Shabbat

היא בתשובה - הוא (עוד) לא - המשך

שאלה:

המון תודה. מצד שני, אני יודעת שקירוב רחוקים גם זו מצווה. אני יודעת נכון? ברור שזה צריך להיות בדרכי נועם ושלום, אבל השאלה היא אם אני לא אמורה בכל זאת להשתדל ככל יכולתי בדרך עדינה וחיובית לקרב אנשים רבים ככל האפשר.... 

מעבר לזה, כשחיים בבית אחד יש משהו מעט בעייתי עם חלק מהמצוות. כמו- חמץ גלוי בפסח או אוכל לא כשר במקרר כשאני שומרת כשרות, שבת עם תפאורה חילונית ורעשי רקע רבים, בעייה עם כל מה שקשור לנושא התאורה והחשמל, קידוש בודד לחלוטין... תחושה שכרגע כשאני מנסה לעשות הכל בשלמות אני מבצעת גם את תפקידי הגבר וגם את תפקידי האשה... ויש גם את ליל הסדר המתקרב, שהשנה על מנת שלא נתפצל אני אצטרך לעשות אותו עם המשפחה המאד חילונית שלו, כשמה שאני מעדיפה באותו יום זה להיות עם המשפחה שלי, שלפחות ליל סדר כהלכתו מהתחלה עד הסוף כן מתקיים שם. זו עבודה לא פשוטה לנתב, אפשר לנסות ולהשתדל ככל האפשר, השאלה היא מה קורה כשאני מוצאת את עצמי מבצעת חטאים של ממש מתוקף זה שהוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי....
ושוב תודה על ההתייחסות הארוכה והתומכת!

 

תשובה:

נתחיל מסוף מכתבך. כתבת שלעיתים את מוצאת את עצמך מבצעת חטאים של ממש בעקבות הקשר המשפחתי הנוכחי.
חטאים של ממש אסור לעבור, גם במחיר ההרמוניה המשפחתית. נקודה.
 
גם אם הבעל מאד רוצה, וגם אם את מאד רוצה להיות נחמדה אליו- אסור ואין שום היתר לבצע שום חטאים של ממש.
 
אך יתר הדברים שציינת במכתבך הם בגדר הקוסמטיקה בלבד. קידוש לבד, מוזיקה בשבת, חמץ גמור בפסח וכו'- כל זה רק מקלקל את האוירה, אך לא פוגם בעצם דתיותך ומידת אמונתך.
 
נכון, זה מעצבן, מרגיז, מפוצץ ומכעיס. אך תורתנו מצווה עלינו להיות טובים לא רק ביחס בין אדם לקונו, אלא גם ביחסו לסובבים אותו.
 
לגבי ליל הסדר:  קשה לי להכנס לפרטי פרטים. מה זה אומר 'ליל הסדר חילוני' ? אין שם מצות ויין ולא קוראים את ההגדה? אוכלים שרימפסים בין קטע לקטע ומדליקים טלויזיה? שרים שירי ארץ ישראל הישנה/חדשה במקום לשיר 'מה נשתנה'?
 
אם קוראים את ההגדה, פחות או יותר, אוכלים מצות, שותים 4 כוסות ומרור, כרפס ושולחן עורך, אז זה 'סדר דתי'.
 
אינני אומר שבגלל שחזרת בתשובה- לכן עליך לרוץ אחרי בעלך כל העת ולפייס אותו כל הזמן על כך. אך מעט רגישות לא תזיק לאף אחד.
ולענין מצות קירוב הרחוקים המוטלת עלינו:  לא. ממש ממש לא. אנא, אל תנסי לשכנע את כל העולם ואשתו לשוב בתשובה. לפחות לא בשלב הזה, בו את עדיין רק בתחילת הדרך ויש לך עוד כברת דרך ארוכה ארוכה, עד שתצליחי בעזרת ה' להיות כזאת שהשלימה את עצמה וכעת היא יכולה גם להשפיע על אחרים.
 
גילוי האור הגדול עדיין אינו סוף התהליך.
התהליך מורכב, קשה וגדוש בפרטים. שנים של מאמץ, עבודת האלוקים ועבודת המידות.
כשתגיע לקרקע מוצקה. כשתהיי בטוחה שזהו, אין דרך חזרה ואת כבר 'עמוק עמוק בקטע'- אז כדאי שתתייעצי שוב עם מכיריך מביני הענין ואולי אז תוכלי לצאת לדרך קירוב האחרים והרחוקים.
 
בינתיים כדאי לך לעסוק במילוי מצברים אישי ופנימי, להתמיד בקיום המצוות ועבודת האדם.  זאת עבודה קשה, מורכבת ויומיומית, הקודמת  למילוי מצברי האחרים.
 
בהצלחה רבה רבה בהמשך!!!!!
 
הרב שמואל ברוך גנוט