מאמרים

הרב רפאל הלפרין ע"ה

בשבת פרשת עקב התשע"א, בשעת הצהריים, נפטר הרב רפאל הלפרין, אחרי תקופה של מחלה קשה. בן 87 היה במותו. "עשינו קידוש ושרנו שירי שבת, ובסביבות השעה 12 וחצי - בסוף השיר השלישי - הוא נפטר, בבת אחת, כמו במיתת נשיקה" סיפר בנו, איש העסקים יעקב הלפרין. "לפני שבת הדלקנו חמישה נרות כסגולה לרפואה. אלא שדקה אחרי שאבא נפטר נכבה אחד הנרות שהיה כמעט מלא, למרות שלא הייתה שום סיבה נראית לעין שהוא ייכבה. היינו בהלם מהקשר".  
  
במוצאי שבת נערכה בבני ברק הלוויתו של הרב, שבה השתתפו כאלף בני אדם, בהם גם שר המשפטים יעקב נאמן. "מאות אלפי אנשים שמרו את השבת בזכותך", ספד למנוח בנו, יעקב. "הארת לאנשים את כניסת השבת, 54 ספרים כתבת והשארת בעולם, והיית אבא להמון אנשים. הותרת חותם בכל רחבי הארץ". הרב הלפרין נקבר בבית העלמין "זכרון מאיר". 

הרב רפאל הפלרין הותיר אחריו 12 ילדים, ולמעלה מחמישים נכדים ונינים 

הרב הלפרין נולד בווינה שבאוסטריה, לאביו הרב יעקב חיים הלפרין ז"ל - מייסד שכונת זכרון-מאיר בבני ברק - ולאמו מרת חיה ע"ה. 

בילדותו למד בתלמוד-תורה 'הסתדרות החרדים' ו'סיני'. אחר-כך למד בישיבה הקטנה 'תפארת ישראל' בחיפה. לאחר מכן קנה את לימודיו בישיבות חברון בירושלים וישיבת לומזא בפתח-תקווה.  בצעירותו היה מקורב לבעל ה'חזון איש' זצ"ל, שחיבבו מאוד. 

בצעירותו עסק בפיתוח גוף, וגרף תהילת עולם לאחר שזכה באליפות העולם בהיאבקות חופשית. בנו מספר כי זו הייתה גאווה גדולה, "לאחר שכל היהודים הפליטים הגיעו מאירופה אחרי השואה, וראו אותו מתאבק - ומנצח מתאבק גרמני כאחרי הניצחון נסע ללמוד קראטה ביפן, והקים את "מכון שמשון" שהיה בעל כמה סניפים, ועוד כתריסר מכונים על ידי תלמידיו ובהדרכתו.

לפני 35 שנים עבר הלפרין מהפך באורח חייו, וחזר ללמוד תורה. "הוא היה יושב 13 שעות ביום, ולא קם מהכיסא", מספר הבן. "הוא מכר אז את כל העסקים שהיו לו. לפני 15 שנים פתח עסק אחד של משקפיים לגמילות חסדים בבני ברק, ובגלל שזה היה למטרות צדקה, זה התרחב ל-128 סניפים. בכך היה אבא אחראי לירידת מחירי המשקפיים בארץ". 

בשנים האחרונות הקדיש הלפרין את חייו למחקרים תורניים והצאת ספרים שונים. הרב שהתהדר בייחוס לרש"י, ערך מחקר על ההיבטים השונים של פרשן התלמוד. המחקר כולל גם את הייחוס המשפחתי של רש"י ותולדות חייו. 

סדרת ספרים נוספת ובולטת במיוחד שהוציא, "האנציקלופדיה לבית ישראל", יועדה לציבור החרדי, ונכתבה לפי השקפת עולמו. במסגרתה יצאו לאור 20 כרכים, על פי סדר הא'-ב', ונכללו בה ערכים תורניים לצד ערכים כלליים. 

בשנותיו האחרונות הקדיש מחייו למעו זעקת השבת ואף ערך כנס ענק ב'יד אליהו' בתל-אביב, במעמד גדולי ישראל. במסגרת פעילותו למען השבת, תרם אלפי פלטות למשפחות שקיבלו על עצמם שמירת שבת קודש. בנוסף, יזם ומימן התקנה של מאות צופרי שבת  המבשרים על כניסת השבת באמצעות השמעת שירי שבת. יוזמה זו, שכללה צופרי שבת בכל רחבי הארץ, התקבלה בהתלהבות רבה על ידי כלל התושבים.

היה אדם מיוחד ביותר עם לב רחום ונדבן ענק. הוא זכה לתרום לעשרות מוסדות, לשיפוץ ולהקמת בתי כנסיות ומקוואות, ולמשפחות נזקקות. היה תורם לאנשים שבתיהם נשרפו, והיה משפץ אותם וקונה להם ביגוד וריהוט חדשים.

במשפחת הלפרין מספרים:
"הוא הצליח למלא את יד אליהו שלוש פעמים בחייו: פעם אחת כשנלחם נגד מתאבק ירדני בהיאבקות חופשית, פעם שנייה כשלחץ על ממשלת ישראל לשחרר את שרנסקי, בזמן תקופת הנשיא האמריקני רייגן, ובפעם שלישית בזעקת השבת, כשהקים עמותה שקראה לשמור שבת."