הדפסה
קטגוריה: נקיון הבית והבגדים
כניסות: 359

יט.
תליית כביסה - אסור לתלות בגדים בשבת אפילו במקלחת
כשאין מי שרואה, אבל מותר לתלות ביום שישי לפני כניסת
שבת, אפילו שמתייבשים בשבת 19.

כ. בגדים יבשים על הרדיאטור - בימי החורף מותר להניח בגדים יבשים
על  רדיאטור  חם  על  מנת  שיתחממו  ויש
להניחם ללא פריסה ושטיחה 20.

כא.
תליית בגדים יבשים -  בשבת אין לתלות בגדים יבשים
לאוורור וכדומה אבל אפשר להניחם על החבל ללא פריסה
ושטיחה 21.

כב.
בגדים רטובים - אסור להניח בגדים רטובים ליד תנור או רדיאטור על מנת שיתייבשו 22.

כג.
פריסת בגד רטוב -  בגד שיש עליו מים או זיעה אפילו
מועטים, אין לתלותו על חבל, או לשטחו על כסא, או שולחן
כדי לייבשו או לאווררו 23.

כד.
תליית בגדים בשוגג - אם תלו בגדים בשבת או פרסו בגדים
ליבוש יש לברר אם תלו את הבגד בשוגג אז בשעת הדחק
 אפשר ללבשו אבל אם תלו במזיד בשבת
בגד רטוב אסור ללובשו באותה השבת 24.


כה.
הורדת כביסה מהחבל - שצריכים את הבגדים ללבישתם
כשיש חשש שהבגדים ינזקו מהשמש, אבק או בשבת או מהגשמים מותר להוריד כביסה מהחבל אפילו שהכביסה
היתה רטובה בין השמשות 25.

כו.
קיפול בגדים - משום כבוד השבת עדיף שלא לקפל בגדים
אלא להניחם במקום שאינם מפריעים לקדושת השבת ומותר
להוציא בגד מהערימת בגדים על מנת ללבשו בשבת. 26

כז.
אוורור מצעים - אפשר להניח מצעים על אדן החלון לאוורור
באופן שברור שלא נראו שכבסום בשבת והמיקלים להניח
על חבלי כביסה יקפידו שלא לפרוס את המצעים. 27

כח. הכנסת בגדים למכונת כביסה -  הכנסת בגדים למכונת הכביסה מותרת
לכבוד השבת כגון שבגדי התינוקות  מדיפים ריח רע, או שכך נהוג אצלם
בימי השבוע להניחם במכונת כביסה ואין פעולה חשמלית בפתיחת המכונה ובסגירתה. 28

כט.
 הוצאת  בגדים  מהמייבש  כביסה    -
כשפתיחת  מכונת   הייבוש  אינה  מפעילה  או  מכבה  נורה  חשמלית 
(כגון שהחשמל מנותק על ידי שעון שבת) מותר להוציא את הבגדים
היבשים על מנת להשתמש בהם בשבת. 29

ל. הוצאת בגדים  ממכונת כביסה  -  בגדים  שעברו  סחיטה
יסודית במכונת כביסה עד שאין בהם מים אלא רק לחות אם המכונה מנותקת מהחשמל ואין פעולה חשמלית בפתיחת דלת המכונה, מותר להוציאם מהמכונה ולהניחם בערימה
בגיגית על מנת שלא יתעפשו במשך השבת. 30

לא. הורדת כביסה יבשה  - כשיש גשם או אבק אפשר  להוריד
בשבת אפילו שהבגדים היו רטובים בין השמשות ומותר
להורידם ולקפלם בשינוי ולהכניסם לארון כדי לשמור על
הסדר וכבוד השבת. 31

 

 

 


 



19. כתב בשו"ע או"ח סימן שא סעיף מה מי שנשרו כליו במים, הולך בהם ואינו חושש שמא . יבא לידי סחיטה ולא ישטחם לנגבם, מפני מראית העין, שלא יחשדוהו שכבסן בשבת ואפילו בחדרי חדרים, שאין שם רואים, אסור. ולא אסרו אלא לשטחן בשבת, אבל אם .שטח מע"ש כלים המכובסים, אינו חייב לסלקן בשבת

20. כדין תליה של בגדים יבשים על החבל בשבת שאפשר להקל בתנאי שאינו פורס את הבגד . אלא מניחו

21. משנה ברורה סימן שא ס"ק קסג כתב שהמ"א שמצדד לומר דדוקא כשנשרה במים אבל אם נפלו מים מועטים עליהם מותר לשטחן דליכא למיחש בזה שיחשדוהו שכבסן בשבת . ע"ע בהליכות עולם ח"ג פרשת ויחי

22. שו"ע או"ח סימן שא סעיף מו בגדים השרוים במים, אסור לנגבם סמוך לאש. וכתב שם במשנה ברורה ס"ק קע אסור להניחן על התנור במקום שהיד סולדת בהם והעולם נכשלין בזה בעו"ה שמניחין בחורף בגדים לחים על תנור חם לנגבן. ובמקום שאין היד סולדת בהם מותר לנגבן והוא שלא יניחם דרך שטיחה דאם שוטחם כדרכם אסור בכל גווני וכן .באחרונים

23. כ"כ בשו"ע או"ח סימן שא סעיף מה מי שנשרו כליו במים, הולך בהם ואינו חושש שמא . יבא לידי סחיטה. ולא ישטחם לנגבם, מפני מראית העין, שלא יחשדוהו שכבסן בשבת ואפילו בחדרי חדרים, שאין שם רואים, אסור. ולא אסרו אלא לשטחן בשבת, אבל אם שטח מע"ש כלים המכובסים, אינו חייב לסלקן בשבת. עיין מ"א שמצדד לומר דדוקא כשנשרה במים אבל אם נפלו מים מועטים עליהם מותר לשטחן דליכא למיחש בזה שיחשדוהו שכבסן אבל הרבה אחרונים סוברים דאין לחלק בזה כן במשנה ברורה ס"ק . קסג ובשה"צ שם

24. כדין כל איסור בשבת שאסור להינות ממנו באותה שבת ומכיון שאיסור זה דרבנן לכן . בשעת הדחק כשעשו כן בשוגג אפשר להינות מזה וכל זה כשלא כובס בשבת

25. כיון שעושה כן למנוע נזק אין כאן הכנה משבת לחול ולא גזרו חז"ל על הורדת כביסה אלא רק על תליית כביסה ע"ע בהליכות עולם ח"ג עמוד רכ וכ"כ בשו"ת מנחת יצחק חלק .א סימן פא שו"ת שבט הלוי חא סימן סב שש"כ חלק א עמוד קסה

26. אע"פ שלפי השו"ע יש תנאים שאפשר, מכל מקום מכיון שיש בזה פגם בכבוד השבת שטורחים ומקפלים כביסה וכן ממיינים כל בגד למקומו ויש חשש לברירה בשבת לכן עדיף להניח במקום שאינו מפריע, אבל במקום הצורך כגון שאין מקום להניחם מותר . לקפלם בסדר קיפול שונה שלא כסדר קיפולו הרגיל

27. כיון שאין הדרך ליבש בגדים על אדן החלון וכולם יודעים שההנחה על החלון היא לצורך אוורור בלבד ולא ליבוש שאין מכבסים מצעים ומניחים על החלון לכן אפשר אפילו להניח . על חבלי כביסה באופן כזה שלא יראה שכיבסם בשבת

28. אע"פ שיש איסור הכנה משבת לחול מכל מקום כשמכניסים למכונת כביסה בגדים מעורבים כגון צבעונים ולבנים לא נכשלו בהכנה משבת לחול. כיון שאין כאן הכנה שבמוצאי שבת צריכים למיין שוב את הבגדים על מנת לכבסם שו"ת משנה הלכות חלק ד סימן מד כתב מותר לשום הבגדים במכונת כביסה אם דרכו בחול כן שו"ת באר משה ח"א סימן ל"ב, ובחלק ו' סימן פ"א, שו"ת אגרות משה חלק או"ח ד' סימן ע"ד כתב לגבי מדיח כלים שמותר ואין בזה משום הכנה לחול אלא צורך היום הוא שטוב לאנשי הבית שלא יראו כלים מלוכלכים במקום שבאים שם. ע"כ וה"ה לענין כביסה עיי"ש, ילק"י שבת ד'/ב'. עמ' רכ"ה. שש"כ פרק ט"ו סכ"ב. ע"ע בשו"ת רבבות אפרים ח"ג סימן רמה .שגם כן כתב להתיר

29. כיון שאין מסיחים את הדעת מהבגדים וכוונתם שיתיבשו במשך השבת לכן אין דינם כמוקצה ואפילו אם נאמר שאסור לפתוח את המכונה כל זמן בין השמשו"ת מכל מקום הבגדים עצמם מותרים בטלטול ולכן אם אין פעולה חשמלית הנגרמת בפיחת הדלת יהיה . מותר להוציא את הבגדים היבשים מהמייבש לצורך השבת

30. כל בגד שאינו רטוב באופן כזה שיש בו טופח על מנת להטפיח כלומר שאינו נוטף מים ולא יצאו ממנו מים אין בו איסור סחיטה ואינו נחשב למוקצה ולכן בגדים שבמכונה שכבר נסחטו ואין בהם מים כשהמכונה הפסיקה לפעול ומנותקת מהחשמל מותר להוציא את . הבגדים הלחים על מנת שלא יתעפשו במשך השבת

31. לוית חן סימן ל"ז שו"ת מנחת יצחק חלק א' סימן פ"א שדן בזה להיתרא, שו"ת שבט . הלוי חלק א' סימן ס"ב שכתב בימי הקיץ בפרט בא"י דודאי יתייבש פשוט דאיכא להקל שש"כ פרק ט"ו סעיף י"ז ובהערה שם, ילקו"י שבת ב' עמ' ס"ט, מנוחת אהבה ח"ב פי"ב .סכ"ה, וע"ע מש"כ לעיל לענין קיפול בגדים