מדריך למתחילים

איך ממשיכים 3: קיצור הלכות שבת

איך ממשיכים 3: קיצור הלכות שבת

*** כנסו כאן לתקציר רחב יותר, של הרב זמיר כהן שליט"א ***
כדי לדעת את פרטי ההלכות, כדאי לרכוש ספר מתאים, כמו לדוגמא הספר "השבת והלכותיה" של הרב זכאי שליט"א , שמסביר את ההלכות בצורה פשוטה ושווה לכל נפש.

ולכן אין בכוונתה של רשימה זו לתת פירוט של הלכות, אלא רק לתת מושג על הדברים הראשוניים, כדי לתת את ה"פוש" הראשוני בע"ה, ואידך זיל גמור.

אז בוא ננסה לחלק את הנושא של שמירת השבת למספר חלקים:


חלק א`: להימנע מבישול בשבת:

פשוט מכינים את כל תבשילי השבת מראש, ביום שישי או חמישי, ומניחים אותם על גבי הפלטה - וכך נהנים מהם בשבת בלי לטרוח.כמובן שיש סוגים שונים של מאכלים, ובכל מאכל מן הראוי לטפל באופן המתאים לו. לדוגמא, את החמין של שבת מניחים על הפלטה ביום שישי, ואוכלים אותו בשבת, ולעומת זאת, מאכלים יבשים שברצוננו לחמם, (לדוגמא שניצלים או בורקסים), נניח על הפלטה בסמוך לשעת הארוחה, עד שיתחממו. (אשכנזים יניחו על הפלטה סיר ריק או צלחת כדי לחצוץ בין הפלטה למאכל, וכך לא יראה כמבשל) השאלה כמה זמן להשהות את המאכלים על הפלטה קשורה כמובן בסוג הפלטה ובסוג המאכלים - בקיצור, לומדים עם הזמן...


חלק ב`: להימנע מנסיעות

ביום השבת אנו נמנעים מנסיעה במכונית או בכל כלי רכב. גם לבית הכנסת אנו צועדים ברגל, גם לטיולים וגם לחברים. לכן, אחד התחביבים שלנו הוא לטייל בין שכונה לשכונה בערים הגדולות - חוויה חביבה ומומלצת, שמוסיפה הרבה גם מבחינה חברתית (סוף סוף אפשר להקשיב אחד לשני, בדרך), וגם מבחינה בריאותית כמובן - אין כמו הליכה רגלית לשיפור הבריאות - תשאלו את רופא המשפחה שלכם!!!
הערה: כמובן שבמקרים של פיקוח נפש - חולה, יולדת וכו'- כן נוסעים אל בית החולים.


חלק ג': נושא החשמל
כל הדלקה של נורת חשמל, גורמת למספר בעיות, כגון סגירת מעגל חשמלי, חימום של גוף הנורה, ועוד. ובאופן דומה, גם כיבוי נורת החשמל אסור. ולכן, יש להמנע מלחיצה על מתגים חשמליים כלשהן. לפני כניסת השבת נדאג להפעיל את נורות החשמל הדרושות לנו, והן תשארנה דולקות כל השבת.
יש גם אפשרות להפעיל "שעון שבת" - מנגנון אוטומטי שיכבה את האורות בשעות בהן אין אנו זקוקים לאורות אלו (כגון בשעות היום), וידליק אותן כאשר נזדקק להן. את שעון השבת יכול להתקין כל חשמלאי מתחיל, וניתן לרכוש אותו בכל חנות חשמל.

בנוסף, נמנע מלהפעיל ומלכבות כל מערכת אלקטרונית אחרת, כגון מעלית, טלויזיה, תריסים חשמליים, טלפון, וכו`.

כאשר יש צורך בכך, נוכל לדאוג שהמעלית שלנו תפעל במצב של "מעלית שבת", באופן אוטומטי בלי מעורבות שלנו, ואז נוכל להשתמש בה גם בשבת. ועבור התריסים החשמליים נוכל לדאוג להתקנה של מנואלה ידנית, לשימוש בשבת קודש.

לעומת זאת, מערכות כמו טלויזיה ומוסיקה לא יותרו גם אם הופעלו לפני שבת.

וכמובן כמובן, איך אפשר לשכוח, לא נשתמש בטלפון, לא באינטרנט, ולא במחשב: וכך נוכל סוף סוף להתנתק מהעולם הגדול, ולהתחבר אל בני ביתנו, שיוכלו סוף סוף להזכר איך אנחנו נראים...

שלב ד': פרטי הלכות נוספים
מעבר לשלושה אלמנטים מרכזיים אלו שציינתי, בישול, נסיעה ושימוש בחשמל, יש עוד פרטי הלכות שונים שצריך להכיר. לדוגמא: אסור לכתוב בשבת, אסור לקטוף פרחים, אסור לתפור ולסרוג, ואסור גם לטלטל (להזיז בדרך הרגילה) חפצים שהם "מוקצה" (כלומר, חפצים שלא אמורים להשתמש בהם בשבת). גם בכל הנוגע להכנת הארוחות ואכילתן, צריך להזהר מאיסורי סחיטה, ברירה, ועוד. ל"ט אבות מלאכה שאסורות בשבת מפורטות כאן, ופירוט חשוב נוסף יש כאן, אבל כמובן שלכל מלאכה יש את פרטיה ודקדוקיה, ולכן מומלץ להיעזר בספר מתאים.

מומלץ גם להיות בקשר עם רב שפועל בשכונתכם, לדוגמא, עם רב בית הכנסת הקרוב אליכם, כי כאשר לא בטוחים במשהו, תמיד כדאי להתייעץ ולשאול!!! וגם אם קורה שנופלים - לא להתייאש. שבוע הבא יש שבת חדשה, בה נוכל להזהר יותר!

י מן הראוי להדגיש עוד פעולה שאנחנו עושים כל הזמן במהלך ששת ימי החול: כתיבה. אז ככה: כתיבה, אסורה בשבת, וגם מחיקה אסורה, ומכשירי הכתיבה השונים נחשבים "מוקצה", ואסורים לשימוש, וכך אין לנו "לאן לברוח". אין תשבצים, אין תרגילים, ואין מכתבים לכתוב... וכך באמת אנחנו פשוט "מוכרחים" באמת לנוח...

שלב ה': מתי נבקר אצל ההורים

החלק הקשה יכול להיות החלק של ביקורים אצל ההורים - כעת כבר לא תוכלו, וגם לא תרצו, לנסוע אליהם בשבת. ובכל זאת, א
מעוניינים להמשיך לשמור על קשר!!!

אז במקום לקפוץ לבקר לשעה-שעתיים, תוכלו למצוא פתרונות אלטרנטיביים, כגון:

* לקפוץ לבקר ביום חול. (למשל, ביום שישי בצהרים, עם כל הילדים).

* יש גם מי שיציע לכם לדאוג לגור במרחק הליכה מההורים - אבל מומלץ רק לזוג שהקשר שלו עם הוריו הוא טוב ונטול קונפליקטים - מה שבדרך כלל לא קורה!!!! ולכן אני אישית לא הייתי ממליצה על זה. (תכנסו לפורום "קשרי משפחה" ותראו מה עלול לקרות למי שבוחר לגור קרוב מדי להורים - אם כי "לכל כלל יש יוצא מן הכלל": יש לי חברה שגרה צמוד להורים של בעלה, והיא דווקא מרוצה מאוד! - ולכן זו צריכה להיות החלטה שלכם...)

* הפיתרון שיועדף, לכל הדעות, על ילדיכם, הוא "להתנחל" אצל סבא וסבתא לכל השבת: וגם אם ההורים עדין אינם שומרי מצוות, אפשר לעשות זאת, כשיש מספיק נכונות של שני הצדדים. צריך כמובן לדאוג שיהיה איפה לישון, ולדאוג שהאוכל יוכן לפני שבת, ויחומם על פלטה - ועם מספיק התחשבות של שני הצדדים, כל הבעיות נעלמות.
בתור ילדה אני זוכרת כחויה מיוחדת את השבתות בהן ביליתי בבית של סבא-וסבתא, ואנחנו, הנכדים הקטנים, ישנו ביחד על שורה של שמיכות שנפרשה על השטיח - זו היתה פשוט חויה בלתי נשכחת...


שלב ו': לא להתייאש!!!
תמיד כשמתחילים לשמור שבת, יש רגעי נסיגה, וחשוב מאוד לא להתייאש בגללם!!! צריך לזכור שאחרי שתתרגלו בע"ה לשמור את השבת, לא תוכלו להבין איך יכולתם בלעדיה, אבל לוקח זמן עד שמתרגלים.

גם אם קרה שלחצתם בטעות על המתג - קרה. שבוע הבא זה לא יקרה שוב. וגם אם זה כן יקרה - אל תתיאשו, כי גם אחרי זה יש עוד שבוע.. העיקר שאתם בכיוון הנכון, והעיקר לא לוותר - ולא להחליט "די אי אפשר וזהו". תמיד אפשר לנסות ולנסות שוב - בסוף כולם מצליחים!!!!