שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

מגורים בסביבה תורנית

שלום כבוד הרב גנוט,
אשמח להתייעצות קטנה.
אנחנו גרים בעיר... כבר קרוב לתריסר שנים.
כשבתי הגדולה תחי' הגיעה לגיל גן התייעצנו לגבי מוסדות לימוד בעיר, היינו הורים טריים ולא הכרנו והבנו הרבה.. והמליצו לנו על מוסד חינוך מסוים בעיר.
רשמנו לשם ולאחר זמן מה הבנו שמדובר במוסד.... חשבנו שהחינוך העיקרי הוא החינוך שהבנות מקבלות בבית והשקענו שם. 
במשך השנים גם הבנות הבאות הצטרפו למוסד חינוך זה, ולאט לאט ראינו שהן מקבלות מושגים שאינם רצויים בביתנו.
ולכן יש לנו דילמה גדולה מאוד, ואלו השאלות:
1. בעלי מאוד מעורה כאן בעיר, יש לו את החברה שלו, הוא גבאי של בית הכנסת  וקשה לו מאוד לעזוב את העיר האם כדאי לעזוב ושיתחיל מחדש בעיר אחרת?
2. לשנות אווירה ל5 בנות בלעה"ר, כולל חברה, סביבה וכו'?
3. האם להשאיר אותן בבית הספר הזה. האם באמת הן יכולות לקבל את החינוך האמיתי בבית? 
4. האם להילחם על בית ספר אחר בעיר?
5. אם לעבור, האם ניתן לעבור לעיר או יישוב שיש בו מוסדות לימוד חרדים רק סביבת המגורים אינה חרדית ומה הכי מומלץ - פתח תקווה, אלעד,  גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן או אזורים לא חרדיים ?
 
 
אודה מאוד מאוד על תשובה
תודה רבה,
 
מירי
 
תשובת הרב שמואל ברוך גנוט:
 
א.       צריך להכיר יותר את הפרטים ולכן אענה באופן עקרוני, ללא קשר למוסדות החינוך בהם לומדים בנותיך (אינני יודע באיזה מוסד מדובר).
ב.       אין ספק שהחינוך בבית נותן את הטון, אך כמובן ש"אדם נמשך אחר רעיו", כדברי הרמב"ם, ושלסביבה החברתית בבית הספר ישנה השפעה מכריעה על חינוך הילדים.
ג.        אם ניתן להילחם ולהעביר את הבנות למוסד חינוכי טוב יותר, אדרבה ואדרבה. כדאי להשקיע בזה מאמצים רבים, כיון שהחינוך הוא בראש מעיינינו.
ד.       מאחר שברור שכל אדם בכל גיל, ובודאי בנות צעירות, מושפעות מהסביבה. לכן בודאי שככל שהסביבה אליהם תעברו, תהיה טובה ואיכותית יותר, כך ייטב. צריך לעבור לגור לסביבה, בה האנשים חיים כמותכם ועובדים את ה' בדרך שלדעתכם היא הדרך הראויה ביותר. אדם מושפע מהבית, מהשכנים, מהחברות, מהסביבה, מהכל.
בהצלחה רבה
שמואל ברוך גנוט