מאמרים

שלושה מברקים

 השבת פרשה כנפיה על העיר פרנקפורט בשנת תרל"ד. בארמונו של הברון רוטשילד, העשיר הנודע, שררה שמחה והתרגשות. באותה שבת התארח בביתם רבי אריה מרדכי מפוריסוב, רב צדיק וגדול בתורה, שהיה בדרכו לארץ ישראל. כל השבת שררה בבית אוירה נעימה, דברי תורה נשמעו בשפע, השירה קלחה, וכמובן סעודות השבת הוגשו כיד המלך. הכל שמחו לשמוע מהרב את דברי תורתו, ולשוחח עמו על חייו הצפויים בארץ ישראל. זמן מה לאחר צאת השבת, בעודו משוחח עם האורח, ניגש אל הברון אחד ממשרתיו, ובידיו טס עם כמה עשרות מכתבים שהגיעו במהלך השבת.

עשירים במעמדו של הברון רוטשילד קשורים בעסקיהם גם לגויים רבים מכל ארצות העולם, ובחוץ לארץ שרותי הדואר עובדים גם בשבת. אבל הברון רוטשילד היה תמיד נוהג לומר "בשבת איני נוגע בעסקי. הכל יכול לחכות עד אחרי השבת!".

בכל אופן לאחר שיצאה השבת התפנה הברון לקרוא את מכתביו. בין המכתבים בלטו בצבעם השונה שלושה מברקים. התבונן הברון במברקים, ושם לב ששלושתם הגיעו מאותו שולח - ממשלת רוסיה בכבודה ובעצמה. הוא סידר אותם לפי השעות שבהן הגיעו המברקים והחל קורא בהם. כשקרא את המברק הראשון עלתה על פניו הבעה של הפתעה. הבעת ההפתעה התחלפה עם קריאתו של המברק השני להבעה של פליאה ותדהמה, וכשסים את קריאת המברק השלישי כבר קרנו פניו, וחיוך של סיפוק מילא אותם.

הברון התנצל בפני אורחו על שעסק בקריהת המכתבים, ואז הסביר את תוכנם. לפני מספר שנים הקים הברון מפעל גדול ליצור כבלי פלדה. היתה זו תקופה שבה נדרשו הרבה מוצרי מתכת ובמיוחד לכבלים נודע ביקוש רב. הברון השקיע כסף רב בהקמת המפעל וביצור של כמות ראשונית. הבעיה היתה שהמחיר שדרש היה כנראה גבוה מדי, ובמדינה אחרת קם לו מתחרה אשר מכר את אותה הסחורה במחיר נמוך בהרבה. הברון לא רצה למכור במחיר כזה כי אז היה מפסיד, ולכן הסחורה 'נתקעה' במחסנים, והמפעל כמע שנסגר בהפסד גדול.

עכשיו החליטה לפתע ממשלת רוסיה שהיא רוצה לקנות את סחורתו. במברק הראשון, שהגיע בליל שבת, פנה נציג הממשלה והציע לקנות כמות עצומה של כבלי ברזל במחיר נמוך (אך בכל זאת גבוה מזה של המתחרה). לאחר שלא קיבל תשובה הבין אותו נציג שכנראה הברון אינו מוכן לעיסקה הזו, ושלח בבוקר את המברק השני, ובו הצעה לשלם סכום גבוה יותר. הרוסים לא חשבו על כך שבשבת הברון אינו קורא כלל את מכתביהם. הם ראו שגם למברק השני לא הגיעה תשובה, ולכן נשלח בשעות אחר הצהריים מברק שלישי ובו הצעה כמעט כפולה מאשר במברק הראשון...

"רואה כבודו" - סיכם הברון - "הנה השבת מיטיבה עם שומריה גם מהבחינה העסקית. הנה בסכום זה שמציעה ממשלת רוסיה אוכל לשקם את העסק שנכשל, לכסות את ההפסד, וגם להשאר עם רווח נאה..."

רבי אריה מרדכי יצא מבית הברון כשהוא מתפעל מהשילוב של תורה וחכמה עם עשירות ויראת שמים, כל ימי שבתו בארץ ישראל היה מספר את סיפורו של הברון ואת מסירותו לה' ולתורתו.