שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

סברא של מנהג רבים


שאלה:

שמעתי שהגרש"ז אויערבך אמר שהראשון שעלה על מטוס, עבר על 'ונשמרתם' ואח"כ כשהתברר שאין סכנה, הוא גרם שהדבר ייהפך למותר.

עוד שמעתי בשמו שהראשון שלבש עניבה עבר על לא ילבש, ואח"כ כשכולם לבשו עניבות הדבר נהיה מותר...

כמו"כ בענין זילותא דשבת, יש דברים שנהיו מותרים בגלל שכבר הפכו ל"מקובלים" בציבור, אבל הראשון שהפך אותו לדבר מקובל, אה"נ עבר איסור

כלומר, יש דברים שהם אסורים ובגלל שבאים כמה ופורצים הדבר הופך למותר, וכ"א מסיבתו (או בגלל שזה כבר מקובל ואין זילותא דשבת, או שזה מנהג האנשים ואין לא ילבש בכה"ג, או שכבר התגלה שאין חשש סכנה)

אשמח מאד שכבוד תורתו יציין לי אם קיימים עוד דברים כאלה ליסוד הזה,

תודה עצומה


תשובת הגאון הרב ש. ב. גנוט שליט"א
לא שמעתי על מעשיות אלו. אך לענין עניבה, הנה כן לכאורה עולה מטוש"ע הלכות לא ילבש יו"ד סי' קפב, שכאשר הבגד נלבש כעת גם ע"י גברים וגם ע"י נשים, הרי זה שרי. ובפרישה שם כתב לגבי מיקום גילוח שער, דהיכא שנהגו שרי, דהיינו "נהגו אנשים גויים, דכיון דנהוג נהוג ולמדינן ממנהג הגויים". והביאו הגרעק"א שם בגליון יו"ד וכ' דכ"כ הפרח שושן.

לכן באמת בימינו מותר, מצד לא ילבש, ללכת לנשים עם מכנסיים, וכפי שהאריך בזה הגרע"י ביבי"א יו"ד ח"ו יו"ד, ובצדק. וכל הסיבה שאסרו, היא מסיבה אחרת, של בגד שרואים בו חיתוך הגוף וכדומה, ולפי"ז באמת במכנסיים רחבות אין בזה איסור.

 

ובעיקר הסברא בזה, היא נכונה, וכבשבת קכ"ט דכיון דדשו ביה רבים שומר פתאים ה', עי"ש. והיינו שמנהג הרבים גרם לכך שאין לחשוש לכל אותן סכנות המוזכרות שם בגמרא.

 

בברכה לכוח"ט

שמואל ברוך גנוט