הדפסה
קטגוריה: נקיון הבית והבגדים
כניסות: 400

כשיש צורך לנקות  את  הבית לכבוד  שבת כגון  שנשפך משקה
או שיש חול בבית יש לדעת איך מותר על פי ההלכה לנקות את
הבית בשבת ויש להזהר מאיסור סחיטה כיבוס
כפי שיבואר להלן.

א. ספוג לנקוי  - אין לנקות השולחן או השיש בספוג או סקוצ
אפילו העשוי מחומר סנטטי 32.

ב. ניגוב במגב - מותר לנגב במגב משקים שנשפכו על השולחן
או על הרצפה בין במגב גדול או מגב קטן. 33

ג. מגב עם ספוג - לכתחילה  אין  להשתמש  עם  מגב  שיש  לו ספוג
ומכל מקום, כיון שיש המתירים בכך, המקלים להשתמש במגב עם ספוג, יש להם על מי לסמוך. 34

ד. כתם דביק בכסא פלסטיק - כשאין אפשרות אחרת, מותר
לשפוך מעט מים על הכסא או רהיט אחר שאינו עשוי מבד
ולנגב בטישו ואח"כ להעביר סחבה יבשה כדי להסיר את
הלכלוך הדבוק מהרהיט כשיש צורך בזה בשבת. 35

ה. מותר להשתמש בה כדי לנקות - מברשת ניקוי לשירותים
את הטינוף וכן לשטוף המברשת במים ואפילו להוסיף חומר
חיטוי. 36

ו. סבון אסלה בשירותים -  סבון בשירותים המפריש צבע
שצובע ומחטא את המים אפשר להשאירו בתוך האסלה או
בניאגרה. 37

ז. שטיפת הרצפה במים -  אסור בשבת לשטוף את הבית
במים והאיסור גם במגב וללא סבון. 38

ח. ניקוי הרצפה - כשיש כתמים על הרצפה ממשקה או מאכל
דביק, מותר לשפוך מעט מים כדי להעביר הדביקות או ריח
רע שדבק ברצפה ולנגבם  במגב,  ואח"כ  לספוג  הטיפות
שנשארו במטלית או במגבת יבשה. 39

ט. טאטוא  במטאטא - מותר  לטאטא  רק  במקום  מרוצף
במטאטא כשיש צורך לשמור על הנקיון לכבוד שבת. 40

י. החלפת מצעים -  כשיש צורך מותר להציע מצעים  נקיים
ואת המצעים המלוכלכים להניח בסל הכביסה. 41

יא. ניגוב בנייר מגבת -  וכן בנייר טישו החתוך מלפני
שבת מותר להשתמש בו כדי לנגב משקים שנשפכו או
ידיים  רטובות וכן מותר להרימו ולהשליכו לאשפה. 42

יב. ניקוי רהיטים מאבק - מותר לנגב בעדינות אבק מרהיטים
או תמונות במטלית יבשה כשיש בזה צורך השבת אבל ללא
הברקה ורק במטלית יבשה משום חשש סחיטה. 43

יג. נגוב מפת ניילון או פלסטיק -  אסור לשפשף מפת ניילון
במים על מנת להוריד כתמים שייש בה אבל מותר לנגב
במטלית יבשה ללא חומרי ניקוי.44

שירי שבת
כדאי ללמד את הילדים שירי שבת בימי השבוע על מנת שידעו לשיר גם בשבת
ואפשר ללמוד בכל שבת רק שיר אחד ואותו שרים בכל סעודה
אחרי הכל השירים נשארים לאורך שנים
...ואיתם הזכרונות המתוקים של שולחן שבת

 

 


 



32. כיון שנעשית בו פעולת הספיגה והסחיטה האסורה אפילו בחומר סינטטי

33. כיון שאינו סופג את המשקים ואין בזה משום חשש של סחיטה או ליבון לכן מותר. ומה שכתבנו שמותר לגרור את המים מהרצפה כיון שאין דרך שטיפת הבית בכך וכל מה .שנאסר בשבת הוא שטיפת הבית על ידי מים ולא גרירת המים ממקום מסוים

34. במס' שבת ד' קמ"ג ע"א ספוג אם יש לו עור בית אחיזה מקנחין בו, ואם לאו אין מקנחין בו, וכך היא ההלכה הפסוקה, אלא שנחלקו הראשונים בטעם ההיתר היכא שיש לו בית אחיזה. הרמב"ם והראב"ד בפרק כ"ב מה' שבת הט"ו ובשו"ע או"ח סי' ש"כ סעיף י"ז פסק ספוג אין מקנחין בו אא"כ יש בו בית אחיזה גזירה שמא יסחוט עכ"ל. והמשנה ברורה בס"ק מ"ז מ"ח הביא הטעמים של הרמב"ם והראב"ד החיי אדם בה' שבת כלל י"ד סעיף ט"ז מכריע בהדיא כהרמב"ם ושטעם ההיתר ביש לו בית אחיזה מפני דאז אפשר בלא סחיטה ע"ש. שולחן ערוך הרב או"ח סימן שכ ספוג אם יש לו בית אחיזה של עור שיאחזנו בו מקנחין בו וכן בערוך השולחן או"ח סימן שכ ואין מקנחין בספוג אא"כ יש לו בית אחיזה שלא יסחוט שו"ת אורל"צ ח"ב עמ' רח הערה ח, מנוח"א חלק ב עמוד .קפז. תורת השבת עמ' קפה

35. אמנם יש איסור של הדחת הריצפה בשבת אבל רהיטים אפשר לנקות

36. עיין לעיל בדין ספוג שיש לו ידית אחיזה וכאן קל יותר כיון ששערותיה עשויות מפלאסטיק וכן אינן צפופות לכן אין בזה חשש של סחיטה ובפרט שאינו מקפיד על המים . שנמצאים בה ואינו מתכוון לסוחטה וכל שכן במקום כבוד הבריות אפשר להקל

37. אור לציון חלק א סימן כט, בשו"ת ציץ אליעזר חלק יד סימן מז כתב שמותר בשבת למשוך את המים מהמיכל שהחומר הכחול המחטה נמצא שם אל האסלה, ואין לחוש לא לצביעה ולא למוליד ריחא. ובמנוחא אהבה פרק יס סעיף ג החמיר כשהמים באסלה . נצבעים אבל בתוך המיכל מותר

38. שו"ע או"ח סימן שלז סעיף ג אין סכין את הקרקע, ולא מדיחים אותו, אפילו הוא מרוצף.אבל כשההדחה היא מועטת רק לצורך הוצאת כתם דביק מהרצפה אפשר להקל כיון שאיסור שטיפת הרצפה הוא גזרה אטו שאינן מרוצפין וכאן כשהרצפה מרוצפת ומעט מים אפשר להקל כיון שאין דרך שטיפת הרצפה בכך ואם יש סכנת חולי והדבקות מותר לפזר עליו מעט חומר ניקוי על מנת לחטא את המקום

39. ונראה לומר שדווקא להדיח את הקרקע באופן שנראה כמדיח בימי החול יש איסור אבל כששופך מעט מים על מנת לנקות כתם שנשפך אין בכך איסור וגם לנגבם במגב אפשר כשאין בזה חשש סחיטה כיון שאין בכך כיבוס במעט מים ובפרט שזהו דרך לכלוך בכך לכן אפשר להקל אבל לשפוך סבון נראה קשה להתיר רק כשיש חשש של הידבקות או . זיהום כגון על הקאה אבל על כתמי בוץ או משקה רק במים בלבד

40. כתב בשו"ע או"ח סימן שלז סעיף ב אסור לכבד הבית, אלא אם כן הקרקע מרוצף. ויש מתירין אפי' אינו מרוצף. כיון שבזמן הזה כל הבתים שבעיר מרוצפים אין לגזור בית . מרוצף אטו שאינו מרוצף. אורל"צ ח"ב עמ' שיז, ילקו"י ח"ה עמ' ס"ב

41. כיון שנעשה לכבוד השבת ואין כאן הכנה משבת לחול כיון שכך היא הדרך בימי השבוע . להניח את הכביסה בסל

42. לא שייך בזה שרייתו זהו כיבוסו כאשר משליכים לאשפה ומחשש סחיטה אין כאן כיון שאינו צריך את המשקים שיוצאים ורוצה לספגם על מנת להשליכם וכן ראיתי בשו"ת הר צבי או"ח א סימן קצ, שו"ת אגרות משה או"ח חלק ב סימן ע, שכתבו שאין לאסור דלא שייך מלבן בנייר ההולך לאיבוד, רבבות אפרים חלק ד סימן קצד אות ג. וכן בשו"ת משנה הלכות חלק יא סימן רנ לא שייך איסור סחיטה בנייר כיון שאינו בר כיבוס והביא דברי .שערים המצויינים בהלכה סי' פ"ח סקכ"ב שכתב וכל שאין דרך לכבסו אין בו ענין כיבוס

43. נגוב רהיט מאבק אינו אסור משום כיבוס או ליבון ולכן מותר להסיר אבק מעל שולחן שרוצים להשתמש בו בשבת אבל להבריקו על ידי חומר ניקוי יש לאסור משום מריחת .החומר שיש בזה משום ממרח ואם החומר נוזלי יש חשש של עובדין דחול וכולי

44. כיון שניילון דומה בתכונותיו לעור וכבר כתבו אחרוני זמננו שמכיון שבגד עור אסור לנקותו על ידי שפשוף כמו שכתב בשו"ע או"ח סימן שב סעיף ט מותר ליתן מים ע"ג מנעל לשכשכו; אבל לכבסו, דהיינו שמשפשף צדו זה על זה, אסור.וראיתי שכתב בשו"ת אור .לציון להקל בכך