים
אֵלֶּה אֵינָם מוֹעִילִים
קֹר גּוּפוֹ מַעֲצִימִים .
עֲבָדָיו מְטַכְּסִים עֵצָה
מְבַקְּשִׁים נַעֲרָה בְּתוּלָה
תְּשַׁמֵּשׁ לוֹ סוֹכֶנֶת
כְּחוֹמָה עָלָיו סוֹכֶכֶת.
דָּוִד בָּא בַּיָּמִים
שְׂבַע מִלְחֲמוֹת וּבָנִים
לְשָׁאוּל קֶרַע הַמְּעִיל
עַתָּה הַשּׁוּנַמִּית לוֹ תּוֹעִיל.
ְהַנַּעֲרָה יָפָה עַד מְאֹד
רְאוּיָה כֻּלָּהּ כָּבוֹד
ַאֲדֹנִיָּה אוֹתָהּ חָמֶד
שֶׁמָּא הִיא בְּהֶישֵּׂג יָד.
הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת הַהַפְטָרָה לְפָרָשַׁת חַיֵּי שָׂרָה [ מלכים ]
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם בחמישי, 17 נובמבר 2022 06:10
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 673
פרשת חיי שרה - רכישת מערת המכפלה בידי אברהם - כיצד?
מאת: אהובה קליין
פרשה זו פותחת בתיאור מותה של שרה אימנו:
"ויִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ וַיָּקָם, אַבְרָהָם, מֵעַל, פְּנֵי מֵתוֹ; וַיְדַבֵּר אֶל-בְּנֵי-חֵת, לֵאמֹר. גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנֹכִי, עִמָּכֶם; תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת-קֶבֶר עִמָּכֶם, וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי. וַיַּעֲנוּ בְנֵי-חֵת אֶת-אַבְרָהָם, לֵאמֹר לוֹ שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי, נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ--בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ, קְבֹר אֶת-מֵתֶךָ; אִישׁ מִמֶּנּוּ, אֶת-קִבְרוֹ לֹא-יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ" [פרק כ"ג, א- י"ב]
בהמשך אברהם רוכש את מערת המכפלה - לקבורת שרה:
"וַיְדַבֵּר אֶל-עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם-הָאָרֶץ, לֵאמֹר, אַךְ אִם-אַתָּה לוּ, שְׁמָעֵנִי: נָתַתִּי כֶּסֶף הַשָּׂדֶה, קַח מִמֶּנִּי, וְאֶקְבְּרָה אֶת-מֵתִי, שָׁמָּה. וַיַּעַן עֶפְרוֹן אֶת-אַבְרָהָם, לֵאמֹר לוֹ. אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי, אֶרֶץ אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל-כֶּסֶף בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה-הִוא; וְאֶת-מֵתְךָ, קְבֹר. וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם, אֶל-עֶפְרוֹן, וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן, אֶת-הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת--אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף, עֹבֵר לַסֹּחֵר. וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן, אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה, אֲשֶׁר, לִפְנֵי מַמְרֵא: הַשָּׂדֶה, וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ, וְכָל-הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה, אֲשֶׁר בְּכָל-גְּבֻלוֹ סָבִיב. לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה, לְעֵינֵי בְנֵי-חֵת, בְּכֹל, בָּאֵי שַׁעַר-עִירוֹ. וְאַחֲרֵי-כֵן קָבַר אַבְרָהָם אֶת-שָׂרָה אִשְׁתּוֹ, אֶל-מְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה עַל-פְּנֵי מַמְרֵא--הִוא חֶבְרוֹן: בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ, לְאַבְרָהָם—לַאֲחֻזַּת -קָבֶר: מֵאֵת, בְּנֵי-חֵת". [להלן: כ"ג, י"ג- כ']
השאלות הן:
א] במה ייחודה של שרה?
ב] מה תכנן אברהם כשרכש – בכסף מלא את מערת המכפלה?
תשובות.
ייחודה של שרה.
רש"י טוען: שכל חיי שרה היו שווים לטובה, אך הדבר מעלה תימהון, הרי שרה עברה גם תקופות קשות בחייה? במהלך חייה ירדה למצרים עם אברהם -בתקופת הרעב בארץ ישראל ושם נלקחה לבית פרעה, הייתה תקופה שהיא נלקחה לבית אבימלך בגרר , בנוסף הייתה גם עקרה עד היותה בגיל תשעים.
ההסבר לכך הוא על פי דברי חז"ל [מסכת ברכות ס']: רבי עקיבא אומר:' לעולם יהא אדם רגיל לומר: כל דעביד רחמנא לטב עביד' [כל מה שעושה הקב"ה - לטובה הוא עושה זאת]
מנגד, מובא בחז"ל [מסכת תענית כ"א] ' נחום איש גמזו היה אומר: על כל מה שעובר עליו,' גם זו לטובה'
נשאלת השאלה, מה ההבדל בין שתי דעות אלה?
הרב מפולנאה בספרו "תולדות יעקב יוסף", [פרשת ויחי]עונה לשאלה זו: ההבדל בין דעת ר' עקיבא לבין רבי נחום איש גמזו הוא: ש'כל מה דעביד רחמנא לטב עביד' הכוונה: שאם נראה לאדם במבט ראשון שקרה לו משהו רע, הוא צריך להאמין שהתוצאה הסופית תהיה טובה.
מנגד , דעתו של רבי נחום איש גמזו הייתה: במילותיו: "גם זו לטובה" כל מה שקורה לאדם בחייו – זה כבר טוב! ולא רק להאמין שהתוצאה לעתיד תהיה טובה.
מתוך דברים אלה, ניתן להסיק: כי שרה הייתה בדרגה מרוממת של אמונה בה' בבחינת: "גם זו לטובה" ,למרות כל המורדות שעברה בחייה אמרה - שהכול לטובה לכך התכוון רש"י : שכל שנותיה היו שווים לטובה. [על פי הספר :"אור שלום" של הרב שלום ברגר].
האגדה מספרת:
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִרְחִיק אַבְרָהָם לָלֶכֶת וְתִיקַץ שָׂרָה, וְיָבוֹא הַשָּׂטָן וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ: הַגִּידִי נָא לִי אַיֵּה אִישֵׁךְ? וַתַּעַן שָׂרָה וְתֹאמַר: אִישִׁי הָלַךְ לְדַרְכּוֹ ,וְיוֹסֵף הַשָּׂטָן לְדַבֵּר וְאָמַר: וְיִצְחָק בְּנֵךְ הַנֶּחְמָד אַיֵּהוּ? וְתֹאמַר שָׁרָה: יִצְחָק בְּנִי הָלַךְ עִם אַבְרָהָם אִישִׁי אֶל אַחַד הַמְּקוֹמוֹת לִלְמֹד שָׁם מוּסָר וּבִינָה! וַיֹּאמֶר הַשָּׂטָן: מַדּוּעַ נְתַתִּיהוּ לָלֶכֶת עִם אַבְרָהָם אִישֵׁךְ? הֵן לֹא תִּרְאִי עוֹד אֶת בְּנֵךְ לְעוֹלָם! וִימָרְרוּ דִּבְרֵי הַשָּׂטָן הָאֵלֶּה אֶת שָׁרָה מְאֹד וְתֹאמַר: הַתְאֻנֶּה לְאָדָם רָעָה בִּלְתִּי אִם חָפֵץ ה' ? יֵלֵךְ נָא בְּנִי אֶל דַּרְכּוֹ וַה' יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו וְיֵמַר הַמַּעֲנֶה הַזֶּה לַשָּׂטָן מְאֹד וַיֵּצֵא מֵאֵת פְּנֵי שָׁרָה וְיָבוֹא אֶל אַבְרָהָם....."
על פי תגובתה של שרה - אל השטן - נראה, כי שרה הייתה חזקה באמונתה בה' ועל כן היא גברה על השטן - באמצעות כוחה הרוחני והעוצמתי.
רש"ר [ הרב שמשון רפאל הירש] מסביר: על פי דברי חז"ל: שחיי שרה נחלקים לשלוש קבוצות גיל נפרדות ואין הכוונה שרה חיה מאה ועשרים ושבע שנים, אלא מאה שנה, עשרים שנה ושבע שנים - שלושה מספרים אלה מייצגים – את המהלך השלם של החיים האנושיים: הילדות, תחילת שנות הבגרות, הזקנה המלאה, יש כאן סיכום של שלמות מוסרית עוצמתית - ומי שחי את חייו כשממלא אותם באופן מקסימלי - לוקח מכל תקופת גיל של חייו את התכונה המפארת אותה - המשך לתקופה הבאה , זוהי הכוונה למילים: "בא בימים"
האדם שומר בכל תקופה ותקופה את הישגיו הרוחניים והמוסריים ונוטל אותם עמו הלאה בהמשך חייו. כך שרה לקחה את יופי ילדותה לתחילת שנות הבגרות ושמרה על תמימות של אישה בת עשרים לכל תקופת חייה.
כל חיי שרה היו שנים מלאות בחיוניות ושמחה - חיים טובים מלאי משמעות לא היה בו רגע מבוזבז.
לא היה יום בחייה שהיה חסר חשיבות ,על כך אומרים חז"ל: ,יודע ה' חיי תמימים" כלומר אנשים החיים עם ה' בשלמות - ו"כשם שהם תמימים כך שנותיהם תמימים" , אין יום מחייהם שאינו נרשם בספר הזיכרונות לפני ה'!
רבינו בחיי מבאר: בכך שאברהם קבר את שרה:
"בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" בא הכתוב להודיע: כי שרה הצדיקה נפטרה בארץ ישראל ונקברה בארץ ישראל - מיתתה וקבורתה הייתה במקום אשר שם עתיד להיות בית אלוקים - ושם שער השמים, והמקום נקרא: קריית ארבע - על שם ארבעת הזוגות שנקברו שם : אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה.
עוד יתכן שקריית ארבע הנקראת חברון - על שם שכל מי שקבור שם - נפשו מתחברת למעלה בעיר אלוקים עם ארבעה מחנות שכינה ומשם זוכות הנשמות להתחבר לשורשיהן- שהוא כיסא הכבוד.
אברהם רוכש את מערת המכפלה.
על פי הכתוב: מתברר שאנשי חת הציעו - לאברהם את מקום הקבורה של שרה בחברון חינם.
כדברי הכתוב:
"שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי, נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ--בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ, קְבֹר אֶת-מֵתֶךָ; אִישׁ מִמֶּנּוּ, אֶת-קִבְרוֹ לֹא-יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ".
רש"ר מסביר: למרות שאברהם היה במעמד של זר ביניהם , הם היו מכבדים אותו ופונים אליו בשם: "נְשִׂיא אֱלוקים" מהטעם: שהיה גר שנים רבות ביניהם ובתקופה זו עשה פעולות רבות על פי ציווי ה' ולכן לא דרשו ממנו תשלום- עבור קבורת שרה במקום מנוחתה הקבועה. אלא הוא רק הוצרך לבחור את מקום הקבורה הטוב ביותר בעצמו.
הם נתנו לו להבין שאיש מתוכם לא ימנע מהענקת הקבר עבור שרה.
למרות הצעתם הנדיבה של בני חת להצעת קבורה לשרה ללא כסף, אברהם הציע לרכוש את הקבר בכסף מלא.
לכן ביקש לפגוש את עפרון ולרכוש את חלקת הקבר בכסף מלא כפי שהכתוב מציין:
"וַיְדַבֵּר אִתָּם, לֵאמֹר: אִם-יֵשׁ אֶת-נַפְשְׁכֶם, לִקְבֹּר אֶת-מֵתִי מִלְּפָנַי--שְׁמָעוּנִי, וּפִגְעוּ-לִי בְּעֶפְרוֹן בֶּן-צֹחַר. וְיִתֶּן-לִי, אֶת-מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר-לוֹ, אֲשֶׁר, בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ: בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִּי, בְּתוֹכְכֶם--לַאֲחֻזַּת- קָבֶר.
אברהם הציע לשלם את מלוא ערכה של השדה "בכסף מלא" מהסיבה שהפיכת המערה למקום קבורה עשויה להפחית את ערך השדה. כזר, לא העז אברהם לבקש רשות לקנות את השדה עצמו.
בסופו של דבר הציע עפרון לאברהם לרכוש באַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל-כֶּסֶף.
המשמעות הייתה - בעבור סכום זה - אברהם רכש לא רק את מערת המכפלה, אלא גם את כל השדה ,כפי שהכתוב מתאר:
"וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן, אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה, אֲשֶׁר, לִפְנֵי מַמְרֵא: הַשָּׂדֶה, וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ, וְכָל-הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה, אֲשֶׁר בְּכָל-גְּבֻלוֹ סָבִיב. לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה, לְעֵינֵי בְנֵי-חֵת, בְּכֹל, בָּאֵי שַׁעַר-עִירוֹ".
רשי" מסביר באמצעות שני פירושים את משמעות הרכישה:
א] כתוצאה מהקנייה הייתה תקומה - מעלה וחשיבות לשדה עצמו שהשדה יצא מיד הדיוט - שהוא עפרון ועבר לידי אברהם - שהוא מרומם וחשוב כמלך.
ב] "ויקם"- הוא לשון קניין השדה וכל אשר היה בו קם והיה לקניינו של אברהם אבינו.
חז"ל שואלים, כיצד הסיק אברהם אבינו כי עליו לשלם ארבע מאות שקל בזמן שעפרון טען כי הוא מוכן להעביר את מערת המכפלה בחינם?
החכמים אומרים: שאומנם רמז עפרון על המחיר בפני אברהם באומרו:
"אֶרֶץ אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל-כֶּסֶף בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה-הִוא" צא וראה מה האות האמצעית של אברהם וגם של עפרון היא: רי"ש שערכה המספרי: מאתיים והאות האמצעית של אברהם גם רי"ש- שערכה : מאתיים - לכן אברהם שהיה חכם הבין את הרמז במילים: "בֵּינִי וּבֵינְךָ" לכן שקל לו ארבע מאות שקלים.
בספר הישר נאמר: "וְיִשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרוֹן אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף בְּיַד עֶפְרוֹן וּבְיָד כָּל אֶחָיו. וְיִכְתֹּב אַבְרָהָם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה בְּסֵפֶר וְיַחְתֹּם. וְיַעַד אַרְבָּעָה עֵדִים .
וְאֵלֶּה שְׁמוֹת הָעֵדִים: אָמִיגָל בֶּן אֲבִישׁוּעַ הַחִתִּי, אֱלִיחֹרֶף בֶּן אֲשׁוּנָה הֶחֱיוּ,
[עָדוּן [עַבְדּוֹן] בֶּן אָחִירִי הַגַּרְדִּי.עַקְדִּיל בֶּן אָבִידִישׁ הַצִּידֹנִי . וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת סֵפֶר הַמִּקְנֶה וְיִשְׁמְרֵהוּ בְּאוֹצְרוֹתָיו
וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר כָּתַב אַבְרָהָם בְּסֵפֶר לֵאמֹר: כִּי הַמְּעָרָה וְהַשָּׂדֶה קָנָה אַבְרָהָם מֵאֵת עֶפְרוֹן הַחִתִּי וּזְרָעוֹ וְיוֹצְאֵי עִירוֹ וְזַרְעָם עַד עוֹלָם. לְאַבְרָהָם לְמִקְנֶה וּלְזַרְעוֹ וּלְיוֹצְאֵי יְרֵכוֹ לַאֲחֻזַּת קֶבֶר עַד עוֹלָם, וְיַחְתֹּם וְיַעַד עֵדִים וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ וְכָל הַמָּקוֹם הַהוּא לְאַבְרָהָם וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו מֵאֵת: בְּנֵי חַת, הִנֵּה לִפְנֵי מַמְרֵא בְּחֶבְרוֹן אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן....."
לסיכום: לאור האמור לעיל ניתן להסיק: כי אברהם אבינו רכש את מערת המכפלה והשדה כולו: בארבע מאות שקל - במטרה לרכוש קניין נצחי לעם ישראל בארץ ישראל - למרות שהמקום הוצע לו על ידי עפרון בחינם.
לעניות דעתי, יתכן וראה ברוח הקודש כי לעתיד לבוא יבואו הישמעאלים וידרשו את המערה והשדה לעצמם - מתוקף היותם בני אברהם , לכן רכש בכסף מלא את המקום.
שרה אימנו הייתה אישה חכמה וצדיקה שחייה היו חיים טובים וגדושים במצוות ובמעשים טובים - לכן גם הפרשה נקראת על שמה : "חיי שרה" ,על כך אומרים חז"ל: "צדיקים במיתתם קרויים חיים"
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם בחמישי, 17 נובמבר 2022 05:11
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 592
אַבְרָהָם וּמְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה.
מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©
הַשְּׁמוּעָה עָשְׂתָה כְּנָפַיִם
חִיל וּרְעָדָה בַּשָּׁמַיִם
מָה גָּדוֹל – נוֹרָא הַיּוֹם
בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִיא חֶבְרוֹן.
שָׁרָה אֵשֶׁת אַבְרָהָם
הַשִּׁיבָה נִשְׁמָתָהּ לְבוֹרֵא עוֹלָם
בְּמוֹתָהּ צִיותָה לנוּ , החַיִּים
לָדוּר בְּאַרְצֵנוּ לְנֵצַח נְצָחִים.
אַבְרָהָם מַסְפִּיד וּבוֹכֶה
חִישׁ יָקוּם , עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה
מֵעֶפְרוֹן אֶת הַמְּעָרָה וְהַשָּׂדֶה
רוֹכֵשׁ בְּכֶסֶף מָלֵא.
הוֹכָחָה נִצְחִית לְעוֹלָמִים
תְּשׁוּבָה נִיצַּחַת לִמְקַטְרְגִים
אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הֻבְטְחָה לְבָנִים
נָא עַיְּנוּ בְּסֵפֶר הַסְּפָרִים.
עַתָּה אַבְרָהָם רָגוּעַ - נִינּוֹחַ
עַל סֶלַע יוֹשֵׁב , שׁוֹאֵב כּוֹחַ
מַאֲזִין לַכְּבָשִׁים הַפּוֹעִים
נֶהֱנֶה מִשִּׁירַת חֲלִילִים.
הערה: השיר בהשראת: פרשת "חיי שרה" [חומש בראשית]
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם בחמישי, 28 אוקטובר 2021 12:05
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 717
פרשת חיי שרה - מאין כי רבקה הייתה מיועדת ליצחק?
מאת: אהובה קליין.
בפרשת חיי שרה - אנו נחשפים לשידוך הראשון בתורה - בו אברהם משביע את אליעזר עבדו: ".....: שִׂים-נָא יָדְךָ, תַּחַת יְרֵכִי. וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּה' אֱלֹקֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹקֵי הָאָרֶץ: אֲשֶׁר לֹא - תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ. כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק". [בראשית כ"ד, ב-ה]
אכן אליעזר נשבע לאברהם שימלא את בקשתו כפי שכתוב: "וַיָּשֶׂם הָעֶבֶד אֶת-יָדוֹ, תַּחַת יֶרֶךְ אַבְרָהָם אֲדֹנָיו; וַיִּשָּׁבַע לוֹ, עַל-הַדָּבָר הַזֶּה" [להלן, כ"ד, ט]
התורה מפרטת בהמשך כיצד מגיע אליעזר עם הגמלים והמתנות אל ארם נהריים [הארץ יושבת בין שני נהרות - כדברי רש"י]
אליעזר אינו שוכח את אלוקים ומתפלל להצלחתו במשימת קודש זו - אשר התחייב לעמוד בה:
"וַיֹּאמַר--ה' אֱלֹקֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם, הַקְרֵה-נָא לְפָנַי הַיּוֹם; וַעֲשֵׂה-חֶסֶד, עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב, עַל-עֵין הַמָּיִם; וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר, יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם. וְהָיָה הַנַּעֲרָ, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי-נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה, וְאָמְרָה שְׁתֵה, וְגַם-גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה--אֹתָהּ הֹכַחְתָּ, לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק, וּבָהּ אֵדַע, כִּי-עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם-אֲדֹנִי" [להלן כ"ד, י"ב – ט"ו]
לאחר שהתפילה מתקבלת ישנו תיאור מפורט כיצד ,דווקא, רבקה נבחרה לשידוך המתאים ביותר ליצחק ובסופו של דבר - אליעזר מביא אותה אל יצחק:
"וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרֹתֶיהָ, וַתִּרְכַּבְנָה עַל-הַגְּמַלִּים, וַתֵּלַכְנָה, אַחֲרֵי הָאִישׁ; וַיִּקַּח הָעֶבֶד אֶת-רִבְקָה, וַיֵּלַךְ. וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא, בְּאֵר לַחַי רֹאִי; וְהוּא יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב. וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, לִפְנוֹת עָרֶב; וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים. וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת-יִצְחָק; וַתִּפֹּל, מֵעַל הַגָּמָל. וַתֹּאמֶר אֶל-הָעֶבֶד, מִי-הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ, וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד, הוּא אֲדֹנִי; וַתִּקַּח הַצָּעִיף, וַתִּתְכָּס. וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד, לְיִצְחָק, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבִאֶהָ יִצְחָק, הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ, וַיּיִקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ". כ"ד, ס:א- ס"ז]
השאלות הן:
א] האם הסב יצחק לאברהם נחת בהתנהגותו ?
ב] מאין – כי רבקה - הייתה מיועדת ליצחק?
תשובות.
יצחק בעיני אברהם והבריות.
אברהם אהב מאד את יצחק וכעת כאשר שרה נפטרה - הוא דאג שיישא אישה ראויה ועל כן הטיל את תפקיד השידוך על אליעזר עבדו - שסמך עליו והשביע אותו שלא ייקח לבנו - אישה מבנות הכנעני , הוא עמד על כך שיצחק יגור בארץ ישראל - הארץ המובטחת לעם ישראל.
הָאַגָּדָה מְסַפֶּרֶת: "וַיֵּשֶׁב יִצְחָק שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וִילַמֵּד מוּסָר וּבִינָה וִיחַכֵּם וִישַׁכֵּל מְאֹד, וְיֹאהַב עָנִי וָרָשׁ לָתֵת לָהֶם לֶחֶם וְשִׂמְלָה, וַיַּעַשׂ שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְרֵעֵהוּ וִינַחֵם אֶת כָּל אֻמְלָל וְאֶת כָּל מַר נֶפֶשׁ, וְיַעְזֹר לָהֶם בְּכָל אֲשֶׁר הִשִּׂיגָה יָדוֹ, וַיְהִי אָהוּב עַל כָּל יוֹדְעָיו וְיִגְדַּל שְׁמוֹ וִיהַלֵּל מְאֹד. וְהָיָה כִּי בֵּרֵךְ אִישׁ אֶת בְּנוֹ בַּיָּמִים הַהֵם. וְאָמַר: יְשִׂימְךָ ה' כְּיִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם! וַיְהִי בְּבוֹא שְׁמוּעַת יִצְחָק אֶל אַבְרָהָם וַיָּרֶם אֶת יָדוֹ הַשָּׁמַיְמָה וַיֹּאמֶר: אֱלֹקִי חַסְּדִי! מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּדִי! כִּי נָתַתָּ לִי אֹרֶךְ יָמִים וְגַם עֹשֶׁר וְשם טוֹב חָנַנְתָּ אוֹתִי: וַתָּשֶׂם לִי כָּבוֹד אֲשֶׁר לֹא נַעֲשָׂה כָּמוֹהוּ לָאִישׁ עַד הַיּוֹם הַזֶּה, כִּי נָתַתָּ בְּלֵב מַלְכֵי הָאָרֶץ לָבוֹא אֵלַי בַּבֹּקֶר, בַּבֹּקֶר לַשְּׁאֹל לִי לְשָׁלוֹם וְלִשְׁמֹעַ אֶת דְּבָרַי: וַאֲנִי עַבְדֶּךָ הֵן לֹא גָּדַלְתִּי מִכָּל אִישׁ וְלֹא רוֹמַמְתִּי מֵהֶם, כִּי עָפָר וָאֵפֶר אָנֹכִי כְּאַחַד הָאָדָם! וְתִקְטַן עוֹד זֹאת בְּעֵינַי- וְתִיתֵּן שִׂמְחָה בְּלִבִּי אֲשֶׁר לֹא שָׂמַחְתִּי כָּמוֹהָ בְּכָל הַיָּמִים וְחֶמְלָה וַיְהִי לִבְרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ! בָּרוּךְ אַתָּה ה' עַל חַסְדֶּךָ זֶה הַגָּדוֹל מִכָּל הַחֲסָדִים אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּדִי"!
לְפִי דָּבָר הָאַגָּדָה: אַבְרָהָם מְצַיֵּד אֶת אֱלִיעֶזֶר עַבְדּוֹ –בַּסֵּפֶר - טֶרֶם לֶכְתּוֹ לְחַפֵּשׂ לְיִצְחָק אִישָּׁה: "וַיִּקְרָא אַבְרָהָם לֶאֱלִיעֶזֶר עָבְדוּ וַיֹּאמֶר לוֹ: הִנֵּה הִמְשַׁלְתִּיךָ בְּכָל אֲשֶׁר לִי, כִּי רָאִיתִי אוֹתְךָ עוֹשֶׂה צְדָקָה וְחֶסֶד וּמְלַמֵּד דַּעַת אֱלוֹקִים לְכָל הָאֲנָשִׁים הַבָּאִים אֵלֶיךָ, וּבְךָ בָּטַח לִבִּי כִּי תַּעֲשֶׂה תָּמִיד כְּכָל אֲשֶׁר אֶשְׁאַל מִמְּךָ! וַיֹּאמֶר אֱלִיעֶזֶר: כָּל אֲשֶׁר יֹאמַר לִי אֲדוֹנִי ַהִנְנִי עַבְדֶּךָ! וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם: לְכָה אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי וְלָקַחְתָּ אִישָּׁה לִבְנִי יִצְחָק. וַיַּעַן אֱלִיעֶזֶר וַיֹּאמֶר: לֹא אָסוּר מִדְּבָרֶיךָ יָמִין וּשְׂמֹאל!
וְיִכְתֹּוב אַבְרָהָם סֵפֶר כִּדְבָרִים הָאֵלֶּה: כָּל אֲשֶׁר לִי נָתוּן לְיִצְחָק בְּנִי! וְיַחְתֹּום אֶת הַסֵּפֶר וְיִתְּנֵהוּ לֶאֱלִיעֶזֶר וַיֹּאמֶר: יְהִי הַסֵּפֶר הֶחָתוּם בְּיָדְךָ וְהִרְאִיתָהוּ לַאֲבִי הַנַּעֲרָה אֲשֶׁר יוֹכִיחַ ה' לְיִצְחָק"!
רש"י אומר על המשפט: "וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה"
לשוח - הוא מלשון תפילה [ב"ר] יצחק תיקן תפילת מנחה: לפי ששיחה - פירושה: תפילה שנאמר:
"תְּפִלָּה, לְעָנִי כִי –יַעֲטֹף -- וְלִפְנֵי ה', יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ" [תהלים ק"ב. א']
עוד דוגמא לשיחה שהיא- תפילה:
"עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם, אָשִׂיחָה וְאֶהֱמֶה; וַיִּשְׁמַע קוֹלִי". [תהלים נ"ה , י"ח]
על פי הוכחה זו – מוכח כי יצחק התפלל – ניכר שהוא היה בעל אמונה חזקה ועובד את בוראו בנאמנות.
ישנם כמה פרשנים המסבירים את המילה:"לשוח"- מלשון: נטיעת שיחים ואילנות ואומרים שיצחק אבינו הקדים טרם נשואיו לנטוע עצים ושיחים -על מנת שיהיה באפשרותו לפרנס את משפחתו.
הרמב"ם :- פוסק בהלכות דעות [ה', י"א] "דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה ואחר כך יקנה בית-דירה ואחר כך יישא אישה"
"קדושת הלוי" סבור: כי אברהם היה בעל מידת אהבה ולכן אהב את בני ביתו וגמל להם חסדים ובכוחו היה לצאת גם את גבולות הארץ. אבל יצחק היה בעל מידת היראה ולא היה רשאי להיות מחוץ לגבול הארץ וגם מהסיבה שה' אמר ליצחק:
"גּ֚וּר בָּאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את וְאֶֽהְיֶ֥ה עִמְּךָ֖ וַאֲבָרְכֶ֑ךָּ.." [ בראשית כ"ו ,ג]
לכן אברהם הזהיר את אליעזר- טרם לכתו לחפש לו שידוך: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תָּשִׁיב אֶת בְּנִי שָׁמָּה" [להלן כ"ד ,ו] וזאת מפני מידת היראה שבו.
על פי רבי משה יחיאל הלוי אפשטיין בספר "באר משה": הרי יצחק התקין את תפילת המנחה. ליצחק הייתה מידת הגבורה- המסלקת את כל הקטרוגים וממתקת את הדינים.
כמו שהשוו את הקטורת לתפילת מנחה וזה במטרה ללמדנו: שכשם שקטורת ממתקת הדינים והקטרוגים - כך גם תפילת המנחה. יצחק בעצמו היה כקטורת שהרי בפרשת תולדות נאמר: שהוא התפלל על אשתו שתלד בנים כמו שנאמר: "וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא.." [בראשית כ"ה, כ"א]
לפי שיצחק נלחם במידת הדין ובכך נחשב כקטורת המבטלת את הדינים וממתיקה אותם לחסד ורחמים.
לכן כאשר יצחק יצא לשוח בשדה - כלומר להתפלל תפילת מנחה שתיקן. תפילתו זו הייתה במטרה: לבטל את "צללי הערב" - לפנות את הדינים המתעוררים בשעת הערב- לפי שיצחק בתפילתו המתיק את הדינים לדורות.
רבקה מיועדת ליצחק.
הגר"א [הגאון רבנו אליהו מווילנא] מסביר את הקושי בלזווג זיווגים:
"וזה סוד קשה לזווגן כקריעת ים סוף...והעניין, כמו שאמרו בזוהר- שקשיות הקריעת ים סוף הוא : לעשות דין וחסד כאחד בעת אחד, דבכול זמן מאזני צדק נוטין לימין, או לשמאל, ואז היו שקולין כאחד, דין למצרים ורחמים לישראל, וכן הזיווג הוא להיות שקולין ב' המאזניים כאחד"
נאמר: "וַיְבִאֶהָ יִצְחָק, הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ"
רש"י מסביר: כיון שהביא יצחק את רבקה ,שהגיעה זה עתה בליווי חברותיה ואליעזר – עבד אברהם - אל אוהל משפחתו ,הייתה נעשית רבקה כדוגמת שרה ומה הסימן לכך? שכל זמן ששרה הייתה קיימת היו מתקיימים בתוך האהל שלושה סימנים:
א] היה נר דולק בתוך האהל במשך כל השבוע – מזמן הדלקתו בערב שבת - עד לערב שבת הבא.
ב] ברכה מיוחדת הייתה בעיסה – שנתרבתה וגדלה העיסה יותר ממה שהכינה.
ג] ענן של השראת השכינה היה קשור על האוהל, אך משנפטרה שרה- פסקו כל הסימנים האלה. ואילו עכשיו כאשר רבקה מגיעה- חזרו כל הנסים האלה להופיע באוהל- כמו שהיו קיימים בחייה של שרה.
מנהגו של עולם שכל זמן שאמו של אדם קיימת כרוך הוא אצלה – כלומר -קשור אליה וכאשר היא כבר מתה - - הוא מתנחם באשתו.
רבי שמשון רפאל הירש אומר לגבי המשפט:
"וַיִּקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם"- ככל שהוסיפה להיות אשתו כן גדלה אהבתו. דוגמת נישואין אלה של הבן היהודי הראשון - כן נוסדים הנישואין. רוב הנישואין בישראל הם לא על יסוד התשוקה, אלא על פי שיקול התבונה"
לעומת הנישואין של היהודים- הנישואין של הלא יהודיים - מתחילים באהבה גדולה אך מסתיימים לעיתים , מהר מאד בכישלון,
לעומתם, החתונה היהודית אינה הפסגה - אלא רק התחלה של אהבה אמתית.
יצחק מוצא נחמה באשתו - וזהו המעמד של האישה בישראל כאישה נשואה!
"בפטירת שרה, יצאו הרוח והרגש הנשיים מהבית ואז חזר ומצא יצחק את אמו באשתו. לכן כשהביאה האהלה נדמתה לו - כשרה אשתו"
ההגדה מספרת:
וַיְהִי כְּבוֹא רִבְקָה אֶל בֵּית אַבְרָהָם וְתֵרֵד מֵעַל הַגָּמָל וִיסַפֵּר אֱלִיעֶזֶר לְיִצְחָק אֶת כָּל הַנִּפְלָאוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ ה' בְּדַרְכּוֹ, בְּעֶצֶם הָרֶגַע הַזֶּה נִפְתְּחוּ דַּלְתוֹת אֹהֶל שָׁרָה וַעֲנָנִים מַזְהִירִים יָרְדוּ מִן הַשָּׁמַיִם וְיַקִּיפוּ אֶת הָאֹהֶל, וַיָּבֹא יִצְחָק אֶת רִבְקָה הָאֹהֱלָה וַיַּרְא וְהִנֵּה דּוֹלֵק הַנֵּר וְאוֹרוֹ הַמָּתוֹק זָרוּעַ בְּכָל הַבַּיִת וְיָדַע כִּי הִגְדִּיל ה' אֶת חַסְדּוֹ עִמּוֹ וְיִתֵּן לוֹ אִשָּׁה טוֹבָה וּבְרוּכָה וִינַחֵם אַחַר אִמּוֹ.
לסיכום, לאור האמור לעיל, המסקנה היא: כי לאור כל הסימנים - יצחק ורבקה – היו זוג משמים והשלימו זה את זו. רבקה הייתה בעלת מידות טובות: ענווה, צניעות, זריזות , אשת חסדים - התייחסה יפה אל אליעזר ולגמליו, גם יצחק היה איש חסד - בעל מידות טובות, ומהרגע שרבקה נכנסה לאוהל- כל הסימנים שהיו בחיי אמו – שרה ופסקו עם פטירתה- עם בואה של רבקה חזרו !
כך, בסייעתא דשמיא-הצליחו לבנות בית יהודי-לתפארת בישראל - ובחייהם ואף אחרי מותם השאירו חותמת לדורות הבאים - של בית יהודי – המושתת על גמילות חסדים ,אמונה ויראת שמים.
כמה יפים דברי דוד המלך:
"אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי וְשַׁבְתִּי בְּבֵית ה' לְאֹרֶךְ יָמִים".[תהלים כ"ג, ו]
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם בשלישי, 26 אוקטובר 2021 16:11
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 696
ב"ה
דבר החסידות – פרשת חיי שרה
"ממשפחתי ומבית אבי"
כאשר הגיע אדמו"ר הריי"צ [=רבי יוסף יצחק, דור שישי לנשיאי חב"ד] לעונת השידוכים (בגיל 16 וחצי), הוצעו עבורו שלש הצעות:
שתים מהן היו בנות למשפחות עשירות, שהבטיחו גם נדוניה גדולה, ואילו השלישית היתה בת למשפחה עניה, שגם להוצאות החתונה לא היתה ידה מספקת.
דעת אביו, הרבי הרש"ב, נטתה יותר להצעה השלישית, כיוון שהיתה קרובת המשפחה, וכך אמר הרבי: "אברהם היה לו בן יחיד ורצה להשיאו לבני משפחתו".
ואילו אמו (הסבתא של החתן), הרבנית רבקה, סברה שיש להיענות לשידוך עם משפחה אמידה, משום שהמצב הכלכלי בבית הרבי היה דחוק באותה שעה.
פנה איפוא הרבי הרש"ב לאמו ואמר: נקיים את הנאמר בתורה (פרשתנו כד, נז) "נקרא לנערה ונשאלה את פיה".
- ויקראו את החתן ויספרו לו על שלושת השידוכים המוצעים ואת דברי אביו הרבי.
- נענה החתן ואמר: הרי באותה פרשה נאמר "ממשפחתי ומבית אבי".
וכך נעשה השידוך עם הרבנית נחמה דינה (בת רבי אברהם מקישנב, בן כ"ק האדמו"ר רבי ישראל נח מניעז'ין בן כ"ק אדמו"ר הצמח צדק).
(ע"פ שמועות וסיפורים ח"א עמ' 79 ואילך. עטרת מלכות עמ' 219. וראה המשך הסיפור בזה (בקשת מחילה מהרבנית רבקה וכו') בספר "נישואי הנשיאים"(רש"ז הרצל) עמ' 89)
~~~
בין אברהם לשרה
פרשתנו פותחת בפטירתה של שרה אמנו.
מפרש רש"י (בפסוק ב): "...נסמכה מיתת שרה לעקידת יצחק, לפי שעל ידי בשורת העקידה – שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט – פרחה נשמתה ממנה ומתה".
וצריך להבין:
מדוע כאשר אברהם נצטווה לשחוט את בנו – הלך בשמחה, כדברי רש"י עה"פ "וילכו שניהם יחדיו" (וירא כב, ו): "אברהם שהיה יודע שהולך לשחוט את בנו היה הולך ברצון ושמחה כיצחק כו'", ואילו שרה לא יכלה לסבול את הרעיון, עד כדי שפרחה נשמתה ממנה?
ויש לבאר על דרך החסידות:
ההפרש בין אברהם לשרה הוא:
אברהם – נוטריקון "אב רם" היה מרומם מענייני עוה"ז, וכמבואר בתורה אור (ר"פ לך לך) שהיה בדרגת חכמה הנקראת "שכל הנעלם מכל רעיון".
משא"כ שרה – בחינת מלכות (שהוא שורש הזמן והמקום) – עניינה היה לפעול (את ענייניו של אברהם*) בגדרי העולם דווקא.
[וזה מתאים עם המבואר בזהר (ח"א ר"פ חיי שרה) שאברהם רומז לנשמה ושרה רומזת לגוף – ראה 'דבר החסידות' פ' לך, שנה זו]
ולכן:
אברהם – הכיר במעלתה הנפלאה של העקידה, שהיא מסירות נפש והתבטלות מוחלטת לרצון הקב"ה בתור ערך עליון, וראה בזה את שלמות עבודתו.
משא"כ שרה – שכל עניינה הוא לפעול בעולם – הרי מוכרחת להיות מציאותו של יצחק באופן של נשמה בגוף דווקא, ולכן היה מושלל אצלה לגמרי עקידת יצחק, עד כדי ביטול מציאותה – כי זהו היפך כל עניינה**.
שבת שלום!
מבוסס על: התוועדות ש"פ חיי שרה ה'תשמ"ח (נד' בתו"מ התוועדויות תשמ"ח ח"א עמ' 475 ואילך, ובעיקר – הע' 45). העיבוד בסיוע "המאור שבתורה – ביאורי החומש" בראשית (היכל מנחם הוצ' תשע"ג) עמ' ריט-רכ.
______________
*) ולכן גם פרטי העניינים שבהמשך הפרשה שנעשו ע"י אברהם – הם חלק מפרשת "חיי שרה".
ולהעיר גם ממ"ש באברהם "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו" (וירא יח, יט) – ששלימות עבודתו של אברהם היא כשנמשך ב("בניו" ו)"ביתו", "ביתו זו אשתו" (ריש יומא).
**) וזו גם הסיבה ששרה היתה גדולה מאברהם בנביאות (פרש"י וירא כא, יב), אף שדרגת אברהם היתה נעלית יותר – כי היא הנותנת: מאחר ששרה היתה קשורה יותר עם העולם – לכן היתה גדולה יותר בנבואה, שהיא ידיעת עתידות בעולם.
--
צעירי חב"ד – סניף מרום כנען
בהנהלת הרב חיים ודבורה זילבר
שיעורים לנשים | מדרשיית נוער | מועדון לילדים | שיעור לעולים | ביקורי בית | מסיבות בחגים | דוכן תפילין ונרות שבת | התוועדויות | סדנאות מגוונות | תהילים לבנות | בדיקת תפילין ומזוזות | מכתבי יום הולדת | קייטנת גן ישראל | שיעור רמב"ם | הפצת חומר לשבת וחגים | מסיבות ראש חודש | ועוד
כתובת: רח' ביאליק 199/3, הר כנען, צפת
כתובת המקלט: רח' זמיר פינת אלכסנדר פצ'רסקי (ע"י המתקנים) איביקור, צפת.
טלפון: 0506-737410
מייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
תוכלו לראות תמונות מהפעילות בסניף ע"י הקשה בגוגל 'צעירי חב"ד מרום כנען'.
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת חיי שרה
-
פורסם ברביעי, 02 דצמבר 2020 19:02
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 686
פרשת חיי שרה - מדוע רץ לבן לקראת אליעזר ?
מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו מתרקם השידוך הראשון בתורה, כאשר את השליחות למצוות השידוך ממלא במסירות רבה – אליעזר - עבד אברהם.
לאחר שלבן - אחי רבקה שומע על בואו של אליעזר- הוא ניגש אליו - ומקבל אותו בסבר פנים יפות:
"וּלְרִבְקָה אָח, וּשְׁמוֹ לָבָן; וַיָּרָץ לָבָן אֶל-הָאִישׁ הַחוּצָה, אֶל-הָעָיִן. וַיְהִי כִּרְאֹת אֶת-הַנֶּזֶם, וְאֶת-הַצְּמִדִים עַל-יְדֵי אֲחֹתוֹ, וּכְשָׁמְעוֹ אֶת-דִּבְרֵי רִבְקָה אֲחֹתוֹ לֵאמֹר, כֹּה-דִבֶּר אֵלַי הָאִישׁ; וַיָּבֹא, אֶל-הָאִישׁ, וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַגְּמַלִּים, עַל-הָעָיִן. וַיֹּאמֶר, בּוֹא בְּרוּךְ ה'; לָמָּה תַעֲמֹד, בַּחוּץ, וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת, וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים. וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה, וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים; וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא, לַגְּמַלִּים, וּמַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו, וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ. ויישם (וַיּוּשַׂם) לְפָנָיו, לֶאֱכֹל, וַיֹּאמֶר לֹא אֹכַל, עַד אִם-דִּבַּרְתִּי דְּבָרָי; וַיֹּאמֶר, דַּבֵּר. וַיֹּאמַר: עֶבֶד אַבְרָהָם, אָנֹכִי. וַה' בֵּרַךְ אֶת-אֲדֹנִי, מְאֹד--וַיִּגְדָּל; וַיִּתֶּן-לוֹ צֹאן וּבָקָר, וְכֶסֶף וְזָהָב, וַעֲבָדִם וּשְׁפָחֹת, וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים. וַתֵּלֶד שָׂרָה אֵשֶׁת אֲדֹנִי בֵן, לַאדֹנִי, אַחֲרֵי, זִקְנָתָהּ; וַיִּתֶּן-לוֹ, אֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ. וַיַּשְׁבִּעֵנִי אֲדֹנִי, לֵאמֹר: לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יֹשֵׁב בְּאַרְצוֹ...." [בראשית כ"ד, כ"ט- ל"ח]
השאלות הן:
א] מי הוא לבן הארמי ?
ב] כיצד התגלה אליעזר כאיש ירא שמים?
תשובות.
לבן הארמי.
לבן היה אחי רבקה, כבר בתחילה כאשר שמע על הגעתו של אליעזר –עבד אברהם - הוא רץ לקראתו.
רש"י אומר על כך: התורה אינה מפרשת מדוע לבן רץ לקראת אליעזר ולכן נראה - שריצה זו באה בעקבות ראייתו של לבן את התכשיטים שאליעזר העניק לרבקה: כפי שמתאר הפסוק:
"וַיְהִי כִּרְאֹת אֶת-הַנֶּזֶם, וְאֶת-הַצְּמִדִים עַל-יְדֵי אֲחֹתוֹ" לפיכך, לבן הסיק- כי אליעזר הוא איש עשיר - נתן עיניו בממונו - כדי לחמוד אותו ולהוציאו מידיו.
על פי פירוש: "שני המאורות"- לבן היה כה להוט אחר הממון שהיה מוכן אפילו לתת את עיניו בעדו...
האגדה מספרת : על התלהבותו של לבן מתכשיטי הזהב וריצתו לעבר אליעזר וגמליו, ומעניינת תגובת אליעזר כלפיו:
"וירץ לבן אל העין [המעיין] וירא אליעזר והנה איש רץ לקראתו, ויתבונן אל פניו והנה הם פני רוצח, וידבר אליעזר את ה' וירומו הגמלים [לפתע התרוממו הגמלים באוויר] ויעמדו באוויר ויזכור עוד פעם את ה'- וירום הוא [התרומם גם הוא באוויר ממעל לגמליו], וישתומם לבן מאד ויירא מאת אליעזר יראה גדולה, ויקרא אליו לאמור: בוא ברוך ה' ! למה תעמוד בחוץ ואנוכי פיניתי הבית ואוציא את כל הפסלים ממנו, כי ידעתי אשר לא תבוא אתה לבית ופסלים בו ! ויהי ברגע הזה וישמע קול שאון גדול ויישא אליעזר את עיניו וירא והנה אנשים רבים רצים אל העין, כי ראו האנשים האלה את הצמידים הנחמדים אשר נתן אליעזר לרבקה וירוצו להורגו ולקחת את זהבו: אפס, כי בראותם את אליעזר לוקח את גמליו תחת אצילות ידיו [זרועות ידיו] ומעבירם את העין [מעביר אותם את המעיין] ויסוגו אחור, ויבוא אליעזר אל בתואל הביתה ויפתח את פיות גמליו וייתן להם תבן ומספוא ומים לרחוץ רגליו ורגלי האנשים אשר אתו, ויהי כאשר שמו לפני אליעזר לאכול, וישם לבן רעל בקערת המרק אשר נתנו לאליעזר, כי אמר בלבו: יאכל וימות, ואירש אותו ! ואליעזר אמר: לא אוכל עד עם דיברתי דבריי, ויהי ברגע הזה וייקח המלאך השומר את אליעזר את השולחן ויסב [סובב אותו] ותהי קערת אליעזר ממול בתואל וקערת בתואל ממול אליעזר. ואיש מכל היושבים אל השולחן לא ראה את מעשה המלאך הנעלם ולא ידע מאומה.
רש"ר [הרב שמשון רפאל הירש] מביא את דברי חז"ל: "בלבן האיש לא היה דבר "לבן" חוץ משמו! [בראשית רבה .ס, ז]
מסביר רש"ר את מחשבותיו של לבן: התחיל לחשוב על הזהב שאליעזר העניק לרבקה: ודאי שיש יותר מזה שמה, אם כך הוא משלם עבור מעט מים - כמה ייתן עבור מזון ולינה ? וכך לבן לוקח את אחותו רבקה לצד ודורש ממנה לספר את כל ההתרחשות עם העבד ואחר כך ממהר לפגוש את אליעזר בחוץ והוא מגלה - כי עליו לרוץ עד הבאר כדי לשוחח אתו, להפתעתו לאחר שהתרשם מאיש עשיר- מגלה אדם בעל ענווה גדולה. עומד עם גמליו ליד הבאר- לכן לבן אינו משתחווה לכבודו ,אינו מדבר בנימוס - הוא פונה אליו, לא בלשון עדינה במיוחד ומזמינו לבית, ומעניין כי אומר לו שהוא ברוך ה'- יתכן שרבקה שמעה את אליעזר אומר:" ב"ה אלוקי אדוני" וכך גילתה ללבן על דתו היהודית של עבד אברהם.
אך זה אינו עומד בסתירה לאופיו - כי ככל שליבו אנוכי יותר כל דיבורו יהיה מתובל יותר במליצות "דתיות"
" בעל הטורים" מסביר: כאן נאמר: "וּלְרִבְקָה אָח,..." ואילו בפרק כ"ו, ל"ה. נאמר:
"וַיְהִי עֵשָׂו, בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת-יְהוּדִית, בַּת-בְּאֵרִי הַחִתִּי--וְאֶת-בָּשְׂמַת, בַּת-אֵילֹן הַחִתִּי. וַתִּהְיֶיןָ, מֹרַת רוּחַ, לְיִצְחָק, וּלְרִבְקָה"
אנו לומדים: כי יצחק שבא מבית טוב והיה עולה תמימה - כהו עיניו מאש עבודת הזרה של עשיו [אגדת בראשית פרק מ"א] אבל לרבקה - אש העבודה זרה לא הזיקה לה - כי היא התרגלה לזה עוד בהיותה בבית אביה ,לפי שהוא היה כומר של עבודה זרה. [מדרש אגדה] לכן רבקה בהיותה בת כמרים לא הייתה מקפידה על טינופת ע"ז ,ואילו יצחק שהיה בן קדושים היה מקפיד על טינופת עבודה זרה.
"קשת אהרון" [ספר מאת: הרב אהרון בן ציון שורין] מסביר: "לבן" בהיפוך אותיות- "נבל"
אליעזר –עבד אברהם.
כבר בהתחלה כאשר אליעזר ,כשליח אברהם ,הולך למצוא ליצחק שידוך בדרכו לארם נהריים - [ארץ ארם הייתה שוכנת בין שני נהרות. דברי רש"י] כשהגיע למקום ,הושיב את כל הגמלים, הוא פותח בתפילה אל הקב"ה ומבקש למצוא אשת חסדים ליצחק - הדבר מוכיח עד כמה היה אליעזר איש אמונה והבין את חשיבות התפילה לה'.
מדוע שם אליעזר את יסוד החסד בתפילתו? כי ידע שגם ביתו של אברהם מושתת על חסדים , כי מידת החסד היא-אבן פינה בבניין אומתו של אברהם.
לכן ביקש אליעזר שה' יודיע לו אם הנערה היא בעלת חסד?
על פי רש"י- אליעזר נתן את עיניו ברבקה ברגע שניגשה לשאוב מים מן הבאר- לפי שראה שהמים עלו לקראתה!
האגדה מספרת: לאחר שלבן – אחי רבקה, הזמין את אליעזר אל ביתם, בתואל- אביה של רבקה אומר לו : ספר את אשר יש לך לומר :
"ויאמר אליעזר: אל תחשבוני לאיש גדול ונכבד, כי אינני ,בלתי אם עבד אברהם, וה' בירך את אדוני מאד, וימלא את ביתו טוב. ותלד שרה- אשת אדוני בן אחרי זקנתה וייתן לו את כל אשר לו. הנה הספר החתום לפניכם, קחוהו וקראו בו וראיתם כי כנים דבריי, וישביעני אדוני לאמור: לא תיקח אישה לבני, בלתי אם מבנות בית אבי וממשפחתי! ואבוא היום אל העין ואתפללה אל ה' לאמור: אנא הקרה לפני נערה ישרה, אוהבת חסד וצדקה לעשותם! וייתן לי ה' את שאלתי ויקרא ליני [לעיני]את רבקה ביתכם ואראה את מעשיה הטובים ואומר: היא האישה אשר הוכיח ה' לבן אדוני! ועתה אם ישכם עושים חסד ואמת את אדוני הגידו לי. ואם לא,- הגידו לי ואפנה אל לוט, או אל ישמעאל ויהי ככלות אליעזר לדבר, וימהר לבן לענות לאליעזר ולא חיכה את אביו בדברים ויאמר הנה רבקה לפניך קח ולך! ויאמר אליעזר בליבו: אך זה בן מביש וסר- טעם! אנוכי לא אשים לב לדבריו ושמעתי מה יענני בתואל אביו, ויהי כאמור בתואל לאליעזר: מה' יצא הדבר, קח את רבקה ותהי אישה לבן אדוניך. וישתחו אליעזר ארצה לה'.
רש"י מציין את אליעזר- כאיש ישר אשר ניזהר שגמליו לא ילכו לשדות זרים וההוכחה לכך, לפי שכתוב:
"וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה, וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים; וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא,.."
אליעזר בעצמו התיר את הרסן של הגמלים ,כי תחילה היה סותם את פיהם של הגמלים שלא ילכו בטעות בשדות זרים.
לסיכום, לאור האמור לעיל: אליעזר מתגלה לאורך כל הדרך - כאיש ישר ובעל אמונה יציבה באלוקים וברמ"ח אבריו נאמן לאברהם אדונו ושוקד למלא את רצונו - ביושר!
לעומתו מתגלה לבן – כאדם גשמי - המשתוקק בכל מאודו להשיג ממון ואוצרות זהב.