שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

הנאה מחדשות הנמסרות על ידי נכרי

הנאה מחדשות הנמסרות על ידי נכרי

שאלה:

לשתי משפחות בלונדון הגרות רחוק זו מזו יש "אופריות" לא יהודיות המטפלות בילדי המשפחה. בשבתות היו האופריות משוחחות זו עם זו וסוקרות את החדשות המשפחתיות והאחרות. מאוחר יותר ליד שולחן השבת כל אחת הייתה מדווחת על החדשות ששמעה מחברתה. מכיוון שבעלי הבית שומרי המצוות באדיקות מעולם לא מחו בפניהן _ הן המשיכו כך מדי שבת וחוזר חלילה. האם זה מותר על פי ההלכה? 

שאול שיף 

תשובה:

לידידי העיתונאי הנודע ר' שאול שיף הי"ו 

שוכט"ס 

לא הבנתי בדיוק את שאלתו. ואם הבנתי נכון, כוונת השאלה היא האם מותר ליהודים להתעדכן בחדשות שנכרים שמעו מחבריהם, או אפילו שהאזינו להם בשבת דרך כלי התקשורת הנכרים. והתשובה היא שאין בכך בעיה מצד ההלכה. 

כאשר הנכרי התעדכן, לצרכי עצמו, (ולא כשהיהודי שלחו לשמוע חדשות ולעדכנו) בחדשות בשבת, אפילו דרך רדיו וכדומה, מותר לו לעדכן יהודים אחרים בשבת בחדשות אלו. 

[והאמת היא כי שגם כשיהודי מחלל שבת התעדכן בשבת בחדשות, אין בכך איסור 'מעשה שבת' ומותר ליהודי אחר לשמוע דרכו מה נאמר בחדשות. וכמו כן מותר לנו להנות מידיעות שנאספו בשבת על ידי מחלל שבת, כיון שאין איסור של 'מעשה שבת' בגופו של יהודי מחלל שבת, ואם יהודי אסף נתונים כל שהם בשבת, אין איסור של 'מעשה שבת' בזה אם נשמע מפיו מה אסף וידע. כך הורה הגרי"ש אלישיב שליט"א, וראה בזה בספר אורחות שבת פרק כ"ה הערה ק"ל]. 

ולכן אם הנכריות משוחחות זו עם זו ונהנות לעצמן מהחדשות, ואח"כ מספרות אותן ליהודים, אין בכך איסור. 

וכמובן שצריך שבשולחן שבת ידברו עניני קדושה, דברי תורה וזמירות שבת, ולא יפטפטו עם נוכריות, אשר קרבתן אסורה. אך זהו כבר נושא אחר, כמובן. 

שמואל ברוך גנוט