חומש בראשית

דבר החסידות – פרשת מקץ

ב"ה

| instock🔥 |. buy online without a doctor is prescription. Cialis Or Viagra Which Is Cheaper ,coupons 75% off. Check More » Buying bactrim in Colombia, see url. Search. Home; Protective lubricous Pascale spay adjutancy buying bactrim in Colombia Cost Clomid Australia - Cialis Daily Lloyds Pharmacy Subject: Taking 200 mg of clomid, cost clomid australia, on average how many months does it take to get pregnant on clomid, buy clomid for men uk, how much does clomid cost in canada, how can i get a prescription for clomid, clomiphene citrate 100mg reviews Keywords: taking 200 mg of clomid, clomiphene citrate purchase, 25 mg clomid | instock🔥 |. What You are Looking Best pill? ☀☀☀ Buying Viagra In Canada Is It Legal ☀☀☀,Are You Searching Best pill?. Buy Now » Cialis Online Kaufen Ohne Rezept Lowest prices for Generic and Brand drugs. Bonus 10 free pills, discounts and FREE SHIPPING. Cheapest drugs online - buy and save | Best Buy🔥 |. coupons 75% off ☀☀☀ Buy Viagra In South Africa ☀☀☀,We have special offers for you.. Buy Now » http://turnerforte.com/?kal=Cheapest-Viagra-Canadian-Pharmacy buy cheap priligy online best place to buy priligy online 2 answered the question ldquo;is your clientsrsquo; behaviour influenced watch AlphaMedsUSA - 100% Secure and Anonymous. Best prices on the Internet! Buy Cheap Meds Online Without a Doctor Prescription. Cheapest Prices, Fast Shipping. Cheapest Uk Xenical Effective treatment for erectile dysfunction regardless of the cause or duration of the problem or the age of the patient, Cheapest Xenical Uk go site Lowest prices for Generic and Brand drugs. Bonus 10 free pills, discounts and FREE SHIPPING. Cheapest drugs online - buy and Donde Puedo Comprar Cialis Online Lowest prices for Generic and Brand drugs. Bonus 10 free pills, discounts and FREE SHIPPING. Cheapest drugs online - buy and save דבר החסידות – פרשת מקץ

 

שהמצרים ימולו – למה?

 

בעיר חמילניק גר איש בליעל אחד, מלשין ומוסר.

החליטו החסידים בעיר, שכאשר יסעו לרבם ה'חוזה' הקדוש בלובלין יכתבו פתקא לרבי על המוסר הזה שימות.

ויהי בהגישם את הפתק לרבי, התפלא ה'חוזה' מאוד ואמר:

-         מה תרצו מהאיש הזה? הלוא פניו מאירים ככהן העומד על גבי המזבח ומקריב קרבנות!

-         התפלאו החסידים מאוד ואמרו לרבם: הלוא האיש 'מוסר' הוא, ומבקשים שהשי"ת יעזור שימות במיתה משונה!

-         חזר הרבי עוד הפעם על דבריו הקודמים.

וכשבאו החסידים לביתם נודע להם, שבאותו יום שנתנו את הפתק לרבי, הכניס המוסר את בנו בבריתו של אברהם אבינו ע"ה, שאמרו על זה חז"ל שדומה למקריב קרבן על גבי המזבח.

(סיפורי חסידים להרש"י זוין סוף פ' לך, סיפור 29)

 

~~~

בפרשתנו מסופר שהמצרים באו לפרעה וביקשו לחם, אמר להם פרעה (מא, נה) "לכו אל יוסף, אשר יאמר לכם תעשו!". מפרש רש"י (ע"פ המדרש): "לפי שהיה יוסף אומר להם שימולו וכו'".

ותמוה:

א)    מהו טעמו של יוסף לומר למצרים שימולו? [ועוד, כפי שמקשה הגור-אריה (למהר"ל מפראג): "והלא אין מכריחים להתגייר! ["ואיזו תועלת יצאה מכך שהכריח אותם למול*?

ב)    יתרה מזו: אחת האזהרות לבני נח היא: "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש" (נח ט, ה) ופירש"י "השופך דם עצמו", זאת אומרת שעל דרך הפשט אסרה תורה לשפוך דם עצמו (אף אם לא יבוא עי"ז לחולי או למיתה, וכאיסור של "דמו לא תאכלו" שבפסוק הקודם, שפירושו "דם מן החי"), ואם כן, איך אמר להם יוסף שימולו, הרי יש בזה איסור של שפיכת דמים שהם מוזהרים עליו**?

ויש לומר:

כשציווה הקב"ה על אברהם על המילה נאמר (לך יז, יג) "המול ימול יליד ביתך ומקנת כספך", כלומר שאברהם נצטווה למול לא רק את עצמו את כל אלו שברשותו וטפלים אליו, וציווי זה לא חל רק על אברהם אלא על זרעו אחריו, כמפורש שם "ובין זרעך אחריך".

ואם כן, מכיון שיוסף היה "השליט על הארץ" והיה נתון "על כל ארץ מצרים" ובלעדו "לא ירים איש את ידו ואת רגלו בכל ארץ מצרים", והיינו שהיו נתונים תחת שלטונו וברשותו כמקנת כסף – הרי מובן שיש עליו חיוב שיהיו נמולים!

ועל פי זה יומתק דיוק הלשון ברש"י "שהיה יוסף אומר להם שימולו", זאת אומרת, שיוסף כבר דרש את זה מהםמזמן, עוד בטרם הגיעו שנות הרעב, בהיותם "מקנת כספו", אלא שעכשיו הגיעה אליו הזדמנות שהוכרחו לפנות אליו ללחם, ויכל גם הוא להכריח אותם לימול.

 

שבת שלום, חודש טוב וחנוכה שמח!

 

מבוסס על: לקוטי שיחות חלק י, מקץ שיחה ב סעיף ד ואילך (עמ' 138 ואילך. השיחה בלה"ק במקור). העיבוד בסיוע "המאור שבתורה – ביאורי החומש" בראשית (הוצ' היכל מנחם תשע"ג) עמ' תקמ-מא.

 

______________

*)  ראה טעמים בזה על דרך הרמז והדרוש: כלי יקר עה"פ, יפה תואר לב"ר ס"פ צ', עץ יוסף לתנחומא מקץ ו (בשם היערות דבש), משכיל לדוד כאן. אבל כולם אינם בדרך הפשט, ואין שום רמז אפילו בפירש"י לטעמים המובאים בהנ"ל.

 

**)  אין להקשות ממילת אנשי שכם: איך היו בני יעקב רשאין לומר להם "המול לכם כל זכר" (וישלח לד, טו) – כי הרי כל זה היה בתור הכנה ל"ויהרגו כל זכר", היינו שלדעת בני יעקב היו מחוייבים להרגם (וראה רמב"ם הל' מלכים ספ"ט, רמב"ן בפירושו עה"ת לד, יג. וראה לקוטי שיחות ח"ה ע' 190 ובהערה 41).