מדריך למתחילים
על שמירת השבת
- פרטים
- קטגוריה: עידוד וחיזוק
- פורסם בשני, 07 ספטמבר 2020 12:28
- נכתב על ידי Super User
- כניסות: 1460
"אם תשיב משבת רגליך, עשות חפציך ביום קדשי
וקראת לשבת עונג, לקדוש ה´ מכובד
וכבדתו מעשות דרכיך, ממצוא חפצך ודבר דבר
אז תתענג על ה´, והרכבתיך על במותי ארץ
והאכלתיך נחלת יעקב אביך, כי פי ה´ דיבר" (מתוך ישעיה נ"ח).
מה מטרת יום השבת?
האם זהו יום שבו יושבים בבית ולא עושים כלום? נחים מבילויי אמש? מחפשים איך להעביר את הזמן?
האם זו מטרתו של היום המקודש בשבוע?
ואולי יש ליום השביעי משמעות נוספת, מימד אחר, רוחני יותר, קרוב יותר לרצון הבורא שהביא אותנו הנה?
כדי להבין מה מטרת יום השבת, כדאי לקרוא בתורה את דבר ה' בעשרת הדברות שנאמרו על הר סיני: (שמות פרק כ`, פס` ז` והלאה)
זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ.
שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ.
וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי- שַׁבָּת, לַה` אֱלֹקֶיךָ:
לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ.
כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה ה` אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם, וַיָּנַח, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי;
עַל-כֵּן, בֵּרַךְ ה` אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת- וַיְקַדְּשֵׁהוּ.
מה ניתן ללמוד מתוך פסוקים אלו?
* מטרת 6 הימים הראשונים של השבוע: שנעבוד בהם ונשלים בהם את כל מלאכותינו.
* מטרת היום השביעי: להיות יום מנוחה, ולא לעשות בו כל מלאכה.
* היום השביעי הוא יום מקודש ומבורך, כי ביום זה נח ה` אחרי סיום מעשה בראשית.
* יום השבת נועד להזכיר לנו ולהחדיר למודעותינו שהבורא יתברך נמצא מעל חוקי הטבע, וברא את העולם במשך שישה ימים, בצורה על-טבעית לחלוטין, והוא מנהל את עולמינו בצורה על-טבעית, והוא מקור הברכות והוא אחראי לקיומינו. וקיום השבת נועד להבהיר לנו נקודות חשובות אלו.
ובעשרת הדברות שבפרשת ואתחנן (דברים, פרק ה`, פס` י"א ואילך) יש טעם נוסף לשמירת השבת:
שָׁמוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ, כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ, ה` אֱלֹקֶיךָ.
שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ.
וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי- שַׁבָּת, לַה` אֱלֹקֶיךָ:
לֹא תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ-וּבִתֶּךָ
וְעַבְדְּךָ-וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל-בְּהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ-
לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ.
וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם,
וַיֹּצִאֲךָ ה` אֱלֹקיךָ מִשָּׁם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה;
עַל-כֵּן, צִוְּךָ ה` אֱלֹקֶיךָ, לַעֲשׂוֹת, אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת.
וכאן מובא טעם נוסף לשמירת השבת: לתת מנוחה לכולם. גם לפועלים. גם לאנשים הפשוטים. גם לנהגים, למלצרים, לקופאיות, ולמתדלקים. לכולם לכולם. יום מנוחה סוציאלי לכל בני האדם - זכר לכך שבמצרים היינו כולנו "פועלים", ולכן כעת אנו מעניקים את יום המנוחה לכולנו, לכולנו, לכולנו.
כמה עצוב ששכחנו את המסרים העמוקים והנצחיים הללו.
כמה עצוב שהיום, בני המעמד הנמוך צריכים לעבוד בלי הפסק, בלי יום מנוחה, בלי התחשבות ברגשותיהם ובמסורתם, רק בכדי שהמעמד הגבוה יוכל "לצאת לבלות". ובני המעמד הגבוה עצמם, מבלים, נהנים, אוכלים, שותים, ושוכחים למה בעצם אנחנו פה. ושוכחים מה מטרת השבת בעצם. ושוכחים שהשבת אינה יום של מנגל וגם לא יום של בילויים - השבת נועדה להיות יום מנוחה, יום שבו אנו דואגים לנשמותינו, דואגים לעולם הרוחני שלנו – כי זו המטרה העיקרית לשמה קיבלנו את המתנה הנפלאה הזו, שקרויה "יום השבת".
ונסיים בהדגשה חשובה ביותר, מתוך דבריו של דויד מאור בתגובתו על רשומה זאת:יום השבת נקרא "חמדת ימים" דהיינו שהוא היום שכל ימי השבוע מכוונים אליו. השבת היא יום של מנוחה רוחנית, שפרושה התרעננות והתחדשות רוחנית. נכון שהשבת נותנת כוחות עבור ימי חול, אבל כפי שאמרתי זאת תוצאת לוואי ולא מטרה. גם מנוחה פיזית היא תוצאת לוואי של השבת אם כי זה לא מה שמקדש את השבת.
כמו שתפילה שוברת את מעגל העשייה היומית , כך השבת הוא הנופש הרוחני השובר את מעגל העשייה השבועית ופותח הזדמנות למימוש הערכים והתחדשות רוחנית. באותו יום , האדם מתכנס עם בני משפחתו ועם הקהילה בה הוא חי בלי שום טרדה ודאגה מענייני חולין כך שנוצרת הזדמנות לאהבה , לקרוב לבבות ולעזרה הדדית.
אז איך מתחילים? ואיך ממשיכים? ומה צריך לשמור ועל מה חשוב להקפיד? על כל אלו ועוד ננסה בע"ה לענות במאמרים שמופיעים באתר זה.