אתר השבת

ניסי מצרים נועדו לך עצמך!! - מרן המשגיח הגר"ש וולבה זצ"ל

ניסי מצרים נועדו לך עצמך!!
/מרן המשגיח הגר"ש וולבה זצ"ל/

"והגדת לבנך לאמר בעבור זה עשה לי ה' בצאתי ממצרים", ואמרו על כך בגמרא שכל אדם חייב לראות את עצמו בכל דור ודור כאילו הוא בעצמו יצא ממצרים.
והשאלה עולה מאליה, כיצד אני, שנולדתי אלפי שנה לאחר יציאת מצרים, אמור לחוש ולראות את עצמי כאילו אני עצמי יצאתי ממצרים?! האם כעת, אלפי שנים אחרי, אכן יצאתי ממצרים??

בפרק התהילים שאנו אומרים בתפילת שחרית מידי שבת, אנו למדים על אותו הדבר. "למכה מצרים בבכוריהם- כי לעולם חסדו", וכן הלאה והלאה, בכל "כי לעולם חסדו" העוסקים ביציאת מצרים. הוי אומר כי החסד שעשה הקב"ה ביציאת מצרים, בהכאת המצרים ובכוריהם ובקריעת ים סוף, היא נס תמידי, מתמשך ובלתי נגמר. "כי לעולם חסדו", מדובר בחסד עולמי, מתמשך ובלתי פוסק. --הכיצד?!

רק כאשר האדם ירגיש, יחוש בעצמו, בתחושת אמת, שכל העולם נברא בשבילו ורק הוא, רק הוא יחידי בעולם, יבין הוא היטב ויחוש שכל מאורעות העולם וניסיו נועדו לו עצמו.

כאשר יהודי יחוש שהינו יחידי בעולמו של הקב"ה ושכל כל העולם ומעשיו, ניסיו ותהלוכותיו, נועדו רק לו עצמו, לעלייתו ולמדרגתו, הרי יוכל הוא לחוש שכל יציאת מצרים, של לפני אלפי שנים, נועדה לו, עזרה לו ופיתחה אותו. ומה עם שאר מליוני היהודים? ומה עם ההסטוריה? מבחינתו, כל זה אינו אלא שום-כלום, מבחינתו "בשבילי נברא העולם". בשבילי הוציאו את בני ישראל ממצרים ולכן אני מודה על כך באופן אישי, מכל לבבי וכוחותי.

(מתוך שיחה מוסרית שנשא הגר"ש וולבה זצ"ל בישיבת קול תורה. ערוכים מתוך מחברותיו של הרב ש. ב. גנוט שליט"א)