חגים ומועדים וימים מיוחדים

דבריה של הרבנית קניבסקי ע"ה בנושא צניעות

מהספדו של הרב זילברשטין שליט"א: 
הזוהר הקדוש אומר שאם אדם מקדש שם שמים נחטף מהעולם, יכול להיות שהציבור אשם. 
הדבר שכאב לה בלב, היה על בנות ישראל שלא לבושות כהלכה. זה כל כך כאב לה. 
הייתי רואה אותה אומרת, אוי, אנחנו עם סגולה, אנחנו עם קדוש, מה שהולך הרי זה איום ונורא, המלבושים הקצרים שלובשות נשות ישראל. 
היא אמרה שהבגדים הקצרים קוצרים את הקדושה ואת ההשגחה בעם ישראל. בנות ישראל מצוות להיות עטרת תפארת. כשלא לבושות כמו שצריך, הן מסלקות קדושה מעם ישראל. הדבר כאב לה מאוד, עד דמעות. 

הרב קולדצקי שליט"א, חתנה של הרבנית: 
אמא ע"ה היתה בצניעות כמו טייס. כל הזמן, במשך כמעט שמונים שנה, הרגישה שכל רפיון בצניעות וכל חולשה חס ושלום גורם לסילוק שכינה מישראל ומי יודע מה זה יכול לגרום. הסבתא ע"ה, אישתו של מו"ר הקהילות יעקב זצ"ל, היתה אומרת, נכון, על פי ההלכה לובשים שרוולים שמכסים את המרפק בכל המצבים. אבל אם רוצים לזכות לבנים גדולי ישראל, לא מספיק לכסות את המרפק. מוסיפים עוד חתיכת בד שיגיע עד כף היד. כך אמרה הסבתא, וסוד ה' ליראיו. ואמא ה"ה שמעה זאת מהסבתא וקיימה זאת במלא מובן המילה. גם כשהיתה בביתה וגם בזמן הבישולים בהכנות לכבוד שבת וגם בכל זמן שהוא. אין אצלה היסח הדעת. כמו טייס. צניעות. קדושה. יראת שמים. 

היתה מצטערת מאוד והיה כואב לה מאוד כשהיתה רואה בנות שאינן לבושות בצניעות, ואף על פי כןהיתה מקבלת אותן בחום ובלבביות ומברכת אותן מכל הלב ומעודדת אותן לשמור על הצניעות. תדעו לכם, אומרת האמא, שכל חיסרון בצניעות וכל רפיון בצניעות, רחמנא ליצלן, מסלק שכינה מעם ישראל וגורם לכל הצרות. ואם הולכים בצניעות נגד הזרם, עד מביאים ברכות, מביאים ישועות. אומרת האמא, תרחמו על עם ישראל, אל תסלקו שכינה מעם ישראל. 

עוד מספר הגר"י קולודצקי שליט"א: 
"פעם חזרה הרבנית מתפילה בבית הכנסת לדרמן עם קבוצת נשים", סיפר הגר"י. 
"אחת הנשים היתה לבושה לא בצניעות. אדם שהיה שם צעק עליה וביזה אותה לעיני כל הנשים. 
"הרבנית, שלא יכלה לסבול זאת, צעקה על אותו אדם: 'כך לא מתנהגים, אל תעז לדרוך בביתי. זו לא דרכנו. אדרבה, דרכנו להשפיע על נשים בדרכי נועם ולא בהלבנת פנים". 
הגר"י סיפר סיפור מרתק נוסף: "פעם ה'שווער' (הגר"ח קניבסקי) היה בדרכו לצאת מהבית, ובכניסה לבית עמדו נשים רבות שהמתינו לרבנית. 
"אחד מבני הבית הרים את קולו וצעק שעל כל הנשים לזוז כיון שהן מפריעות לרב בדרכו. הרבנית העירה לו: 'פה לא צועקים אלא מדברים בדרכי נועם'"... 

מספר הרב צ'ולק, עזר מציון: 
התקשרה אלי אישה מחו"ל בשם שושי, וסיפרה שלא עלינו מצאו לה גידול בראש, ושאלה מה אני יכול לעזור לה. אמרתי, אני יכול להתפלל, אבל מי אני. אקח אותך לרבנית קניבסקי. 
הגענו לבית הרבנית. הרבנית לא הכירה אותה, אבל ישבה איתה כמו אמא, כמו סבתא, ואמרה לה, אל תדאגי שושי, זה הכל יעבור. אבל יש לי דבר אחד להגיד לך, את תכסי את הראש. תכסי את הראש והגידול יעלם. אל תסתכלי עלי. הקדוש ברוך הוא אוהב אותך. הוא רוצה שתתחזקי. והרבנית בירכה אותה. 

אחרי כמה שעות, התקשרה אלי שושי, וסיפרה שהיא קונה עכשיו פיאה. 
אחרי כמה חודשים, הגידול כבר החל לקטון.
אחרי כעשרה חודשים, עשתה שושי בדיקת MRI - וברוך ה', אין גידול. 

עליתי איתה לרבנית, ואי אפשר לתאר את השמחה שהיתה שם. 

בראיון עם העיתונאית שולמית שר תחי', נשאלה הרבנית ע"ה: 
בדורנו, דור שלמרבה הצער למוד ניסיונות מרים, האורבים לפתחנו השכם והערב, כיצד יכולה אם המשפחה לשמור על חינוכם הטהור של צאצאיה, שלא יתפתו להיגרר, חלילה, לתחלואי הרחוב המושך? 

"החינוך בבית הוא המשפיע על הלך רוחם של בני הבית!", אומרת הרבנית ברורות. "אם תשמש האם כדוגמה חיה לצניעות אמיתית ותחנך בביתה פנימה לחיי צניעות למופת, אזי יגדלו הילדים ברוח זו והיא תגן ותשמור עליהם מול ניסיונות הרחוב". 

"די לראות את הרבנית, וכל מילה תהיה מיותרת", מחייכת בת משפחתה. "צניעותה המופלגת מהווה דוגמה ומוסר חי לבנות ישראל. אין היא זקוקה לבגדים חדשים כלל ועיקר. כשסוף סוף תפרו לה חצאית חדשה, דאגה הרבנית שלא תהיה קצרה, כמובן, אך גם לא ארוכה יתר על המידה. בכל צורה ואופן, שלא תוכל מישהי לחשוב בטעות כי האופנה שולטת כאן".

בית ברחוב רשב"ם ספוג כולו צניעות ופשטות, מהמסד ועד לטפחות. הרבנית אינה קונה פריטים חדשים. היא פשוט לא זקוקה להם. יש לה כל. גם כאשר מקבלת היא מתנה כלשהי: סיר חדש למטבח, משלוחי מנות, או תשורה מאורחים הבאים מחוץ לארץ, אין היא מסוגלת להותיר אצלה דבר. עד שלא תדע ותראה בבירור כי מישהו אחר משתמש במתנה ונהנה ממנה, לא תהיה לה מנוחת הנפש. 

צניעות מבית ומחוץ.