הדפסה
קטגוריה: רפואה בשבת
כניסות: 459

א) מוטלת חובה גדולה על הבעל  ועל  האשה  ללמוד היטב
הלכות יולדת בשבת על מנת לדעת היטב מה מותר ומה
אסור, ולא להרבות בחילולי שבת שלא לצורך ולדעת כיצד
להיות זריזים בנסיעה עבור היולדת שיש בכך הצלת חיים
.ופיקוח נפש

ב) אין להתמהמה עבור הצלת חיים וכתבו הפוסקים שיש לחלל
שבת עבור חולה שיש בו סכנה, על ידי גדולי הדור ותלמידי חכמים, 
 ולא  לחפש  גוי  או  ילדים  קטנים  או  נשים  אלא המצווה  בגדולי 
ישראל  להציל  חיים  של  חולה  שיש  בו .1סכנה

ג) המחלל שבת לצורך חולה -  שמחלל שבת עבור חולה שיש בו
סכנה אינו עובר איסור, להיפך! אדם שחילל שבת במזיד
.2זוכה עכשיו לתקן עוונו ולחלל שבת עבור יולדת

ד) מתי  הרגע  שנחשבת  כיולדת - מהרגע שהיא מרגישה
שהופיעו אצלה סימני התחלת לידה אפילו בסמוך
השבת ואפילו שמסופקת אם תוכל להמתין עד מוצש"ק
.3מותר לה לנסוע מיד

ה) ספק סכנה - בכל מקרה של חשש פיקוח נפש והיולדת
במצב של לידה קרובה שאין אפשרות להמתין או  להחמיר
יש לעשות את כל הנדרש במהירות גדולה על מנת שלא
להגיע לסכנה. ואין להתחסד במנהגי חסידות כשיש סבירות
.4של סכנה ליולדת או לעובר

ו) תפילה שלא תלד בשבת - יש המתפללים שלא תלד בשבת
ומעיקר הדין אין צריך לכך אלא כל תינוק נולד בזמנו ואם
נגזר על התינוק להיוולד בשבת עם המזל של שבת זהו מזלו
ואין אנו צריכים להתערב במזלו של הילד ואין לחשוש
,מחילול שבת כיון שחכמים התירו לחלל שבת עבור יולדת
.5הרי זה מותר לכתחילה ויש כאן מצוה של הצלת חיים

 

 



1. ביומא דף פ"ד לא על ידי כותים ולא על ידי כושים אלא על ידי גדולי ישראל, כתב בשו"ע אורח חיים סימן שכח סעיף יב כשמחללין שבת על חולה שיש בו סכנה, משתדלים שלא לעשו"ת ע"י גוי וקטנים ונשים אלא ע"י ישראלים גדולים ובני דעת. וכן כתב הטור שם . וכ"כ באליה רבה או"ח סימן שכח

2. שאם בעבר חילל שבת בשביל דברים בטלים כעת עושה מצווה בכך שמציל חולה. וראה בזה באורך בילקוט יוסף שבת כרך ד מה שהאריך בדיני פיקוח נפש בשבת ובדיני יולדת .ראה שם פרטי הדינים

3. כ"כ בשמירת שבת כהלכתה עמוד תצ, וכן בתורת היולדת בפרק הראשון

4. כיון שפיקוח נפש דוחה שבת מותר לעשו"ת הכל על מנת להציל חיים ולכן אין להתמהמה . בשעת הצורך

5. כתב בספר חסידים סימן תשצג מי שאשתו מעוברת והגיע חודש התשיעי, יתפלל שלא תלד אשתו בשבת שלא יחללו שבת, וכן על בתו וכלתו. ואחד היה מתפלל בתפלת מנחה בערב שבת שלא תפול דליקה בשבת, ושלא תלדנה הנשים בשבת אבל כל זה מנהג חסידות ,ואינו מעיקר הדין כיון שהותר חילול שבת עבור היולדת יש בזה מצוה של הצלת חיים .וכן הוא בילקוט יוסף שם