יהדות

'בראשית ברא' על בריאת העולם / פרופ' נתן אביעזר

'בראשית ברא' על בריאת העולם / פרופ' נתן אביעזר

מאז ימי קדם רווחה הדעה בין הפילוסופים כי העולם קדמון, כלומר שהוא קיים מאז ומעולם בלי נקודת התחלה. זאת בניגוד למסופר על הבריאה בתחילת ספר בראשית. מה יש למדע לומר על הנושא? 
 
מתוך אתר הידברות
 
פרופ' נתן אביעזר: בשנת 1946 הוצעה תיאוריה קוסמולוגית, הנקראת 'תיאוריית המפץ הגדול', לפיה בנקודת זמן בעבר הופיע לפתע פרץ-אור עצום, והוא תחילתו של היקום. מן האנרגיה הכבירה של אותה התפוצצות נוצר כל החומר הקיים בכל היקום, בהתאם לנוסחה של איינשטיין בתורת היחסות לפיה אנרגיה יכולה להפוך לחומר. עשרים שנה אחר כך גילו שני מדענים אמריקאים, בעזרת מיכשור חדיש, רגיש ביותר, קרינה מסוימת המגיעה מכל הכיוונים בחלל החיצון. היה בכך אישור מדעי ברור לתחזית מרכזית של התיאוריה. על הגילוי הם זכו בפרס נובל. מכאן והלאה זכתה התיאוריה לאישור אחר אישור. לפי התיאוריה כל הגלקסיות ביקום מתרחקות זו מזו במהירות מאז המפץ הגדול. גם תנועה זו נצפתה ונמדדה. גם מדידת כמויות גז המימן וההליום ביקום הוכיחו את מה שטענה התיאוריה.

לאחר שכל התחזיות של התיאוריה הוכחו, הפכה התיאוריה למקובלת, וכל האחרות ננטשו. המדע הוכיח כי לעולם הייתה נקודת התחלה – הבריאה, ואילו האמונה כי העולם היה קיים מאז ומעולם ספגה מכת מוות סופית. הוברר כי 'הדיווח' בתחילת ספר בראשית שהעולם נברא, הוא אמת עובדתית, וכל הדעות האחרות הופרכו לחלוטין. כל מדען יכול היום לבצע מדידות מתאימות ולקבל הוכחות חותכות המעידות שהיקום אכן נברא. השאלות, מה גרם למפץ הגדול ומה היה בטרם הבריאה של היקום, הן מעבר לחתום יכולת הדיון והחשיבה של המדע.

חבל שהעולם נאלץ להמתין אלפי שנים לבירור אמת התורה. בהזדמנות זו רצוני לשאול על גורלה של תיאוריה אחרת, התיאוריה הגורסת שכל עולם החי הממלא את כדור הארץ התפחת בהדרגה מתא חי שנוצר במקרה.

פרופ' נתן אביעזר: תיאוריית התפתחות הדרגתית (אבולוציה) קיימת כמאה וארבעים שנה ומתוארת בכל ספרי הלימוד, אף על פי שהצטברו הוכחות רבות בשנים האחרונות המצביעות נגד התפתחות הדרגתית. מאלף לצטט מומחים בינלאומיים בנושא זה. פרופ' סטיבן גולד מאוניברסיטת הרווארד, שהידע שלו בנושא האבולוציה אינו מוטל בספק, כותב כך:
'ההיסטוריה של המינים השונים כפי שהיא מתבטאת במאובנים, מורה על שתי עובדות העומדות בסתירה מוחלטת לרעיון ההתפתחות ההדרגתית:
1. העדר שינוי – מראה היצורים בזמן הופעתם הראשונה זהה לחלוטין לצורתם זמן רב אחרי זה.
2. הימצאות פתאומית – מין חדש אינו מתפתח בהדרגה; הוא מופיע לפתע בממצאי המאובנים כשהוא כבר בעל מבנה שלם ומוגמר'.

שותף לדעה זו גם פרופ' סטיבן סטנלי, גם הוא מבכירי החוקרים בתחום האבולוציה. בספרו האחרון מדגיש פרופ' סטנלי את הסתירה הבולטת בין התיאוריה הגורסת התפתחות הדרגתית לבין הממצאים בחקר המאובנים. וכך הוא כותב: 'דרווין, ואיתו אדריכלי התיאוריה הניאו-דרוויניסטית, היו עומדים פעורי פה נוכח המאובנים שנתגלו... הם היו נתקפים בהלם מול עובדות אלו'.

למעשה, הטענה שמינים התפתחו בהדרגה, מותקפת מכל החזיתות המדעיות. פרופ' ניילס אלדרידג' מדגיש שהאפשרות שמגוון צורות החיים המוכר לנו היום התפתח בהדרגה, בטלה לחלוטין, משום ש'אין כל אפשרות להגיע בהדרגה למין חדש של ממש'.
עוד מומחה בנושא, פרופ' קנת הסו, קובע כי 'המחקרים שנעשו בשנים האחרונות אכן הנחיתו מכת-מות על תורתו של דרווין'. במלים בוטות עוד יותר השתמש פרופ' ארנסט צ'יין, חתן פרס נובל לביולוגיה מאוניברסיטת אוקספורד. הוא קובע חד-משמעית כי 'רעיון התפתחות הדרגתית הוא היפותזה שאינה מתבססת על ראיות כלשהן ואינו עולה בקנה אחד עם העובדות'. לבסוף נצטט מדברי פרופ' גולד מאוניברסיטת הרוורד, הנוגע בשורש העניין. גולד שם ללעג את הנטייה הרווחת 'לראות בהתפתחות הדרגתית כל-יכולה', והוא מוסיף בנימה צינית כי 'דרווין זכה למעמד של קדוש בקרב הביולוגים התומכים באבולוציה'.

אם כל כך הרבה מומחים בינלאומיים שוללים תיאוריית התפתחות הדרגתית, למה תיאוריה זו ממשיכה להופיע בספרי לימוד?

פרופ' נתן אביעזר: בדיוק על נקודה זו עמד פרופ' גולד כאשר הוא מגלה כי 'העובדה שהתפתחות הדרגתית הופרכה על ידי ממצאי המאובנים נשמרת כסוד מקצועי בקרב חוקרי המאובנים. אין כל ראיה במאובנים לציורי האבולוציה המעטרים את ספרי הלימוד שלנו. הם לא ניצפו מעולם בשכבות הסלע'.

ומה עם הכתוב בתורה? איך פסוקי התורה מתיישבים עם הגילויים המדעיים?

פרופ' נתן אביעזר: פה אתה מצביע על הנקודה המעניינת ביותר. מתברר למדענים רבים שהופעת עולם החי מתאימה לחלוטין עם פסוקי התורה. כתוב בפרק הראשון בספר בראשית 'ויאמר אלוקים, ישרצו המים שרץ נפש חיה...שרצו המים למיניהם'. ממילים אלו מבינים שהתורה מגלה לנו שבתחילת עולם החי, כל האוקיינוס וכל הימים התמלאו באופן פתאומי (ישרצו מים) בכמויות אדירות של בעלי חיים ימיים במגוון רחב של סוגים שונים ('למיניהם'). להפתעה המוחלטת של המדענים, הם גילו שבדיוק כך קרה, וקראו לתופעה זו 'הפרץ הפתאומי של בעלי חיים'. נצטט פה רק מדען אחד מתוך הרבים שמצוטטים בספרי 'בראשית ברא':

'הפן המתאים ביותר של התחלת עולם החי הוא הופעתם של המוני סוגים שונים של בעלי חיים בפרק זמן כה קצר. הופיעו באופן פתאומי סוגים שונים של בעלי חיים בקצב חסר תקדים שלא חזר שוב'.

כהנה וכהנה אפשר לצטט מדענים נוספים שמצביעים בהפתעה מוחלטת על תופעה של 'הפרץ הפתאומי של בעלי חיים'.

מזה זמן רב מנסים המדענים, ללא הצלחה, להבין את פשר עובדות אלו, שהם מכנים 'אחת החידות הגדולות של הביולוגיה'. אבל לקורא ספר בראשית, 'הפרץ הפתאומי של בעלי חיים' אינו חידה בכלל, היות שכתוב בתורה 'ויאמר אלוקים, ישרצו המים...'. ועכשיו המדענים גילו גם הם שבדיוק כך היה.