שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

שיעור חום של "יד סולדת בו"

שאלה: מה השיעור של חום של 'יד סולדת בו? 
האם זו מציאות שצריך לשים את היד ולבדוק? או יש טמרטורה מסוימת שנקרא יד סולדת?      

תשובת הרב גנוט שליט"א:

 

 

שיעורו של 'יד סולדת בו'

 

 

א) כבודו שאל  מהו השיעור של 'יד סולדת בו':

 

בשאלה זו התחבטו רבים מפוסקי ההלכה. ואלו דברי ה'שמירת שבת כהלכתה (פרק א, א): "שיעור החום לענין איסור בישול הוא, בדרך כלל, החום שהיד סולדת בו, דהיינו לא פחות מארבעים וחמש מעלות צלזיוס".

 

ולהלן עוד מספר דעות ושיטות בענין:

 

מדת חום שודאי אין יד סולדת בו

 

 לדעת הגאון רבי בנימין זילבר זצ"ל, בספרו 'ברית עולם' (מלאכת אופה אות צ"ב  עד 40 מעלות (ולא עד בכלל), וכך כתב בספר ארחות רבינו בשם ה'חזון איש', שהחמיר מארבעים מעלות צלזיוס שנחשב  'יד סולדת'. ובשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סי' ע"ד אות ג') כתב הגאון רבי משה פינשטין זצ"ל שעד 43 מעלות צלזיוס (ולא עד בכלל) לא נחשב ל'יד סולדת'.

 

ובמנחת שלמה (סי' צ"א אות ח') כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל: עד 45 מעלות (ולא עד בכלל), (ובספר 'זכרו תורת משה' החמיר אף פחות מ-40 מעלות),.

 

מדת חום דודאי יד סולדת בו

 

להגרש"ז אויערבך זצ"ל אף פחות מ- 71 מעלות נחשב  לודאי יד סולדת (ולא נתפרש בכמה מעלות).

 

ובאגרות משה הנ"ל כתב: 71 מעלות הוי ודאי יד סולדת.

 

ובאגרות משה (יו"ד ח"ב סו"ס נ"ב) כתב בענין חשש יין נסך, שלהיחשב מבושל ולהקל בו, צריך שתהא יד סולדת ברמה של- 79.4 מעלות.

 

ובקובץ יד הרש"ז כתב  שהחל מ-49 מעלות  נחשב בודאות ל'יד סולדת'. ושעורו שיכול להחזיק האצבע בתוכו 15 שניות.

  

בדיקת 'יד סולדת בו' על ידי  הנחת האצבע

  

ב) עוד שאל כבודו: האם ניתן לבדוק את רמת שיעור ודרגת 'יד סולדת', על ידי הנחת יד על המקום הרותח.

 

תשובה: אכן כן. בספר 'קובץ יד הרש"ז'  ציטט את הוראתו של הגאון הנודע רבי יעקב יצחק וויס זצ"ל, בעל  שו"ת 'מנחת יצחק', שכאשר יכול להחזיק את האצבע על המקום הרותח במשך -60 שניות רצופות,  ודאי אין  הדבר נחשב לחָם ברמה של 'יד סולדת'. וכאשר האדם אינו יכול להניח את האצבע למשך של יותר מ-15 שניות, אזי בודאי הדבר חם ברמה של 'יד סולדת', והדבר אף נחשב מבחינה הלכתית ל'יד נכוית'..

 

ומה קורה אם האדם יכול להניח אצבע על המקום החם יותר מ30 שניות, אך פחות מ60 שניות?, דבר זה נחשב לספק בהלכה, וראוי להחמיר באיסורי דאורייתא של שבת.