א) עשיית  אוהל  היא מלאכה אסורה בשבת,  ויש  שני סוגי
אוהלים האסורים אוהל עראי ואוהל קבע וכן יש איסור
.12להקים מחיצה שמתירה איסור כפי שיבואר להלן

ב) מחיצת עראי - מותר להקים מחיצות שאינן  קבועות כלומר
שמתנודדות ברוח ומסירים אותן ביום יום, עד שבוע ימים כגון
לפרוס וילון בין נשים לגברים או כנגד השמש או וילון
.13של אמבטיה

ג) מחיצה לסוכה או לעירוב -  אסור בשבת לפרוס מחיצה
שמשלימה את הכשר הסוכה או  לפרוס מחיצה לשם עירוב
.14אפילו שהיא עראי

ד) הוספת אוהל -  כשיש גג ברוחב של טפח (כשמונה  ס"מ)
העשוי כדי להצל מהחמה ובגובה של טפח אפשר להאריכו
בשבת שהדין כל שפרוס טפח מלפני שבת מותר להמשיכו
.15בשבת כדין הוספה על אוהל עראי שמותרת בשבת

ה) אוהל ילדים - אין לבנות בבית או בחצר אוהל למשחק כגון
שמכסים כיסאות או שולחן בשמיכה או שטיח ואם ילדים
.16בנו אוהל למשחק אסור לפרק את האוהל

ו) אוהל מתנפח - אסור להקים אוהל בשבת אפילו שנפתח על
ידי משיכת חוט  וכן אסור לנפח אוהל או בית המתנפח
.17ואפילו שמתנפח מאליו

ז) הקמת סככה - אסור להקים סככה בשבת אפילו שנעשית
.18מגג בלבד כיון שנועדה לשם צל

ח) כיסוי עגלה - אסור לכסות את העגלה בסדין או שמיכה על
.19מנת להצל על התינוק משום שעושה בכך אוהל עראי

ט) גגון של עגלה או סלקל - אין להרכיב בשבת גגון על גבי 
עגלה ורק אם היה מחובר לעגלה ופתוח טפח מלפני שבת
.20מותר להמשיכו או לסגרו

י) כילה על המיטה - אין לפרוס כילה על מיטה  בין של תינוק
בין של מבוגר אבל כשנפרסה מלפני שבת ונשאר כטפח
.21שאינו סגור אפשר לפורסה ולסגורה

יא) כביסה  -  מותר  לכסות בניילון  בגדים  ניילון  על  חבל  
.22התלויים בחבל כביסה ואין כאן חשש של אוהל

יב) פריסת מפה על השולחן - מותר לפרוס מפה על השולחן
אפילו שדפנותיה יורדות עד הרצפה ויוצרות אוהל מתחת
.23לשולחן

יג) מטריה  -  אסור להשתמש במטריה בשבת להצל 
מפני  הגרשמים או  השמש ואפילו שהיא פתוחה מלפני שבת.
.24שבת

טו) סככה מתקפלת או סוכך חלון - סככה המורכבת מעל החלון
או מעל המרפסת אסור לפתוח אותה בשבת אלא אם
כבר פתוחה יותר מטפח וכן אסור לסוגרה בשבת משום איסור 
סותר וכן הדין בסוכך הנגלל לתוך קופסא המורכבת טפח  מעל 
החלון אסור לפתוח אותו בשבת אם לא הושאר
.26פרוס מבעוד יום

טז) פריסת ניילון על סוכה - כשיורד גשם מותר להניח בצמוד
.27לסכך ניילון אפילו שהסוכה נפסלת בכך

יז) צילונית - אסור בשבת לפרוס צילונית אבל צילונית מוכנה
שאחת מפינותיה  נפלה, אפשר להחזירה למקומה ללא קשר
.28של קיימא

יח) שמיכה מפני השמש - אסור לפרוס שמיכה על גבי עגלה או
.29לול על מנת להצל שזהו אוהל עראי

יט) תליית וילון - מותר לתלות וילון על הווים המיועדים לו ואין
.30בכך משום בניין

אשה חכמה
מנתבת את השיחות והנושאים בסעודת שבת
שלא יגררו למחלוקת
וצריך לזה פיקחות גדולה



12. שו"ע או"ח סימן שטו סעיף א אסור לעשו"ת אהל בשבת ויו"ט אפילו הוא עראי, ודוקא . גג, אבל מחיצות מותר, ואין מחיצה אסורה אא"כ נעשית להתיר סוכה או להתיר טלטול וכתב שם במשנה ברורה ס"ק א העושה אהל קבע כגון שפורס מחצלת או סדינין וכיו"ב לאהל ועושה אותן שיתקיים אף דאין זה בנין ממש חייב משום בונה דעשיית אהל הוא תולדת בונה והסותרו חייב משום סותר וגזרו על אהל עראי משום אהל קבע וכן על . סתירת אהל עראי משום סתירת אהל קבע 

13. כ"כ בשו"ע שם שמחיצות מותר שעיקר אהל הוא הגג שמאהיל עליו ולכן גזרו בו משום אהל קבע משא"כ מחיצות עראי לחוד לא נחשב כאהל כלל.ויש לומר שכל זה שהוא נבנה בנין עראי אבל כשעושים מחיצת קבע הוי בנין ממש שאסור מהתורה והגדרת הזמן עד .15 שבעה ימים הוי אוהל עראי כסוכה שנחשבת לעראי עיין במנוחת אהבה פרק כג הערה 

14. שו"ע או"ח סימן שטו ס"א אין מחיצה אסורה אא"כ נעשית להתיר סוכה או להתיר טלטול. כיון שהיא מתירה איסור הרי היא כמו בנין וכ"כ במשנה ברורה שם כשהיה לסוכה רק שני דפנות ועשה מחיצת עראי לדופן ג' כמבואר לקמן בסימן תר"ל דאז חשיב הך מחיצה כבנין דעל ידה נתכשרה הסוכה וה"ה כשמתרת אותה המחיצה לטלטל על ידה .במקום שאסור לטלטל דכיון דחשבינן לה מחיצה לענין היתר הטלטול חשיב בנין 

15. שולחן ערוך אורח חיים סימן שטו ס"ב מחצלת פרוסה כדי טפח, מותר לפרוס שאר המחצלת בשבת. ובמשנ"ב שם ס"ק טו כשהיה טפח פרוסה מבע"י מותר אח"כ לפרוס עוד . דאינו אלא מוסיף על אהל עראי אבל בלא"ה אסור 

16. אפילו שנועד לשם משחק מכל מקום נחשב לאוהל עראי שיש איסור לבנותו ולסותרו . בשבת מדרבנן כיון שנעשה לשם אוהל 

17. אין הבדל בהלכה כיצד מקימים את האוהל אלא כל הקמת אוהל אסורה ויש פעמים .שאסורה מדרבנן כשנעשה אוהל עראי 

18. ואפילו שאין לה מחיצות ונועדה רק לשבת דינה כאוהל עראי שאסורה מדרבנן וכן במשנה ברורה סימן שטו ס"ק ב ואף כשאין מחיצות תחתיו כגון לפרוס מחצלת על ד' קונדיסין .דרך עראי להגין מפני החמה והגשמים אסור משום אוהל 

19. .ואע"פ שאין עושים מחיצות מכל מקום זהו אוהל עראי האסור מדרבנן 

20. עיין באחרונים בחזו"א או"ח נ"ב אות ו' ובשו"ת באר משה ח"ו סימן פ"ז ובשמירת שבת כהלכתה פכ"ד סי"ג, ובשו"ת יחוה דעת ח"ב סי' מ"ג וי"א שאפשר לפתוח לכתחילה גגון מחובר לעגלה אע"פ שסגור וכן לפתחו. עיין במנוחת אהבה ח"ג פכ"ג סט"ו. ועוד כתב .בשו"ת תפילה למשה ח"א 

21. ' כתב החיי אדם כלל מב סעיף ב וילון שתולין סביב למטה ויש מהם שמקיף המטה מג צדדים וגם למעלה יש אהל, אסור לפרוס בשבת מדאורייתא ואפילו על ידי נכרי. ואם אינו מקיף רק שני צדדי המטה, על ידי ישראל אסור מדרבנן, דהא צריך לאויר שתחתיו לצניעות. אבל אם היה כבר פרוס מערב שבת ברוחב טפח, מותר למשוך כולו, דהוי תוספת . אהל עראי ומותר 

22. כיון שהחוטים קרובים אחד לשני פחות משלושה טפחים הרי שיש כאן דין של לבוד כמובא בשו"ע או"ח סימן שטו סעיף ב עצים שתוקעין ראשן האחד בדופן הספינה וכופפין ראשן השני בדופן השני של הספינה, ופורסין מחצלת עליהם לצל, אם יש ברחבן טפח, או אפילו אין ברחבן טפח אם אין בין זה לזה ג"ט, חשיבי כאוהל ומותר לפרוס עליהם בשבת מחצלת, דהוי ליה תוספת אהל עראי ושרי ואין אוהל על גבי אוהל ולכן מותר לפרוס כדין . פריסת ניילון על גבי סכך ודווקא לעשו"ת אוהל 

23. כיון שאינו מתכוין לשם אוהל אלא לשם מפה ואין משתמשים מתחת לשולחן לכן אין .בכך איסור של בניית אוהל בשבת 

24. האחרונים כתבו לאסור לפתוח מטריה ולנושאה עליו בשבת להגן מפני הגשמים. ואפילו היתה פתוחה מערב שבת בין בשבת בין ביום טוב. עיין בספר בן איש חי שנה ב' (פרשת , שמות אות ח), וכן כתב המשנה ברורה בביאור הלכה (סימן שטו סעיף ח), ד"ה טפח והביא שכן דעת החיי אדם לאסור. ע"ש. וכן העלה הפתח הדביר (סימן שטו). וראה עוד בזה בשו"ת אהל אברהם (חלק או"ח סימן ו), ובחזון איש (סימן נב אות ו), ובשו"ת קרית חנה דוד חלק ב' (חלק או"ח סימן סג), ובשו"ת שבט הלוי חלק א' (סימן קיט). הובאו כולם בשו"ת יחווה דעת חלק ב סימן מג 

25. שאין בפריסת מפה על השולחן משום אוהל כיון שאין גובה טפח בין השולחן למפה ולכן זוהי הוספה על אוהל עראי המותרת כמובא במשנה ברורה סימן שטו ס"ק כו משום . דמותר להוסיף על אהל עראי בשבת 

26. כדין אוהל עראי שאסור בשבת אבל מותר להוסיף כאשר הוא עשוי יותר מטפח מבעוד .יום 

27. כיון שאין בזה עשיית אוהל כאשר יש אוהל המוכן מבעוד יום ועושים עליו אוהל נוסף .וזהו רק בניית אוהל על אוהל שאין בו איסור 

28. ,חיי אדם כלל מב סעיף ו אף על גב דאין אהל בלא מחיצות, מכל מקום אם נעשה לצל . אסור. כיון שזוהי הוספה על אוהל עראי המותרת 

29. שו"ע או"ח סימן שטו סעיף א אסור לעשו"ת אהל בשבת ויו"ט אפילו הוא עראי, ודוקא 'גג, וכתב שם במשנה ברורה ואף כשאין מחיצות תחתיו כגון לפרוס מחצלת על ד . קונדיסין דרך עראי להגין מפני החמה והגשמים 

30. כיון שאין זו מחיצה המתירה איסור אלא נועדה לשם צניעות ומתנודדת ברוח מצויה לכן .אינה נחשבת למחיצת קבע וכן מותר לתלותה בשבת על הווים המיועדים לכך