movstube.net

אתר השבת

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home יהדות דברי תורה והתעוררות וענייני דיומא - מרים ב. "ונהפוך הוא" - רמזים מתוך המגילה

"ונהפוך הוא" - רמזים מתוך המגילה

בס"ד  פורים תשע"ד (תהיה שנת עד דלא ידע)

לוא הייתי צריכה לתמצת את כל המגילה, הייתי בוחרת בחמישה פסוקים.

..."בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו חֵיל פּרַס וּמָדַי הַפּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמדִינוֹת  לְפָנָיו:" אסתר (פרק א פסוק ג ) 

."וְהַקָּרב אֵלָיו כַּרְשְׁנָא שֵׁתָר אַדְמָתָא תַרְשִׁישׁ מֶרֶס מַרְסְנָא מְמוּכָן שִׁבְעַת שָׂרֵי פָּרַס וּמָדַי ראֵי פְּנֵי הַמֶּלךְ הַיּשְׁבִים רִאשׁנָה בַּמַּלְכוּת: (אסתר פרק א פסוק יד)

..."בַּחדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא חדֶשׁ נִיסָן בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּורָל לִפְני הָמָן מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחוֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר." . ( אסתר פרק ג פסוק ז)

 "וַתּאמֶר אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב וְאִם מָצָאתִי חֵן לְפָנָיו וְכָשֵׁר הַדָּבר לִפְני הַמֶּלֶךְ וְטוֹבָה אֲנִי בְּעֵינָיו  יִכָּתֵב לְהָשִׁיב אֶת הַסְּפָרִים מַחֲשֶׁבֶת הָמָן בֶּן הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי אֲשֶׁר כָּתַב לְאַבֵּד אֶת הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל  מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ: " (אסתר פרק ח פסוק ה)

 "וּבִשְׁנֵים עָשָׂר חדֶשׁ הוּא חדֶשׁ אֲדָר בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר יוֹם בּוֹ אֲשֶׁר הִגִּיעַ דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ לְהֵעָשׂוֹת בַּיּוֹם אֲשֶׁר שִׂבְּרוּ איְבֵי הַיְּהוּדִים לִשְׁלוֹט בָּהֶם וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשׂנְאֵיהֶם: "  (אסתר פרק ט פסוק א)

למה דוקא חמשת פסוקים אלה? הם מתארים את ההתחלה, האמצע ,שיא המתח והסוף הטוב של המגילה. לא סתם, המילה  "פורים" מסתתרת בהם! האם זה רק דבר נחמד ומשעשע כמו השיר "חג פורים, חג גדול לילדים;מסכות, רעשנים, שירים וריקודים! הבה נרעישה: רש רש רש!"

כל ילד  מכיר ואוהב  את הסיפור של פורים אבל  מתוך דברי חז"ל  אנחנו יכולים ללמוד על הרבה סודות המסתתרים במגילה . 

חז"ל שאלו....."משנכנס אדר מרבים בשמחה"...מדוע יש בחודש הזה שמחה יתירה על שאר החודשים, האם משום "נס פורים"? ואם כן, מה שונה נס פורים משאר הניסים, ששמחתו מתפשטת על פני כל החודש?

...אסתר בקשה על פי המדרש מן החכמים  קבעוני וכתבוני לדורות" (ז ע"ב" שייסכימו לצרף את המגילה לתנ"ך למרות שאין שמו של הקב"ה מופיע במגילה? למה לא?

חז"ל מגלים לנו שמגילת אסתר  נכתבה מפני שהיא מוסיפה בתנ"ך את  התקופה של הסתרת פנים בין הקב"ה וכנסת ישראל ...בגלות הנמשכת כבר אלפיים שנה! זה לא תוֹאַר בתנ"ך עד לכתיבת מגילת אסתר.

מתי זה קרה?.

נס פורים אירע  בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש הראשון ולפני שנבנה בית המקדש השני.

. "כשבת המלך על כסא מלכותו בשמחתו עשה משתה גדול לכל שריו ועבדיו, וברצונו להוכיח ולהנציח את בהמ"ק בחורבנו ציוה להביא כלים מכלים שונים כלי בהמ"ק המחוללים מימי בלשאצר. כל מאורעות מגילת אסתר אירעו בצל השאלה והציפיה לחידוש בנין בית המקדש השני והוא הדבר שהיה עומד על הפרק במלא עוזו כאשר היהודים מצפים לאישור המלכות להמשך הבנין וצוררי ישראל ואחשורוש עמהם מנסים לבטל את אשר הכריז כורש ואף להחריב את ראשית הבנין.

"הסמכות היהודית העליונה היתה 'כנסת הגדולה', הסנהדרין. מרדכי היהודי היה אחד מחבריה, ומהבולטים שבהם. נוסף על כך, היה מעורה בחיים המדיניים והציבוריים. ידוע לנו שהוא נמנה עם שרי החצר של מלכות פרס ומדי והיה "יושב בשער המלך".

היו כמה מחברי הסנהדרין שלא הסכימו עם דרכו של מרדכי. הם סברו שחברי הסנהדרין צריכים לעסוק בתורה בלבד, ללא עסקנות ציבורית. אולם רוב חברי הסנהדרין הלכו בדרכו של מרדכי, ולצד ההתעמקות בלימוד התורה, פסיקת ההלכה ומלאכת השיפוט, עסקו גם בצורכי- ציבור. שיקולים אלה הצדיקו את עצמם ואיפשרו את הצלת עם-ישראל מגזירת ההשמדה.

תהליך קבלתו של פורים וקביעתו כחג לדורות, היה מורכב. חז"ל שקלו גם את החשש מתגובת העולם הלא-יהודי. היו גם שיקולים הלכתיים - האם ניתן להוסיף חג, האם יש סמכות לעשות זאת. אולם בסופו של דבר נוצר רוב ברור שתמך בהוספת פורים לחגי ישראל."(חב"ד)

האם יש לנו אפשרות בכלל להבין את הסיפור של פורים? ברור, שאם המגילה צורפה לתנ"ך זה לא סתם סיפור של מלך ומלכה ותחפושות. וחשוב לזכור שמה שכתוב בתנ"ך הוא רלוונטי לדורות ומי יודע אם לא לדורנו אנו במיוחד?...

 אנחנו חייבים לראות מה חז"ל אמרו על מנת שנוכל להבין לא רק מה קרה אלא מהו מסר  של פורים בשבילנו...דוקא לדורנו ולתקופתנו.

אחרי כמעט אלפיים שנה ב"ה חזרנו לארץ ישראל, כמה מפלגות כמה דעות, אויבים בחוץ ובפנים, יש מכון המקדש שבו אנשים לומדים הלכות בית המקדש ומכינים את הבגדים ואת הכלים  של בית המקדש,ויש שרוצים לעשות שלום עם הפלסטינים,יש נאמני ארץ ישראל,ויש ואובמה וקרי הלוחצים על ישראל....חושך מתוך חושך!
הבה נלך בעקבות חז"ל שקודם כל חפשו... בתורה ..למה בתורה? למה לחפש רמזים בתורה?

בן בג בג אומר:" הפוך בה והפוך בה, דכולא בה.... שאין לך מדה טובה הימנה.פרק ה, כב

להבדיל אלפי פעמים, בין קודש לחול,אתם בטח זוכרים את הבדיחה על חושם, שנראה מחפש מתחת לפנס, משהו שנפל, כמה מטרים רחוק משם. כששאלו אותו למה  מחפש במקום הלא נכון,  הוא ענה – "כי כאן יש אור". 

חז"ל חפשו ושאלו.."..המן מן התורה מנין?...אסתר מן התורה מנין? ...מרדכי מן התורה מנין?) .(.במסכת חולין קל"ט,ב):

מה הם מצאו?

"אסתר מן התורה מנין?- ואנכי הסתר אסתיר" דברים ל"א, י"ח.

 הם מצאו שפעמיים בתורה נאמר אנכי. "אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"- זהו גילוי האלוקות דרך ניסי יציאת מצרים,"ואנכי הסתר אסתיר פני", הסתר פנים" הוא מציאות שהקב"ה, כביכול, מסתיר את פניו ואיננו מביט עלינו; נדמה כאילו אין לו עניין בנו. וכך נראו הדברים בימי אסתר: "להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים, מנער ועד זקן, טף ונשים" (ג', יג) - זהו הסתר פנים נורא. בתוךעצם הגלות שהיא הסתרת פנים..

כמובן עמלק ,אב הטיפוס של המן,  נמצא בתורה. הוא מיצג את התפיסה של חוסר השגחה , וע"כ חוזר אצל עמלק הביטוי מקרה, "אשר קרך בדרך". והוא הצליח  להכניס ספק זה גם בלבם של ישראל, וע"כ בסמיכות ,"ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים","על נסותם את ה' לאמור היש ה' בקרבנו אם אין".

 ואמרו חז"ל  ש"עמלק" הוא בגימטריא 240, כמנין "ספק".

בעל הטורים(?) מוצא בתורה רמז לפורים.." כי יד על כס י-ה, "כי" ר"ת כל ישראל, "י"ד" קורים מגילה בי"ד, "על כס" בירושלים, שהוא כסא ה', "י-ה" קורין בט"ו, "אמחה" בגימטריא 54, יש 54 פעמים המן במגילת אסתר. "מחה אמחה" בגימטריא זה המן

" הפוך בה והפוך בה, דכולא בה....שאין לך מדה טובה הימנה.פרק ה, כב
בן בג בג היה תנא  במאה שלפני החורבן בסיום  מסכת אבות ( פרק  חמישי) התנא נותן לנו עצה/ הוראה שתלווה את עם ישראל בכל תקופת הגלות עד לימות המשיח. קחו אתכם פנס חזק שבעזרתו תוכלו להאיר את החושך בכל זמן ובכל מקום.

"הפוך בתורה, כלומר למד אותה עוד ועוד, שהכל נמצא בה, ובה תראה את האמת ותזקין עמה ולא תזוז ממנה שאין לך מידה טובה ממנה).

מדוע פעמיים "הפוך" ולמה דוקא בלשון הזה, ומה נמצא בתורה אם נהפוך בה?

"הפוך בה והפוך בה..בתורה..דכולה בה..שהכל תמצא בה": (רבי עובדיה ברטנורא).

יתכן לפי הפשט, בן בג בג נותן לנו עצה לכל מי שחי בתקופה של הסתר פנים. עצתו היא...קודם כל להתחזק באמונה בבטחון בהקב"ה. כיצד? פתח את התורה וחזור שוב ושוב על הסיפור של יציאת מצרים, על המכות וההשגחה המדויקת של הקב"ה על עם ישראל, על הנסים הגלויים ועל השיא של גילוי הקב"ה בהר סיני "אנוכי ה' אלוקיך"...ולכן "הפוך בה"...חפש  את הקב"ה התורה !שם תמצא אותו בגלוי פנים אין סופי וכך תתחזק באמונה ובטחון בו.

 המילה "הפוך" (במיוחד שהיא מודגשת...פעמיים) מזכירה לי את המגילה שבה אנו מוצאים את המילה הזאת  פעמיים כמילת מפתח.

.בִשְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר ....וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם: (אסתר פרק ט פס' א)
 ".... וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה". 

אז מה נמצא אם נחפש את הסיפור של המגילה בתורה?
 נמצא את מה שההכי חסר לנו אז והיום...את הקב"ה בגלוי פנים.
בן בג בג מבטיח לנו שנמצא".."כולא בה" בארמית עם "א" בסוף , בעברית עם "ה" בסוף ;נעביר  את ה"ה" מסוף המילה לתחילתה .. נקבל "הכל"! מי זה"הכל"?
"ב'א' ה' שהכל נהיה בדברו ;ב'א'ה' שהכל ברא לכבודו!

כיצד? שוב, "נהפוך" בתורה ונמצא שלושה רמזים שיעזרו לנו  למצוא את התשובה.

1."אנכי ה' א' אשר הוצאתיך מארץ מצרים"-במעמד הר סיני לעיני כל ישראל!"ויתייצבו בתחתית ההר" 

2."זה א-לי ואנוהו' ..."ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הכהן. אומרים חז'ל,עם ישראל התעלה למדרגה של נבואה שאפילו השפחה  יכלה להצביע באצבע,, זה קלי. " (שמות טז א).

.3ביציאת מצרים "ה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה" ( יג:כא)."וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם וַיִּירְאוּ מְאֹד וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' (יד:י). וַיּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה' אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם כִּי אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת מִצְרַיִם הַיּוֹם לֹא תֹסִיפוּ לִרְאֹתָם עוֹד עַד עוֹלָם. ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן (יד: יג-יד). כלומר: אתם לא תצטרכו להשתתף במלחמה כלל - אתם רק תעברו את הים ותהיו בשקט. במדרש מובא." אמרו ישראל למשה רבנו: משה מה עלינו לעשות? אמר להם: אתם תהיו מפארים ומרוממים ונותנין שיר ושבח וגדולה ותפארת למי שהמלחמות שלו... באותה שעה פתחו ישראל פיהם ואמרו שירה: " אָשִׁירָה לַה'!

איזה אורות, איזה גילוי, איזו עוצמה של גלוי פנים של "דודי לי ואני לו"!


ועכשיו נעבור ל ..."הפוך בה."השני,...במגילה,וכאן נמצא את שלושת הרמזים שמצאנו בתורה בהבדל מאוד משמעותי.. 

1. (אסתר, ט', כז) "קיימו וקבלו היהודים"(אסתר, ט', כז)  "-  מזכיר את מעמד הר סיני .

2.."  ויאמר המלך אחשורוש ויאמר לאסתר המלכה מי הוא זה ואי זה הוא אשר מלאו לבו לעשות כן אסתר ז,ה). וזה מזכיר לנו שיר ידוע שנהוג לשיר אותו בזמן ההקפות בשמחת תורה..."מי הוא זה ואיזהו? והתשובה היא "זה קלי ואנוהו"!

3.מרדכי אומר לאסתר: "כי אם החרש תחרישי בעת הזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר..."(אסתר ג, יד)מזכיר לנו.. . ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן (יד: יג-יד).

שלושת הרמזים  מפנים את תשומת לבנו  ליציאת מצרים ומעמד הר סיני,כשעם ישראל היה פסיבי והקב"ה פעל ועשה נסים גלויים. "למען תדע כי אני ה' בקרב הארץ" (שמות ח' י"ח);לעומת זאת, במגילה עם ישראל פעיל והקב"ה  בהסתר.. " קיימו וקיבלו"- אמר רבא: אעפ"כ, הדור קיבלוה בימי אחשוורוש, דכתיב: קיימו וקיבלו היהודים"- קיימו מה שקיבלו כבר". "קיימו וקיבלו היהודים"  לעומת" ויתייצבו בתחתית ההר", אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה עליהם את ההר כגיגית."

:"אנוכי" ..זה גוף ראשון (מדבר) " אתה"...זה גוף שני (נוכח)..."הוא" גוף שלישי (נסתר).

בתורה מצאנו את הקב"ה  בלשון "אנוכי" ה' אלוקיך; .במגילה מצאנו את הקב"ה בלשון נסתר בגוף שלישי..."הוא"!ושוב, אנו פונים לתורה למצוא היכן זה מופיע בתורה? .

  בסוף פרשת בשלח .: "וַיאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ, מִלְחָמָה לה' בַּעֲמָלֵק מִדוּר דור"(שמות יז, טז) 

 רש"י
- "...ומהו כס ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו (רק יה ולא שם מלא)? ו-ה משמו  של יוד ה' ו' ק' ואות א' מכסא, ביחד אותיות הוא.

 נעבור שוב למגילה לחפש את הקב"ה בהנהגה הנסתרת.. בלשון נסתר.היכן נמצא אותו?

"למרות שבנס של פורים לא היה שום שנוי הטבע,  כן ראינו השגחתו יתברך עלינו ... וכל הפרטים, גם אלו של צער וספק, מצטרפים, בסופו של דבר, לספור של ישועה..

ביום "אשר שיברו אויבי היהודים לשלוט בהם", בדיוק בו ביום: "ונהפוך הוא, אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם". גם עמוד התליה שהכין המן בכדי לתלות עליו את מרדכי, שימש לתלייתו של המן עצמו. כיוצא בזה, פוגשים אנו את המן כשהוא מגיע לביתו של אחשוורוש לומר למלך לתלות את מרדכי, ודוקא הליכה זו אל המלך הופכת להיות צעד חסר תקדים של הענקת כבוד למרדכי והשפלת המן כאחת. גם משתה היין שיכול היה להחשב כשיא של גילוי חיבה כלפי המן, התגלה כנקודת השבירה שלו. מכאן והלאה החלה נפילתו המסחררת, מרום מעלתו אל תהום שאול.לא עזרו להמן לא כספו ורכושו ולא מעמדו המכובד . אדרבה, דוקא אלו קירבו את מפלתו המוחצת. וברצות ה' , סובב את הצלתם  של ישראל למרות החרב החדה שכבר היתה מונחת על צוארם.

הנביא קובע: "עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע" (ירמיה ל', ז'), מתוך הצרה תצמח הישועה. בספר "הרוקח", שחיברו אחד מגדולי המקובלים הקדמונים, כתוב שהמילה "ממנה" בחילוף אותיות היא "מהמן". רמז מקורי זה מלמדנו כי בסופו של התהליך התברר, כי דוקא באמצעות המן צמחה הישועה.(ערכים)..."ונהפוך הוא".

גם אנחנו מכירים ומודים  להקב"ה כל יום..."מודים אנחנו לך שאתה הוא א'וא' א' לעולם ועד....אתה הוא לדור ודור, נודה לך ונספר תהלתך על חיינו המסורים בידך ..ועל נסיך שבכל יום עמנו  ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת...כי לא כלו רחמיך...כי לא תמו חסדיך מעולם קוינו לך"

במילון  "הפוך". פירושו..ממוקם בצד הנגדי, נמצא בהבדל של 180 מעלות ממיקומו הקודם, הרגיל או הרצוי. לדוגמא:. "תלית את התמונה הפוך"

."וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם: (אסתר פרק ט פס' א)

המילה "נהפוך" כאן  זאת צורת המקור המוחלט של בניין נפעל, במקום צורת העבר. בשלושה עשר באדר; ביום שבו פקודת המלך היתה צריכה להתבצע; בַּיּוֹם [שבו] חשבו אֹיְבֵי הַיְּהוּדִים לִשְׁלוֹט בָּהֶם ([אך נהפך ליום שבו] הַיְּהוּדִים שלטו הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם), נקהלו היהודים בעריהם" 

".  "ונהפוך" היא גם .. צורת העתיד של הפועל "הפך" בבניין קל...ופירושו שבפורים עם ישראל מתעורר ב" התערותא דלתתא".  אנחנו, לעם  ישראל הזכות והחובה להפוך את הנסתר לגלוי ... "הוא" בהיפוך "א-ו-ה" שפירושו "רצון.""כי בחר ה' בציון אוה למושב לו"(תהילים

לא רק מצאנו את הקב"ה במגילה אלא מצאנו את עצמנו ותפקידנו המיוחד בתקופת "הסתר אסתיר את פני..."בגלות שהתחילה במגילה.

כשאין הנהגה של נסים גלויים ונבואה ...מי יגלה ויפרסם  רצונו של הקב"ה בעולם? עם ישראל!
על ידי שמירת התורה והמצוות בהקפדה ומסירות נפש בכל הזמנים ובכל מקום בעולם...במסעי הצלב... באינקוויזיציה... ובשואה..עם ישראל מכריז..."שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד!"

"נכנס יין יצא סוד"... "חייב איניש לבשומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי"..."יין" בגימטריה שווה "סוד" .."ארור המן" בגימטריה" שווה ל"ברוך מרדכי" 

מהו הסוד ב"ה" הידיעה שהוא כלכך נסתר שרק מתוך  בשומי נוכל לגלות אותו?

"ונהפוך הוא"  שווה בגימטריה ל "אנכי ה' אלקיך" (179)
 "גאולה" כוללת "גל+אוה".. בגאולה  האוה של הקב"ה גלויה!

"אין שמחה כהתרת הספקות" 

 בחג הפורים אנחנו כלכך שמחים,.. אין עמלק... אין "ספק" ...אנחנו יודעים שיש הנהגה של גלוי פנים (תקופת התנ"ך) ויש הנהגה של הסתר פנים( פורים ,הגלות)  ובין כך ובין כך אין עוד מלבדו!
."אתה  הוא אלוקינו, אתה הוא מלכנו... אתה  הוא מושיענו"..

בפסח ראינו גאולה בגלוי פנים ובפורים ראינו גאולה בהסתר פנים...

כעת   השאלה היחידה שנשארה אחרי קריאת המגילה...והיא.... מתי וכיצד ניגאל אנחנו מגלות זו? האם הגאולה תהיה כמו של פורים?...

"למנצח על אילת השחר. ..., זו אסתר. [תהילים כ"ב]...   כוכב המופיע זמן מועט לפני לזריחת החמה ומסמן את "האור הראשון של הבוקר".

בימי מרדכי ואסתר היה מצב הדומה לקודם עלות השחר שהוא חושך בתוך חשך,  והיו מתענים וצועקים אל הש"י שתבא להם אור התשועה. וכן  כמו אצל משה רבינו ערב הגאולה ממצרים... משה רבינו נשלח לפרעה בשליחותו של הקב"ה עמד וצעק  להקדוש-ברוך-הוא : "למה הרעות לעם הזה, ולמה זה שלחתני, ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה בעבורך... !"

אולי נמצא את התשובה באיוב שביקש להבין את דרכי הקב"ה ונאמר לו..."ברן יחד כוכבי בוקר", (איוב ל"ח ז)

אף אחד לא היה בבריאת העולם ולכן לא יוכל להבין את דרכו של הקב"ה כמו שנאמר למשה רבנו "לא יראני האדם וחי".!..אלא מה עלינו לעשות עד שנזכה לגאולה שתגיע מתי ואיך רק הקב"ה יחליט? עלינו להמשיך לפרסם את ה"אוה" של הקב"ה באמונה ובבטחון שנזכה לגאולה השלמה בע"ה בשנה זו כפי שחז"ל רמזו"."בניסן נגאלו ובניסן ניגאל" (ראש השנה, יא ע"ב)

באיזה ניסן?
 יתכן ויש כאן רמז לקשר הפנימי בין הלקח  של פורים לגאולה העתידה בניסן הסמוך לפורים!
"שלושים יום לפני החג וכו'... במסכת פסחים (ו,א(  "שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלשים יום, (החל בדיוק בפורים!)... רבן שמעון בן גמליאל אומר: שתי שבתות". 
"אמר רבי יוחנן בשם רשב"י (שבת קיח, ב) אם ישמרו בני ישראל שתי שבתות מיד הם נגאלים."


"אוֹדֶה לָאֵל לֵבָב חוֹקֵר בְּרָן-יַחַד כּוֹכְבֵי בֹקֶר"  ....

אז יתגלה  כל מהלך  הגאולה  מאברהם אבינו ועד לגאולה השלמה...

 כתוב במדרש: בשעה שנולד אברהם אבינו עמד כוכב אחד ממזרח ובלע ד כוכבים לארבע רוחות השמים. אמרו חכמים לנמרוד: בן נולד לתרח בשעה זו שעתיד לצאת ממנו אומה שתירש העולם הזה והעולם הבא, אם רצונך ינתן לאביו מלא ביתו כסף וזהב ונהרגהו.

וכן כתוב במדרש...למה השליכו את משה רבינו ביאור, כדי שיהא חושבין האוסטרולוגין (חוזי הכוכבים), שכבר הושלך למים ולא יחפשו אחריו (שמו"ר א, כא)כיון שהושלך משה למים אמרו, כבר מושלך מושיען במים, מיד בטל הגזרה (סוטה יב :)
 
איך שיהיה, אנו בטוחים ומצפים ל"ממקומו הוא יפן ברחמיו לעמו ויחון עם המיחדים שמו ערב ובבוקר בכל יום תמיד פעמים באהבה שמע אומרים...והוא יושיענו ויגאלנו שנית וישמיענו ברחמיו שנית לעיני כל חי לאמר הן גאלתי אתכם אחרית כראשית להיות לכם לאלוקים..אני ה' אלוקיכם "

"הכל ברא לכבודו"...נסיתי למצוא דוגמא להמחיש את  הרעיון של התפקיד של עם ישראל ב "ונהפוך הוא" שהוא מגלה את האוה, הרצון של הקב"ה  בזמן שהקב"ה כביכול בהסתר, וחשבתי על פיתוח צילום של פעם. ישנם שני שלבים כפי שניתן לראות בתמונה. מה שגלוי בפוזיטיב, נסתר בנגטיב וכן ההיפך.רק ביחד, התמונה מגיעה לשלב הגמר והתכלית הושגה. 

ומהי התכלית של העולם?

"בראשית ברא  א' את השמים ואת הארץ" (בראשית א, א). "רש"י" – אין המקרא הזה אומר אלא דרשני, כמו שדרשוהו רבותינו ז"ל: בשביל התורה שנקראת "רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ" (משלי ח כב), ובשביל ישראל שנקראו "רֵאשִׁית תבואתו (ירמי' ב' ג)".(רש"י)

תכלית בריאת העולם הוא בשביל התגלות מלכותו יתברך, שאין מלך בלא עם .
ר' שניאור זלמן מלאדי, ספר התניא, שער הייחוד והאמונה, פרק ז'



גלוי ונסתר בצילום:


 .  "הפוך". פירושו..ממוקם בצד הנגדי, נמצא בהבדל של 180 מעלות ממיקומו הקודם, הרגיל או הרצוי. 

"ונהפוך הוא"!

 

תפילות

בבקשה להתפלל לרפואת: נחום אלימלך בן זהבה רבקה, נועה בת לאה לרפואה שלמה, אשר ורפאל בני שמחה לרפואה שלמה, שולמית בת בת שבע לבשורות טובות, זאב בן ורדה לרפואה שלמה, יהודית בת מיסה לרפואה שלמה, שולמית בת מיסה לרפואה שלמה, שלמה בן רבקה לרפואה שלמה, נתנאל אילן בן שיינא ציפורה, תמר בת אורית לאה, אשר ורפאל בני שמחה, שרה צפורה בת רינה בתוך שאר חולי ישראל. בבקשה להתפלל לזרע בר קיימא בקרוב לנופית הודיה בת רחל ודויד שלמה בן שושנה ולזרע בר קימא בקרוב למירב המזל בת גאולה ונועם בן לאה וחזרה בתשובה לעידן בן שולמית ושי שלומי בן שולמית ולבשורות טובות ישועות ונחמות לכל עם ישראל

לכבוד שבת קודש

לעילוי נשמת

מונה מבקרים באתר שבת נט

מונה צפיות תוכן : 17978996

אתר השבת