הלכות אלו
הובאו גם ב - http://www.shechem.org/torah/benishhi/reshon/matot.html
ניתן להסתייע באתר הבא: http://www.daat.ac.il/daat/toshba/hodesh/hanehenin.htm
כאשר לפניו מאכלים מסוגים שונים ורוצה
לאכול מכולם, בין אם ברכתם שווה, ובין אם ברכתם שונה, צריך לדעת על מה מברך תחילה.
1. מחק את המיותר:
אם מונחים לפניו מאכלים שברכתם שונה,
כגון עוגה ותפוח, ורוצה לאכול משניהם , מברך שתי ברכות. בתחילה מברך על העוגה /
התפוח ויאכל, ואחר כך מברך על העוגה / התפוח ויאכל.
אם מונחים לפניו מאכלים שברכתם שווה,
כגון תפוחים וענבים, ורוצה לאכול משניהם, מברך ברכת העץ על התפוחים / הענבים
ויאכל, ואחר כך יאכל ללא ברכה את התפוחים / הענבים.
2. סדר את הברכות על פי סדר
הקדימות שלהן. כתוב את האות הראשונה של שם הברכה במשבצת הקטנה, ומצא את הרמז
לזכירת סדר זה בראשי התיבות.
ניתן למצוא את הפתרון, וכן רמזים נוספים
ביחס להלכות ברכות הנהנין באתר:
http://www.religions.gov.il/brachot/brachot7.html
1.
ברכת המוציא. |
||
|
|
2. ברכת |
|
|
3. ברכת בורא פרי ה |
|
|
4. ברכת בורא פרי ה |
|
||
|
|
5. ברכת בורא פרי ה |
|
|
6. ברכת |
3. ברור צדדי הספק :
כשיש לפניו יין ואורז או עוגה ואורז, יברך על היין והעוגה לפני האורז (ויש חולקים בזה).
מהי
הסיבה שבגללה יש מקום להקדמת הברכה על העוגה או היין:
.
מהי
הסיבה שבגללה יש מקום להקדמת הברכה על האורז:
.
4. טבלה מסכמת
מלא את
הטבלה על פי העקרונות ההלכתיים הבאים:
א.
בפרי מאותו סוג, יש להקדים פרי שלם על פני
פרי חצוי.
ב. פרות שונים, ששניהם משבעת המינים, יש להקדים את השלם על החצוי, אף אם הפרי החצוי חביב. אך פרי חצוי משבעת המינים קודם אף לפרי שלם שאינו משבעת המינים.
ג. אם כל הפרות שלמים או חצויים, יקדים לברך על הפרי החביב עליו בדרך כלל.
יש למלא בטבלה
את שם הפרי שיש להקדימו או לרשום "חביב קודם":
פרי א |
מה
מקדימים?
|
|||||
(לא משבעת המינים) תפוז |
(משבעת המינים) תמר |
|||||
חצוי |
שלם |
חצוי |
שלם |
|||
|
|
|
|
שלם |
(משבעת המינים) תאנה |
פרי ב |
|
|
|
|
חצוי |
||
|
|
|
|
שלם |
(לא משבעת המינים) תפוח |
|
|
|
|
|
חצוי |
5. תן עיצה:
משקה העשוי
ברובו מיין או ממיץ ענבים שברכתם "בורא פרי הגפן" פוטר את כל המשקים
האחרים, כגון מים או מיץ, אם המשקים הללו הם לפניו או אם כיוון גם עליהם.
מה היית
מייעץ למברך להתרגל לכיוון בשעת ברכת הגפן כדי להיות בטוח שיצא ידי חובתו גם על
המשקים האחרים?
.
6. הקף
בעיגול את המשפטים הנכונים,
(אזהרה: שים לב לא לפסוק על פי
המשפטים הבאים כי יתכן שחלקם לא נכונים. פתרון ינתן בדף הבא):
א. הטועה
בדיני קדימה אין הברכה מעכבת ויצא ידי חובה.
ב. אם אין שני מיני המאכל לפניו אומרים לו המתן עד שיביאו מין זה החשוב המוקדם כדי שתברך עליו תחלה, ולא מברך על מה שלפניו.
ג. אפילו אם שניהם לפניו ואינו רוצה לאכול משניהם כי אם ממין אחד דווקא, יברך על מין שרוצה לאכול ממנו.
ד. ברכת "שהכל" על מאכל קודם לברכת "שהכל" על משקים. אך אם רוצה להרוות את צימאונו קודם האכילה, יכול לברך תחילה על המשקה, בניגוד לסדר דיני הקדימה.
7. כלל
ופרט - מציאת הכלל שבא לידי
ביטוי בפרטי הדינים:
לאחר שהכרת את פרטי הלכות דיני הקדימה
בברכות הנהנין, עמוד על העיקרון היסודי ממנו נובעים כל הדינים הללו:
מדוע חשוב להקדים לברך על שבעת המינים, על השלם, על החביב, ועל הנקי והיפה? _____________________________________.