א. הדחת  כלים   - בשבת  מותר  להדיח  כלים  שצריכים
להשתמש בהם בשבת כגון מסעודה שניה לסעודה שלישית
אבל הדחת כלים שאין בהם צורך בשבת אסורה ליום חול. 45

ב. כשיש סט נוסף -  אין לשטוף כלים שלא לצורך השבת אבל מותר לשטוף כלים כדי להשתמש בכלים אלו בשבת, אפילו
שיש סט כלים נוסף או כלי חד פעמי. 46

ג. שטיפת כוסות - מותר לשטוף כוסות לשתיה כשיש סבירות
שישתמשו בהן בשבת אפילו שישתמשו בכוס אחת בלבד. 47

ד. כבוד השבת -
כשהמטבח  קטן (כגון  שיש  כיור  אחד  ואין מקום  להשאיר  כלים  מלוכלכים)
אפשר  לשטוף  הכלים   באופן המותר כפי שיבואר להלן על מנת לשמור על כבוד השבת
ללא כוונה להכין משבת ליום חול. 48

ה. מברשת  לנקוי  כלים  -  מותר  לנקות  כלים  וכן  בקבוקי
התינוקות במברשת לנקוי כלים העשויה מסיבים סינטטים. 49

ו. משחת כלים -  לכתחילה אין להשתמש בשבת במשחת
כלים כדי לשטוף כלים אלא עדיף בסבון כלים נוזלי. 50

ז. כפפות גומי - כשמדיחים כלים לצורך השבת באופן המותר
אפשר ללבוש כפפות גומי ולשטוף כלים בעזרתן. 51

ח. הדחת  כלים  במים  חמים  -  כשהמים  התחממו  מהשמש
אפשר להשתמש בהם להדחת כלים אבל כשהדליקו ביום שישי את הבויילר החשמלי לחימום המים אין להשתמש בהם להדחת כלים רק לאחר שיעור זמן שהמים שבדוד
התקררו מחום של יד סולדת. 52

ט. יבוש כלים או בקבוקי תינוקות - אין לייבש כלים בספוג
יבש או במטלית אבל כשיש צורך לכלים בשבת המקילים בשעת הדחק שיש כמות מועטת מאוד של מים ואין חשש כלל לסחיטה יש להם על מי לסמוך. 53


י. מברשת כלים לניקוי בקבוקי תינוקות - כל ששערותיה אינן
צפופות ורכות, מותר להשתמש בה לניקוי בקבוקים וגם
לניקוי כלים שצריכים להם בשבת. 54

יא. מדיח כלים - אין לשטוף כלים על ידי מדיח כלים המופעל
על ידי שעון שבת אבל כשאין מקום במטבח והמדיח מנותק
מהחשמל אפשר להניח כלים מלוכלכים בתוך המדיח. 55

יב. מטלית בכיור -  מטלית או סקוצ' המונחים בכיור אפילו
ספוגים בהרבה מים, מותר להוציאם מהכיור על מנת שלא
ישפכו עליהם מים או משקים. 56

יג. מיון סכו"ם - יש מתירים למיין את הסכו"ם למקומו לאחר
שהדיחו אותו בהיתר ויש בזה צורך השבת כגון לסעודה
הסמוכה. 57

יד. ספוג  לשטיפת כלים -  או לניקוי השולחן אין להשתמש בו
בשבת כלל, שהרי סופג וסוחט המים  אבל המשתמש במגב
עם ספוג יש לו על מי לסמוך. 58

טו. סקוצ' לכלים - צמר פלדה או ליפה סינטטית לניקוי כלים
לכן  ,סחיטה איסור משום ,בשבת בהם להשתמש  אין
ישתמש בליפה סינטטית קשה שאינה צפופה. 59

טז. סקוצ' פלסטיק  לכלים (ללא ספוג)- העשוי סלילי מתכת או
פלסטיק כרשת, רק אם הוא קשה ויש בו רווחים, מותר להשתמש בו
אבל אם הם צפופים או רכים אין להשתמש בהם בשבת
משום איסור סחיטה אפילו שעשויים ממתכת או
ניילון ועדיף להדיח כלים ביד עם סבון נוזלי. 60

יז. סקוצ' בשקית - מותר להכניס בערב שבת סקוצ' יבש לתוך
שקית  ניילון  אטומה  ללא  אפשרות  שיחדרו  מים  לתוכה
ולהשתמש בה לניקיון כלים. 61

יט. נוזל לפתיחת סתימות - אם המים עוד זורמים ואין סתימה
מוחלטת  אפשר  להשתמש בנוזל  לפתיחת  סתימות  שכל
פעולתו נעשית על ידי שפיכתו לתוך הכיור. 63

כ. משאבת גומי ("פומפה") - רק אם הסתימה אינה מוחלטת
ועדיין המים עוברים מותר להשתמש במשאבת גומי. 64

כא. מתקן יבוש כלים  - כאשר הדיחו כלים באופן המותר
ולצורך השבת, להניחם אחר השטיפה במייבש וכן
להניחם בארון אחר שהתייבשו. 65
 
כב. הנחת הכלים בכיור - כשהרגילות  בימי  השבוע  להניח  את
הכלים בתוך הכיור במטבח , גם בשבת יהיה  מותר להניחם
בכיור אפילו שרוחצים שם ידיים ויתמלאו במים. 66

 

 



45. שבת ד' קי"ח ע"א ת"ר קערות שאכל בהן ערבית מדיחן לאכול בהן בצהרים, בצהרים מדיחן לאכול בהן במנחה, מן המנחה ואילך שוב אינו מדיח וכו' רש"י מפרש שטעם האיסור בזה הוא משום הכנה שמדיחן בשבת לצורך החול. ופסק בשו"ע באו"ח סימן שכ"ג סעיף ו' דלאחר סעודה שלישית אין מדיחין כלים. והמג"א בסק"ט מוסיף דאם יודע שלא יצטרכו עוד אסור להדיח אפילו לפני כן והמשנ"ב בס"ק כ"ח מנמק שהאיסור הוא . משום טורח, ע"ע בשו"ת ציץ אליעזר חלק יד סימן לז

46. שטיפה לצורך אין בה משום הכנה משבת לחול ואפילו שיש לו סט כלים אחר אינו חייב להוציאו כיון שאיסור הכנה משבת לחול לא קיים כשמשתמש בכלים לצורך שבת. שו"ת משנ"ה ח"ג סימן מ' וראיתי שיש מחמירים שלא להדיח כלים כשיש סט כלים נוסף כן בשו"ת בצל החכמה חלק ד סימן קל שלא הותרה הדחת כלים בשבת רק לצורך אותה שבת, ממילא כל שיש לו כלים נקיים כדי צורך שבת לא הותרה הדחת המלוכלכים מסעודה הקודמת. וכ"כ בס' ערוך השלחן (סי' שכ"ג סעי' ז') שאם יש לו כלים או כוסות בריוח אינו נכון להדיח כלל בשבת וכן פסק בהליכות עולם מכל מקום לענ"ד נראה שאפשר להקל בכך כל שמתשמש בזה בשבת צורך שבת מקרי ואינו צריך להתשמש בכלי . חד פעמי או בכלים אחרים שיש ברשותו

47. אין קבע לשתיה ולכן מותר לשטוף הכוסות אפילו כל היום, שולחן ערוך או"ח סימן שכג סעיף ו' מדיחים כלים לצורך היום, כגון שנשאר לו עדיין סעודה לאכול אבל לאחר סעודה שלישית אין מדיחין וכלי שתייה, מדיחין כל היום שכל היום ראוי לשתייה. וכתב במשנ"ב .ס"ק כ"ט ואם ברור שלא ישתמשו עוד בכוס אסור להדיחה

48. בשו"ת אגרות משה חלק או"ח ד בסימן ע כתב אם צריכין לשולחן או שאינו דרך כבוד יכולין לנקות. ובסימן ע"ד נשאל על כלים המלוכלכים מסעודת שבת האם מותר להניחם במדיח הכלים וענה שמותר ואין בזה משום הכנה שכל שעושה זאת לשם נקיות ומניעת בזיון בשבת שרי, ובשו"ת צי"א חלק יד סימן לז כתב מצאתי בספר שו"ת מהרש"ג (גרינפעלד) ח"א חאו"ח סימן ס"א שכתב שאם רוצה להציע המטות או להדיח כלים בשבת בשביל שהבית נאה יותר אם המטות מוצעות בה והכלים מודחים בה כי הם קישוט להבית אזי באמת מותר להדיח ולהציע גם בשבת עכ"ל. הרי דפשיטא ליה להגאון המהרש"ג ז"ל דכשכוונתו בהדחת הכלים משום קישוט הבית מותר הגם שאין לו כבר צורך שימוש בהם לאכילה, וא"כ סייעתא גם מזה לדברינו האמורים. והכלל בזה הוא . דכל שהכוונה לשם אותו היום בעצמו ולא לצורך החול מותר

49. יש כמה סיבות להתיר זאת א משום ששערותיה אינן צפופות ולא נראה בזה סחיטה וכן עשוי מחומר סינטטי ובשו"ת מנחת יצחק חלק ג סימן נ כתב שנראה להקל, אם אין חשש אחר, שיעשו מברשת מיוחדת לשבת, בשינוי מהמברשת שמשתמשים בחול, וכתב בשו"ת משנה הלכות חלק יא סימן רפד הנה המברשת העשוי' מפלאסטיק וכיוצא בו מחומר סינטטי ואין שערותיה דבוקות וצפופות זו לזו מותר לנקות בו ואין דין סחיטה כלל בזה ובפרט כיון שהמברשת יש לו בית אחיזה הו"ל כספוג שיש לו בית אחיזה עיין סי' ש"כ סי"ז וגדולה מזו ועיין אגרות משה א"ח סי' קי"ב ושו"ת יבי"א ח"ד סי' ל'. ועכ"פ לפענ"ד . אין להחמיר בזה כלל

50. כיון שיש כאן חשש של ממרח ולכן עדיף שלא להשתמש במשחה ואע"פ שראיתי שיש מתירים משום שלא נשארת שכבה דקה של מירוח ולכן אפשר להקל מכל מקום כיון שאפשר בקל יש להחמיר בזה עיין באור לציון ח"ב עמוד רנ סימן ג ושש"כ עמוד קמט .הערה מט ובאוצר דינים לאשה שנג

51. כיון שעשויות מחומר סינטטי שאינו סופג או בולע מים ולכן דינם ככלי עור. וכ"כ באורחות שבת פרק י"ג סעיף ו' שש"כ פרק י"ד סעיף י"ג. שאין בזה איסור של מכבס את . הניילון כיון שדינו כעור ובפרט שאינו מתכוון לכבסו אלא לנקות את הכלים

52. בשו"ת יבי"א חלק ד או"ח סימן לה והוכיח באורך לאסור מפני שע"י פתיחת הברז חודרים מים צוננים אל המיכל ואל הכיור ומתבשלים במים החמים שבתוכם, והוי בישול . בתולדות האור שאסור מן התורה.בסימן שלפניו התיר שימוש בדוד שמש

53. כתב המשנ"ב סי' ש"ב ס"ק נ"א בשם הפמ"ג נתינת מים על בגד דרך לכלוך שרי ואע"פ שאין אנו בקיאים מהם מועטים מ"מ במים מועטים ובדרך לכלוך לא חישינן לסחיטה כלל וכן בס"ק נ"ט. אבל בשו"ע או"ח סימן שב סעיף יב כתב אסור לנגב כוס שהיה בו מים או יין, במפה, משום דאתי לידי סחיטה. ביאור הלכה ד"ה משום וכו' כתב שדבריו של השו"ע לכאורה סותרים את ההלכה הקודמת שכתב שמותר לנגב ידיים והביא שם את דברי הרדב"ז וכתב שם שבשעת הדחק אין למחותביד המיקל לנגב כוס צר ובלבד שיהיה בדבר שאינו מקפיד עליו לסחטו אחר הקינוח ויראה מתחלה לשפוך כל המים מן הכלי

54. שמירת שבת כהלכתה פי"ב ס"י, ובמנוחת אהבה ח"ב עמ‘ קפ"ט כתב ויש להקפיד שהסיבים לא יהיו צפופות ומחומר פלסטי קשה שאינו בולע. ובפרט שיש לה בית אחיזה , שאפשר להקל יותר, וכן בשו"ת שרידי אש חלק א סימן ל עמוד ע"ג כתב שיש להתיר ושו"ת מנחת יצחק חלק ג' סימן נ' כתב להתיר במברשת לניקוי כלים, ובשו"ת משנ"ה חי"א סי' רפד כתב כיון שהמברשת עשויה מפלאסטיק וכיוצא בו מחומר סינטטי ואין . שערותיה דבוקות וצפופות מותר לנקות בו ואין דין סחיטה כלל בזה

55. כשמכניסים כלים למכונה שלא כסדרן אין זה נראה כהכנה משבת לחול אלא דרך הנחה ובפרט שלא מניחים אותם כסדר, וכן פסק באג"מ חלק ו ס"ס עד שו"ת באר משה חלק ג . סימן מח וחלק ז סימן סא הובאו בילקוט יוסף אוצר דינים לאשה ולבת עמוד שנז

56. כיון שהמטליות שרויות במים כל הזמן לכן אין בהם חשש של סחיטה כמו שכתב במשנ"ב סימן שא ס"ק קעב מטלניות ששרוים תמיד במים אין לחוש ומותר בטלטול וכן מותר לשטוף ידים כשהמים נשפכים על המטלית כיון שדרכו להיות תמיד במים אינו מקפיד . עליו לסוחטו ואין כאן דרך ליבון אלא דרך ליכלוך

57. כתב בשו"ת יבי"א חלק ה או"ח סימן לא להקל להתיר לברור סכינים כפות ומזלגות .וליתנם במקום המתאים להם לצורך סעודה שלאחר מכן

58. מסכת שבת דף קמ"ג עמוד א' ספוג, אם יש לו עור בית אחיזה מקנחין בו, ואם לאו אין מקנחין בו. ובשו"ע או"ח סימן שכ סי"ז פסק שספוג, אין מקנחין בו אא"כ יש בו בית אחיזה, גזירה שמא יסחוט, ובשו"ת שרידי אש ח"א ס"ל כתב וכן גם במברשת. ובשו"ת ציץ אליעזר חלק טז סימן ט כתב כדי לא להיכנס למחלוקת לא יסחוט בחזקה, ולכן כאן .שכל רצונו שלא לסחוט אלא לספוג המשקים ואין ודאי שיסחט יכול להקל

59. . ילק"י שכ"ג סי"א ועיין בשמירת שבת כהלכתה פי"ב ס"י

60. מנוחת אהבה פרק ו' סעיף כ"ז אורחות שבת פרק י"ג סעיף נ"ט שמירת שבת כהלכתה . פרק י"ב סעיף י' ילק"י סימן שכ"ג סי"א

61. כיון שאין מגע של מים בליפה אין כאן ליבון ואין כאן כיבוס וגם השקית דינה ככפפת .גומי וניילון שמותר להדיח בהם כלים כשהם על הידיים

62. שו"ע סימן ש"ב ס"ט כתב שיש איסור לשפשף עור ודין הניילון דומה לעור וכן בשש"כ . פט"ו סל"ד, מנוחת אהבה ח"ב עמ' תי"ב הערה 47. ילקו"י סוף סימן ש"ב

63. כיון שאין כאן תיקון מנא שלם שעדיין המים עוברים והוא רק מרחיב את הנקב של המים

64. עיין באורך בשו"ת יבי"א חלק ה או"ח סימן לג שהכריע לאסור לפתוח סתימת הכיור ע"י . משאבת גומי וכן בהליכות עולם ח"ד עמ' רנד שהתיר כאשר יש זרימה איטית

65. כיון שזוהי הרגילות שלהם בפרט כשעושים כן לשם סדר הבית ואין כאן כוונה לשם הכנה . למוצאי שבת לכן מותר

66. כיון שאין כאן כוונה של הכנה משבת לחול אלא זהו מקומם ובפרט שהכלים לא נעשים נקיים על ידי שפיכת המים אלא רק מונחים שם אין כאן הנכה לצורך ימות החול שאין .כאן שום דבר שמוכן ויש צורך במוצאי שבת לנקותם היטב