חומש במדבר

וורט לשבת – פרשת חקת

וורט לשבת – פרשת חקת

הרב אברהם חיים זילבר שליט"א

שני סוגי עננים

על הפסוק "וישמע הכנעני מלך ערד כי בא ישראל דרך האתרים וילחם בישראל" מפרש רש"י "שמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד . . כדאיתא בראש השנה".

ולכאורה קשה, כי מצינו מאוחר יותר, בסיפור בנות מדין, שרש"י כותב (כה, ד) "והוקע אותם לה' נגד השמש – השמש מודיע את החוטאים, הענן נקפל מכנגדווהשמש זורחת עליו", הרי שגם לאחר מיתת אהרן היו ענני כבוד! וכן מפורש בגמרא (תענית ט, א) שהבאר והעננים חזרו בזכות משה!

עוד קשה: בתורה מתואר רק איך הבאר חזר – ע"י שמשה הכה בסלע ויצאו מים, אבל העננים לא מפורש מתי ואיך חזרו ורש"י לא מזכיר כלל שהעננים חזרו. ומדוע?

מחדש הרבי, שיש שני סוגי עננים, יש עננים שנועדו להגן על בני ישראל מפני השמש, הנחשים, האויבים ועוד, ויש עננים שבאו רק למטרת כבוד – להראות חיבתן של ישראל. וזה מדויק ברש"י, שיש מקומות שהוא קורא להם "עננים" סתם, כמו בפ' בהעלותך: "שבעה עננים היו", כי אלו נועדו להגן עליהם, ואלו לא בטלו גם לאחר מיתת אהרן, כי נשארו בזכות משה (והכנעני רק היה סבור שאפשר להילחם בישראל), ויש מקומות כמו כאן שרש"י כותב "ענני כבוד" כי אלו אכן בטלו ולא חזרו.

ומדוע אכן לא חזרו ענני הכבוד בזכות משה כמו שחזרו הבאר וה"עננים"? י"ל, שמשה בתור רועה נאמן של ישראל תפקידו לדאוג להם לכל צרכיהם (משא"כ ענני הכבוד שלא היו לצורך). והוא דאג באופן כזה, שגם לאחר פטירתו בז' אדר שפסק המן מלירד – נסתפקו ממן שירד בו ביום עד שהקריבו העומר בט"ז בניסן (רש"י בשלח טז, לה).

מכאן אנו למדים על צדיקים ונשיאי ישראל שבכל דור, שגם לאחר הסתלקותם, דואגים הם לבני ישראל לכל צרכיהם, כי "לא יפרדו מעל צאן מרעיתם".

 
שבת שלום!

 

מקור: לקוטי שיחות חלק ח"י עמ' 253 ואילך, חלק מהעיבוד בסיוע "פנינים עה"ת והמועדים" (היכל מנחם תשס"ה). לשלמות הענין יש לעיין בשיחה המקורית.


מוקדש באהבה לאדוננו מורנו ורבינו הרבי מליובאוויטש זי"ע, שממנו שאבנו, וממשיכים לשאוב, דברי אמונה ועוצמה לימים חשוכים. לרגל יום ההילולא – ג' בתמוז.