מאמרים

זהירות, חשמל!

זהירות, חשמל!

* זה עתה קיבלנו את התורה באהבה גדולה ואנו נדרשים לכבודה של מצות השבת, הכתובה באש שחורה על גבי אש לבנה בעשרת הדברות. * כשאנו יושבים בשבת ואוכלים טושלנט, מתקררים בקור המזגן הנעים, נעים עובדי חברת החשמל היהודים על גבי טרקטור ומחללים שבת, כדי שלנו יהיה חשמל בשבת, ה' ישמור וירחם. * דו"ח חברת החשמל, שהתפרסם לאחרונה, קובע: "אנו מחללים שבת". * ומה מבטיח מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א לכל מתחברי הגנרטור? *על השימוש בחשמל אסור וחשמל כשר בשבת - קודש, לאור ההתפתחויות בשטח, במאמרו של הרב שמואל ברוך גנוט שליט"א * מאמר ראשון * 

הרב שמואל ברוך גנוט 

אם בעבר הקרוב רחוק היו רבים מאיתנו שסברו שבחברת החשמל עובד הכל בצורה אוטומטית, הרי שהנתונים שהתפרסמו לאחרונה מראים לנו על תמונה עכשווית שונה ועגומה. חברי הכנסת החרדיים הגישו, בחודש כסלו התשע"ב, הצעת חוק בכנסת, לפיה תפקח הרבנות הראשית על יצור החשמל בשבת. הצעת החוק נפלה ברוב קולות, לא לפני שיו"ר ועד המהנדסים בחברת החשמל, מר יעקב חי, אמר את הדברים הבאים: "זוהי צביעות לומר ששומרים על השבת בתחנת הכח. בכל שרשרת אספקת החשמל, הולכה וחלוקה, פיקוח וניהול מערכת, תיקונים ומוקד, כולם עובדים בשבת. גם אם החשמל יווצר על ידי גויים, הרי בכל שרשרת החשמל עובדים יהודים בשבת. אז הם רוצים להחליף את כולם?!?"... אז זהו, שכן. אנחנו רוצים להחליף את כולם. כל היהודים, כולל עובדי חברת החשמל, חייבים לשמור שבת ולא לחלל אותה. אנחנו רוצים לשבת ליד שולחן שבת, לקדש על היין ולומר "ויכל אלוקים ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה", כאשר אור החשמל המאיר לנו, מואר מבלי שיהודים, בני אברהם יצחק ויעקב, מערימים ערימות פחם בשבת, כדי שלכולנו יהיה אור בכל מושבותינו ביום השבת. 

ביום אחד בשנה, יום אחד בשנה בלבד, מופעלות תחנות הכח ללא מעשה והתערבות בני אדם. ביום כיפור. וזאת מדוע? מפני שביום כיפור צריכת החשמל היא הנמוכה ביותר במשך כל ימות השנה. אך בל נקדים את המאוחר ונתחיל מההתחלה. הבה ונסקור את סיפור יצור החשמל בארצנו:

בישראל ישנם מספר תחנות כח המחוברים יחדיו ברשת חשמל אחת, אליה מתחברים כל מערכות החשמל בארץ. תחנות הכח מייצרות חשמל על ידי טורבינות, המופעלות על ידי פחם (61% - נכון לשנת 2010), גז טבעי (36%) ועוד חומרים. בכל יום בו ישנה תפוקה מלאה משתמשים בחברת החשמל ב- 16,000 טון פחם, המגיע באוניות מארצות שונות. הפחם מועבר מתוככי בטן האוניה לחוף באמצעות גשר ארוך בן 2 ק"מ, והוא מועבר אל "שדה הפחם", שם נצברים ערימות פחם ענקיות. בהמשך מוטען הפחם בחלזון ארוך ומשם טוחנים אותו ומזריקים אותו לכדור אש אימתני, שנמצא תחת דודי הענק. וכיצד מעמיסים את הפחם לחלזון? טרקטורים, עליהם יושבים יהודים, מסיעים את הפחם בקביעות, מ"שדה הפחם" אל החלזון הארוך. היהודים הללו, עובדי חברת החשמל, אצים רצים, עובדים ומזיעים, במשמרות של 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. כולל שבתות וחגים, ה' ירחם עליהם ועלינו. עלעול מהיר בדו"ח של חברת החשמל האחרון (אותו יוכלו בעלי האינטרנט (הכשר, כמובן) לקרוא באתר של חברת החשמל. וגילוי נאות ופשוט: אני קראתיו בחוברת "החשמל בשבת בזמנינו" ולא במכשיר הנ"ל, שאין ולא היה ברשותי מעולם, ברוך ה', ובל"נ גם לא יהיה), מספר לנו מה בדיוק עושים עובדי החברה, כולל בשבת: " האנשים, עובדי החברה, הם הם הדלק האמיתי המניע את מפעל יצור החשמל הענק שבאתר. כמעט כל מקצוע ותחום התמחות מיוצגים בצוות הענק, המפעיל 24 שעות ביממה את האתר. מאות עובדים מאיישים קשת רחבה של מקצועות באתר, חלקם מטפלים בפחם, פורקים ומובילים, עורמים וטוחנים. (כן כן, העובדים עצמם עורמים וטוחנים, בשבת, את הפחם! – שב"ג). אחרים עוסקים בחשמל במתח גבוה ונדרשים למערכות מיוחדות ואמצעי בטחון חריגים". וכאן מגיעה רשימה ארוכה של עובדים קבועים, הפועלים ללא ליאות כדי שיהיה לנו חשמל בכל ימות השבוע, כולל בשבת קודש, בשעה שאנחנו יושבים ליד שולחן השבת ושרים "ברוך.. אשר נתן לנו מנוחה". וחברת החשמל מסכמת בפנינו את הדברים: "מעשה יצור החשמל הינו מחייב ומפרך, ואינו נעצר לרגע. מאות עושים במלאכה, וכל חידושי הטכנולוגיה והמערכות הממוחשבות אינם מפנים את ידיהם ולו לרגע". 

השעה היא 12 בצהרים ואנו מכוונים את שעון השבת שלנו (מיום שישי, כמובן), שיפעיל את המזגן לשעה חמימה זו. ביחד איתנו כיוונו עוד 500 בתים באזור את שעון השבת, כדי שיפעיל את המזגן לשעה זו. המזגנים החלו לפעול ואנו מסבים לשמוע את הקידוש, ליטול ידים לסעודה ולהתענג בתענוגים, ברבורים, שליו ודגים, עם דברי תורה על השולחן. ומה קורה הרגע בחברת החשמל? 

רמת החשמל הממוצעת במדינת ישראל עומדת על כ – 220 וולט. כדי לשמור על הממוצע נדרשים שינויים רבים בפעילות הטורבינות, מפני שאם הצריכה גדלה , מאט הדבר את פעילות הטורבינה וגם הספק החשמל יורד בהתאם. וגם כאשר צריכת החשמל יורדת, רמת הספק החשמל עולה בהתאם. לכן פועלים בחברת החשמל להפעיל או לכבות טורבינות שלמות. וכיצד מדליקים או מכבים טורבינות שלמות, כאשר צריכת החשמל בישראל עולה בשבת או יורדת? על ידי מיכשור אוטומטי ללא מגע אדם? האם על ידי מילת קסם, רכיבה על מטאטא או על ידי השבעת שדים? לא, לא ולא. הדבר נעשה באופן ידני, על ידי לחיצה על כפתורים, ומי לוחץ על הכפתורים הללו בשבת קודש? יהודים. בכל פעם שעומס החשמל עולה או יורד, מגיעים יהודים ולוחצים על כפתורים להפחתת או להגברת העומס, באמצע השבת. הם לוחצים על הכפתורים וחבריהם מעמיסים בשעה זו ובשעות אחרות פחם, כדי לעמוד בקצב החשמל בישראל, וכדי לעמוד בקצב החשמל הנדרש ב... אלעד, בבני ברק, במודיעין עילית ובירושלים. 

הלוואי שיהיה גז 

אם התפללנו בתפילותינו עד כה על מלכות ה' בעולם, משיח צדקנו ו"אתה חונן", קיבוץ גלויות ופרנסה, רפואה שלמה ושידוכים, כדאי שנוסיף לתפילה שלנו עוד בקשה אחת קטנה, שהתוכניות בחברת החשמל על מעבר לשימוש טוטאלי בגז טבעי, יתממשו במהרה. 

כיום מהווה הפחם 61% מחומר הבעירה הנדרש לצורך יצור החשמל, כאשר רק 36% מחומר הבעירה מופק על ידי גז טבעי. חברת החשמל מספרת לנו בדו"ח השנתי שלה, שכאשר יעברו אי פעם לשימוש מושלם בגז טבעי, יהיה ניתן לדאוג שלא יחללו שבת למעננו בחברת החשמל, מכיון שטורבינות הגז ניתנות להפעלה מרחוק, למרות שבאתר אין צוותי עבודה קבועים. יצור הגז אינו צריך הטענה קבועה ומתמדת, ומספיק לחבר את צינור הגז למבערים. גם מבחינת ההבערות ניתן באופן עקרוני לתכנן את המערכת שתפעל ללא צורך בהתערבות יד אדם, על ידי ויסות אוטומטי של צריכת הגז, לפי רמת ביקוש החשמל באותו הזמן.

אך בינתיים החלום הזה נראה רחוק מאד מהאופק. בינתיים הפחם הוא חומר הבערה המרכזי של חברת החשמל בישראל ולא מסתמן שינוי בתקופה הקרובה, בגלל ששדות הגז הקרובות ביותר באזורנו ("תַמִי 4") רחוקות מספר קילומטרים מתחנות הכח ודרושים צינורות ארוכים של קילומטרים כדי לחבר בין שדות הגז לתחנות הכח. בחברת החשמל גם אין תשתיות מתאימות לניתוק מהפחם והעברה לשימוש בגז טבעי, ובנוסף לזאת, ישנו חוק במדינה המחייב את חברת החשמל להפעיל את החשמל על ידי שני חומרי בעירה במקביל, כדי לבטח את החשמל שלנו במקרה של תקלה באחד הסוגים, כך שאז יהיה ניתן להשתמש בסוג השני. חברת החשמל מנסה להגביר את השימוש בגז טבעי, אך גם הם עצמם מספרים שבעשור הקרוב ישמש הגז כ 47% מכח חומרי בעירת החשמל, ובינתיים ממשיכים הטרקטורים להסיע פחם בכל שבת על ידי יהודים, לטחון את הפחם וללחוץ על הכפתורים המגבירים או המנמיכים את עצמת החשמל בישראל. 

הגר"י דרזי התכתב עם חברת החשמל לאחרונה, אודות חילולי השבת בתחנות הכח של החברה, והם השיבו לו כך, שחור על גבי נייר מכתבים רשמי: חברת החשמל מייצרת, מוליכה ומספקת חשמל 365 יום בשנה, 24 שעות ביממה, לכל תושבי ישראל. היא מחויבת לעשות כן על פי החוק. חברת החשמל מודעת לכך שחלק מאוכלוסיית ישראל שומר על קדושת השבת. חברת החשמל מכבדת ומוקירה חלק זה של האוכלוסיה, לכן פועלת חברת החשמל לכך שביום השבת ייעשו רק הפעולות ההכרחיות לשם ייצור החשמל, הולכתו ואספקתו, ולא שום פעילות אחרת"... הבנתם את זה? חברת החשמל מוקירה ומכבדת את מאות אלפי שומרי השבת, ולכן היא פועלת שביום השבת, שבת קדשנו ותפארתנו, ייעשו רק פעולות הכרחיות ליצור החשמל, הולכתו ואספקתו, ולא שום פעילות אחרת... 

לא נוכל לסמוך על החולים !

ישנה טענה (שהזכירוה גם בספרי ההלכה העוסקים בליבון סוגיית השימוש בחשמל של חברת החשמל בשבת קודש), לפיה מותר לנו להשתמש בחשמל בשבת, כיון שמותר לחברת החשמל עצמה לתחזק בשבת את החשמל לצורך חולים ובתי חולים, יולדות ופצועים. טענה זו אינה תקפה במציאות בת זמנינו. וזאת מדוע? 

ניקח לדוגמא את יום כיפור, הנחשב ליום בו משתמשים הכי פחות בחשמל מכל ימות השנה, ונראה האם החשמל שאנו, שומרי התורה והמצוות, צריכים לצרכי עצמנו בשבתות, מוסיף בחילול שבת, או לא. ובכן: ביום כיפור, שכאמור, צריכת החשמל בו היא הנמוכה ביותר במשך השנה, מופעלות תחנות הכח ללא מעשה אדם כלל וכלל. חברת החשמל יודעת שביום זה תפוקת החשמל נמוכה היא, ולכן העובדים ממלאים מראש פחם בחלזון ובמיכל לפני המטחנות. הם מערימים ערימת פחם בצדדי החלזון, כשבמשך יום כיפור נופלים הם לאיטם לתוככי החלזון. כיון שצריכת החשמל ביום כיפור היא נמוכה ביותר, מתאפשר יצור החשמל בדרך זו למשך יממה שלמה. 

-הבנתם את הרעיון ? כאשר תפוקת החשמל נמוכה ומשתמשים בה רק חולים וזקנים, יוכלו חברת החשמל היהודים לשבות בביתם ולשמור שבת כהלכתה. אך כאשר תפוקת החשמל גדולה יותר, צריכים העובדים היהודים להניע בטרקטורים פחם, לטחון ולארגן ולחלל שבת. כאשר בגוש דן משתמשים בחשמל עוד אלף יהודים חרדים בחשמל בשבת, יגיע עוד יהודי, עובד חברת החשמל, ויחלל שוב את השבת, וכאשר עוד אלפיים יהודים חרדים יעלו בביתם את תפוקת החשמל, הנה שוב יקראו לעוד עובד יהודי, שיחלל את השבת בעצמו, כדי לספק עוד חשמל, הכל לפי הביקוש שלנו ושל אלפי יהודים אחרים. 

אם בעבר הרחוק, בו חילול השבת היה סטטי, לפי כמות כללית של שימוש בחשמל בכל המדינה, הרי כיום מחללים שבת לפי כמות תפוקת החשמל הנצרכת בכל רגע נתון. ולכן כאשר שומרי השבת משתמשים בחשמל בשבת, אנו גורמים לעובדי חברת החשמל לעשות עוד מלאכות שבת אסורות לצרכינו שלנו, הרבה מעבר לכמות חילולי השבת שהם היו צריכים לעבור בשביל החולים. אם כן, נכון שמותר ליהודי לחלל שבת עבור חולים ולכן מותר אף לנו בעצמנו להדליק חשמל לצורך חולה. אך כמובן שאם החולה צריך שנדליק לו מנורה אחת, אסור לנו להדליק עשר מנורות, מקרר ומזגן, רק בגלל שיש כאן חולה שצריך מנורה... 

וכך פוסק ה"משנה ברורה" בפירוש (בסימן שכ"ח סקמ"ד), שגם אם מותר לנו לחלל שבת עבור החולה, אסור להוסיף יותר מהנצרך לצורך החולה עצמו, ונמצא שאם חברת החשמל היתה צריכה להעסיק, למשל, 5 עובדים לצורך כל בתי החולים, החולים והפצועים, שהיו משתמשים בחשמל, הרי כעת, כשיחד איתם משתמשים עוד מאות אלפי יהודים בריאים ושלמים בחשמל (על סמך החולים...), צריכה חברת החשמל להעסיק עוד 30 עובדים שמחללים את השבת. "טענת החולים" אינה מספקת גם לדעת רבים מהראשונים, וכפי שנפסק להלכה, שמחלל שבת שחילל את השבת סתם - כך, בשאט נפש, עובר איסור למרות שבחילול השבת שלו הציל נפשות. לכן, מכיון שעובדי חברת החשמל החילוניים מחללים שבת בשאט נפש, מבלי לחללה בגלל החולים מקרי פיקוח - נפש, נמצא שאדם שצורך חשמל בשבת - גורם לעובדי החברה לעשות מלאכות באיסורי שבת. (וישנו נושא הלכתי נוסף, שלא ניכנס לפרטיו, לפיה מלאכה הנעשית לצורך חולים, אסורה בהנאה בדבר ששייך בו ריבוי מלאכה משום "גזירה שמא ירבה בשבילו"). 

החזר תשלומי הגנרטור- בחינם! 

אז לסיכום: חברת החשמל מחללת שבת, נקודה. יהודים מסכנים רבים מגיעים ברכב בכל שבת אל תחנות הכח, כדי לספק לנו חשמל בשבת. הם עוברים על מלאכות שבת רבות בכל רגע ומפיקים חשמל בעבורנו, בשביל שהטוש'לנט שלנו יהיה חם ונעים בשבת בבוקר, וזאת עובדה שהתפרסמה לאחרונה. ועוד עובדה שפירסם לאחרונה ח"כ ר' אורי מקלב: חברת החשמל לא רק מייצרת חשמל בשבת, אלא גם פורקת פחם מהאוניות בשבת. שומו שמים! ככל שהצרכנים מדליקים יותר מוצרי חשמל בביתם, כך חברת החשמל צריכה ליצור ולהכין יותר ויותר חשמל. העבודה נעשית בשטח, לפי כמות הצורך שלנו, הצרכנים, ואנחנו, כקבוצה גדולה, מגבירים או מנמיכים את חילולי השבת בתחנות הכח, לפי כמות החשמל שאנו צורכים בשבת. במאמר זה לא הזכרנו כלל את דעת גדולי ופוסקי ההלכה העוסקים בענין שימוש החשמל בשבת (ובל"נ נכתוב על כך במאמרנו הבא). אך גם מבלי להיכנס לכל ה"אותיות הקטנות", הרי כולנו משתדלים להחמיר בכל כך הרבה ענינים. והנה בתחום כה פרוץ, לפיו אנו עצמנו גורמים לחילול שבת בריבוי השימוש שלנו בחשמל, אנו לא מתאמצים?! אין ספק כי עמדת רבים מגדולי התורה וההלכה, בדורינו וגם בדור הקודם, ובראשם מרן רבינו החזון איש זצוק"ל, סוברים שהשימוש בחשמל בשבת אסור. אך גם אם יש לנו "היתרים" ופילפולים, האם לא כדאי לנו להצטרף ללגיונו של מלך, לכבד את שבת קודש ולגרום לכך שחילולי השבת יופחתו?! האם אנו מסוגלים להתפלל בליל שבת ולומר "וטהר לבנו לעבדך באמת", כאשר ברגע זה יושב יהודי על טרקטור וגרוף פחם, כדי שלבית הכנסת שלנו, ולעוד הרבה בתי כנסיות, יהיה ברגע זה אור חשמל?! כמעט בכל שכונה באלעד ישנם גנרטורים, אליהם ניתן להתחבר בקלות. בימים אלו הוקם גנרטור חדש נוסף באזור רחוב רשב"י והסביבה. אם בעבר הלא - רחוק היו שיבושים קבועים באספקת החשמל מהגנרטורים, הרי שבשנים האחרונות מדובר על אפס תקלות. הגנרטורים בעיר מתוחזקים היטב. הם עמידים ונכונים לכל צרה והם מספקים בכל שבת חשמל כשר למהדרין. האם לא כדאי לתת להקב"ה מתנה, של שימוש בחשמל כשר ביום שבת קדשו?! 

--- ומה עם הכסף? הרי שימוש בגנרטור עולה סכום כסף חודשי? 

אלפים מתושבי העיר, ורבבות מכל העולם היהודי כולו, משחרים לפתחו של מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, שומעים לעצותיו כתורה מסיני, מתברכים מברכותיו הקדושות וסומכים על הוראותיו בעינים עצומות. וכעת תקראו סיפור מענין. באחד הימים כתבתי מכתב למרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, בו שאלתי מספר שאלות בנושאי "החזר הוצאות שבת" ורבינו השיב עליהם. והנה בסיום המכתב הוסיף מרן שליט"א בכתב ידו את הדברים הבאים: "אותם העוסקים לסדר גנרטור לשבת, שלא יצטרכו להשתמש במה שמחללין בו שבת, בודאי הוא בכלל הוצאות שבת ויום טוב והקב"ה יחזיר להם". (ולפני מספר שנים חששו כאן בעירנו אלעד מדבר סכנה, והתייעצתי עם רבנו הגר"ח קניבסקי שליט"א, שהמליץ להתחזק בסידור גנרטורים לכבוד שב"ק, והמליץ על הענין את דברי הש"ס בשבת (קיט,א) "מאן דיזיף שבתא פרעיה שבתא").

מרן הגר"ח שליט"א הוסיף וחזר על דברים אלו פעמים רבות, ובמכתב שכתב בשנת תשס"ה כתב ש"חשמל כשר הוא בלי ספק בכלל "כל מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה חוץ מהוצאות שבת, שאמר הקב"ה לוו עלי ואני פורע וכל המוסיף מוסיפין לו". בכינוס שנערך לפני תקופה קצרה בפתח תקוה, חרג הגר"ח קניבסקי מהרגלו ונשא דברים קצרים. וכך אמר מרן שליט"א: שימוש בחשמל לא כשר, זה גם חילול שבת וגם חילול השם, וזה איסור דאורייתא. ומי שמשתמש בחשמל כשר - זה מכפר על כל החילול השם שעשה. וכל ההוצאות של הגנרטור יחזרו ולכן אין פחד, אפשר להיכנס לחובות. השבת נותנת ברכה. גם אני מצטרף לברכת השבת, וכל אחד שיתחבר לגנרטור יזכה שהבית שלו יאיר ברוחניות ובגשמיות". 

-והנה, רבי חיים קניבסקי שליט"א מבטיח לך שאם תתחבר לגנרטור, הקב"ה ישלם לך את כל הוצאות הגנרטור, עד הפרוטה האחרונה. וכן, קיבלת גם ברכה מר' חיים, מבלי לעמוד שעה בתור, שתזכה על ידי ההתחברות לגנרטור שביתך יאיר ברוחניות ובגשמיות. האם לא כדאי לך לקבל את ברכת החכם והצדיק?! 

(מקורות למאמר: חוברת "החשמל בשבת בזמנינו" להרה"ג רי"מ מורגנשטרן. המשך המאמר בקרוב בס"ד, בו נביא את דעותיהם הנחרצות של גדולי התורה וחכמי ההלכה, מכל החוגים והעדות, בענין כה נכבד וחשוב).