מאמרים

אל תעצבו! (העצב-ארס!)

אל תעצבו! (העצב-ארס!)
מאת לימור שמעוני. לע"נ כל מתי ישראל

הגאון רבי משה הכהן זצ"ל מג'רבה חיבר את סיפרו "דרכי משה" כדרשות מוסר על פרשיות השבוע. בפרשתנו הוא מוצא את ההוראה ההחלטית: "ועתה, אל תעצבו"! אין גרוע מהעצב!

וכשיתבונן האדם, אמר, יראה שבאמת אין מה להתעצב. כי אחד מן השניים: המאורע המעציב- או שהוא תשלום על חוב קודם, או שהוא הכנה לטובה עתידה. על שניהם אין להתעצב. עולה אדם לאוטובוס ומשלם, אינו עצוב. יודע הוא שבתשלום זה יסע בנוחיות ויגיע למחוז חפצו. נסע במונית ומשלם בסוף הנסיעה אינו עצוב, כי נהנה עבור התשלום. כך, כל מאורע בחיינו. או שנהנינו מעבירה ואנו נתבעים לשלם, שיהא לכפרה, או שהוא הכנה לטובה מעותדת, כמכירת יוסף, שכילכלה את אביו ואחיו בשנות הרעב.

אך יתר על כן, כתב. אדם שנסע ונתבע לשלם, אינו יכול להתחמק מן התשלום- ואינו מצטער. אבל אנו, בבוא עלינו חלילה ייסורים- מדוע נצטער, אם יכולים אנו לפנות אל בוראנו בתפילה ולבקש מחילה! ואין השכינה שורה אלא מתוך שמחה. "ועתה, אל תעצבו, חדוות ה' היא מעוזכם!".

וכתב:"ודבר זה מוסכם מאד מהרופאים, ומדברי חז"ל, ומדברי שלמה המלך עליו השלום, ועוד פוסקים, כי הדאגה והעצבון היא כשתיית הארס ממש! ואף אם יתמיד האדם בדאגות ויראה את גופו בריא- אין ספק כי אינו מרגיש ולא מכיר כי כוחותיו הולכים ומתמוטטים לאט לאט- אם הכוחות הגשמיים והגופניים, אם הכוחות השכליים, ואם הכוחות הנפשיים!"

מצווה גדולה להיות בשמחה – תמיד!

עבדו את ה' בשמחה, בואו לפניו ברננה!!!