הדפסה
קטגוריה: טיפולי יופי
כניסות: 404

כט) בטיפול בשערות  בשבת, אפשר לעבור בנקל על איסורים
שונים כגון: איסור תלישת שערות, בנית וסתירת שיער
.29ואיסור סחיטה

ל) איסוף השיער  - מותר לאסוף השיער ע"י גומיות,
קליפסים, סיכות שיער וכו' כשכל כוונתה לאיסוף השיער
ולא לבנייתו  ועיצובו, וכן מותרת להתיר שיער האסוף, ואין
כאן בניה וסתירה אבל להתיר צמה אסור כפי שיבואר
.30להלן

לא) קליעה ופירוק צמות - אין לקלוע צמות וכן אין לפרקם
שדומה לבונה וסותר אבל מותר להסיר הגומיות מהצמות
.31כשרוצה לישון וכד' אפילו שהצמה מתפרקת מאליה

לב) גומיית שיער - מותר לאסוף שיער בגומייה והורדת גומיה מותרת 
בעדינות  שאין  תלישת שערות וכן  מותר לנקות
גומיית שיער מהשערות הסבוכות בה כדי להשתמש בה
.32בשבת

לג) וכן בכל "סיכות לשיער "רולים" - אין להשתמש ב"רולים
.33כלי אחר שנועד לבניה או תילתול ועיצוב השיער

לה) מסרק או מברשת - אין לסרק שערות הראש במסרק בשבת
שבודאי נתלשות שערות וכן לא במברשת שיער שעלולה לתלוש שיער,
אלא רק במברשת רכה מאוד כמו של
.35תינוקות

לו) חמצון שיער או צביעתו - אפילו צביעה של שערה קטנה וכן
.36צביעה בכל מקום בגוף בכל דרך אסורה משום צובע

לז) מסטיק שנדבק בשיער - מותר להפרידו לאט לאט ובזהירות
שלא יתלשו שיערות ואם בלי כוונה נתלשו שערות כיון
.37שאינה רוצה בתלישת שיערה לא עברה איסור

לח) ניגוב שיערות במגבת - מותר לנגב שיערות הראש במגבת
גדולה שיכולה לספוג את כל המים שבשיער ואין בה חשש
.38של סחיטה

לט) ספרי מעצב שיער - ושאר תכשירים שנועדו להבריק שיער
.39או לעצבו אסורים משום חשש בונה

מ) פיאות ילדים  -  אין לסלסל ולעצב  פיאות  ראשיהם של
הילדים, משום בונה, ויש שכתבו להתיר להשתמש במים
.40כשהפאות יבשות ומסולסלות מעט

מא) קרם, ג'ל, מוס לשיער - וכן ספריי עיצוב שיער בין שעשויים
כמשחה ובין שעשויים כנוזל, אם מיועדים לעצב השיער
.41ולשמור על מבנהו אסורים בשבת

מב) שיער תלתלים - אין לסלסל ולעצב את תלתלי השיער -
.42אפילו במים משום בונה

מג) שמן לשיער - יש מתירים למרוח מעט שמן על השיער
ויש המחמירים שלא להשתמש בשמן לשיער כשהוא מבושם
.43ולכתחילה לא תשתמש בשמן לשיער בשבת

 


 



29. עיין שולחן ערוך אורח חיים סימן ש"ג סעיף כ"ו וכ"ז ולענין איסור סחיטה עיין ב"י סימן .'של ס"א ומגן אברהם ס"ק ג ,

30. שכל האיסור של דמי לבנין הוא לקלוע שיער ולחבר השערות בשזירה ולא רק לאספו ,וכאן היא רק אוספת השיער מבלי לעצבו או לבנותו, וכ"כ ילקו"י שם סימן ש"ג סט"ו . שש"כ ח"א פי"ד סנ"ב

31. שו"ע ש"ג סכ"ו, משנ"ב ס"ק פ"ב, מנוח"א ח"ג פכ"ג סמ"ה, שמירת שבת כהלכתה פי"ד סנ"ב. כיון שהצמה עדיין תפוסה ואינה מתפרקת מיד עם שחרור הגומיה, ויש ספק אם תתפרק, כיון שיש פעמים שנשארות קלועות, וזה ספק בגרמא ובדבר שאינו פסיק רישא .ואיסור דרבנן, לכן אפשר להקל בזה

32. איסוף גומייה מותר בשבת משום שאין כאן בונה או מעצב שיער אבל הורדת גומיה יש כאן חשש של תלישת שערות וכאשר אין וודאות שיתלשו שערות יהא מותר כדין דבר שאינו מתכוון, וניקוי הגומייה מהשיער הדבוק בה מותר כיון שאין כאן ברירה אלא פעולת נקיון כדין נקיון כלים שהותר בשבת וכדין הסרת נוצות מהבגד, עיין אורחות שבת . פרק ג' הערה קל"ב

33. מהטעם שנכתב לעיל משום בונה השיער שאסור בשבת ועיי"ש במקורות הנ"ל, ובילקו"י . שבת ד' ח"ב עמ' ק"ה

34. שולחן ערוך אורח חיים סימן ש"מ סעיף א' אסור ליטול שערו או צפרניו, בין ביד בין .בכלי, בין לעצמו בין לאחרים, וע"ע במשנה ברורה שם וה"ה בשיניו

35. שולחן ערוך אורח חיים סימן ש"ג סעיף כ"ז כתב אסור לסרוק במסרק בשבת, משנ"ב ס"ק פה כתב משום תלישת שיער הגוף דהוי תולדה דגוזז וכ"כ האחרונים.ומש"כ לעניין מברשת שיער כיון שהמציאות מוכיחה שהיא אכן תולשת שערות ורק במברשת רכה .מאוד אפשר להקל

36. אפילו שהצביעה היא בדבר שאינו מתקיים לאורך זמן ועל גוף האדם אין היתר לצבוע . שיער בשבת או להתאפר כפי שכתבנו לעיל בהלכות איפור בשבת

37. כיון שאינה מתכוונת לתלוש שיער וכל רצונה הוא לנקותו מהמסטיק שנדבק ואפילו אם תתלוש שערות דבר שאינו מתכוון הוא ואיסור תלישת שיער ביד אסורה מדרבנן ופסיק רישא בדרבנן ושלא ניחא לה יכולה להקל ופרט אם אינו פסיק רישא, ע"ע בשו"ת יביע אומר ח"ט סק"ח אות ט"ו וכיון שגוזז בידיים דרבנן הוא ולא ניחא ליה בשערות שנתלשו"ת פסיק רישא דלא ניחא ליה הוא ובדרבנן אפשר להקל, וכן כתב שש"כ פי"ד . סמ"ב

38. בשו"ת אבני נזר קנ"ז, כתב שלא שייך בשערות כיבוס וסחיטה, אבל כתב הבא"ח שנה שניה פרשת פקודי אות ח' בין איש בין אשה לא יסחטו השערות שלהם, אלא יביא מטפחת גדולה המיוחדת לניגוב ויתנגבו בה ויקנחו בה פניהם וראשם, ואף על גב דעל ידי , הקנוח נסחט השער הוי סחיטה כלאחר יד. וכיון דסחיטת שער דרבנן התירו בכהאי גוונא משום דהוי כלאחר יד והמים הנסחטין הולכין לאיבוד. ועם כל זה לא יקנח בכח אלא , בנחת לאט לאט, עד שיבלעו המים שבשער במטפחת. ע"ע בכף החיים ש"כ אות קי"א מנוח"א ח"ב פי"ב סכ"א, שש"כ פי"ד ס"כ. שמכיון שסחיטת שיער מדרבנן שהסחיטה .לאחר יד והמים הולכים לאיבוד לכן מותר לנגב שיער הראש .

39. שש"כ פי"ד ס"נ, פסקי תשובות ש"ג אות י"א

40. שש"כ פי"ד סנ"ג, ילק"י שבת ד' עמ' ק"ו סי"ז, וכן בשו"ת מנחת יצחק ח"א ס"פ ובשו"ת . באר משה ח"א סי"ט אות ו', ובמנוח"א ח"ג עמ' רכ"ט

41. משום ממרח וחשש איסור בונה כיון שהחומר משמש כמעצב ומחזיק השיער ובמשנה ברורה סימן שג ס"ק פ"א כתב בשם מאמר מרדכי ויש שנוהגין מנהג של איסור להחליק שערותיהם בחלב מהותך ומעורב במיני בשמים שקורין בלשוננו פומאד"ה וחוששני להם מחטאת דנראה שיש בזה משום ממרח. ויש שכתבו להתיר במים בלבד ובתנאי שתלתלי השיער יבשים ומסולסלים מעט ורק מסדרת התלתלים ע"ע באה"ל ד"ה לחוץ ולפספס . ביד. שש"כ פי"ד ס"נ פסקי תשובות ש"ג אות י"א

42. רמב"ם הלכות שבת פרק כב הלכה כו אין גודלין את שער הראש ואין פוקסין אותו מפני שנראה כבונה, שו"ע או"ח סימן שג סעיף כו אסור לאשה לקלוע שערה בשבת, ולא להתיר קליעתה, אבל יכולה לחלוק שערה. משנ"ב ס"ק פ"ב שש"כ פי"ד סנ"ג, ילק"י שבת ד' ח"ב עמ' ק"ו סי"ז, שו"ת מנחת יצחק ח"א ס"פ, שו"ת באר משה ח"א סי"ט אות ו', מנוח"א .ח"ג עמ' רכ"ט. וכאשר השיער מתולתל אין כאן בניה ממש אלא הוספה על הקיים ,

43. מפני שאין בו פעולת בניה ועיצוב שיער וגם אינו מבושם. ועיין בשו"ת יחו"ד ח"א סל"א ושו"ת יבי"א ח"ו או"ח סל"ו, שו"ת גינת ורדים, סימן ט"ז כלל ג' ד"ה כללא דמילתא .שכתב שגם בשערות יש להקל ואין בהם משום מוליד ריח שאין מוליד ריח בשיער אדם .(ובשש"כ פי"ד סמ"ח. שו"ת באר משה ח"א סי"ט, שולחן שלמה סי' שכ"ו א (ג