דף 2

בס"ד

הלכות ברכות הנהנין – דף עבודה מספר 2

 

חשיבות לימוד הלכות ברכות

 

1. סווג כל נימוק בדבר חשיבות לימוד הלכות ברכות, ל"סור מרע" (מניעת תוצאה שלילית) או ל"עשה טוב" (השגת מטרה חיובית):

 

-  יש לדעת דינים בשאלות המתעוררות באופן יום יומי, כך שבשעה שמתעוררת השאלה לא נצטרך להתחיל לחפש את הדין בספרים.

 הסיווג:   _________________________.

 

-  הנהנה מהעולם הזה בלא ברכה "מועל" כנהנה מן ההקדש, ככתוב "לה' הארץ ומלואה" והרי הוא גזלן, ומנגד המברך ברכה שאינה ראויה עובר ב"לא תישא את שם ה' אלקיך לשוא".

הסיווג:   _________________________.

 

-  "האי מאן דבעי למהוי חסידא לקיים... מילי דברכות" (מי שרוצה להיות חסיד יקיים ענייני ברכות - בבא קמא דף ל).

-  וכן כתב הרמב"ם (הלכות ברכות פרק א, הלכה ג) : וברכות רבות תיקנו חכמים דרך שבח והודיה, ודרך בקשה, כדי לזכור את הבורא תמיד.

הסיווג:   _________________________.

 

2. בחר באפשרות הנכונה:

א.            אין צורך ללמוד הלכות ברכות כי ניתן לפטור עצמנו ולברך על הכל "שהכל", וניתן להקל כי "ספק ברכות להקל".

ב.             קיימת חובה להתעסק בהלכות ברכות. שכן, מי שאינו יודע את הברכה על איזה מאכל , לא יאכל אותו כלל, ורק בדיעבד אם בירך "שהכל" יצא. חוסר ידיעת ההלכה איננו ספק שיש להקל בו, אלא יש לשאול רב וללמוד הלכות ברכות.

ג.              אין צורך בלימוד הלכות ברכות כי תמיד אפשר לפתוח את השולחן ערוך ולברר את ההלכה במקרה מסופק.

ד.             נדיר למצוא ספקות בהלכות ברכות, ולכן אין דחיפות ללמוד אותם,  ודי שילמדו אותם  רבנים גדולים, כי הם אלו שמפנים עליהם את השאלות הללו.

 

כיצד מברכים?

3. השלם את החסר:

 

אליפסה: וכתב בעל הקיצור שולחן ערוך כי ראוי לאדם שירגיל את עצמו לומר את הברכות בקול רם כי הקול מעורר את הכוונה.

השמעת הברכה לאוזניו - המברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, ואם לא השמיע לאוזניו _____________, אך אם רק הרהר בלבו ________________ (אלא אם כן היה אנוס).

 

 

 

אליפסה: הערה: לגבי דין מהרהר הברכה בלבו, על פי דעת הרמב"ם והבן איש חי,  ניתן לעיין בשיעור של הרב מרדכי אליהו שליט"א המובא ב: http://harav.org/tzof/202.html
 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. מהו הלבוש הנדרש כדי לברך?

 

עיין בשולחן ערוך אורך חיים סימן ע"ד, ובמשנה ברורה בסימן ב, סעיף קטן י"ב,

ושבץ את המילים המתאימות במקומן:

רשימת המילים: ראש,  לב,  חגורה.

 

5. המקום הראוי לברכה

 

עיין בשולחן ערוך (אורך חיים , סימן ע"ט, סעיפים א' וח'), במשנה ברורה ובביאור הלכה שם  (בסעיף א' די להתמקד בביאור הלכה בראש הסימן בדין "העשירי"), וסכום את ההלכה בטבלה:

 

שיעור ההרחקה הנדרשת מאשפה

שיעור ההרחקה הנדרשת

מקור האיסור:

מהתורה/ מדרבנן/ מותר

המקרה

מאחוריו:_____________________

מלפניו:_______________________

 

1. אשפה שריחה הרע חזק ואינו נפסק במהרה, אף אם  ידוע שאין בה צואה ומי רגלים

 

 

2. סתם אשפה שאין ריחה הרע חזק או שהריח נפסק במהרה

 

 

3. אשפה, שידוע שאין בה צואה ומי רגלים, ולאחר זמן פסק ריחה הרע

 

6. מה צריך לכוון?

 

יש לברך במתינות ובכוונת הלב.  ולא יתעסק בשום דבר בשעה שמברך: לא ילך בשעת הברכה, לא ינגב ידיו ואפילו לא יסמן בראשו או בידו.

 

עיין בשולחן ערוך (אורך חיים , סימן ה) וכתוב:

 מה צריך לכוון בלבו - כשאומר שם ה':             ________                                           ,

 ומה צריך לכוון בלבו כשאומר אלקינו :                                                                           .

 

7. נקודה למחשבה

בקיצור שולחן ערוך הובאו דברי ספר חסידים:

כשהוא נוטל ידיו או שמברך על הפרות  או על המצות השגורות בפי כל האדם יכווין לבו לברך בשם בוראו אשר הפליא חסדו עמו ונתן לו הפרות או הלחם ליהנות מהם, וצווהו על המצווה.  ולא יעשה כאדם העושה דבר במנהג ומוציא דברים מפיו בלא הגיון הלב... לפיכך הזהירו חכמים על הדבר ואמרו עשה דברים לשם פועלם וכו'. עד כאן לשונו.

 

 
 

 

 

 

 

 

 


ומעשה שהיה כך היה, בעת הסרטת הסרט "ההסדר" נדרשו שחקנים שאינם דתיים לגלם דמויות של בחורים דתיים המברכים על מאכלם. השחקנים אחזו בפרי וברכו תוך השמעת כל מילה ומילה לאוזניהם כראוי, כמי שמכוונים בברכתם. הבמאי נאלץ ללמד אותם כי משחק אמין מחייב אותם לברך כבדרך אגב, מתוך הרגל, בלי לשים לב למילות הברכה!!!

צא וחשוב,  אילו היו שחקנים מגלמים אותך בסרט, כיצד היה עליהם לברך כדי לחקות אותך.

 

 

8. שאל אביך ויגדך ליקוט סיפור

 

מטלת רשות: נסה למצוא בספרים או מפי אנשים בסביבתך סיפור על הנהגת צדיק והקפדתו על דיני ברכת הנהנין. היה מוכן לשתף את כלל הכיתה בסיפור שמצאת.