שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

טיפול נגד עין הרע לגוי

ב"ה

לכבוד מורינו בעל ויאמר שמואל שליט"א

יש אנשים שמורידים עין הרע על ידי עופרת או סגולות אחרות

השאלה אם בא לפניו גוי ורוצה להוריד עין הרע האם מותר לעשות לו

וכן האם יש איסור לא תחנם בזה

בברכת כהנים באהבה כעתירת

גמליאל הכהן רבינוביץ

מח"ס "גם אני אודך"

ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים.

 

תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:

מותר לרפאות נכרי שאינו עובד עבודה זרה, כמבואר בדרכ"ת סימן קנ"ח סק"ב בשם הכנה"ג אפילו בדליכא איבה ושם כתב בשכר, אבל בסימן קנ"ד סק"ז כתב שאפילו בחנם מותר, ובחידושי רעק"א בסימן קנד מתיר גם ליילדן, אלא שהוסיף שמקיימים ז' מצוות, וצ"ע. ומסתבר שגם מותר להצילם מסכנה, ובגליון מהרש"א ריש סימן קנט כתב בשם הרד"ק בתהלים טו שעכו"ם העושה טובה וחסד עם ישראל חייב ישראל לעשות ג"כ עמו חסד ולהיטיב לו ולהלוותו בלא נשך, ולפי דבריו נראה שהוא בכלל להחיותו, וא"כ אפשר דה"ה לענין להצילו ושאר דברים. ובלבד שאינו במצב מלחמה עם ישראל, כדכתב השו"ע דכה"ג אסור לרפאותו, וכתבו הב"י והב"ח בשם התוס' שבשעת מלחמה אמרו (במסכת סופרים) כשר (או כפי הגירסא באחרונים טוב) שבעכו"ם הרוג, דמשמע אפילו בידים מותר להרגו, ומשמע שאפילו עכו"ם זה אינו במלחמה מותר להרגו, דאל"כ למה נקרא כשר או טוב, ועי' סמ"ע סימן תכה ס"ק יא ובט"ז שם פירוש אחר שהשיב חכם אחד לאפיפיור. ועיין בזה בפתחי חושן חלק ו (נזיקין) - הערות פרק ב - נזקי גוף ונפש אות יח.

ולכאורה לא גרע בזה טיפול נגד עין הרע.

ומכיון שבד"כ נוטלים על זה שכר מאלו שבאים להסיר עין הרע, צריך לדרוש ממון כמו מכל יהודי שמגיע לטיפול, ואם לא מבקש השכר המקובל, הרי יש בזה לא תחנם כבכל מתנת חינם לנכרי.