א.
המתארחים  בבית מלון  -
לכתחילה יש להדליק נרות  במקום  שאוכלים  כדי  שתהיה  הנאה  מהנרות  במקום
הסעודה ותשתדל להיות הראשונה שמדליקה נרות שבת כדי שתוכל לברך
ואם כבר הדליקו נרות שבת בחדר אוכל אפשר להדליק ללא ברכה או לשמוע
מאשה אחרת הנוהגת לברך ולצאת ידי חובת הברכה. 1

ב.
כשמדליקים נרות בחדר -  יש להקפיד לחזור לחדר
בעוד הנרות דולקים  כדי שתהיה הנאה אפילו מועטת מאור הנרות, שאם לא כן ולא נהנו מאור נרות יש חשש
של ברכה לבטלה. 2

ג.
כשאין אפשרות להדליק נרות - כשאין אפשרות להדליק
נרות בחדר ולא בחדר אוכל אפשר להדליק את אור החשמל ולכוון עליו במקום נרות שבת וכיון שיש אומרים
שאפשר להדליק אור חשמל בברכה וכך יוצאים ידי
חובה של הדלקת נרות שבת ומ"מ אם חוששת לברך
משום שאינו נרות ממש יכולה להדליק ללא ברכה 3

ד. כשלא הדליקה נרות - בדיעבד כשלא הדליקה
נרות בבית מלון אבל שאר נשים הדליקו נרות בחדר אוכל
אינה צריכה לקנוס את עצמה. 4

ה.  יין או כזית מזונות -  כשמתארחים בבית מלון
וקשה לחכות לשעת הסעודה אפשר לצאת ידי חובת קידוש
בשמיעה או לקדש באופן עצמאי ולאכול כזית מזונות, או לשתות רביעית יין, ולהתחייב  
בברכה  אחרונה כדי לצאת חובת קידוש במקום הסעודה 5.

ו. סעודה שניה -  כל שקידשו בשבת בבוקר כהלכה אין
צורך לקדש שוב במשך היום בשעת הסעודה אלא מיד
שמגיעים לחדר האוכל אפשר ליטול ידיים ולבצוע על
לחם משנה 6.

ז. אמירה לגוי - כשיש אור בחדר ורוצים לכבותו או כשחם
מאוד מותר לרמוז לגוי שיכבה את החשמל כגון לומר לו
 איני יכול להרדם באור או חם לי מאוד
והגוי מכבה או מדליק את המזגן 7.

ח. כניס ה לחדר אוכל - מצוי  שבכניסה  לחדר  האוכל
עומד אדם לוודא שאכן רשומים במלון וצריך
להקפיד שיהיה גוי וכן שלא יאמרו לו תרשום אלא ירשום
מעצמו 8.

ט. הזמנת שירות חדרים - אין היתר  להזמין שירות חדרים
בשבת ע"י יהודי כיון שהכל נירשם בשבת אבל אם נרשם על ידי גוי אפשר להקל בתנאי שלא ישאל על מחיר
ההזמנה 9.

י. רחצה בבריכה או בים -  אין לרחוץ בברכה או בים
בשבת אפילו שיש הפרדה מכמה סיבות עיין בהערה 10.

יא. מים  חמים -  אין לפתוח ברז  של  מים  חמים בשבת
שבדרך כלל בבית מלון משאירים את המערכת חימום החשמלית  פועלת  וכשפותחים  את  הברז  עוברים  על
איסור בישול 11.

יב. סעודת מלוה מלכה - אין היתר לקחת מבית
המלון סעודת מאכלים אפילו שיש כאן צורך מצווה של מלווה
מלכה אלא אם קיבלו אישור מאדם הממונה לכך 12.

יג. דלת אלקטרונית- אין להכנס לחדר שנדלקת שם המנורה
באופן אוטומטי וכן דלת שנפתחת באופן אוטומטי 13.

יד.
מעלית שבת - יש מקילים לחולים וזקנים לעלות במעלית
שבת ויש המחמירים בזה 14.

טו. גוי של שבת - לא כל דבר מותר לומר לגוי בשבת יש
הלכות רבות בענין אמירה לגוי בשבת וחייבים לדעת
אותם  לפני שפונים אל הגוי 15.

טז. הכנה משבת לחול -  כשנוסעים במוצאי שבת אין להכין
את התיקים בשבת כדי שיהיו מוכנים לחזרה הביתה
שזהו הכנה מקודש לחול 16.

 

 

 

 



1. כתב בשו"ע אורח חיים סימן רסג סעיף ב אחד האנשים ואחד הנשים, חייבים להיות בבתיהם נר דלוק בשבת ועיין במשנה ברורה סימן רעג ס"ק לב שכלתחילה צריך לאכול דוקא במקום נרות ועוד כתב שם בס"ח ב' או ג' בעלי בתים אוכלים במקום א', י"א שכל אחד מברך על מנורה שלו, ויש מגמגם בדבר. משום שכבר יש שם אור מרובה מנרות שכבר הדליקו ונכון ליזהר בספק ברכות ולא יברך אלא אחד אבל הרמ"א בהגהה כתב שאין מנהגם כן אלא נוהגים לברך אפילו שכבר הדליקו נרות דכל מה דמיתוסף אורה יש בה שלום בית ושמחה יתירה להנאת אורה בכל זוית וזוית. וע"ע במשנ"ב שם וכן בשו"ת יבי"א ח"ט סימן ק"ח, שו"ת אז נידברו ח"ג ס"א, ילקוט יוסף רס"ג סי"ט וסימן רס"ד סס"ב, ואם לא הספיקה להדליק ראשונה את הנרות תשמע ברכה מאשה הנוהגת לברך כגון מבנות אשכנז ותפטור אותה בברכת הדלקת נרות של שבת או שתדליק ללא ברכה

2. שו"ע או"ח סימן רסג סעיף ז', ובסעיף ט' כתב ואם אין הנרות ארוכות שדולקות עד .הלילה הוי ברכה לבטלה. ובמשנה ברורה שם ס"ק ל"ב, עי"ש ובאחרונים

3. לענין הדלקת אור החשמל כתב בשו"ת יחוה דעת חלק ה סימן כד במקום שאין ,אפשרות בשום פנים להשיג נרות שמן או שעוה, אפשר לברך ולהדליק מנורות חשמל .ויוצאים בהם ידי חובת ההדלקה. ע"ע בשו"ת יביע אומר ח"ד או"ח סימן מ אות ה , ובשו"ת יחווה דעת חלק ה סימן כד כתב במקום שאפשר להשיג נרות שמן או שעוה בודאי שעדיף לצאת בהם ידי חובת הדלקת הנרות של שבת ויום טוב, כיון שיש בהם ,היכר מיוחד שנעשו לכבוד שבת ויום טוב, ונכון לכוין בברכה שקודם ההדלקה לפטור בברכתו גם את הדלקת החשמל שידליק לאחר מכן. ומכל מקום במקום שאין ,אפשרות בשום פנים להשיג נרות שמן או שעוה, אפשר לברך ולהדליק מנורות חשמל . ויוצאים בהם ידי חובת ההדלקה עכ"ל

4. כיון שהדלקת נרות היא לצורך אור לכבוד השבת ולשלום בית וכאן יש נרות שהודלקו על ידי נשים אחרות ובפרט לפי שיטת השו"ע שישובים כמה משפחות אין כל משפחה צריכה לברך אלא אחת מוציאה ידי חובה את כולן ולכתחילה עדיף שישמעו את הברכה ויכוונו לצאת ידי חובה אבל בדיעבד אינה צריכה להדליק נרות .שבת כיון שכבר הודלקו לכבדו שבת

5. שו"ע או"ח סימן רע"ג סעיף ה' כתב שאפי' אכל דבר מועט, או שתה כוס יין שחייב עליו ברכה, יצא ידי חובת קידוש במקום סעודה וגומר סעודתו במקום אחר. מגן 'אברהם שם ס"ק י דכזית מיהא בעי'. בן איש חי שנה שניה פרשת בראשית אות ז כתב שאם אכל כזית פת או כזית מיני מזונות, או שתה רביעית יין מלבד כוס הקידוש, יצא ידי חובת קידוש כאן, ויכול לאכול אחר כך במקום אחר בלא קידוש .וכן בילק"י סי' רע"ג ס"ט. וע"ע בשו"ת דברי דוד חלק ב' סימן י"ז

6. שכל שיצאו ידי חובת קידוש כגון שאכלו כזית מזונות או שתו רביעית יין אינם צריכים לקדש שוב שחובת הקידוש היא פעם אחת ביום השבת כמבואר לעיל .בהלכות קידוש וסעודת שבת

7. כיון שכאן אין דין של אמירה לגוי שאסורה אלא סיפור דברים ומותר לומר לגוי .סיפור דברים ובפרט שכאן אין הנאה מושלמת מהחושך

8. . יש איסור אמירה לגוי בשבת אבל כשעושה לעצמו ולצורכו לית לן בה

9. יש כאן גם איסור כתיבה בשבת של המוצרים שמזמין וגם איסור מקח וממכר .האסור בשבת כמובא בשו"ע או"ח סימן שכג סעיף ד

10. אדם שרוחץ בברכה או לים יכול בקלות לעבור על הלכות שונות בשבת הן איסור כיבוס הבגד שהוא נכנס איתו למים וכן שחיה שאסורה בשבת וכן איסור סחיטה של שערות או מגבת וכן הוצאה מרשו"ת לרשו"ת ועוד ואע"פ שישנן אפשרויות . המוותרות על פי ההלכה מכל מקום יש להמנע מכך

11. כיון שהמים בבית מלון מתחממים על ידי בויילר חשמלי בזמן הפתיחה של הברז נכנסים מים קרים למיכל המים ומתבשלים שם ויש כאן איסור של בישול בשבת והאמת היא שאפשר לומר שכל זה נעשה על ידי גרמא וגם פסיק רישא דלא ניחא ליה .באיסור בישול מדרבנן, מכל מקום אין להתיר זאת הלכה למעשה

12. בית מלון נותן את המאכלים רק לצורך המתארחים במלון ושוהים שם אבל לא כדי לקחת הביתה אלא אם נתנו אישור מההנהלה וכמובן שאין לקחת מאכלים בשבת . לצורך מוצאי שבת שזהו מכין משבת לחול

13. כיון שבכניסתו לחדר הרי הוא מפעיל חשמל בין בכניסה בדלת חשמלית ובין .בהפעלת אור החשמל עיין להלן בהלכות כלי חשמל פירוט בדינים אלו

14. .עיין מה שכתבנו בהלכות כלי חשמל בשבת לעניין מעלית שבת

15. . לכן יש ללמוד דיני אמירה לגוי כפי שפירטנו בהלכות אמירה לגוי

16. שאפילו הכנה מועטת אסור להכין לצורך מוצאי שבת וע"ע בהלכות הכנה משבת לחול