מדריך למתחילים

קיום מצוות מתוך שמחה

קיום מצוות מתוך שמחה

מקור: פורום חוזרים בתשובה תמיכה, תפוז

שלום,

התחלתי לאחרונה (ממש ממש לאחרונה, זה די חדש) , בעזרת השם יתברך, להתחזק ולהתקרב לתורתו.
עשיתי זאת עם המון אהבה ושמחה (שלא חוויתי מימיי).
התחלתי לשמור שבת באהבה, להתפלל ולברך על המזון וליטול ידיים.
הכל הכל בשמחה.

ואז החלטתי להעמיק את הידע שבעניין הלכות שבת והלכתי לשיעור במדרשה לבנות ששיכת לזרם ליטאי (אני לומדת בקביעות במקום שמשתייך לחסידות) ו . . . זה לא עשה לי טוב. המורה היה מקסים והידע היה הגיוני ומעניין אבל מאז אני בבלבול. ממקום של אהבה נכנסתי ללחץ וצורך לזכור כל כך הרבה פרטים. התחיל ספק. אפילו תוך כדי תפילה אני שומעת את המוח חושב עצמאית ומטיל ספק בכל דבר. נעלמה האהבה והשמחה, אני לא מצליחה בכלל לזכור מה היה הדבק שחיבר אותי לבורא ולעבודתו. הכל כאילו נמחק ואני מתאמצת בכל כוחותיי להמשיך אפילו טכנית.

האם החוויה הזאת מוכרת לכם? ומה אני עושה???!!!! לא מבינה מה קרה פתאום איך בשנייה נעלמה הרגשת ההתעלות הגדולה שחשתי.

תשובות

אלישיר: 

בעזהי"ת


אני מתקשה מעט בדברייך, להבין מה הסיבה הנפשית - בשלה התעורר כל זאת. האם זאת בגלל העומס שנוצר עלייך, בדרישה לקחת את רוח השבת החופשית והנפלאה שחווית עד היום הזה, ועכשיו לפרוט אותה לפרטי מעשה מאוד מדוקדקים? ההפרש בין החיבור הראשוני שהיה לך, אלא האור של השבת, ובין המיכניות הנוקשה לכאורא של ההלכה?

אם זאת התמונה, תחילה לכל יש עלי לשאול כמה זמן את נמצאת בדרך היהודית. כמה זמן בפועל שומרת שבתות. לנקודה הזו יש חשיבות מאוד גדולה. מי שרק תמול שלשום, או לפני מספר חודשים בודדים, התחיל לשמור שבת, אינו צריך לשאוף פתאום לרדת לכל עומק הלכות שבת - על שלל דקדוקיהן, ולקיימן ככתבן וכלשונן, אלא להפך: הוא צריך במידה ובמשורה ללמוד עוד הלכה אחת ועוד פרט אחד, ולא לנסות פתאום "לעמוד על הראש", למחוק לחלוטין את מי שהוא.
הסביר רבי נחמן מברסלב את הנקודה הזו, ואמר שלוקח זמן להפריד בין הטוב שבנו ובין זה שלא טוב, ולכן נסיון מהיר מידי להסיר את הלא טוב, מכיל בחובו גם תוצאה לא נעימה, בדמות הסרת חלקי הטוב שהוא אנחנו, יחד עם כל מה שהוא לא אנחנו.

לעניות דעתי, דרך מיידית להתמודד עם ההרגשה הזו, היא דרך התפילה הפרטית שלימד רבי נחמן מברסלב, דרך תפילה שהייתה למעשה דרכם הפשוטה של אבות אבותינו בימים הקדמוניים (הסביר הרמב"ם, בתחילת הלכות תפילה, שכל הסידור המוכר לנו, נוצר על ידי אנשי כנסת הגדולה, בתחילת ימי בית שני, בעקבות חוסר היכולת של הפליטים הגולים שזה עתה חזרו לארצם - להתפלל בעצמם ובמילים שלהם, בשפה אחידה וברורה).
קבעי לעצמך כל יום עשר דקות מיוחדות, בהן את באופן מסודר ורצוף, אומרת ומפנה כלפי ה' יתברך, את התפילה הפרטית שלך, את המילים החדשות שיש לך לומר לו, את אשר עובר עלייך ביומיום - הן הדברים בחיי המעשה, והן אלה בחיי הרוח. ובתפילה הזו, פשוט תעלי לפניו, ותבקשי ממנו עזרה, כי נעלמה לך הרגשת ההתעלות הגדולה, אחרי שהיה כך וכך. את יכולה גם בסוף כל תפילה כזו, ליחד דקה אחת של תפילה מתמשכת: "אבא בשמים, הנחילני שבת קודש". אני אישית עושה זאת תקופה ארוכה, ורואה שינוי גדול וקירבה גדולה אל שבת קודש.
ובכלל, רגע לפני שבת קודש, זהו אחד הזמנים הטובים ביותר לתפילה הפרטית הזו, ובכל הזמנים והעיתים בהם יצא לי להתפלל רגע לפני שבת, את התפילה הפרטית שלי, לא הרבה אחרי כן פשוט מצאתי את עצמי כולי טובל באור של שבת.

אין יאוש בעולם:

בס"ד

מה שאת מתארת בתחילה זו הסייעתא דשמייא שיש ליהודי כאשר נופל אצלו האסימון והוא מבין שיש בורא לעולם, ופתאום הכל נראה לו מואר וברור ומלא בהנאה רוחנית.
אלא שריבונו של עולם נותן ליהודי את חופש הבחירה, ולכן הוא גם יצר אצל היהודי את יצר הרע וכאשר יצר הרע רואה אצל יהודי את כל האור הזה והקדושה, הוא מיד מתחיל לעבוד :)
יצר הרע הוא גם מאת השם יתברך והוא בא אצל היהודי על מנת לאפשר לו את יכולת הבחירה ולעשות עבודה, פשוט לעשות עבודה.
עבודה רצינית עם עצמו ומלחמה אמיתית עם יצר הרע.

וזה הנסיון הגדול של כל יהודי, להילחם ביצר הרע כל רגע בחייו.
לכן את לא צריכה להיבהל, רק להבין שהכל מאיתו יתברך ועכשיו אחרי שהראו לך את האור הגדול משמיים וקיבלת הנאה רוחנית שכזו, את גם צריכה להילחם ביצר הרע הזה שתמיד מנסה להקשות על מנת להשיג את אותה תחושה עילאית, אבל עכשיו זה דורש ממך יותר עבודה.

אז כפי שכתב לך אלישיר, הדברים צריכים להעשות לאט ובהדרגה.
לא להיבהל, לעשות את מה שצריך לעשות במסגרת הכללית של שמירת שבת ולאט לאט ללמוד עוד ועוד הלכות ולהבין את עומקן ומשמעותן.
וגם אם את עושה ולא מבינה ומרגישה שאין את אותה תחושה שהיתה לך בתחילה, גם לא להיבהל :)

הקדושה קיימת בך ומשום שהיא קיימת בך, מגיע יצר הרע ללחום בה.
תהיי מודעת לכך ותעשי כמיטב יכולתך מבלי להיבהל.
כי זה מה שרוצה היצר הרע, להפיל אותך בייאוש ולגרום לך להפסיק לקיים מצוות.
ואם את מודעת לכך, את פשוט ממשיכה בשלך לפי יכולתך ובידיעה שהקדושה כבר אצלך.

אל תתייאשי, פשוט תהיי מודעת לקיומו של היצר הרע, זו העבודה שלו.
עשי את את העבודה שלך ותצליחי בעזרת השם