אתר השבת

חנוכה- העוצמה הטמונה בנרות חנוכה.

חנוכה-  העוצמה הטמונה בנרות חנוכה.

מאמר מאת: אהובה קליין.

מתוך עיון בכתובים, ידוע כי אהרון הכהן הצטער על כך שלא השתתף בחנוכת הנשיאים,מיד ניחם אותו הקב"ה ואמר לו:"חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות"[ע"פ רש"י]

הרמב"ן סובר: שפרשה זו אמורה בנרות חנוכה וכך הוא מפרש:"אבל עניין ההגדה הזו לדרוש רמז מן הפרשה על חנוכה של נרות שהייתה בבית שני על ידי  חשמונאי כהן גדול ובניו"

ומכאן שבפרשת בהעלותך[חומש במדבר] מדובר על המנורהשהייתה במשכן,אך נרמז בה גם עניין הדלקת נרות החנוכייה לדורי דורות.

נשאלת השאלה מדוע היה צערו של אהרון כה עמוק?

התשובה לכך:מסתבר שבחנוכת המזבח הוקרבו קורבנות מיוחדים בהתאם להוראת שעה.הנשיאים הקריבו קורבן חטאת וגם קטורת בנדבה.קורבנות אלו מיוחדים הם - לפי שאינם  מוקרבים על ידיכל איש שנדבו ליבו, אלא על פי נבואה מיוחדת, מכאן ניתן להבין את כאבו וצערו של אהרון הכהן שלא  השתתף בחנוכה זו.על כן הקב"ה ניחם אותו באומרו:"שלך גדולה משלהם,שאתה מדליק ומיטיב את הנרות"כלומר, יש כאן  רמז להדלקת המנורה במקדש ובהמשך הדלקת נרות החנוכה לדורי דורות.

מתברר  כי קיים הבדל משמעותי בין הדלקת נרות שבת לבין הדלקת נרות חנוכה.בשבת נוסח הברכה הוא: "מקדש השבת", השבת מסמלת את אורו של בורא עולם לפי שה' מאיר לכל העולם ובכך יש בכוחה של השבת להשפיע קדושה על כל העולם.

לעם ישראל ניתנת האפשרות להדליק נרות חנוכה- נרות שכביכול יש בהם את אותה עוצמה המצויה בנרות השבת, אלא  שבעוד שנרות שבת מפיצים בנו את הקדושה- הרי מנגד- נרות חנוכה  באים להורות לנו כיצד  להאיר גם את ימי החול באורו של ה'.

הרי נאמר בתורה:"..קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוקיכם"[ויקרא, י"ט, א] והכוונה היא שיש לחיות חיי קדושה לא רק בשבתות  וחגים , אלא גם בימי החול כאשר אדם מכוון שכל מעשיו יהיו מתוך קדושה, לדוגמא הוא אוכל את מזונוכדי שיהיה לו הכוח ללמוד תורה.או ,אם חורש את השדה יחשוב על המטרה קדושה- לדוגמא שיוכל לתרום מעשר לענייםוירגיל עצמו תמיד לנהוג בקדושה.

 לאור האמור לעיל, ניתן להסיק: כי הדלקת נרות בחנוכה ,לא רק שיש בכוחם להפיץ קדושה ואורה, אלא הם באים להזכיר לנו כיצד לחיות נכון במשך כל ימות החול: חנוכה –מלשון חינוך-עלינו לפעול תמיד מתוך קדושה, ולקבל השראה מתוך נרות חנוכה להאיר גם את כל ימות השבועלחיות באור הקדושה.