הדפסה
קטגוריה: בניה וסתירה
כניסות: 403


א) בכל בנין או תיקון בקרקע יש איסור של בנין ואפילו בבית
מצויים הרבה מצבים שיכולים להכשל בבנין או סתירה שאסורה בשבת
כגון הרכבה או הידוק כלי המתחבר ע"י
..31'ברגים או תקיעת נעצים מסמרים וכד

ב) אבזם חגורה - אין להחזיר בשבת אבזם של חגורה אבל אם
אינו ננעץ בחגורה אלא רק נתפס על ידי לחץ וכן בימי
.32השבוע דרכו בכך להתפרק אפשר להקל

ג) בקבוק/מוצץ חדש - המקפידים להרתיח בקבוק או מוצץ 
חדש צריכים להיזהר ולא להכניסו לתוך מים רותחים כדי
.33לתקנו שיהיה ראוי לתינוק

ד) אריזות הסגורות בנייר כסף או ניילון -  כגון כיסוי על
.34קופסאות חומוס או על בקבוקי קטשופ מותר לפותחן

ה) גלגל שהתפרק - עגלה שהתפרק אחד מגלגליה או שהשתחרר בורג ממקומו,
אסור להחזיר את הגלגל או הבורג למקומו והכלי שהתפרק אסור בטלטול.

ו) הפרדת גביעים מחוברים - גביעים של לבן או מעדנים מותר
.36להפרידן ולכתחילה ראוי להפריד מלפני השבת

ז) חלון שהתפרק - חלון או תריס שהתפרק מהמסילה אסור
להחזירו למקומו בשבת וכן כשנתקע אסור לפרק או להזיז
את החלון מהמסילה על מנת לישרו, שזהו בנין.

ח) כיסוי בור ניקוז במקלחת - אין להרים את המכסה של בור
ניקוז המיועד לפתיחת סתימות אבל אם המכסה עשוי באופן
כזה שיש לו בית אחיזה או שאינו מהודק בקרקע אלא אפשר להוציאו
להוציאו בקלות על ידי משיכתו ביד, אפשר להוציאו
.38ולהחזירו בשבת

ט) כוס פלאסטיק שהתעקם - אם עדיין ראויה לשימוש, אפשר
ליישרה כגון כוס שהתעקמה ואפשר לשפוך לתוכה משקה
אבל אם התעקמה באופן כזה שאי אפשר להשתמש בה
.39אסור ליישרה ודינה כמוקצה מחמת גופו

י) כלי מתכת שהתעקם - כפית או מזלג, וכן סיכה שהתעקמה
אסור ליישרה בשבת אבל מותר להשתמש בה כשהיא עדיין
.40ראויה לשימוש

יא) כלי מתקפל - מותר לפתוח או לקפל עגלה או טיולון וכן לול
תינוקות, אם הכל כבר מחובר ומוברג. והדרך לפתחו ולסגרו
.41בימי השבוע

יב) כסא של תינוק -  שיש עליו מדף להניח עליו כלי סעודה מותר
לפרקו ולהניחו בשבת כשיש פינים הנכנסים ויוצאים
.42או שנכנס ע"י דחיקה והדרך לפרקו ולהרכיבו תדיר

יג) כסא או שולחן מתקפל -  מותר לפתוח כסא או שולחן
.43מתקפל כשכולו עשוי מחלק אחד

יד) לגו", "קליקס" וכד' - מותר לילדים לשחק במשחקי הרכבה"
כגון לגו כשהרגילות לפרק ולהחזיר אבל אם הרגילות לבנות
.44ולהשאיר לאורך זמן כגון לקישוט יש לאסור

טו) לול מתקפל - מותר להרכיב לול מתקפל על ידי כך שהוא
.45נפתח ומניחים עליו את המיטה והמזרן של התינוק

טז) מגירה שהתפרקה - ואין בה מוקצה מותר להחזירה לתוך
שידה או ארון קטן שאינו מחובר לקרקע אבל לארון בגובה
.46של יותר ממטר וחצי אסור להחזירה

יז) מגירה שבמקרר - אין להחזיר מגירה שהתפרקה מהמקרר
אבל כשהתפרקה מהמקפיא ודרכה להתפרק כדי להוציא
.47ולהכניס מים כגון מגירת קוביות קרח אפשר להקל

יח) מגבעת שהתקמטה - מותר להחזיר את השקע של מגבעת  שהתקמטה.

יט) מטאטא שהתפרק - כל כלי שמחובר על ידי הברגה אסור
להחזירו בשבת אפילו אם דרכו להתפרק וכן אסור לטלטל
.49את המקל או המטאטא ודינו כמוקצה

כ) ניפוח בלון או מזרן - בלון שנופח מלפני שבת מותר לנפחו
.50ויש להזהר שלא יקשרו אותו

כא) נעצים או מסמרים- אסור לנעוץ נעצים או סיכות על שולחן
כדי להחזיק מפה וכד' וכן הדין שאסור לתקוע על הקיר או
.51על לוח מודעות כל סוגי הנעצים והמסמרים

כב) סתימה בכיור -  אסור לפתוח סתימה בכיור ורק כשיש
זרימה איטית של מים ואין הסתימה מוחלטת מותר לשחרר
.52הסתימה על ידי משאבת גומי

כג) פטמה של בקבוק - אין לנקב או להרחיב פטמה של בקבוק
.53של תינוק בשבת משום תיקון כלי ומכה בפטיש

כד) צנצנות של גרבר, ריבה וכד' - מותר לפתחן בשבת לכתחילה,
ואין כאן חשש של בונה כלי או מכה בפטיש.

כה) פתיחת  בקבוקים  -  מעיקר  הדין  אפשר  להקל  ולפתוח
בקבוקי שתיה של יין או של שתיה קלה בשבת, וטוב
.55להחמיר לפתוח ביום שישי.

כו) קופסאות סרדינים ושימורים - לכתחילה ראוי לפתוח את
הקופסאות לפני שבת אבל כשיש צורך לכך בשבת מותר
.56אפילו על ידי פותחן

כז) שער המתקפל ונסגר - מותר לפתחו בשבת ולסגרו ואין כאן
.57משום חשש בונה וסותר

כח) תקיעת שמשיה בעגלה או בחצר -  אסור לתקוע בשבת
שמשיה  הנועדה  להצל  מפני  החמה  או  הגשמים אפילו
.58שהשמשיה פתוחה כבר לפני השבת

כט) הברגה או חיזוק בורג - יש איסור לחזק ברגים רופפים או
לשחרר ברגים תקועים וכן לחבר חלקים שהתפרקו ואפילו
.59בורג של משקפיים אסור לחזק או להחזירו

ל) מודעות - אסור  לתלות  מודעה  בלוח  מודעות  וכן  לא
60להחזיר מודעה שנפלה

לא) שימון צירי דלת וכד'- אסור לשמן צירים בדלת או של כלים
61משום מתקן כלי

לב) תליית נדנדה או ערסל - נדנדה שמתחברת על ידי טבעות
לווים הקבועים במשקוף מותר להשחיל הטבעות למשקוף 
שהדרך לפרק ולהחזיר בימי השבוע וכן שאין מעשה של
תקיעה אלא השחלה בלבד.



31. כיון שנחשבים כגוף אחד ע"י הברגים המרכיבם או המפרקם נחשב לבונה או סותר עיין בשו"ע או"ח סימן שיג סעיף ו' וז"ל מטה של פרקים אסור להחזירה ולהדקה, ואם תקע . חייב חטאת ובמשנ"ב שם ס"ק מג כתב ורפוי ואינו רפוי אסור שה"צ ס"ק ל"ב 

32. עין אורחות שבת פרק שמיני סעיף ע ובפרט שאין כאן נעיצה של אבזם אלא רק לחיצה .והוא מחליף בין חגורה לחגורה בשעת הצורך 

33. משום מכה בפטיש כנלע"ד כיון שע"י שפיכת מים רותחים מתקן המוצץ ומכשירו לתינוק ואינו דומה לטבילת כלי בשבת (שו"ע שכ"ג ס"ז) כיון שבכלי שאינו טבול האוכל מותר בדיעבד כש"כ שם הבאה"ל ועוד שהכלי ראוי לתשמיש אחר ויש עליו שם של כלי ואילו כאן במוצץ אין שימוש אחר מלבד לתינוק ולכן שפיכת מים רותחים הופכת את המוצץ לכלי שראוי לשמוש ורק כשאינה מקפידה יכולה להקל משום שנחשב לה כלי כבר .מתחילתו ומכיון שראוי לשימוש אין בשפיכת מים רותחים עליו דין של מכה בפטיש 

34. .כיון שאינו עושה כלי אלא רק מסיר הנייר הדבוק לשמירה על הטריות 

35. כתב בשו"ע או"ח סימן שיג סעיף ח ספסל שנשמט אחד מרגליו, אסור להחזירו למקומו ובמשנ"ב שם ס"ק נא כתב ואפילו לעשותו רפוי אסור גזירה שמא יתקע ביתד כדי לחזקו וכן בשו"ת אגרות משה חלק או"ח ה סימן כב אסור להחזיר גלגל זה שמא יתקע ובסימן שי"ג סעיף ו', כתב אע"פ שאין מהודק ע"י ברגים, כיון שיש לחשוש שמא יהיה רפוי ויבוא להדקו ולפי זה כיון שאסור משום שמא יתקע, יהיה הגלגל אסור בטילטול, וכן בשמירת .שבת כהלכתה פכ"ח סמ"ה 

36. .כ"כ בהליכות עולם שם ס"ז 

37. . כיון שהחלון מחובר לקרקע הוי בנין לכן אם התפרק אסור להחזירו למקומו 

38. כתב בשו"ע או"ח סימן שח סעיף י כסוי בור ודות אין נוטלים אא"כ יש להם בית אחיזה דאז מוכח שהוא כלי, ושל כלים, אפילו הם מחוברים בטיט, יכולים ליטלם אפילו אין ,להם בית אחיזה, והוא שתקנם ועשה בהם מעשה והכינם לכך, או שנשתמש בהם מבע"י .וכסוי חביות הקבורות בקרקע לגמרי, צריכות בית אחיזה 

39. כיון שהוא ראוי להשתמש בו בשבת על ידי שפיכת נוזלים לכן אפשר להקל ולהחזירו וכן . ראיתי שכתב במנחת שלמה סימן לה אות ט"ז 

40. כש"כ במגן אברהם אורח חיים סימן שמ ס"ק יא לענין מחט שנתעקמה אפי' מעט אסור .לפושטה ליישרה וכן בבא"ח ויקהל אות י"ב 

41. כתב בשו"ע או"ח סימן שטו סעיף ה' כסא העשוי פרקים, וכשרוצים לישב עליו פותחין . אותו והעור נפתח, וכשמסירים אותו סוגרים אותו והעור נכפל, מותר לפתחו לכתחלה ועגלה וטיולון שמחוברים מבעוד יום דינם ככסא טרסקל שמותר לפתחו ולהקימו וכן . בשמירת שבת כהלכתה פכ"ח סמ"ד כתב להתיר, וכן במנוח"א ח"ג עמ' קצ"ד 

42. כנזכר בשולחן ערוך אורח חיים סימן שיג ס"ו בדין כוס של פרקים, מותר לפרקו ולהחזירו בשבת, משנה ברורה שם ס"ק מה והטעם דאין דרך להדק כ"כ בחוזק שיהיה חשוב כמו תקיעה וע"כ אין לחוש שמא יתקע ע"ע בש"ע הגר"ז שי"ג סכ"א. שש"כ פכ"ד סכ"ג מנוחת אהבה ח"ב פכ"ג סל"ד, וע"ע בשו"ת עטרת פז חלק ראשון כרך א או"ח סימן ח שהביא דברי החזו"א בסי' נ, סק"י בד"ה ובב"י, והעלה שם החזו"א במסקנת דבריו .דלעולם אפילו דבר שדרכו לתקוע מותר להחזירו ברפוי ע"ש 

43. שו"ע או"ח סימן שטו סעיף ה כסא העשוי פרקים, וכשרוצים לישב עליו פותחין אותו . והעור נפתח, וכשמסירים אותו סוגרים אותו והעור נכפל, מותר לפתחו לכתחלה 

44. כיון שמדמים דין זה לכוס של פרקים המובאת בשו"ע שיג סעיף ו שמותר לפרקו ולהחזירו בשבת מפני שאין בנין וסתירה בכלים והוא הדין לאבני פלא שהבנין נעשה בהן אינו בר קיימא כלל ואינו מחברן על ידי ברגים או יתדות או מסמרים ועומדות להתפרק .בכל שעה אין בה משום סתירה כלל כ"כ בהליכות עולם פרשת ויקהל אות א 

45. . מנוחת אהבה ח"ג פרק כג סעיף כא 

46. כשהארון גדול יותר מארבעים סאה שהוא מטר וחצי גובה על חצי מטר רוחב נחשב למחובר לקרקע ולכן אין להחזירו בשבת משום איסור בונה אבל בשידה קטנה דינו ככלים ולכן מותר להחזיר מגירה שהתפרקה כשאין בה מוקצה כיון שאין בה חשש של . בונה. אורחות שבת עמוד רסח סעיף ט 

47. כיון שעשוי להכניס ולהוציא אין כאן בנין וסתירה ע"ע מה שכתב בשו"ת ציץ אליעזר .חלק יח סימן לה ושם התיר אפילו כשיש למגירות עומק חלל טפח 

48. . שמירת שבת כהלכתה עמוד קעב, אורחות שבת פרק יג סעיף פד שהתיר אם הכובע רך 

49. ואינו דומה לכוס של פרקים שדרכו לפרק ולהחזיר אלא כאן הדרך לתקוע ולהבריג בחוזק את המטאטא למקל על מנת שלא יצא ולכן אין להחזירו ובפרט שיש כאן תיקון מנא שהמטאטא לא ראוי לשימוש ללא המקל עיין בשו"ע או"ח סימן שיג סעיף ו ובאחרונים .שם 

50. . אורחות שבת עמוד רסא עמוד קב 

51. שולחן ערוך אורח חיים סימן שיג סעיף ט' התוקע עץ בעץ, בין שתקע במסמר בין שתקע בעץ עצמו עד שנתאחד, הרי זה תולדת בונה. במ"א ס"ק טז וכן התוקע וכן המפרק עץ . תקוע חייב וכן במשנה ברורה שם ס"ק נד בין בבנין ובין בכלי 

52. כתב בשו"ת מנח"י ח"ו סימן כט היכן דנסתם הצינור דמעכב הילוך המים, אם נסתם בחוזק, הוי ביטול כלי, והפותח בשבת כעושה כלי בשבת מדאו' או עכ"פ מדרבנן, משא"כ .אם לא נסתם בחוזק כל כך, אין בפתיחה כעשיית כלי בשבת. הליכות עולם ח"ד עמ' רנ"ד 

53. .שמירת שבת כהלכתה פרק ס"ט סעיף י"ט 

54. . כ"כ באחרונים ע"ע במנוחת אהבה ח"ג עמ‘ רמ"ז 

55. בשו"ת מנחת שלמה חלק א סימן צא כתב פשוט הדבר שאיסור גמור הוא לפתוח בו לראשונה בשבת, אך חלקו עליו בשו"ת ציץ אליעזר חלק יד סימן מה, ובשו"ת יחוה דעת חלק ב סימן מב טוב להזהר ממדת חסידות לפתוח הבקבוק מערב שבת, כי מהיות טוב אל תקרי רע. אולם במקרה שלא הספיקו לפותחו מערב שבת, מותר לפותחו בשבת. מותר . לפתוח בשבת לכתחילה בקבוק יין 

56. כיון שאין הדרך להשתמש בכלים קנים של הסרדינים ותיכף כשלוקח את המאכל זורק את הקופסה ולכן אין כאן כלי כ"כ בהליכות עולם פרשת ויקהל אות ו ובספר שמירת שבת כהלכתה פ"ט הערה י, שו"ת באר משה חלק ג סימן פט אות יח התיר לפתוח . קופסאות אים לא משתמשים בהם לאחר פתיחתן 

57. כיון שהרי הוא מחיצה שמותר להקימה בשבת ואינה דומה למחיצה המתרת שאסור להקימה ולכן מותר לפותחו ולסוגרו, כש"כ בשולחן ערוך אורח חיים סימן שטו סעיף א מחיצה אסורה אא"כ נעשית להתיר סוכה או להתיר טלטול וכאן אינה מתרת מאומה לכן .מותרת.עי"ש באחרונים 

58. כפי שיש איסור לקיחת מטריה בשבת כך יש איסור להניחה על גבי עגלת תינוק ע"ע שו"ת . תפילה למשה חלק א סימן כו אות ו ושמירת שבת כהלכת סימן כד סעיף יג 

59. שו"ע סימן שיג סעיף ט התוקע עץ בעץ, בין שתקע במסמר בין שתקע בעץ עצמו עד .שנתאחד, הרי זה תולדת בונה. ועיין שם באחרונים שאיסור זה הוא בין בבנין ובין בכלי .עיין במנוח"א ח"ג עמ' ריג 

60. . מהטעם שאסור לתקוע בעץ כמובא לעיל 

61. .אורחות שבת עמוד רעד 

62. .כיון שאין כאן מעשה תקיעה אין כאן משום בונה ע"ע באורחות שבת עמוד רע

 
 
 
 
תשובההעברה