אקטואליה

סגר את המסעדה בשבת ופתח בתי קפה למהדרין: "נמאס מהשיח המכוער בין המגזרים"

סגר את המסעדה בשבת ופתח בתי קפה למהדרין: "נמאס מהשיח המכוער בין המגזרים"
 
כתבתה של  מיכל אריאלי, הידברות
 
"נמאס לי לשמוע את השיח המכוער שנוצר בין הציבור החרדי לרוסי, וזה מה שגרם לי לקום ולעשות מעשה", את הדברים אומר לנו גנאדי מולר, הבעלים של 'מסעדת ווקס' שהייתה פתוחה עד לפני כחודשיים בחוף הקשתות באשדוד. המסעדה, אשר נחשבה לשם דבר בקרב עולי ברית המועצות שאינם שומרי מצוות, הציעה מאכלים ייחודיים ושעות פתיחה עד השעות הקטנות של הלילה. היא גם הייתה פתוחה בסופי שבוע, כולל בשבתות, מה שסחף אליה המונים שהגיעו לבלות בחוף הים.
 
אלא שלפני כחודשיים החליט מולר לעשות מעשה, ולפתוח רשת בתי קפה כשרים למהדרין תחת השם 'פונץ'. "היו שיקולים שונים שגרמו לי להחליט על כך", הוא מספר, "הדבר העיקרי שהוביל אותי הוא הרצון שהיה לי מאז ומעולם להתאים את עצמי לכל הסגנונות ולכל הציבורים. כחלק מכך אני מקפיד להציע ברשת שהקמתי משקאות ללא סוכר ומוצרים ללא גלוטן, אני מביא מגוון עצום של סוגי מאכלים, כדי שכל אחד יוכל למצוא את מה שהוא אוהב, ובין היתר אני גם דואג לכשרות מהדרין ולסגירה בשבתות, כדי שהציבור החרדי יוכל לבוא וליהנות גם כן".
 
 
 
"נמאס מהשיח המכוער"
אבל היה גם דבר נוסף שהוביל לתפנית המשמעותית. "בתקופת הבחירות שמעתי הרבה מאוד דיונים מכוערים, בהם הציבור הרוסי השמיץ את החרדים וכינה אותם בכינויים שאני אפילו לא מסוגל לצטט. מנגד, כאב לי שיש אנשים בציבור החרדי שמכלילים את עולי חבר העמים, וחושבים שכולם מעוניינים להתנכל להם, מבלי להבין שיש גם יהודים ממוצא רוסי שרוצים שלום בין הצדדים ואוהבים את כולם. אני לדוגמה איני אדם דתי, אבל אני יהודי מאמין, והשכל הישר שלי אומר שאפשר למצוא דרך להשכין שלום בין הצדדים ולדאוג לכך שכולם יהיו מרוצים".
 
 
 
בשלב הראשון פתח מולר את הסניף הראשון של 'פונץ' בכיכר הסיטי באשדוד – סניף כשר למהדרין. לאחר מכן הוא הוסיף את הסניף בגן העיר, אף הוא מהדרין, ובשלב הסופי סגר את מסעדת 'ווקס' בחוף הקשתות, ופתח במקומה סניף שלישי של פונץ', גם כן בכשרות מהודרת. "הרגשתי שלא ייתכן להחזיק רשת כשרה למהדרין, ובמקביל לנהל מסעדה שפתוחה בשבתות", הוא מסביר.
 
לדבריו, לא היה לו קל לקבל את ההחלטה הזו, מאחר שמסעדת ווקס חוותה הצלחה כבירה במהלך שנות פעילותה, והיא הייתה מלאה במשך כמעט כל שעות היממה. "אני לא יכול להגיד שלא פחדתי כשהחלטתי על המהלך הזה", הוא מודה, "אבל כשאני רואה היום את כל סוגי האנשים מגיעים אליי, גם עולים חדשים, גם בעלי כיפות סרוגות וגם חובשי כיפות שחורות – זה משמח לי את הלב".
 
ואתה לא חושש מהפסדים?
 
"לא, לדעתי זה שסוגרים מסעדה בשבת לא מוביל בהכרח להפסדים, אפשר גם להרוויח".
 
 
 
 
 
"אנשים קראו לי 'בוגד'"
גנאדי אינו נח לרגע. בימים האחרונים הוא חתם עסקה עם זכיינים בנתניה, באשקלון וברחובות, שם יוקמו בתי קפה נוספים של 'פונץ', כולם גם כן כשרים למהדרין. "אנחנו מציעים בבתי הקפה מוצרים מאוד מיוחדים", הוא מספר, "יש לנו קפה טעים במיוחד ומאפים מיוחדים שלא מיוצרים בשום מקום אחר בארץ, אלא רק אצלנו, כמו גביניות מיוחדות, אגוזי ריבת חלב, עוגיות אלפחורס, פחזניות ממולאות, ועוד מאפים נוספים. המאפים שלנו נאפים לעיניו של הלקוח, אלו לא מאפים שישבו והתייבשו במשך כמה שעות. יש לנו גם קוקטיילים ואייסים, וכן גלידה אמריקאית בשלושה טעמים, כולל גביעי וופל שמיוצרים אצלנו במיוחד".
 
איך אנשים הגיבו כששמעו שסגרת את המסעדה בחוף הקשתות?
 
"עד היום, למרות שחלפו כחודשיים, יש הרבה אנשים שמתקשרים אליי ומבקשים לדבר איתי על כך, אולי חושבים שיצליחו לשכנע אותי לפתוח את המסעדה בחזרה. יש כאלו שאומרים לי בצורה ברורה: 'עשית טעות, משגיחי הכשרות יהרסו אותך ולא ייתנו לך לחיות'. היו גם כאלו שקראו לי 'בוגד' ושאלו: 'איך העזת? הרי כל העיר מכירה אותך ויודעת שאתה פתוח בשבתות. איך נבוא להתארח אצלך?' אבל מצד שני יש גם הרבה שמעודדים. אני אישית לא מתרגש מאף תגובה. עם הזמן גיליתי שהחברים שלי נשארו חברים שלי, ומי שלא – כנראה לא באמת חבר. אני יודע שעשיתי מה שנכון, יש לי סיפוק, ואני מאמין בדרך שלי. אני הולך בדרך שלי עד הסוף, וברור לי שבסופו של דבר כל הדיבורים יישכחו ומה שיישאר זה הטעם הטוב בפה".