מאמרים

עונג שבת – היופי האמתי בחיים - רוני פיזנטי

עונג שבת – היופי האמתי בחיים -  רוני פיזנטי
מקור: אתר אמונה

אנשים רבים היו מעדיפים לנסוע לים עם חברים בשבת, לעשות טיולי ג'יפים או אפילו סתם ככה להתפנק עם איזה מנגל ובשרים על האש. אבל העניין של היום הקדוש של העם היהודי הוא הרבה יותר מכך. ההנאה הגשמית היא רק החלק הקטן, הסיפוק הרוחני האדיר והאור האינסופי שיכול להתגלות בתוך כל אחד מאיתנו שווה הרבה יותר מכל מה שאי פעם חלמנו עליו. 

כבר מגיל צעיר, אנחנו חיים את חיינו עם טרדות ולחצים, ללא שום הפסקה. לימודים, עבודה, משפחה, תשלומים, דירה, רכב, בילויים והרשימה עוד ארוכה… מתוך כל זה, אנחנו לא עוצרים אפילו פעם אחת קטנטנה כדי לבדוק אם אנחנו נמצאים בכלל בדרך הנכונה. ממש כמו נהג שמחליט להמשיך לנסוע, בלי לעצור לתדלק, כדי להספיק להגיע רחוק יותר… לא פעם נוכל למצוא אנשים שעובדים שעות נוספות, כדי לחסוך מספיק כסף כדי ליהנות ממנו, אך בסופו של דבר הם עובדים עוד ועוד, ולמעשה אף פעם לא נהנים מהכסף. הדבר נכון לא רק לגבי כסף, אלא לכל רצון וניסיון להגשים חלום. מרוב ההתעמקות בדרך, אנחנו שוכחים את המטרה. בשביל מה בכלל באנו לעולם? למה להתאמץ? לאן בדיוק אנחנו הולכים? האם הדברים הקטנים שאנו עושים אכן מובילים אותנו אל המטרה אליה אנו שואפים להגיע? 

במשך ששת ימי השבוע אנחנו נמצאים במירוץ. כל הדאגות וטרדות החיים איתנו ללא רגע קט של הפסקה או מחשבה טהורה על החיים. היצר הרע קם הרבה לפנינו בבוקר, ומאותו רגע עד שנלך לישון הוא רק מחפש איך להסיט את מחשבותינו מהדרך הנכונה ומהתכלית. אנחנו מרוכזים בעולם שכולו גשמיות, כאשר היצר מעלים מעינינו כל טיפת רוחניות שהוא מוצא.

אבל הבורא לא השאיר אותנו להתמודד עם כל זה לבד. הבורא נמצא איתנו בכל רגע, והוא פותח לנו את השער לצמיחה ולהתעלות. הבורא נותן לנו בכל שבוע מתנה נפלאה ושמה "שבת". השבת, בניגוד למה שרבים חושבים, לא צריכה לשרת את הנפש הבהמית כך שהיא תוכל לנוח מול הטלוויזיה מהעבודה המאומצת במהלך השבוע, תלך לשחות בים או תצא לטיול ג'יפים כדי להתפרק. השבת נועדה כדי לנטרל את הנפש הבהמית שבכל אחד מאיתנו, כך שנוכל לפקוח את העיניים ולהתבונן בעולם האמתי.

בשבת אנחנו מפעילים את הנשמה. אנו נותנים לנפש הבהמית שלנו את כל האוכל הטוב שהיא צריכה כדי להשקיט אותה, כך שנישאר עם הנשמה והמהות העליונה. השבת נועדה ללימוד תורה, לתפילה, למחשבה טהורה וקדושה ללא מחשבות יום חול או פעולות רגילות ושגרתיות שאנו עושים מתוך הרגל מבלי להבין מדוע. השבת עוצרת אותנו ממהלך החיים כך שנוכל לשאול את השאלות הנכונות ונחפש את התשובות המתאימות. אז גם אם הכיף שלנו זה טיולי ג'יפים, לא נעשה זאת משום שזה לא מקדם אותנו מבחינה רוחנית לשום מקום. זה בהחלט נראה קשה לשמור שבת למי שלא טעם את טעמה. אבל מי שבאמת שומר את השבת, זוכה להתעלות רוחנית למשך כל ימי השבוע, בעוד האחרים שחושבים שהם נהנים, מהנים רק את הגוף והנפש הבהמית, כאשר מבפנים תמיד תהיה תחושת ריקנות.

אנשים רבים מצפים ומייחלים לעולם הבא שכולו שפע וטוב, אך מסתכלים עליו כמשהו רחוק ביותר וכמעט בלתי נגיש. חשוב לדעת שבעצם שמירת השבת, אנו ממליכין את הקדוש ברוך הוא למלך עלינו, ובכך מתחברים לעולם העליון. אנו מצווים לשבות מכל מלאכה, כך שלא נתעסק בהבלי העולם הזה, אלא נהיה פתוחים לקבל. כשאנו מבצעים מלאכה מסוימת, אנו המלכים (מלאכה מלשון מלך). אך כאשר אנו שובתים ממלאכה וממליכין את הבורא, אנו פתוחים לקבל את השפע והטוב, ומתדבקים בו, ממש כמו בעולם הבא. גם אם יש לנו מיליוני דברים שרצינו להספיק לעשות וביום שבת אנו מוצאים את הזמן הפנוי היחיד בכל השבוע כדי לעשות זאת, ישנו משהו עליון יותר שהוא הסיבה לרצון שלנו לפעול. בעצם שמירת השבת ניתן להגיע לעונג העליון מבלי להשתמש באמצעים כמו פעולות שונות או מלאכות, אנו מגיעים לשם בצורה ישירה. כמו סוג של מדיטציה גבוהה הרבה יותר מכל המדיטציות הקיימות, עם חיבור ישיר לעולם העליון.

חשוב מאוד לציין שכל הכתוב כאן הוא חלקיק קטן ומזערי מהרעיון הגדול של שבת. אך גם אם זה רק בשביל הסיבות האלו, בהחלט שווה לכל אחד לנסות את זה.