מאמרים

האיסור על הופעות מעורבות - מדוע?

שאלה

כבוד הרב , שמעתי כי קיים איסור לשמוע זמרים ששרים מעורב ואף כי צריך להחרים אותם .
אשמח אם תוכל לבאר לי את העניין שנשמע בלתי מוסרי .
תודה

תשובת הרב ש.ב.גנוט שליט"א

לתמר שלו' וברכה
 
המילה 'חרם' נשמעת אימתנית ומפחידה.
אי אפשר להחרים סתם כך, בלי בית דין רבני מוסמך וראוי, ולא לכל יהודי שיש כסף לשלם לבית הדפוס, על הדפסת מודעות רחוב, ישנה סמכות להחרים.
 
אינני זוכר חרמות שיצאו לאחרונה. אך אולי אני טועה. לא כל אחד יכול להחרים, נקודה. אך בהחלט, נשמח מאד ששום יהודי לא ישתתף בערב שירה מעורב.
 
ולענין בעצמו: אין ספק שהופעת זמר מעורבת, גברים ונשים יחדיו, אסורה מכל וכל. שירת גברים ונשים יחדיו אסורה על פי ההלכה. כך נפסק ב'שולחן ערוך'. וזאת לא הלכה שאני או חברי המצאנו שלשום....
 
הזמר והמוזיקה, ההופעות המעורבות וגם ה'חצי מעורבות', גורמות לשילהוב יצרים ולריבוי תאוות. בודאי כאשר גם נשים מצטרפות בקול רם לשירה, בפני הגברים הזרים. דבר האסור בבירור בהלכה היהודית הפסוקה והכתובה.
 
 הקשר בין זמרים, מחיאות כפיים, שריקות וצעקות, חושך ואורות, שירת נשים וגברים וכו' וכו', לבין נפילתם של צעירים חרדיים ודתיים לפי פחת, אל הרחוב, הוא קשר הדוק בעליל.
 
נערי שוליים רבים נפלו וירדו מדרך התורה, רק משום שהגיעו להופעות זמר של אלילי 'זמר חסידי' שונים.  זאת עובדה.
 
אנו שומרים כבבת עינינו על צעירנו הטובים, גם במחיר של 'סגירות' ו'חוסר פתיחות לעולם'.
 
כשהבן שלי ילגום מתרופה לא טובה עבורו, או שישתה בטעות אקונומיקה, אני בהחלט יחבוט לו על כף ידו, אפילו בכח. כדי למנוע ממנו להרעיל את עצמו.
 
כי כשהילד שלי שותה רעל- אזי כהורה מסור אני חייב למנוע אותו. כן, גם במחיר של סטירה. גם במחיר של גילוי אי סובלנות כלפי הזמר, האמרגן ומארגני 'ערבי השירה המעורבים'.
 
מה לעשות. הילדים שלי ושלך חשובים לי. ואני וחברי נילחם למענם בציפורנינו.
 
בברכה
 
הרב שמואל ברוך גנוט