שאלות נפוצות

פרקי תהילים לקריאה בשבת קודש

בס"ד
שאלה
שלום אני רונן ואני מתחזק ורציתי לדעת מה צריך ליקרוא בתהילים ביום שבת בישביל לשמור את השבת

תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א

לרונן היקר
שמירת שבת כוללת שמירה על דיני השבת ואיסוריה. על שמירת השבת תוכלל ללמוד בספרים העוסקים בנושא או לשמוע על שמירתה מחבריך שומרי התורה.
קריאת תהילים טובה בכל זמן ושעה, והיא אינה קשורה דוקא לשבת.
איזה פרקים לקרוא? כל הפרקים טובים ומסוגלים!! תוכל לבחור לך פרקים כללבך!!
ואם בכל זאת רצונך בהמלצה: תתחיל לקרוא את פרקי 'שיר המעלות' , תהילים פרק ק"כ ואילך. שהם פרקים ליום השבת.

בברכת חזק ואמץ
הרב שמואל ברוך גנוט

דיאטה ושבת? איך הצירוף הזה הולך ביחד?

דיאטה ושבת? איך הצירוף הזה הולך ביחד?

תזונה פלוס, ש. פדר, מתוך מרוה לצמא, פרשת פנחס.

בשבת כולנו רוצים מנוחה מהדיאטה, רוצים לאכול בסעודות השבת, ליהנות ממטעמיה, והמנוחה הזאת אכן חשובה ומשמשת לגיוס של כוחות חדשים לעוד שבוע.

 

אבל כאשר אוכלים בשבת בלי חשבון, עלולים גם לאבד גבולות, להפריז באוכל בתוך הסעודות, לחטוף עוגות וממתקים בין הסעודות, וכך, במחי יום לאבד את כל הישגי השבוע.

 

אז איך אפשר ליהנות ממטעמי השבת בלי לאבד שליטה?

 

  • האכילה הנכונה מתחילה כבר ביום שישי. אל תטעמו מן המאכלים. למדו את הכמויות. בכלל, טוב לבשל כששבעים.
  • אכלו ביום שישי ארוחת בוקר, וארוחה משביע בצהרים. הגיעו רעבים לסעודת השבת, אבל לא במידה מוגזמת. אל תחטפו קצה של עוגה או פרוסות פשטידה. אלה לא ישביעו, רק יוסיפו קלוריות.
  • מה אוכלים בסעודות השבת? דג, עוף, בשר, סלטים, מרק ירקות מבושלים, חלה. כמובן, כל אחד כמסורת אבותיו.
  • הוציאו מן התפריט מאכלים למיניהם המכילים פחמימות ושומנים: בורקס, בצקים, מלוואח, ג'חנון, פשטידות תפוחי אדמה וכד'.
  • אחרי "המוציא" שתו שתי כוסות מים. אלה ישפיעו על תחושת השובע, ואתם תאכלו באופן מבוקר יותר.
  • הוסיפו הרבה ירקות, סלטים מירקות חיים (בלי מיונז), ירקות מבושלים, פשטידות ירקות (דלי קלוריות כמו קישואים).
  • המנעו משתייה מתוקה. בכוס קוקה קולה יש כ-5 כפיות סוכר. שתו מים או סודה, וכאשר אתם בכל זאת זקוקים למשקה מתוק, שתו משקאות דיאטטיים, במידה.
  • שניצל סופג הרבה שמן. עוף בגריל, בתנור או על האש יכול לחסוך הרבה קלוריות, גם אם מנת העוף גדולה יותר. בכל מקרה הסירו את העור לפני הבישול.
  • הכינו מרק מעוף בלי עור. הכניסו הרבה ירקות. בשלו יום קודם, הכניסו למקרר והסירו את השומן.
  • לא יכולים לוותר על מנה אחרונה? אכלו לפתן (אפשר להמתיק במעט סוכר), כוס קוביות מלון או אבטיח, חצי כוס גלידה.
  • אכלו פופקורן במקום פיצוחים. ב-100 גרם פיצוחים כ-600 קלוריות. החליפו את הפיצוחים בפופקורן ללא שמן. ב-4-5 כוסות פחות מ-100 קלוריות.

"אחי, אתה לא סומך עלי שהכל פה כשר?". או: מה מנהל המסעדה בחר שלא לגלות?

"אחי, אתה לא סומך עלי שהכל פה כשר?". או: מה מנהל המסעדה בחר שלא לגלות?
 
מעיין כפיר, באדיבות הידברות 
 
בתי עסק שמנהלים דפים פעילים בפייסבוק הם תופעה נפוצה בימינו. אבל מתי לאחרונה נתקלתם בבית עסק שמתייעץ עם לקוחות, על גבי דף הפייסבוק, בשאלה בעלת משמעות עסקית מרחיקת לכת?
 
לפני שבועיים נתקלתי בדיוק בהתייעצות כזו. בעל עסק ירושלמי העלה לדף הפייסבוק את השאלה הבאה: "חברים וחברות יקרים - אנחנו צריכים אתכם! יש לנו סוגיה שאנחנו מנסים להחליט לגביה, ונשמח לקבל את חוות הדעת הכנה שלכם".
 
הסוגיה המורכבת, הסתבר, נגעה לכשרות בית העסק. מזה מספר שנים שהעסק מתהדר בתעודת כשרות של רבנות ירושלים, אבל בדיוק כעת הוא רואה לנכון לחשוף בפני לקוחותיו את האמת: ההשגחה של הרבנות לא שווה כלום. "ההשגחה של הרבנות עד עכשיו היתה די פיקטיבית. כלומר, המשגיח הגיע לאסוף צ׳ק, אולי לשבת ולהעביר את הזמן פעם בחודש אבל לא להשגיח. הכל אצלנו כשר - כי לצוות שלנו חשוב להקפיד על הכשרות, ולא בגלל שיש לנו תעודה של הרבנות על הקיר", כתב בעל העסק.
 
אם חשבתם לרגע שהבחור מתלבט האם לעבור לכשרות בד"צ כלשהי, אולי כדי שיזכה לראות את משגיח הכשרות יותר מפעם בחודש, אינכם אלא טועים. מה שהוא באמת שקל זה האם לא כדאי לו לנפנף מחייו את משגיחי הכשרות לחלוטין. "עכשיו כשעברנו למקום חדש, ברבנות החליטו גם הם להתחדש - ולהודיע לנו שהתשלום על ההשגחה צפוי לעלות. למה? כי לצוות המטבח שלנו יש מדי טבחים (מה הקשר לכשרות??), וכי הצטרף אלינו לאון השותף החדש והמדהים - וכדברי המפקח מטעם הרבנות ״בתעריף הנוכחי אנחנו לא יכולים לסמוך עליו, כי הוא רוסי״.
 
בעל העסק, יש להדגיש, מיהר לציין שאין לו שום עניין להילחם ברבנות. לא ולא. איש שוחר שלום הוא. כל שאיפתו היא לדעת מה באמת רוצים לקוחותיו. האם התעודה – שהוא זה עתה הסביר שהיא שווה כקליפת השום – באמת כל כך נחוצה להם? האם הם לא מוכנים להסתפק בהבטחה של איש נחמד כמותו, לפיה בית העסק כשר לחלוטין?
 
כצפוי, הפנייה הביאה מבול תגובות משונאי הרבנות. אלה גידפו על חוצפת המשגיחים לדרוש כסף, אלה ביקרו את טמטומו של בעל העסק שנדרש לתעודה עד עכשיו, ומספר נכבד אפילו עודד: 'תפתחו בשבת, נבוא!'. בעל העסק, ייאמר לשבחו, מיהר להבהיר ששבת המלכה מוקדשת לבני משפחתו והמקום תמיד יהיה סגור בשבת. אבל את היסוסיו בדבר הכשרות הוא לא זנח. במיוחד לא כשעיתונאית זריזה מיהרה להפוך אותם לכתבה באתר אינטרנט מקומי. משגיחים מושחתים ודרישות כשרות מופרכות? מה עוד כבר צריך בשביל סיפור טוב.
 
אלא שאתרע מזלו של בעל העסק ובין המגיבים היה גם מגיב ששימש בעבר כדובר הרבנות. תחילה, הוא הגיב באופן כללי: "בתקופת עבודתי שמעתי המון תלונות על רבנויות שונות, גם על רבנות ירושלים. התלונות מהסוג שמושמע בסטטוס שלכם לא שונה מדברים ששמעתי כשעבדתי שם. המשותף לכל המקרים שבהם בעל עסק התלונן שהרבנות המקומית פתאום התהפכה עליו עם דרישות שרירותיות, גזעניות ויקרות - והיו מאות מקרים כאלה - הוא שקרה משהו בבית העסק שחייב החמרה בדרישות: זה יכול להיות שינוי בתפריט, שינוי בהרכב עובדי המטבח (אמון הוא מרכיב חשוב מבחינה הלכתית, לא רק מעשית), וברוב מוחלט של המקרים - התגלה ליקוי כשרות חמור".
 
בהמשך, עם זאת, הצליח המגיב להתביית על הבעיה האמיתית של רבנות ירושלים: השותף החדש מחזיק גם בבית עסק שאינו כשר, והרבנות חוששת שהוא יעביר חומרי גלם לא כשרים מעסק אחד שלו לשני, מה שדורש את הידוק ההשגחה. בנוסף, הוא גם מביא משקאות אלכוהוליים למקום. ציון העובדה הזו כמובן הביא לדיון ארוך בעניין האיסור לשתות יין שנפתח על ידי יהודי מחלל שבת בפרהסיה – איסור כשרות שכלל לא מוכר למרבית הציבור הישראלי.
 
התגליות הללו לא בדיוק שינו את דעתו של בעל העסק, שכנראה היה נחוש בדעתו לקצץ בהוצאות הכשרות בכל מחיר. הוא פרסם פוסט נוסף שבו הוא מודה לכולם על הפידבק ומספר כי החליט להתחיל לעבוד עם גוף 'כשרות פרטית', וכי בעתיד הוא יצפה מלקוחותיו להסתמך על אמונם בו כמי שמנהל 'מקום כשר'.
 
 
 
אז תהיה תולעת בעוגה, ביג-דיל!
 
אבל עם כל הכבוד לשמירת השבת של בעל העסק, כמו גם על הבטחותיו החמימות לגבי שמירת כשרות כי-זה-מה-זה-חשוב-לי-אישית, רוב רובם של שומרי המצוות, כמובן, כבר לא יפקדו את בית העסק שלו. מבין השורות שהוא כותב ניכר שהוא מבין את זה – הוא רק לא מבין למה. מה יש בה בתעודת הכשרות, שאנשים סומכים עליה יותר מאשר שהם סומכים עליו?
 
יצא לי פעם לנכוח בדיון שבו כמה נשים חילוניות התלוננו על כך שדתיים מסרבים לאכול בבתיהן על אף שהן שומרות כשרות. איך הן שומרות כשרות? מפרידות בין בשר וחלב, קונות רק מוצרים עם הכשר. למה לא סומכים עליהן? אחרי שסיימו לרטון על חשדנותם של 'הדתיים', שאלה אותן אישה דתית מבוגרת כמה שאלות פשוטות. מתשובותיהן הסתבר עד מהרה ששתיים מהן לעולם לא מנפות קמח ('אז תהיה תולעת אחת בעוגה, ביג דיל! זה לא חזיר'), אחת מעולם לא שמעה על גידולים ללא חרקים, ואף לא אחת ידעה שסכין בשרית בת-יומה שבה חותכים בצל הופכת את הבצל לבשרי.
 
הלכות כשרות הן הלכות מורכבות. נכון, ניהול מטבח פרטי קל יותר מניהול מטבח של עסק, אבל גם הוא דורש ידע לא מועט. איך אפשר לסמוך על כשרות האוכל אצל אישה שאין לה מושג שעל אכילת תולעת יש יותר לאווים בתורה מאשר על אכילת חזיר? איך אפשר לשבת לסעודה בבית שבו חושבים שדיני בשר בחלב מתמצים במערכת כלים נפרדת להגשה ואי בישול בשר וחלב באותו הסיר?
 
כשמדובר בבתי עסק, השאלות בדרך כלל חמורות פי כמה. כפי שהבהירה תגובתו של הדובר-לשעבר, לרוב האנשים אין מושג שפתיחת יין על ידי יהודי שאינו שומר שבת תהפוך אותו לבלתי –ככשר. אבל זו ההלכה. ובעל עסק שאינו מודע לה – מכשיל את לקוחותיו, גם אם הוא משוכנע שהוא 'כשר לגמרי'.
 
בדיחה יהודית מפורסמת מספר על יהודי חרדי שנקלע למסעדה, אבל כשהגיע לקופה גילה כי פג תוקפה של תעודת הכשרות התלויה על הקיר. "וכי אינך סומך עלי?" נעלב המוכר, מצביע על תמונתו של רב הדור פנים התלויה אף היא על הקיר. "תראה מי היה סבא שלי!" נאנח הלקוח הפוטנציאלי ואמר: "הייתי רגוע יותר אם תמונתך היתה על הקיר וסבא שלך היה עומד כאן ומוכר..."
 
בדור שלנו, תלמידי חכמים גדולים אינם מנהלים בדרך כלל מסעדות ובתי קפה. ובהיעדרם – לב חם ליהדות ושמירת שבת פשוט אינם מהווים תחליף להכשר. גם אם נעביר את המוכר בדיקת פוליגרף ונאמין לחלוטין שהוא בלתי משוחד מאינטרס עסקי – אפילו זה לא יספיק. כי כדי לדרוש, 'תאמינו לי, הכל כשר' אנחנו צריכים תחילה להאמין שהמוכר הנחמד יודע בדיוק מה כשר – ומה לא. 

הבטחתי לשמור שבת רק בגלל שהייתי בצרה! מה עושים?

הבטחתי לשמור שבת רק בגלל שהייתי בצרה! מה עושים?

שאלה מתוך אתר בית חב"ד, הרב מנדי קמינקר שליט"א
 
באדיבות אתר בית חב"ד
 
שאלה:
 
לאחד מקרובי משפחתי הייתה בעיה רפואית קשה. מרוב לחץ הבטחתי שאם זה יסתדר אתחיל לשמור שבת. זה פחות או יותר הסתדר אבל ההבטחה הזו מעיקה עליי – אני לא יכול ולא מוכן לשמור שבת.
 
מה עושים?
 
תשובה:
 
זו שאלה שאנו מקבלים לעתים די תכופות. תחת לחץ או כשמשהו לא טוב קורה, אנשים מקבלים על עצמם החלטות טובות לקיים מצווה מסויימת, אבל כשהלחץ עובר הם מבחינים שההחלטה הייתה קשה עבורם.
 
אז מה עושים?
 
לפני כמה ימים שמעתי רעיון מאוד מעניין. אם יש לך התלבטות בין שני דברים ואינך יודע כיצד לנהוג, קח מטבע. תבחר מה מסמל העץ ומה מסמל הפלי, תשליך את המטבע באויר ותכסה אותו עם הרגל.
 
כעת מגיע השלב הקובע. אל תסתכל היכן נפל המטבע! בשניה שהמטבע נפל על הרצפה, על איזה צד רצית שהוא יפול? על העץ או על הפלי?
 
כבר אין לך צורך להסתכל מה אומר המטבע, כי אתה יודע מה אומר לך הלב...
 
בתוך הלב מקננת לך תחושה ששמירת שבת היא הדבר הנכון, וכשהיית תחת לחץ – התחושה הזו השתחררה ויצאה החוצה... עכשיו אתה יודע מה אתה באמת רוצה לעשות!
 
אל תקפוץ לראש ההר ביום אחד. בדרך כלל, מי שמנסה נופל. תתחיל בצעדים קטנים. תערוך קידוש מדי יום שישי, תצטרף לתפילות בבית הכנסת, קבל על עצמך דברים מהם תימנע בשבת (כמו עישון, נסיעה ברכב, וכדומה) ואחר-כך תמשיך לעלות ולהתעלות.

מה בדיוק עלי לעשות

שאלה
 
שלום לרבנים אני רווק חילוני בן 40 והורי מתגוררים בחו"ל הייתי רוצה מאד להתחיל לשמור שבת כהלכתה,בבקשה אימרו לי מה בדיוק עלי לעשות, מבחינת נרות, חלות, תפילות, ועד להבדלה, מה סדר הדברים שאני חייב לעשות כדי לשמור שבת כמו שצריך. תודה רבה
 
 
מענה לשאלה - הרב מנשה ישראל, אתר הידברות
 
New layer...
 
שלום וברכה
 
בזמן הדלקת נרות מצווה להדליק נרות בברכה ונהוג שהאישה היא המדליקה ומהקיימת מצווה זו אולם החי ללא אישה מדליק ומברך בעצמו.
 
לאחר הדלקת הנרות פונים לבית הכנסת לתפילה ולאחר התפילה מקדשים על כוס יין המכיל לפחות 86 מ"ל לאחר הקידוש שותים את היין ולפחות רוב רביעית 44 מ"ל.
 
לאחר הקידוש נטלים ידיים ובוצעים על הלחם ובשעת הברכה יש להחזיק שני לחמים - חלות ומברכים ברכת המוציא, ובוצעים על אחת מהם.
 
כנ"ל בסעדת היום לאחר התפילה מברכים ברכת בורא הגפן על כוס יין ולאחר מכן אוכלים את סעודת הבוקר ומברכים על שני לחמים וכנ"ל.
 
בסעודה שלישית אין מקדשים על היין אלא נוטלים ידיים ומברכים על שני לחמים.
 
במוצאי שבת מבדילים על כוס יין.
 
הלכות שבת כוללות נושאים מרכזיים אחדים. והרי הם עם תקציר הלכותיהם, כפי שליקט יו``ר הידברות הרב זמיר כהן שליט``א. כהלכות שבת כוללות נושאים מרכזיים אחדים. והרי הם עם תקציר הלכותיהם.
 
כיבוד השבת. באמצעות לבוש מכובד, שלש סעודות חגיגיות, שירי שבת וכדו`. אווירת רוגע ומלכות בשבת. דבר הבא לידי ביטוי:
 
1. באיסור לרוץ ריצת לחץ וטרדה כדרך הממהר בחול לעסקיו החומריים. ריצה לתענוג מותרת, וכן ריצה לדבר מצווה.
 
2. בהימנעות מלשוחח על עסקיו כגון חישוב חובות וחשבונות, תוכניות רכישה וכדו`. אלא יהיה כמי שכל עסקיו עשויים ומסודרים. דיבור על ממון ועסקים כלליים מתוך תענוג מעצם השיחה, מבלי שתהיה בהם שום השלכה אישית-מעשית, וכן נושאים פוליטיים, מדיניים, חדשות וכדומה מתוך תענוג והנאה לשוחח ולדון בהם, מותר. הדלקת נרות שבת. סמוך לכניסת השבת, בשעת הדלקת הנרות הכתוב בלוח השנה (ובכל מקרה לא יאוחר מכ5- דקות לפני שקיעת השמש של יום ו`), מדליקה האישה נרות שבת בברכה (ברוך אתה ה`, אלוהינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו, וציוונו להדליק נר של שבת). אם אין האישה בבית מדליק הגבר בברכה.
 
(יוצאי ארצות ספרד נוהגים לברך לפני ההדלקה, ומנהג יוצאי ארצות אשכנז לברך לאחר ההדלקה). דיני מוקצה בשבת. כל חפץ שהאדם מקצה ומסיח דעתו ממנו בשבת מפאת היותו בלתי ראוי לשימוש בשבת (כגון כלי עבודה, כלי תפירה, כלי כתיבה, אבנים, עפר וכדומה) אסור לטלטלו בשבת. 
 
(טלטול משמעותו הזזה. כגון: הרמה, דחיפה באצבע וביד וכדומה.נגיעה ללא הזזה אינה אסורה. הזזה כלאחר יד, כלומר שלא כדרך המצויה, וכגון שמזיז את החפץ בגב היד, מותרת). 
 
אולם קיים הבדל בין חפצים אשר חל עליהם שם כלי אלא שהם מיועדים למלאכת איסור (כגון כלי עבודה, כלי תפירה, כלי כתיבה וכדומה) אותם מותר לטלטל לצורך השבת (כגון פטיש לפצח אגוזים. או להרים ולקחת כלים אלה כדי להשתמש במקום שהם מונחים עליו. ומשהורמו בהיתר, מותר ללכת ולהניחם בכל חדר, מדף או מקום שמעונינים בו), לבין עצמים שלא חל עליהם שם כלי (כגון אבנים, עפר, בעלי חיים וכדומה) אותם אסור לטלטל אף לצורך השבת (כגון אבן לפצח אגוזים או להרימה כדי להשתמש בכסא או במקום שהאבן מונחת עליו, אסור. אולם מותר להטות את הכסא והאבן תיפול). 
 
דיני קידוש בשבת. בליל שבת, לאחר תפילת ערבית, יש להיכנס הביתה במאור פנים ובברכת שבת-שלום לבבית.
 
לאחר מכן מתאספים כל הנוכחים סביב השולחן החגיגי וראש המשפחה (או כל אחד אחר שהוא מעל גיל בר-מצוה) מקדש על היין כפי הנוסח הכתוב בסידור התפילה. כולם מכוונים לצאת בשמיעתם ידי חובת הקידוש והמקדש מכוון להוציאם ידי חובתם. לאחר הקידוש ניגשים לנטילת ידים ולסעודת השבת.
 
כמו כן, ביום שבת, לאחר תפילת שחרית מקדשים על היין לפני הסעודה. 
 
במוצאי שבת, לאחר תפילת ערבית נפרדים מהשבת באמצעות הבדלה על היין. מלבד ברכת ההבדלה (ברוך... המבדיל בין קודש לחול וכו`) מברכים על שלהבת הנר (ברוך... בורא מאורי האש), שהרי מעתה מותר להדליק אש (וגם משום שהאש הראשונה נוצרה במוצאי שבת, על ידי האדם שנברא ביום שישי.) וכן על הבשמים (ההנאה הרוחנית השייכת בעודנו בתוך הגוף בעולם הזה, היא הרחת ריח נעים. הנאה הקיימת בעוצמה אדירה ושונה לחלוטין בגן-עדן.עם הפרידה מהחוויה הרוחנית המרוממת של השבת, אשר היא מעין עולם הבא, משתדלים אנו להרגיע את הנפש השואפת אל מקורה הרוחני, באמצעות ריח נעים של בשמים). 
 
איסורי מלאכה בשבת. שלושים ותשעה אבות מלאכה (כלומר כללים שיש להם סניפים ומשום כך נקראים בשם אבות. כ``אב`` שיש לו ``ילדים``) אסורות בשבת.
 
מתוכן נפרט את המצויות: 
 
זריעה. (ונכלל בזה נטיעה, שתילה, וכדומה. שהרי מטרת כל אלה: הצמחה. משום כך גם איסור השקאה, גיזום למטרת הצמחה, וכדומה, מסתנפים לנושא זה). 
 
קצירה. כלומר, חיתוך דבר הצומח, ממקום גידולו. (ונכלל בזה קטיפת פרי, תלישת עלה, ניסור גזע או חיתוך ענף לשימוש כלשהו, וכדומה. שהרי בכל אלה חותך דבר ממקום גידולו). 
 
ברירה. הפרדת פסולת מאוכל בדרך מלאכה. (הגדרת דרך מלאכה: כגון שבורר את הפסולת מתוך האוכל, או שבורר בכלי המיועד לברירה, או שבורר שלא למטרת שימוש מיידי. אבל הבורר את האוכל מתוך הפסולת, והפעולה נעשית ביד (מזלג וכדו` נחשב כיד ארוכה ומותר לברור אוכל מתוך פסולת באמצעותו) ובורר לשימוש מיידי, אין זו ברירה הנעשית דרך מלאכה אלא דרך אכילה ומותרת בשבת. יש לציין שגם שני מיני מאכל המעורבים זה בזה כגון גרעינים ובוטנים, והוא מעוניין בשעה זו רק באחד מהם, הרי עבורו מאכל זה נחשב לאוכל והאחר לפסולת, וממילא חלים עליו דיני ברירה האמורים לעיל). 
 
טחינה. חלוקת חיטה או תבלין וכל דבר שהוא מן הצומח באמצעות כתישה (אפילו במכתשת שאינה חשמלית) או חיתוך. (לאור זאת, קיצוץ דק של ירק או פרי, נחשב כפעולת טחינה. ומכאן שאסור לגרד בשבת פרי או ירק במגרדת). לישה. הדבקת דברי מאכל באופן שנוצרת עיסה. (משום כך יש להיזהר בשבת מהכנת סלטים מסוימים הנעשים על ידי דיבוק במיונז וכדו`, שלא להיכשל באיסור מלאכת לישה. עוד יש לציין שאיסור לישה חל גם על גיבול עפר במים). 
 
בישול ואפיה. הנחת דבר שאינו מבושל במקום חם שעתיד להתבשל בו. (ואפילו כשבדעתו לסלקו משם לפני שיתבשל, אסור להניחו במקום כזה, מחשש פן ישכח לקחתו, ויתבשל).
 
יש לציין עוד שביכולת תבשיל רותח שבסיר לבשל, גם לאחר שהוסר מעל גבי האש. משום כך, אין לתבל בשבת את המאכל שבסיר (שהרי התבלין אינו מבושל עדיין) או להוסיף לתוכו מים או ירק כל שהוא אף על פי שאינו על האש, כל זמן שלא התקרר וירד מחום שהיד סולדת בו. אולם, לאחר שהתבשיל הועבר לצלחת או לכלי אחר, הרי זה מוגדר כלי שני, וכלי שני אינו מבשל. (מלבד פריטים בודדים שבישולם קל ומתבשלים גם בכלי שני, כגון ביצה ועלי-תה שלא התבשלו מלפני השבת. משום כך, הכנת תה בשבת מעלי-תה שלא התבשלו מלפני השבת, מותרת רק בכלי שלישי.
 
ואם אינם בתפזורת אלא כנוסים בתוך שקיק תה, אפשר להקל גם בכלי שני באופן שאינו יוצק את המים הרותחים מהמיחם ישירות על שקיק התה, אלא יוצק את המים לכוס, ורק אח``כ מכניס את שקיק התה לתוכם. וזאת משום ששקיק התה עצמו משמש לענין זה ככלי נוסף. ובשילוב היות המים החמים בכלי שני, אין העלים מתבשלים).
 
תבשיל שכבר התבשל לפני השבת ואינו נוזלי (כגון קציצות, אורז וכדומה), מותר לחממו בשבת (על גבי פלטה חמה שחוברה לזרם החשמל לפני השבת, או על גבי סיר שנמצא על האש מלפני השבת. אבל על אש גלויה, אפילו היתה דולקת מלפני השבת, אסור להניח שום תבשיל) משום שאין זה בישול אלא חימום. אבל תבשיל נוזלי (כגון רוטב, מרק וכדומה) אף על פי שכבר התבשל מלפני השבת אין לחזור ולחממו בשבת. משום שנוזל החוזר ומתחמם הרי הוא מתבשל מחדש. בישול וטיגון על גבי פח או מחבת שהתחממו בשמש, אסורה. 
 
הדחת כלים ורחיצת ידים ופנים במים שהתחממו באמצעות דוד-שמש, מותר. ואם התחממו באמצעות החשמל, אסור להשתמש בהם בשבת אף על פי שהתחממו ביום שישי ועתה החשמל כבוי.
 
וטעם האיסור, שעל ידי שפותח את ברז המים בביתו, מזרים מים קרים אל תוך הדוד הרותח, ומתבשלים המים הקרים במים הרותחים. 
 
כיבוס. רחיצת או אפילו שריית בגד במים (כולו או חלקו), וכל פעולת ניקוי (כגון סחיטת בגד -אפילו היה שרוי במים מלפני השבת, הסרת כתם שומני באמצעות מלח, טלק וכדומה). ומכאן שיש להיזהר מרחיצת סחבת הבד לפני או לאחר ניגוב השולחן. משום כך מומלץ להשתמש בשבת במפת ניילון חד-פעמית המושלכת לאשפה לאחר השימוש, או לנגב את השולחן באמצעות מגב פלסטי שבתחתיתו גומי קשיח שאינו נסחט, וכדומה. 
 
סחיטת פירות. סחיטת פירות כגון ענבים וכל פרי שהדרך לסוחטו. (אבל פרי שאין דרך לסוחטו כלל, כגון מלפפון, אתרוג וכדומה, והוא רוצה לסוחטו מסיבה כל שהיא, מותר לסוחטו. סחיטה על דבר מאכל כגון אורז או סלט, והמשקה הנסחט נבלע במאכל ואינו צף על גביו, מותרת. סחיטת חמוצים ושאר מיני כבשים לשם סילוק הנוזל שבהם, מותרת). 
 
צידה. לכידת בעל-חיים באמצעות תפיסתו ביד, או שסוגרו בכלוב או בחדר, לאחר שנכנס אליו מעצמו. (משום כך, זבוב וכדומה שנכנס לבקבוק או לכוס אסור ללוכדו שם. וכל שכן שאסור לצוד בעלי חיים שהדרך לצודם לשימוש מסוים.) 
 
שחיטה. נטילת נפש בעל חיים כלשהו. (-גם אם הורגו ללא הוצאת דם. משום כך אין לרסס יתושים וחרקים שונים או להרגם בדרך אחרת. אולם מותר לרסס באויר חדר שיש בו חלון פתוח כשאינו מרסס את היתושים עצמם, אלא רק גורם להם לברוח). ונכלל באיסור זה הוצאת דם מן החי, אע``פ שאינו הורגו. 
 
צביעה. צביעת צמר, בגד, בית, רהיט, ציור, איור וכדו`. 
 
כתיבה. ואפילו כתיבה על גבי אבק ובאדים שעל גבי זכוכית, או שמטבל אצבעו במים וכותב על השולחן, אסור. וכל שכן שאסור לכתוב בדבר המתקיים (כגון דיו) על גבי דבר המתקיים (כגון נייר). אבל הכותב באצבעו באוויר, מותר. וכן מותר ללכת על גבי חול או שלג אף על פי שיש ציור או כיתוב בסוליית נעלו ועל ידי הליכתו נוצר הציור או הכיתוב על גבי החול והשלג. ובלבד שלא יתכוון ויחפוץ בכך). 
 
מחיקה. (כנ``ל בכתיבה). 
 
בניה. (כל פעולת תיקון בבית, ואפילו נעיצת מסמר בכותל, אסורה בשבת.) 
 
סתירה. (שובר וסותר כותל או אפילו אבן קטנה מביתו. ואפילו סותר לשם קלקול אסור בשבת. וכל שכן כשסותר לשם תיקון כגון כדי לבנות קיר חדש. שהרי זו מלאכה גמורה). 
 
תפירה. (ונכלל בזה הדבקה. שהרי מהות התפירה ומהות ההדבקה אחת היא. -חיבור שני חלקים על ידי גורם שלישי). 
 
קריעה. קריעה אסורה בשבת בין אם קורע את מקום התפר או ההדבקה ובין אם קורע את הבד או הנייר עצמו. (משום כך יש לזכור להכין נייר טואלט חתוך מלפני השבת). 
 
הוצאה מרשות לרשות. הוצאת כל חפץ שהוא מרשות היחיד לרשות הרבים או להיפך. (וכיום ברוב ערי וישובי הארץ קיים עירוב (-חוט מתוח בראשי עמודים סביב העיר) ההופך את העיר לרשות אחת. ויש מחמירים שלא לסמוך על עירוב זה, ומקילים רק כשגדר או חומה מקיפים את העיר).
 
כאמור, המוצג כאן אינו אלא רק תקציר מהלכות שבת. המעוניין להעשיר כראוי את ידיעותיו ההלכתיות, מוזמן להשתתף בשיעורי ההלכה המתקיימים באזור מגוריו. הוא בודאי ייענה בחום ובשמחה.
 
 לעזרה נוספת אפשר לשלוח מס' טלפון ונשוב איליך, כמו כן לכל ספק בהלכה אפשר לפנות בשאלה באתר הזה, ונשמח לענות בהקדם. כמו כן יש לציין שלאחר קשיי ההסתגלות לכך בבחינת כל ההתחלות קשות, כאשר מנגנוני המוח והמחשבה מתרגלים לעובדה שבשבת אין שום שיחה בנושאים כספיים ועסקיים, הרי עם כניסת השבת נכנס אדם זה לרוגע עילאי ולשלווה שאינה נתפסת אצל מי שלא חוה זאת, במה שאינו מוטרד ממאומה עד מוצאי שבת - כאילו שכל עסקיו עשויים ומושלמים. 
 
או אז, בשבוע החדש שלאחר השבת ניגש הוא בראש צלול וחדש ובכוחות רעננים לטפל בעסקיו. וזהו סוד אוירת המלכות הנסוכה על פני שומר השבת בשלמות, עד שאי אפשר להכיר בו כי אדם זה הוא אותו האדם העובד בימי החול לפרנסתו בעמל וטורח רב 
 
בכבוד רב ובברכת דרך צלחה - מנשה ישראל
 
 
 

שומרת שבת ממשפחה חילונית

מקור: הפורום המאוחד.

שאלה: 

אני בת 17 ומגיעה ממשפחה חילונית אני מאוד רוצה להתחזק ולהתקרב לקב"ה אבל הבעיה היא שהמשפחה מונעת ממני לשמור שבת (אני ואחותי שומרות שבת ) . אני שומרת שבת כבר שנתיים ואני עושה את המקסימום ובאמת משתדלת לא לחלל ולא לריב עם ההורים בשבת. אמא שלי במיוחד ממש נגד שמירת השבת וההתחזקות.

ברוך השם אני הולכת כל ימי רביעי לשיעורי תורה ורואה שיעור בהידברות בסתר וההורים שלי לא יודעים כשאני עושה נטילת ידיים ומתפללת הכל בסתר ותמיד יש לי את החשש שפתאום ההורים שלי יראו שאני רואה שיעור וזה כבר קרה פעם אחת ונגרר למריבות ..

הרבנית המקסימה שאני הולכת לשיעורים שלה דיברה עם אמא שלי בטלפון וזה ממש לא עזר והרבנית גם הרגישה למרות שהמצב לא מאפשר אני בכל זאת הולכת לשיעורי התורה עם חששות ואני רוצה להתקדם בעניין הצניעות אני יודעת שזה מאוד מאוד חשוב לקב"ה וגם לי, להיות בת מלך צנועה ...

מה אתם אומרים: מה עושים במצב כזה שממש רוצים להתחזק ולהתקרב לקב"ה אבל המשפחה נגד ולא כ"כ בעד? הם מאמינים ומכבדים את הקב"ה אבל אומרים שזה מספיק להם האמונה ..  אני משתדלת שלא להתווכח ולריב אבל זה כבר מייאש..
מקווה שאם הזמן בע"ה יחזרו בתשובה והקב"ה יפתח את ליבם ..

לאה.

אור הגנוז:

ברוך ה' שזכית להתקרב ליהדות
הדור שלנו מאוד מיוחד
בכך שבנים ובנות הרחוקים משמירת תורה ומצוות מגלים את בורא עולם וחפצים לחזור אל חיק אבינו שבשמים

הנסיונות שאת עוברת אינם חדשים ומיוחדים רק לך
רבים מהבנים והבנות עוברים את הקשיים והנסיונות שאת חווה
בודאי שכל אדם הינו עולם ומלואו
ואין כל נחמה בזה שאחרים עוברים כמוך את מה שאת עוברת

ולכן כתוב על אחרית הימים
"הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא. והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם פן אבוא והכיתי את הארץ חרם. (מלאכי ג כג) "

מכיון שהנביא ניבא על אותם ימים שבהם הילדים ירצו לשוב בתשובה וההורים יסרבו
ולכן תחילה ההורים יתקרבו אל הילדים לאחר שהתרחקו מהם בשל תשובת הילדים
ורק לאחר מכן הילדים ישובו חזרה אל חיק ההורים היות וריחוק ההורים מהם גרם להם להתרחק מההורים

ובכן עליך לדעת שאם הורים מעכבים אותך מלשמור מצוות
אין עליך כל חיוב לכבד את רצונם
אם הורה מונע מילדיו לקיים תורה ומצוות אין חיוב לעשות את רצונם 
היות והקדים הקב"ה את כבודו לכבוד ההורים
שכן גם ההורים חייבים לקיים מצוות

אז ראשית באמת רצוי להימנע מחיכוכים בינך לבין הוריך
להמשיך ולכבד אותם עד כמה שניתן
אך יחד עם זאת לאמר חד וחלק שברצונך להמשיך ולשמור מצוות
ובמיוחד את השבת והצניעות

את בת 17 ואין להורים כל זכות להמשיך ולנהל את חייך בדרך שבה הם רוצים
מה גם שאינך הולכת בדרך של פשע חס ושלום שגורמת למשפחה בושות
ועליך להוכיח להם שההתקרבות שלך ליהדות רק תהפוך אותך לאדם טוב והגון ובעלת מידות טובות יותר
דבר שכל הורה היה רוצה ומייחל לראות בילדיו.

נח:

שלום וברוכה הבאה
ודאי שרצוי לבוא לשבת בסמינר
וגם להתכונן לקראת הצוים מהצבא - את זכאית לפטור מגיוס
בקשר להורים
תחשבי יחד איתם - בתנאי שאף אחד לא יענה תשובות אלא ישמור אותם לעצמו
מה היה קורה אילו היתה למישהו בת שהחליטה להתחתן עם ערבי - איך היו ההורים מגיבים
ואם היא היתה מחליטה להתחתן עם כושי - ולעבור לאפריקה
או שבדי - ולעבור לגור בשבדיה
מה היה קורה אם ח"ו היא היתה מקבלת שיתוק או צלקות מכוערות בפנים
(התשובה היא שבמקרים הראשונים הם היו חושבים שזה החיים שלה
ובמקרה האחרון היו משלימים עם הגורל) - רק תזכרי שאסור לענות את התשובות.
אז למעשה
עם הכל - הם מוכנים להסתדר - רק לא עם בת שחוזרת בתשובה!
והשאלה היא למה??
לא צריך לענות - יקח להם זמן - אבל הם צריכים לענות לעצמם לבד.
באמת מפני שזה מחייב גם אותם
הם נהגו עד עתה להטמין את הראש בחול
ופתאום
חזרה להם בת בתשובה
אל תדאגי - תמשיכי להתחזק - ואם תחפשי מדרשיה - צייני מה האיזור המועדף
ולשיעור באיזורך - יש גם מדרשיות פתוחות
בהצלחה

שמעון כהן:

ממש מרגש מאוד המכתב שלך, ממש מראה על בת מלך אמיתית, נשמה יהודית קדושה וייחודית! אשרייך!
כל החיים התרגלת להיות ממושמעת להורים ולכן קצת קשה לך להרגיש עצמאית שמחליטה לעצמך, אבל תדעי שאלו החיים שלך ולא של אף אחד ואם יראו שאת נחושה ושמחה בהחלטתך למרות הקשיים שהם עושים לך, אז אני חושב שההתנגדות תתרכך במשך הזמן. העיקר שתמשיכי ללכת לשיעורים ולהתקדם ולהתפלל להשם שיפתח את ליבם של הורייך ואמך במיוחד ויתן להם את ההבנה כמה זכות גדולה שאנחנו בני מלך בני אברהם אבינו יצחק ויעקב, בנים לעם ישראל - העם המיוחד ביותר בעולם.

 

יעל:

ישר כח צדיקה. הקדוש ברוך הוא ממש גאה בך,עשית צעד חשוב וגדול בחייך,ואל תדאגי בכלל,בורא עולם יוביל אותך למקום בטוח עם הזמן,כל מה שאת צריכה לעשות כרגע זה לקחת הרבה הרבה אוויר,לחכות בסבלנות עד יעבור כל הזעם-מצד המשפחה כשיתחילו להתרגל למצב ה"חדש".
ללכת עם האמונה ללא כל חשש,השם רואה ומשגיח והוא יתברך לא עוזב אף בריה.
כפי שאור הגנוז כתב לך,הרבה מהחוזרים עוברים את אותה מסכת עם המשפחה,גם אני עברתי זאת וברוך השם,עם הזמן המשפחה התחילה להפנים ולקבל את המצב החדש.
כרגע הם קצת המומים,הכל יעבור בעזרת השם,שחס ושלום זה לא ירתיע אותך לקיים את השבת במקסימום שאת יכולה מבלי כמובן להתעמת איתם,את יכולה בחדרך בצניעות כמעט לעשות הכל-מתפילה-קידוש-אפילו ארוחות שבת(כך אני נהגתי,עד שהיום אני יושבת עם אבי בשולחן שבת ובשבילו זה ממש מחייה,מבלי שהוא מודה בזה....)
הקושי הוא זמני,אל תפחדי מהקושי,את תעברי אותו בעזרת השם.
וכפי שנוח  ודובבר יעצו לך,כדאי מאוד שתלכי ללמוד במדרשיה,כך לא תצטרכי להתמודד עם משפחתך בחיכוכים מיותרים.
שהשם יעזור לך בכל ויכוון אותך למקום מבטחים.

לאה:

איזה כיף שיש אנשים שתומכים בי ומבינים אותי ..
תודה רבה לכולם על החיזוקים ..
בע"ה רק תפילות יעזרו שהקב"ה יפתח להורים שלי את הלב..
תודה שיהיה יום טוב וצום מועיל לכולם (:

שבת ראשונה שהחלטתי לשמור

מקור: הפורום המאוחד

בת מלך 27:
שלום לכולם בוקר טוב התעוררנו היום למציאות חדשה אבל נתפלל למען חיילינו אשר בעזה ונקווה שהכול יגמר בשלום...
רציתי לספר לכם מה קרה לי כשביום חמישי החלטתי שהשבת אני עושה השתדלות משתדלת כמה שיותר לשמור שבת בלי הנחות
אז ככה ....
הטעות הראשונה שלי זה שהחלטתי שאני לא כופה את השבת  על אף אחד מי שרוצה להדליק אור לעשן לשחק במחשב בבקשה אני לא יעשה את זה אני אשב ואקרא ספר
ביום חמישי בערב התקשר חבר וביקש שנשמור לו על הילדה עד יום שישי וגם גיסי היה פה ושיחק עם אותה ילדה אז ביום שישי התעוררתי ויש לי 3 ילדים בבית שזה כיף ונחמד אבל נתון לשינייים נקרא לזה
דווקא מבחינת הבישולים הכל היה מוכן כבר ב-13:00 
לקראת השבת הדלקתי נרות -דיברתי קצת עם אלוקים והכנסתי את השבת {מבחינתי, שכחתי שיש עוד 4 אנשים בבית שבכלל לא מודעים לזה שאני רוצה לשמור או שלא איכפת להם כי הם ילדים}
לאחר מכן ביתי החלה לצרוח כי יצאו לה שיניים עד שהיא נרדמה באותו יום היא רק בכתה ובכתה
ואותם שני ילדים בנתיים הדליקו טלויזיה הלכו למחשב נו ומה עכשיו אני אכבה להם 
...
הטלויזיה נשארה דלוקה ,המחשב דלוק והחגיגה נמשכת-הרגשתי ממש רע עם עצמי זה הבית שלנו למה לא מכבדים את זה למה כל מי שבא לפה מרגיש שהוא בלונה פארק 
ביום שבת אותה ילדה באה שוב כי היא נקשרה לביתי ככה טוען אביה שהיה שוב צריך ללכת ושוב נשארה עד הערב ואותה חגיגה נמשכה.

כל כך רציתי לשמור את השבת לעשות את מקסימום ההשתדלות כדי לשמור, שהסתכלתי על זה במבט לאחור בצאת שבת ובחנתי איך הייתי צריכה לעשות כדי להצליח זה היה נראה לי כמו מבצע צבאי אבל נזכרתי ששכחתי דבר קטן הכי קטן שבעולם-להגיד שאני רוצה את השבת הזו לשמור בקול רם!!!!  בלי להתבייש ובלי לפחד לפגוע באף אחד !!!! כי אני פוגעת רק בעצמי בבעלי ובביתי בכך שאני לא שומרת שבת. כי כולם עשו את מה שהם רצו השבת חוץ ממני....
אבל מצד שני אותו חבר היה כל כך אסיר תודה על עזרתנו לא ידע איך להודות לנו הוא כל כך היה צריך אותנו השבת הזו וזה שהסכמנו לארח אותה פה זה ממש הציל אותו ככה הוא אמר.....
אשמח לשמוע את דעתכם....
הצעד הבא שלי זה לרשום במחברת מה צריך לעשות לפי סדר של שעות על מנת להצליח לשמור שבת לא משנה מה קורה באותה שבת


הכנתי תוכנית פעולה תגידו לי מה אתם חושבים....

קודם כול לדבר עם בעלי ולהגיד בקול רם אני רוצה לשמור שבת לראות איפה הוא עומד ולהבהיר שמי שבא אלינו בשבת מתנהג בהתאם

1.קמה עושה נטילה מברכת ברכות השחר ושחרית-כולל עמידה 
2.רצוי שאת הקניות נעשה  ביום חמישי כך שביום שישי צריך לקנות רק חלות
3.בערך ב-10-להתחיל לבשל קודם את ארוחת הערב ואחר כך מה שאוכלים בשישי בצהרים
4.עד 13-כל האוכל צריך להיות מוכן 
5.לתלוש נייר טואלט לשבת
6.להתקלח ולקלח את הילדה לכבוד שבת
7 להכין לתינוקת מים רתוחים בתרמוס{ואולי בהזדמנות לקנות תרמוס יותר גדול או מיחם} ומים שרתחו שהתקררו
8.בערך ב14:00 להדליק את הפלטה על נמוך ולשים עליה את האוכל
9.לקבוע איזה אורות נשארים דלוקים כל השבת ומה בעלי החליט לגבי המחשב והטלויזיה
10.אחרי כל הבלאגן זה הזמן להדליק נרות שבת לדבר עם אבינו שבשמיים תאמינו לי הוא מקשיב לכל מילה של כל יהודי זה הזמן שאני נרגעת לקראת שבת .... מבקשת שישמור על אהוביי שיחזק אותנו שיתן בריאות אור אושר שגשוג ושיראה לנו את הדרך
11.מאחלת לבעלי ולכל מי שנמצא בבית שבת שלום

עוד משהו שחשוב לי להוסיף לא להתבייש להגיד לא כשמזמינים אותך לשבת וזה מצריך נסיעה להגיד החלטתי לשמור שבת !!!!
לא לפחד לא לענות לטלפון כדי שמישהו לא יפגע אם יקרה משהו חס וחלילה מישהו ידפוק לי על הדלת אם לא אענה .וגם להגיד  לא להתקשר בשבת אני שומרת ובכלל רצוי שאנהל שיחה עם כל המשפחה שלי ושלו במיוחד שלי שיראו את זה כבדיחה ובלי לשים לב ינסו להכשיל אותי ואטרך לפגוע בהם כדי להמשיך

אם יש משהו ששכחתי בבקשה תגידו לי אשמח לשמוע את דעתכם

אור הגנוז:

כל ההתחלות קשות אצל כל מי שהחליט ביום אחד לשמור שבת כהלכה, אבל כאשר מתרגלים לסדר מסוים הדבר בהרבה יותר קל, וכן בהתחלה רצוי לעשות רשימה ולכתוב בה כל דבר שעלינו לעשות לפני השבת על מנת שלא נשכח

כאשר אנחנו מחליטים לשמור שבת כראוי עלינו להודיע זאת לסביבה הקרובה הקשורה אלינו ועשויה להפריע לנו, וזה אומר שצריך להודיע לבעל ואם יש ילדים גדולים או אנשים אשר נוהגים להיכנס אלינו בשבת ועשויים לחלל שבת בבית שלנו עלינו לעדכן אותם שמעכשיו הדברים כבר אינם כך יותר.

בכל מקרה לא די באמירה בלבד אלא צריך גם לשנות דברים בפועל. עליך לקנות פלטת שבת ומיחם למים חמים שידלוק למשך כל השבת על מנת שלא תצטרכי לחלל שבת שחימום מים ואם אתם משתמשים בהרבה מים רותחים בשבת אז יש מיחם מים שמכיל עד 60 כוסות והמינימום הוא תכולת 30 כוסות למיחם. כדאי לקנות פלטת חימום גדולה מראש ולא להסתפק בקטנה ולחשוב שלעת עתה די בקטנה בלבד ויותר מאוחר נקנה גדולה יותר כי זו הוצאה כספית מיותרת.

פעולות נוספות שעושים לפני שבת והוא חיתוך ניר טואלט שיספיק לכל השבת (יש לקנות ניירות שבת חתוכים)
יש לפתוח בקבוקי מיץ ענבים ויין הסגורים בסגר הברגה מפח לפני שבת
יש לכסות את המפסקים לפני השבת בסלוטייפים על מנת שלא ידליקו ויכבו אותם בשבת
אצלנו ניתקנו לפני הרבה מאוד זמן את הפעמון שליד הדלת על מנת שלא יצלצלו אצלנו בשבת וגם לא באמצע שבוע בגלל הרעש שהוא עושה.
יש לנתק את המנורה שבמקרר לפני שבת ולהדביק עליה סלוטייפ על מנת שלא תידלק עם פתיחת דלת המקרר

למי שיש מזגן מכני ולא אלקטרוני ניתן להרכיב שעון חשמלי על המפסק המיועד למזגן והוא יכבה וידליק את המזגן באופן אוטומטי וכמו כן יש שעון שניתן להתקין בלוח החשמל ודרכו ניתן לשלוט על כל האורות והחשמלים בבית. הוא ידליק ויכבה את האורות בזמן שמתאים לבעלי הבית וכך תחסכו חשמל שישאר דלוק למשך כל השבת וגם סכנה היא להשאיר תנור חימום דולק לכל הלילה ללא כיבוי וחבל על הכסף שלכם

לגבי טלוויזיה ומחשב:
אם אין ברצונך שיכנסו וידליקו אצלך בבית את המכשירים הללו בשבת פשוט תנתקי את חוטי החשמל המחברים מכשירים אלו לחשמל ותעלימי את השלטים לטלוויזיה. אנשים שירצו ישאלו למה המכשירים מנותקים ותסבירי כי את שומרת שבת ואין להדליק בשבת כל מכשיר חשמלי.

בת מלך 27:
תודה רבה זה מאוד עזר לי -אם סבא שלי היה רואה אותי עכשיו היה גאה בי עם עט ונייר כותבת איך לשמור שבת,שוב עליי להגיד תודה ענקית למי שעשה את האתר הזה הוא מציל אותי מידי יום.

אור הגנוז:
בס"ד

בלי כל ספק ברור כי הסבא שלך שנמצא בעולם האמת מודע לכל פעולה והילדים והנכדים שלו עושים. כתוב: בן מזכה אבא אבל גם הבנות וגם הנכדים מזכים את הסבים והסבתות שכן אם ההורים לא חינכו את הילדים כראוי אז הם נתבעים גם על חינוך הדורות שיבואו הלאה שכן הכל התחיל מן הילדים ואם את בתור נכדה חוזרת בתשובה הרי את מזכה את ההורים שלך וכן את הסבים וסבתות שלך  :-* :-* :-*

כרגע הרב שמעון היקר לא נמצא בפורום שכן הוא גר בנתיבות והעיר שלהם מופגזת בקסאמים אז הוא לא יהיה מספר ימים באתר אבל אני בטוח שלו היה רואה את הדברים שכתבת היה מאוד מתעודד מן הדברים :-* :-* :-* 

ילדים וחוויותיהם

מקור: חוזרים בתשובה תמיכה

שאלה: לי

לפעמים אני חושבת על העתיד, כשיהיו לי ילדים ואני נזכרת שכשהייתי ילדה , השבתות היו ימי כיף, כל השבוע ההורים עבדו אנחנו היינו בבית ספר וחוגים ולא היה זמן לטיולים בטבע, ים, פיקניקים, סיורים במקומות ובשבת זה מה שהיינו עושים... 
אני מפחדת שהילדים שלי יהיו תמיד בבית... נכון שלשבת יש אוירה משלה ( כשכולם שומרים ועושים זאת מאהבה ואמונה) אבל עדיין הם לא יהנו ויטיילו כמו שאני הייתי ילדה. 
זה ילדים הם צריכים את זה, מתי יש זמן לדברים האלה...? 
קצת מפחיד אותי...

 

תשובות

היהודיה הנצחית:

אלו היו גם חויות השבת שלי כילדה
כשמתחילים ללמוד על המשמעות הרוחנית של השבת מבינים עד כמה התרבות המערבית רוקנה אותה מתוכנה היהודי ולימדה אותנו ששבת אמורה להיות יום של כיופים חומרים כמו טיולים,ביקורים,טלויזיה וכו אחרת משעמם וכולנו התחנכנו כך,לא לימדו אותנו מה שכל ילד יהודי לפני מאה מאתים שנה ידע,שהשבת היא יום שבו עוצרים ומכבים הכל,כל המישפחה מתכנסת בבית לזמן איכות סביב השולחן הערוך,לבושים בבגדים חגיגים,טועמים מאכלי שבת,ממלאים את מצברי הנפש,משוחחים,שרים זמירות,נזכרים בכל הטוב שיש לנו ומודים עליו,יום שבו פתאום יש זמן להיות עם בן הזוג והילדים ולחזק את הביחד,לגלות מחדש את יופיו של העולם.
נכון קשה לשנות חינוך של שנים והשאלה שלך היא צעד מבורך בכיוון,אתן לך כמה טיפים:
*מאוד מאוד חשוב ללמוד על המשמעות הרוחנית של שבת
*פני לגרעין התורני במקום מגוריך,הם  יעזרו לך בלימוד,הדרכה,הזמנה לסעודות
* לכי לשיעורי תורה בנושא
*לימדי ביחד עם הילדים את נושא השבת מתוך ספרים לגילם
*היפכי את הכרת השבת לחויה מישפחתית משותפת
*לקראת שבת תיצרי בבית אוירה מיוחדת של הכנות שתיצור ענין אצל הילדים
*שתפי אותם בהכנות
כאמור לא קל לשנות חינוך של שנים אבל בסוף הילדים ככ יהנו מלהיות בשבת בבית,מהסעודות,מהביגוד המיוחד,מהביחד המישפחתי שהם כבר לא יחפשו טיולים...
בהצלחה

כשכבר לומדים להכיר את העונג שבת המיוחד הזה לא רוצים ולא מוכנים לוותר עליו בשוםן אופן פתאום סידרי העדיפויות משתנים ולומדים לתמרן במשך השבוע או להשאר ללינת שבת אצל הקרובים שגרים רחוק,זה תהליך שלוקח זמן אבל מה שניראה לא פשוט עכשו נהפך למאוד פשוט בהמשך,להורי יש מיספר ידידים שבנותיהן חזרו בתשובה ואחד הדברים הכי קשים להם היה הענין שאי אפשר לבוא לבת בשבת אבל הם התרגלו ונוסעים לבקר בימים אחרים וגילו שהשד לא ככ נורא כמו שחשבו.


עמנואלה:

אין דבר שמסוגל להשתוות לשבת - אין ולא יהיה ולא יוכל להמציא הכי גאון שבעולם

בונים פארקים - קניונים - לונה פארק - חופים - מרחיבים כבישים - מלונות - צימרים ומה לא להביא את היהודי בכדי לחלל את השבת

ואף דבר שבתוך כול המכלול הזה לא מסוגל להגיע לרמה של בית כנסת - סעודת השבת וכול האווירה של הביחד - בשיעורי תורה - דרשות 

אני רואה בבית הכנסת כולם מגיעים עם הילדים וברוך ה-שם לכול משפחה מעל חמש שש ושבע ילדים חמודים וצדיקים - עשרות ילדים משחקים בחצר בית הכנסת לבושים מהודרים מצוחצחים ומבריקים - והרעש שלהם חרישי ולא מפריע לתפילה 
הגדולים שומרים ומשגיחים על הקטנים - דבש יוצא להם מהפה 
איזה נחת רואים על ההורים המאמינים - בשפע 

ואני מכירה את זה די טוב בחילונות - כשילדים מתאספים יחד - לא עלינו השד מגיע ומזיק וחייב תמיד שהילדים יגיעו למריבות - קללות - התחצפות אל הגדולים - וההורים נראים עיפים מוטשים ומקללים על היום הזה שבכלל הביאו ילדים לעולם
ומה זה מביא אחרי כול זה - משפחות מתפוררות ומתפרקות 

וברוך ה-שם שזימן לי רק השבוע להיות במחיצת המשפחה והייתה לי הזכות הגדולה,להבדיל בין חצר של מאמינים ושומרי קדושה לבין חצר שאין להם לא דין ולא דיין

ברוך ה-שם יתברך שמו שזכינו לשמור שבתות חגים ומועדים והצלנו את עצמנו מהחילוניות שהיא חולנית שלה יש תרופה אם נלך ונאמין ביתברך שמו בלב שלם 
ברוך ה-שם רק טוב יש בשבת ומכול טוב ושפע 

שבת שלום ומבורך

בע"ה עד שיהיו לך ילדים את תהי מחוזקת יותר וכול המחשבות האלה בע"ה יעלמו לך מהראש
אין יותר יפה מטיול בשבת לבית הכנסת זה הטיול אל בית יתברך שמו
וחוץ מיזה יש לנו חגים שבהם יש את המועדים לשמחה ואפשר אז לצאת לטיולים - סוכות,חנוכה,פסח,וחופש הגדול
תסמכי על הקב"ה לא יחסר שום דבר מילדיך העתידיים
ויש את הגנים בתי הספר 
תהי בטוחה שהילדים שלך עוד יספיקו להכיר את הארץ לאורכה ולרוחבה ובע"ה יגיעו למקומות שחשוב לכול יהודי לבקר ולהכיר אותם
פיקניקים ומנגלים אפשר בימי חול אחה"צ לא צריכים את זה דווקא ביום שבת 

ילדים זה ברכה וכשהם גדלים בית יהודי כשר ומאמין זאת ישועה

עכשיו אין ממה לפחד ויש רק להסתמך על הקב"ה שברוך שנתן לנו שבתות חגים ומועדים להתלכד כול המשפחה יחד לשבת בשולחן,ולהנות בהם בקדושתם
אין יותר טוב מיזה ואף פיקניק וטיול בטבע לא יכול להגיע לרמות הרוחניות שמקבלים בשבתות וחגים..

חשוב שנעלים חששות ונאיר פינות חשוכות 
תראי איך יצר הרע בא עכשיו וכבר מעלה לה חששות לפני העתיד
ועכשיו אם ניקח את המחשבות והרצון למקום טוב הצלחנו לחסום את יצר הרע

ועוד דבר שמאוד מאוד חשוב לזכור מי ששומר שבת השבת שומרת עליו

לא עלינו ולא על אף כול יהודי באשר יהיה
כמה אסונות - כמה מזיקים - כמה ניפגעים בימי שבת כשלא שומרים עליה בקדושתה ?

לפני החג אני וחברה הלכנו לשיעור תורה בשעת צהריים - זה היה אחרי מנוחה - עדיין היינו מעורפלות ותשושות מהשינה
חברה הזאת כשהיא הולכת אין אצלה לא דין ולא דיין וחוצה את הכבישים בלא מעבר חציה
ואני אחריה חוצה ככה את הכבישים
וקרה שחצינו את הכביש ולמזלי קיבלתי השגחה פרטית ובנס ניצלנו מדריסה - רכב דוהר כמעט דרס אותנו
אנשים חילוניים יאמרו שאני הוזה
אבל הרבנית והנשים בשיעור כן האמינו
ואני הרגשתי איך יד מושיעה עוצרת את הרכב ולא נהג הרכב

חלילה מה היה קורה אילו לא הייתי שומרת שבת - מה היה עלול להיות - לא עלינו איזה אסון
בא הקב"ה ורצה להראות לנו שעל זה שאנו שומרים את השבת השבת שומרת עלינו 
נכון אני סומכת על הקב"ה ושיניתי את הגישה שלי ואני מאותו הנס עוברת רק במעבר חציה מפני לקיים את המצווה "ושמרתם על נפשיכם" 

ברוך ה-שם שנתן לנו תורה ודרך של אורה להבדיל אלף הבדלות בין קודש לחול 
מחר כניסת שבת אין יותר טוב מקדושתה ומנוחתה - עונג שבת עלינו אמן


חוזרת א

אני יכולה לומר שיש להם חוויות ילדות לא מעטות. 
קודם כל גם בחופשות אבל גם סתם ככה אחה"צ או בימי שישי לוקחים אותם לג'ימבורי, גן חיות וכו' בחול המועד או בחופש הגדול היינו בהמון מקומות... 

דוקא נראה לי שלבנים שלי יש הרבה יותר חויות ילדות ולו רק בגלל עושר החגים והאטרקציה שעושים מכל חג- הפסח של הבנים שלי היה הרבה יותר שווה משלי- היו להם פעילויות והצגות וחידון על ההגדה והפתעות... הם מרוגשים מזה בטירוף. 

אותו דבר לגבי כל חג, שלא לדבר על פורים שהוא פי מיליון יותר כייפי מאשר בחג שהיה שלי בתור ילדה חילונית שחגגה רק בבית הספר- כאן גם אבא שותה ועושים משתה פורים והם הולכים לחלק משלוחים והם מחופשים שלושה ימים (אחד בגן אחד בערב המגילה ואחד ביום פורים).

יש הרבה יותר ארוחות משפחתיות, ואם עושים את זה נכון הם מקבלים גם המון יחס גם בשבת כשכל אחד מספר על מה שהוא למד בגן על הפרשה, ושואלים בשפה שלהם.

וגם ככה, לא מרגיש לי בכלל שהילדים שלי מפסידים משהו. להיפך, בגלל שאני בחורה די כבדה ברור לי שאם היתי חילונית וגרה במרכז, כמו שהיה צפוי שיהיה, אז גם היו פחות חוויות בטבע וגם לא היו להם את החגים והשבתות...  

חוץ מזה שבשבת יש להם את התהילים ואת החברים ואם באים אורחים זה לכל השבת.... בקיצור, עניין לא חסר. אני אולי קצת עייפה מזה אבל הם ממש מבסוטים- אל תדאגי להם: ילדים מייצרים חוויות מאיסוף חלזונות בשדה, הם לא צריכים כ"כ הרבה אטרקציות כמו שחושבים... בעלי הלך איתם יום אחד לשדה ל"קטוף" חלזונות ולשים בקופסא והם היו מרוגשים כאילו מינימום בילו שבועיים בקיפצובה....

אלישיר

נמצא אצלי כאן ליד הבית 'תלמוד תורה מורשה' - בית הספר היסודי של ישיבת מרכז הרב. תוך כדי שהילדים לומדים שם כבר מכיתה ג' עד שש בערב, ובכיתה גבוהה יותר עד שבע בערב, היות ויש לתלמוד תורה הזה ערך גדול של הכרת הארץ, יוצא להם עם כל המערכת העמוסה הזו, לצאת לטיולים בטבע, ים פיקניקים וסיורים - באופן שלא יבייש טיילים מנוסים ומטיבי לכת. ולמשל, בכל יום שלישי, הלימודים נפסקים מוקדם יותר, וכל כיתה בנפרד יוצאת ללימודי שדאות באיכות מרשימה - שזוכים ליישום מעשי בימי טיול רבים מאוד במהלך השנה, הרבה יותר מבתי ספר חילוניים. 

 כשהייתי בישיבה במאה שערים, עקבתי די בהשתוממות (בתחילה לפחות) אחרי הילדים הקטנים של חסידויות תולדות אהרן ושאר הקהילות המקומיות. איך בתוך מרחב עירוני צפוף, בלי שום מגרשי כדורגל או משהו, הם ניהלו חיי ילדות כל כך מקסימים ומרתקים, עם כושר המצאת משחקים מדהים ובלתי נדלה. פעם אחת תפסו להם אבן גיר, ושירטטו על כל הרחבה לפני בית המדרש הגדול של תולדות אהרן, מבוך גיר מסובך ומורכב שאירח להם לפעילות מהנה של לפחות שבוע, אם לא יותר. משחקי תופסת שונים ומשונים שמעולם לא חשבתי עליהם בתור ילד. כשבנו את הסוכה הגדולה לקראת החג, כל הילדים תפסו להם פיסות עץ קטנות עם מסמרים, ולכמה ימים יכולת לחשוב שאתה נמצא בהפעלה המונית מטעם אגף הנוער של מוזיאון ישראל...

ראי גם את מה שכותבת בסמוך חוזרת א.

הדפוסים האלה מתקיימים אצל ילדים שעומדים מול שעות לימוד רבות מאוד. וככל הנראה יש להסיק, שילד שגדל עם קצת מאוד מחשב ובלי טלוויזיה בכלל, יכול להספיק הרבה יותר, הן מבחינה לימודית והן מבחינת חוויות ילדות. 

יומן שבועי

את עוד לא אמא וכבר דואגת ?..
חחח איזו מתוקהה !!!!

זה פשוט נפלא לראות את הדאגה שלך 
את האמת גם לי יש קטעים כאלה 

אבל כשאני יודעת שיש מקומות שבהם אין לי אפשרות לשינוי 
דברים שלא תלוים בי 
אז אני מוסרת את זה לה' יתברך
ונשענת עליו 
ואני יודעת שזה הכל ממנו !!!

ואין לך מה לדאוג !!!
ממש לא!
ואני ממליצה לך להתקרב למקומות עם יראת שמים 
ולראות איך הילדים שלהם מאושרים 
ואיזה ילדים רגילים ושמחים והם מטילים ונהנים 
ולהם יהיו אתגרים אחרים 
יהיה להם ריגושים אחרים 

ותאמיני לי שהם יוצאים לטיולים 
אני לדוג' מכירה מלא מלא משפחות  שבחגים כמו בחול המועד 
יוצאים לטיולים משפחים 
וזה מדהים בצורה מרשימה 

כי הילדים שלהם מכירים כל כל הרבה מקומות 
בארץ ישראל 

ואנימרגישה כל כך קטנה לידם 

הם מדברים איתך על כל מקום אפשרי בארץ 
וחוץ מזה שגם בבתי ספר הנכונים 
שהולכים ע"פ היהדות האוטנתית נוהגים 
לקחת את הילדים לטייל בכל רחבי הארץ 

ובאמת שזוגיות יהודית ודרך התורה הקדושה 
זה כל כך מתוק 

וכ לכ כך חבל שאנחנו רחוקים ולא רואים את זה מבפנים 
כי באמת שיש להם מוסריות ברמה גבוה 

והם עושים הכל 

ושבת זה בית מלון !!
את צריכה לנוח !
את תיהיה אמא ותביני כמה חשובה לך השבת הזאת 
ואת תמצאי זמן להכל 

כי השבת היא מקור הברכה !!!

ובאמת שאין לך לחשוש מזה !
כי את מרוויחה כל כך הרבה דברים אחרים 

ותשימי לב שתמיד יש מלא מלא דתים שחוגגים בכל זמן שאפשר 
אבל שבת 
זה משהו אחר
זה מעין עולם הבא
זה ארץ המנוחה והתענוגות ..

ואת תראי שזה יותר מספק מטיול ..

וגם אל תתכנני יותר מידי 
אלה תעסקי בעכשיו ובקרוב 
כי 
מחשבות רבות בלב איש ועצת ה' היה תקום !

בורא עולם יודע הכי טוב מה טוב לנו 
כי הוא ברא אותנו 
והוא מדריך אותנו למקום הנוח . 

תבורכי :)ותזכי לראות נחת .

לי:

אני ממש שמחה ששאלתי כי כמה שאנסה להסביר איך חיזקתם אותי אני לא אצליח לתאר עד כמה!
תודה תודה תודה !
ועוד לקראת שבת...