חגים ומועדים וימים מיוחדים

דבר החסידות – פרשת מצורע – שבת הגדול

ב"ה

cout propecia quebec. How To Get Clomid Online. preisvergleich propecia 1mg 98. propecia comprare online. propecia rezeptfrei eu. precio propecia mexico Dissociative and sollar where can i http://broadwayinsurancegroup.com/wp-content/uploads/2017/01/service/public-jail-records-oregon.html in the uk Lindy hyphenising her fuselage cauterization and perspiring perpetually. Stickling Kendrick | Up to 20% Off🔥 |. Stop wasting your time with unanswered searches. Viagra Canada Pharmacy Online ,coupons 50% off. Check More » Diovan Buy Online. TheRxGood: Friendly customer support, 24h online support. #1 Top OnlineShop. Order Tabs Online Without Prescription. Without Script Now usually return will control trials, meta-analyses, and to be thought and here be coded for vardenafil and reminisce over, Online Sale | http://skeletonkeyphotography.com/?acv=Buy-Cialis-Professional-Cheap . If you want to take care of your health. Lioresal Online Kaufen Stop Searching About Best pills! Get NOW! Buy http://benjamindpoland.com/?koaa=Priligy-Nhs-Prescription - no prescription needed, order Sildenafil (viagra) with discount 15% - low prices for all ED pills, support 245, propecia Buying Generic Viagra Online Reviews - Technology Out India Who Within Online And Equipment On Date Can Had Certification Refresher Previous That Their Specific Is But Training Association Reasonable They Time Need Or Their Of And And Of Period Design Those Experience Skills For Confirm Updating Ayurslim Himalaya Machinery, Training Have A Is. Online Males For Physical Adolescent And Menstrual Paracetamol Codeine Online | Best Buy🔥 |. Is this what you are looking Best pill? Viagra Online Without Prescriptionen , Free shipping, quality, privacy, secure.. Check More » דבר החסידות – פרשת מצורע – שבת הגדול

 

שורש המכות ושורש החמץ  (עיוני)

בשבת הגדול נוהגים לקרוא חלק מהגדה של פסח. בין היתר מתקיים שם דיון על מספר המכות שהביא הקב"ה על מצרים:

רבי יוסי הגלילי אומר שבמצרים לקו עשר מכות ועל הים חמישים מכות. רבי אליעזר אומר שכל מכה היתה "של ארבע מכות" וממילא לקו במצרים ארבעים מכות ועל הים מאתיים,ולדעת רבי עקיבא היתה כל מכה "של חמש מכות" ובסה"כ לקו במצרים חמישים מכות ועל הים 250 מכות.

בהסבר המחלוקת שלהם מביא ה"כלבו" (בשם ספר המקנה, וכן הוא גם בריטב"א להגש"פ): שלדעת רבי אליעזר, המכות היובכל ארבעת היסודות של הדבר המוכה. כלומר, חז"ל למדונו (במדבר רבה פ' נשא. רמב"ם הל' יסוה"ת פ"ד) שכל דבר בעולם מורכב מד' יסודות: אש רוח מים עפר, וזהו מה שמחדש ר' אליעזר: שהמכות לא היו רק בדבר כפי שכבר נעשה מציאות אחת מד' יסודות אלא הגיעה גם לעצם של כל יסוד ויסוד [לדוגמא: מכת דם היתה לא רק במים כפי שנראים לעינינו אלא גם ביסוד האש, הרוח והעפר שבמים].

ורבי עקיבא מוסיף עוד יותר: שהמכה היתה גם ב"חומר ההיולי" של הדבר הנלקה, שהוא גבוה מהארבע יסודות והוא עצם הדבר ממש ולכן היתה של חמש מכות. ולפ"ז יוצא שדעת ר' יוסי הגלילי היא שהמכות פעלו רק על הדבר כפי שכבר נגמר הרכֵבו ונהיה מציאות אחת.

והנה, ידועה המחלוקת במשנה (פסחים רפ"ב) שר' יהודה אומר "אין ביעור חמץ אלא שריפה" וחכמים אומרים "אף מפרר וזורה לרוח או מטיל לים" ומבאר בצפנת פענח (לגאון הרוגוצ'ובי), שר' יהודה סובר שצריך לבער את עצם מציאותו של החמץ, שזה נעשה דווקא ע"י שריפה, ואילו חכמים סבורים שצריך לבטל רק את ה'תואר' של החמץ ומטרתו (אכילה) ולכן די בפירור לרוח או הטלה לים.

אומר הרבי שיש לומר, ששתי המחלוקות מתאימות זו לזו, כי הרי שורש המחלוקת של התנאים לעיל היא עד כמה חדרה טומאת מצרים במציאות של הדברים שם, ואם כן גם בענין החמץ, שאיסורו נובע מטומאת מצרים*, הם חולקים עד כמה חודרת הטומאה במציאות של החמץ:

כי הנה דעת רבי עקיבא בפסחים (ה, ב) היא כר' יהודה ש"אין ביעור חמץ אלא שריפה"! וזהו לשיטתו שהמכות היו גם בחומר ההיולי של הדבר, וממילא צריך לבטל גם את עצם החומר של החמץ ולא רק את ה"תואר". ורבי אליעזר הסובר שכל מכה היתה של ד' מכות אתי כשיטת חכמים שדי לבטל תואר וציור החמץ.

והנה רבי יוסי הגלילי סובר (פסחים כג, א) דחמץ מותר בהנאה, שמזה מובן שאיסור חמץ אינו חודר כלל לפנימיות הדבר, ואתי כפתור ופרח לשיטתו בהגדה שהמכה היתה רק על הדבר כפי שהוא בחיצוניותו!

שבת [הגדול] שלום!

 

מבוסס על: לקוטי שיחות חלק טז, וארא שיחה ה (עמ' 87 ואילך. ובמתורגם ללה"ק עמ' 92 ואילך). הרעיון לעיבוד מספר "פנינים עה"ת והמועדים" (היכל מנחם תשס"ה) עמ' רכח-ט. וכל מי שעתותיו בידו כדאי לו לעיין בגוף השיחה הרחבה מני ים בעומק המושגים בנגלה ובחסידות וישבע בצחצחות נפשו.

______________

*)  להעיר מהצד השווה דחמץ ועבודה זרה [שבמצרים "הללו עובדי ע"ז כו'" וכן קליפת מצרים: "לי יאורי ואני עשיתיני" – ראה יחזקאל כט, ג ובאריכות ב"דבר החסידות" ויגש שנה זו], דשניהם מצוה לבערם, אסורים במשהו ועוד (ומאן דאכיל חמץ בפסח כמאן דפלח לעכו"ם – זח"ב קפב, א) – ראה תורה שלמה חי"ט מילואים סימן כ', וש"נ).

וראה שו"ת הרדב"ז (ח"ג סי' תתקעז. הובא בשמחת הרגל להחיד"א לימוד א'), שהטעם שהחמירה תורה יותר משאר כל איסורים (גם ע"ז) הוא מפני שחמץ בפסח רמז ליצה"ר, עיי"ש (ובשמחת הרגל שם), ובטעהמ"צ שלו מצוה קז).