מאמרים

כן! עד כדי כך היצר "משחק" / סיפור

כן! עד כדי כך היצר "משחק" / סיפור

מתוך: השבת מקור הברכה - הרב לוגאסי שליט"א


היום בעולם העממי משתמשים במליצה: "משחק אותה", "שיחקת אותה". עתה נספר ונשתמש במליצה זו, לא בתורת מליצה בלבד, אלא ממש כפשוטו: "משחק אותה", ומעשה שהיה כך היה:

אני, כותב שורות אלו, נתארחתי בחודש איר שנה זו באשקלון ביום השבת אצל משפחת חוזרים בתשובה על מנת ליתן כמה דרשות בעיר זו. שאלתי את מארחי, הכיצד היה מהלך חזרתך בתשובה? וסיפר לי סיפור מדהים, וכה היו דבריו:

שמי רמי חליס. עד לפני שנתיים הייתי שחקן כדורגל באשקלון. יום אחד, איני יודע אפילו למה ומדוע, גמלה בלבי החלטה: די! לא בשבילי לגרום חילול שבת המוני לתושבי אשקלון והסביבה על ידי משחק הכדורגל. והתעוררות זו נקרה במוחי ובליבי על אף היותי חילוני, וכנראה היה זה משום שלא יכולתי לסבול בראותי המונים באים לחלל שבת – ואני אחד מהגורמים.

אמרתי זאת לאשתי, ויאמר לזכותה, כי תשובתה היתה: אתה מחליט! ובאשר תחליט – אלך!

פניתי להנהלה והודעתי על התפטרותי בזמן האפשרי הקרוב ביותר, שהיה לעוד כחודשיים.

ומה אומר? יצר הרע "שיחק לי אותה" פשוטו כמשמעו: במשך חודשיים אלו שנותרו לי בעל כורחי להמשיך במשחק הכדורגל, כאילו והשטן נכנס ברגלי ושיחק עבורי את משחק הכדורגל. "הצלחה" לאין שיעור, בעיטות כדור לגובה 2,030 מטר, הפקעות שערים וכדומה, שכפי שאני היכרתי את עצמי – זה לא היה אני.

כל בני הקבוצה התרשמו והתפלאו: רמי, איפה אתה מתאמן? מאיפה התקדמת בצורה שכזו? זה לא אתה! רמי, תגלה לנו את הסוד. ובאמת לא היה כאן שום סוד לגלות. לא התאמנתי אצל אף אחד!

היצר הרע "שיחק לי אותה". פשוט שיחק לי בין הרגליים את משחק הכדורגל. הוא שיחק – לא אני. הוא ששיחק לי בבעיטות המדויקות ובהכנסת ה"גולים".

מאמן הקבוצה פנה להנהלה: לתת לרמי ככל אשר יבקש, נצחון הקבוצה תלוי בו, הוא המוביל!

וממשיך רמי לספר לי: תאר לך, כבוד הרב, מה עברתי במשך חודשיים אלו, איזו מלחמה פנימית.

ולא נגמר הסיפור בזה.

במשך חודשיים אלו פנו אלי מהנהלת האיצטדיון בהצעות תוספות של משכורת, דירה במתנה, נסיעות לחו"ל, ובפרט שהייתי בתהליך של קנית דירה שהיה נחוץ לי הכסף מאוד, ובנוסף לכך לחצים של אשתי והורי לשכנעני לחזור בי.

והמלחמה מתעצמת כחודשיים תמימים מיום ליום, וככל שמתקדם זמן חתימת הפטורין – הנסיונות הולכים ומתגברים.

בהגיע היום האחרון ואני בעצמת המלחמה הפנימית – ברגע האחרון גברתי על יצרי וחתמתי על התפטרות. חזרתי לביתי ושמחה בלבי על שניצחתי את יצרי ולא התפתיתי, אולם דאגתי בפני מה יהיה? מה עושים עם פרנסה? הלכתי ללשכת העבודה באשקלון וביקשתי מהם להציע לי עבודה כיון שחתמתי התפטרות מטעמי דת. כמובן שחשבוני למחליף פרה בחמור, וברחמנות שרחמו עלי הציעו לי להיות גנן! לשתול ולסדר פרחים...

ולא די בכך, אלא גם מקום הצעת העבודה היתה לא במקום אחר מאשר האצטדיון בו הייתי שחקן כדורגל. ובכן, מעתה אני וחברי למשחק היינו מגיעים מדי יום לאצטדיון. חברי למגרש הכדורגל – ואני לשתול פרחים ולעשות ערוגות לגפנים.

וממשיך רמי ומספר:

כבוד הרב, מעתה משכורתי כגנן היתה למשך חודש שלם כערך משכורת שעה וחצי של זמן היותי שחקן כדורגל. אולם – מצהיר רמי – אני לא מתחרט, חס וחלילה. אני גאה ושמח, זכיתי להקים משפחה יהודית כשרה. עד כאן מסיפורו של רמי.

ובכן אומר, התארחתי אצלו, וראיתי שכינה ממש בביתו של רמי, וקוים בו הפסוק "אשתך כגפן פוריה בבירכתי ביתך בניך כשתילי זיתים סביב לשולחנך". איזו הארת שבת! איזו שמחת שבת שורה בביתם! שמחה מיוחדת שקשה לתארה.

וזכה רמי בגבורתו זו לידע את השבת לא רק אצלו – גם אצל חמיו וחמותו, גיסותיו, הוריו, אחיו. כולם כולם נעשו שומרי שבת בהשפעתו, כי רמי להא היה צריך כאן להשפיע; עצם גבורתו ואומץ לבו ובטחונו בה' היתה ההשפעה הטובה ביותר מכל מילה אחרת.