א. מפני כבוד השבת אין להכין בשבת לצורך מוצ"ש או לימי
השבוע  ואפילו טרחה  מועטת אסורה  אבל  טרחה שהיא
לצורך השבת כגון  מפני ניקיון ריח רע וכן לסדר
הבית לכבוד שבת, מותר. 67

ב. הכנה לצורך שבת -  כשמכינים  דבר לצורך שבת מותר
להרבות  אפילו  שישאר  למוצאי  שבת  ולכן  שיש  צורך
בצלחת מותר לשטוף את כל הצלחות אפילו שיצטרכו רק 
צלחת אחת. 68

ג.
פינוי השולחן -  אחר סעודה שלישית אין לפנות השולחן
משיורי מאכל וכלי אכילה אלא יש להניח הכל עד לאחר
מותר ההבדלה ואם צריכים לשולחן בשבת ולכבוד השבת
לפנות הכלים. 69

ד. מאכלים הכנסת ושתיה למקרר - מאכלים שהרגילות
להכניסם למקרר בשבת מותר להחזירם למקרר אפילו שאין
בהם צורך ויש אומרים שרק כשיש חשש שהם יתקלקלו
מותר להכניסם למקרר.

ה.
איסוף צעצועים  -  מותר לאסוף צעצועים  המפוזרים בבית
ללא מיון וזאת כדי שהבית יהיה מסודר לכבוד שבת.

ו.
אריזת מזוודות  -  המתארחים אצל קרוביהם או בבית מלון אין להם לארוז חפצים לפני צאת השבת ואפילו תיק קטן אין
להכין לצורך מוצאי השבת. 70

ז.
החזרת ספרים למקום - אחר הלימוד או הקריאה בספרים 
מותר להחזירם למקום אפילו שאין בהם צורך שבת. 71

ח.
הכנות שונות - כשיש צורך  להתכונן לנסיעה או כל יציאה
במוצאי  שבת  אין להתחיל  בהכנות  לפני  יציאת  השבת
ואפילו ללבוש בגדים לאירוע אסור. 72

ט.
הכנת הבית למוצאי  שבת     - אין לסדר את הבית  למוצאי
שבת אפילו שיש ארוע משפחתי סמוך לצאת השבת. 73

י. הפשרת  אוכל  קפוא לצורך  מוצ"ש  -  אין  להוציא מתא
ואם צריכים  ההקפאה בשבת מאכלים כדי להכינם למוצ"ש
מהמאכל בשבת מותר להוציא בכמות גדולה אפילו שישאר
למוצאי שבת. 74

יא.  טיטולים - כלי פלסטיק המיועד להכיל בתוכו מלאי של
טיטולים ומותקן בדרך כלל ליד מיטת התינוק שהתרוקן
מותר למלאתו בשבת אם צריכים טיטולים במשך השבת
ואפילו שיש צורך לטיטול אחד מותר למלא כל תכולתו. 75

יב. חלוקת הזמנות - אין לחלק הזמנות בשבת גם מטעם של
מכין שבת לחול וגם מטעמים נוספים. 76

יג. ילקוט בית הספר -  הכנת מערכת שעות (ספרים ומחברות
הנחוצים למשך השבוע) אסורה משום מכין משבת לחול. 77

יד. כשיוצאים בשבת -  היוצאים מהבית בשבת כגון לסעודה
אצל קרובי משפחה וחוזרים רק במוצאי שבת כיון שאינם
צריכים  לנקיון  הבית אסור  להם  להרים  הכלים ולנקות השולחן ורק
אם חוזרים הביתה לפני צאת השבת מותר לסדר שולחן לכבוד השבת. 78

טו. לבישת בגדים לאירוע - כשעדיין לא יצאה שבת אין ללבוש
בגדים לאירוע במוצאי שבת ורק אם ניכר שלובשים הבגדים
לכבוד שבת כגון לפני סעודה שלישית מותר להשאר עם
הלבוש עד מוצאי שבת. 79

טז. חג במוצ"ש - כשיש יו"ט מיד במוצאי  שבת כגון ליל הסדר
לסדר את השולחן או לחמם מאכלים לצורך אסור בשבת
מוצאי שבת. 80

יז. לימוד למבחן עם הילדים - מקצועות קודש מותר ללמוד עם
הילד  אפילו  שנבחן ביום  ראשון  אבל  מקצועות חול  יש
להחמיר ולא ללמוד בשבת. 81

יח.
לקחת מאכלים לימי השבוע - כשמתארחים אצל קרובים
לסעודת שבת וחוזרים הביתה בשבת אין לקחת בגדים או
מזון לצורך מוצאי שבת או לימי השבוע. 82

יט. סידור מצעים  ומיטות -  כשיש מצעים וסדינים  מפוזרים
בחדר ויש חשש לבזיון השבת מותר לקפל בשינוי וכן לסדר
המצעים. 83

כ. לרוקן פח אשפה -  במקום שיש עירוב מותר לרוקן פח
אשפה שיש בו ריח רע הפוגם בכבוד השבת ואפילו לאחר
סעודה שלישית כל שעושה זאת לצורך כבוד השבת. 84

כא. הלבשת ילדים - מותר להלביש את הקטנים בבגדי שינה
כשישנים אחר ההבדלה כשזוהי דרכם להתלבש בשעה זו
בימי השבוע ואין כוונה להקל טורח הלבשתם במוצ"ש. 85

כב. רחיצת הילדים -
אין לקלח  את  הילדים  בשבת בשביל להכינם לשינה במוצ"ש
אבל  בימי  הקיץ  הארוכים  והילדים
ישנים  כבר  לפני  צאת  השבת  מותר  לקלחם  אפילו  לפני
יציאת השבת. 86

כג.
שינה בשבת - כשיש צורך מותר לישון  בשבת
כדי להיות ערניים במוצ"ש ובלבד שלא אומרים זאת בפירוש שעושים
כן לשם מוצ"ש. 87


עונג שבת
חשוב מאוד לקבוע זמן קבוע בשבת
שבזמן זה יושבים   ההורים עם הילדים 
עם הרבה ממתקים
ושירי שבת וסיפורים
והכל בשמחה



67. שבת קי"ח. וכן פסק שולחן ערוך או"ח סימן שכג סעיף ו מדיחים כלים לצורך היום, כגון , שנשאר לו עדיין סעודה לאכול, אבל לאחר סעודה שלישית אין מדיחין, וכלי שתייה מדיחין כל היום שכל היום ראוי לשתייה. כ"כ במשנה ברורה סימן תרסז ס"ק ה אין מציעין המטות משבת לחול, ועיין בשו"ת מנחת שלמה תנינא סימן לו בגדרי הכנה משבת .לחול, שש"כ פרק כח, הערה קנ"ו

68. כתב המגן אברהם סימן שכג ס"ק ח בשם הרוקח שאפילו עשר כוסות מותר להדיח שאם . יצטרך באחד שותה והוא הדין שמציעין י' מטות עכ"ל

69. משום איסור הכנה למוצאי שבת כיון שאין צריכים למקום השולחן אבל אם יש צורך .בשולחן בשבת מותר לפנות לצורך שבת ואינו הכנה לימי החול שאסורה בשבת

70. כשאין טרחה לשם תיקון אלא רק שמירה על מצב קיים אין בכך משום מכין משבת לחול כיון שגם עתה זה מוכן והפעולה גורמת רק שלא ינזק לכן כל מאכל שיש לו חשש שינזק אפשר להכניסו למקרר עיין שש"כ פרק כח סעיף פא ובמנוחת אהבה פרק יא סעיף יא . שלא יאמר שמכניס את זה לצורך מוצאי שבת

71. כדין מצעים במ"א סימן ש"ב סק"ו, במשנ"ב שם ס"ק י"ט, ובמנו"א ח"א עמ‘ ר"מ. וכן .כתב באוצר דינים לאשה עמוד שפד. ובתנאי שיהיו צעצועים המותרים בטלטול

72. במגן אברהם סימן תקי"ד ס"ק ט"ו כתב שאפילו הכנה מועטת אסורה כגון להעמיד ביו"ט נרות של שעוה לצורך הלילה אסור, וכן במשנה ברורה סימן תק"ג ס"ק א' אפילו 'דבר שאינו מלאכה רק טרחא בעלמא אסור משום מכין וכן בשש"כ פרק כח, סעיף ע . והערה קנו

73. כיון שכך הדרך להניחם בספריה לאחר הקריאה בהם וכל זה נעשה לכבוד הספרים, זהו .צורך השבת שהכל יראה מסודר ואין כאן הכנה למוצאי שבת

74. .אפילו הכנה מועטת אסרו חז"ל משום כבוד השבת

75. כל טרחא אפילו המועטת ביותר אסורה משום מכין משבת לחול

76. . יש כאן איסור הכנה משבת לחול ואפילו טרחה מועטת גזרו לאסור כשאינו לצורך שבת

77. ואין כאן הכנה משבת לחול כיון שמותר לצורך שבת התירו אפילו להרבות כ"כ במשנ"ב סי' שכג ס"ק כ"ו וכ"ט, אפילו עשר כוסות ואין צריך אלא לאחת רשאי להדיח כולן הואיל וראוי לו אחד מהם הותרו כולן וכן שמציעין עשר מטות עכ"ל. וכן מוכח מדבריו בסי' של"ו ס"ק ל"ג אבל אם לא יצטרך לכלים אלו בשבת אסור לשטוף אפילו כוסות . וכ"כ באחרונים וע"ע בשו"ת עטרת פז ח"א כרך א' סי"ב ד"ה ובסיום

78. לרוב בהזמנות יש איסור קריאה של שטרי הדיוטות לכן אין לחלק הזמנות כשיבואו .לקוראם בשבת. אורל"צ פרק כה סעיף ו, מנוח"א פרק י סעיף לג

79. .שהרי אינו לצורך השבת אלא ליום ראשון והכנה משבת לחול

80. שהרי אין כוונתם לחזור לביתם בשבת, וזוהי ההכנה משבת לחול האסורה בשבת ורק אם . מיתכוונים לחזור בשבת ולהנות מהסדר בשבת מותר, ופשוט

81. כיון שהלבוש נועד למוצאי שבת יש כאן הכנה משבת לחול אבל כשלובשים את הלבוש .בשבת אין כאן הכנה האסורה ולכן מותר להשאר עם הבגדים עד למוצאי שבת

82. שגם הכנה זו אסורה משום מכין משבת לחול ויש להקפיד בכך כיון שנכשלים בזה . בקלות

83. כיון שהלימודי קודש הן מצוה בפני עצמה ואין כאן הכנה דהוי צורך היום ולכן אפשר .ללמוד. ע"ע שש"כ פרק כח סעיף פד

84. וכן לא לצורך יום טוב שחל במוצאי שבת, כיון שאין צריכים את החפצים ליום השבת הוי מכין משבת לחול שזהו מוצאי שבת. אבל כשיש צורך בזה בשבת אפשר להקל כשלא אומרים בפירוש שלוקחים לימי השבוע אלא רק ליום שבת כדין כל דבר שמותר להרבות כגון לשטוף עשר צלחות וצריך רק צלחת אחת.וה"ה כשצריך לקחת לצורך השבת יכול . להרבות כשלא עובר על איסור הוצאה או טלטול

85. כתב במגן אברהם סימן ש"ב ס"ק ו' מטה העומדת בחדר שדר שם ויש בזיון ודבר מגונה שיעמוד כך מותר להציעו שנחשב לצורך שבת וכן במשנה ברורה שם ס"ק יט מציעין את המטות מלילי שבת לשבת ולכתחלה טוב יותר שיציע מע"ש אבל אין מציעין משבת למוצאי שבת ומ"מ אם המטה עומדת בביתו והוא דבר מגונה ובזיון לשבת שיעמוד כך מותר להציע דמקרי צורך שבת, וע"ע בשמירת שבת כהלכתה פכ"ח סעיף ע"ח כמובן שכל זה בתנאי שנכנסים לחדר במשך השבת ולכבוד השבת ואפילו שאין ישנים שם במשך .השבת

86. . כל שעושה כן לכבוד ולצורך שבת אין כאן משום מכין משבת לחול

87. עיין בשו"ת מנחת שלמה תנינא (ב - ג) סימן לו ובשש"כ פרק כ"ח הערה קצ, שו"ת אגרות משה חלק או"ח ד סימן ק"ה ותלוי זה רק בידיעת האם המלבישה, ואם הוא רק כדי שלא .תצטרך להלבישן אחר הבדלה יש לאסור

88. כיון שרחיצתם היא לצורך השינה עוד לפני יציאת השבת הרי יש כאן צורך השבת ולכן ' אפשר להקל בכך ולענין רחיצת ילדים במים חמים בשבת עיין בשו"ת ציץ אליעזר חלק ח סימן ט"ו קונט' משיבת נפש פרק יב וכתב שעד גיל שש נחשבים צרכי קטן כחולה שאין בו סכנה והסכים לדבריו בהליכות עולם לרה"ג מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א ח"ד פרשת תצוה אות כ"ה והוכיח שלא רק לענין להאכילו בשבת דינו של קטן מיוחד, אלא גם לענין שאר צרכיו, שזקוק לבריאותו וכן לענין אם מצטער קצת וכדומה וה"ה לענין רחיצה בשבת במים חמים וכן ראינו שפסק להתיר בספר ילקו"י הגאון יצחק יוסף בסימן שכ"ו ס"ה (שבת כרך ד' עמ' ס"ד) ובשש"כ פי"ד ס"ח, ובשו"ת אור לציון ח"ב עמ' רנ"ה היקל עד גיל י"ג שנים להחשיב קטן כחולה שאין בו סכנה ועיין מש"כ עליו בהליכות עולם שם . והכל תלוי בבריאותו וחוסנו של הקטן

89. שהרי מותר לישון בשבת והוי עונג שבת וכל שלצורך עונג שבת מותר, וע"ע במנוחת אהבה ח"א פרק י"א סט"ו שמותר לאדם לישון בשבת כדי שישאר ער במוצ"ש ומ"מ לא יגלה .כוונתו לאחרים בשבת. ובשמירת שבת כהלכתה פרק כ"ח סעיף ע"ב