מאמרים

מה לעשות ומה לא לעשות

מה לעשות ומה לא לעשות

מקור: פורום חוזרים בתשובה, תפוז

 

אהלן. אני עוברת תהליך של חזרה בתשובה ואני לוקחת את הכל מאוד לאט. בינתיים אני שומרת כשרות, אומרת ברכות שונות ומתלבשת צנוע. 
אני רוצה היום לנסות לשמור שבת. 
האם מישהו יכול לפרט לי בדיוק מה לעשות ומה לא לעשות?
ולאחל לי בהצלחה כמובן 

תשובות

* אריאלה: יש הרבה דברים שצריכים לדעת בהלכות שבת, צריך ללמוד את זה באופן מסודר.

לינק לאתר המכיל מס' לינקים לאתרים שבהם תוכלי למצוא את הלכות השבת.

* יש כאלה גם שלא מסוגלים לשמור בבת אחת הכל, ולאלה ממליצים להוסיף בהדרגה

* אופירה: תתחילי במה שידוע לכל חילוני: 

לא נוסעים בשבת, לא שומעים מוסיקה ולא מנגנים, לא מדליקים אש, לא כותבים או מציירים ולא נוגעים במחשב, אפילו אם הוא דלוק מערב שבת. לא מדליקים ולא מכבים מתגי חשמל (זה אומר שצריך לדאוג לפני שבת לתאורה לכל השבת, ולכסות באיזה צורה את לחצני החשמל, משום שהיד מושטת אליהם אוטומטית ומדליקה/מכבה בלי משים). 

את האוכל תכיני מראש מערב שבת, ותשימי לחימום באיזה אמצעי מחמם שאינו מחלל שבת. האפשרויות הן: 
* פלטה של שבת - שמונחת על השולחן/השיש ומחוברת לחשמל כל השבת (אפשר עם שעון שבת, שמכוון אותה לזמן מסוים), 
* אש דולקת על הגז (כל השבת) שמכוסה במכסה מתכתי, 
* תנור סגור שנכבה מאליו ע"י טיימר או שעון שבת, ומותר לך להוציא ממנו את האוכל רק אחר שהוא כבר כבה, ואינו מחובר יותר למעגל חשמלי. 

מותר לצאת לטיול, מותר לקרוא, לשיר, ליהנות מהווינטלטור או המזגן (שהדלקנו מערב שבת). 
מותר ללכת לביה"כ להשתתף בתפילות, אך זה לא חובה. 

במילים אחרות - תתחילי עם מה שאת יודעת, ותתרגלי לזה קודם כל. אח"כ תשאלי ספציפית - שהרי איננו יודעים מהו אורח חייך ובאילו סיטואציות את נתקלת. תשאלי שאלות שנתקלת בהן, ועם הזמן תעברי על שאלות של אחרים ועל מידע בנושא שבת, ותלמדי את כל העניינים לאט לאט, ומה שלא ברור לך - תשאלי. כמובן - שבת שלום ומבורך, ובהצלחה!

* אלישיר: "ששת ימים תעבד, ועשית כל מלאכתך. ויום השביעי שבת...". 
בשונה מעט, ובנוסף, לתגובות של חברי לפורום, אני חושב שלא פחות מהצורך להקדיש תשומת לב להלכות השבת, יש צורך להתבונן ולפתוח את הלב והנפש אל התוכן הרוחני הבלתי נתפס של השבת, וסביב התוכן הזה לרכז את ההנהגה ההלכתית. 

ששת ימים תעבד. 
יום אחרי יום, בימות השבוע, אנחנו קמים למירוץ החיים. להספיק. להצליח. להשיג. לרכוש. לעמול. לבלות ולהתבלות. לטעות. לצעוד בדרך הלא נכונה. לכעוס. לפגוע. לנטור טינה. 

בסך הכל אנחנו בני אדם. אין אנו מושלמים. אין אנו חיים בגן עדן. אנחנו צריך בזיעת אפינו להשתכר את לחמנו, ואנחנו נמצאים בתוך סביבה אנושית לא פשוטה. ששה ימים בשבוע. ששת ימים תעבד ועשית כל מלאכתך. 

אבל יום השביעי, שבת

להפסיק לרגע. לשבות. להניח את הכל. להשאיר את כל המירוץ הבלתי פוסק, את כל העמל, את כל הרגשות הלא טובים, את כל האכזבות, את כל התיכנונים, את הכל. 
להשאיר את הכל, ועכשיו לנסות לחיות את העולם למשך יממה אחת, כאילו כן אנחנו עדיין בגן עדן. כאילו מעולם לא גורשנו משם. 

"יום השישי, ויכלו השמים והארץ וכל צבאם. ויכל אלהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה, וישבת ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה. ויברך אלהים את יום השביעי ויקדש אתו...". 

ואף את, ברכי את יום השביעי, ותחפשי לנסוך בו נופך של קדושה. 
סדרי את החדר יפה ונחמד ומשובב נפש, לכבוד שבת. עם מצעים יפים, וריח טוב, ופרחים על השלחן. תארגני מבעוד יום שיהיו לכל ארוחה כמה דברים שאת באמת אוהבת לאכול, תלבשי את הבגדים היפים שלך, וליממה אחת נפלאה -תשאירי את כל השבוע שהיה וכל השבוע שיהיה, מחוץ לך, רחוק ממך, כאילו את כבר נמצאת בגן עדן, וכל העולם כבר לא רלוונטי. 

סביב ההויה הזו, באות הלכות השבת. הן באות להדריך ולדאוג, שאכן נפסיק את הכל, ונוכל להתחבר לפעימה הנצחית והבלתי נתפסת של ששת ימי בראשית והיום השביעי. 
אפשר להגיע בשבת, למקום אחר לגמרי. להתחדש בכוחות כל כך, כמו תינוק שנולד, כאילו שמעולם לא עשינו טעויות. להגיע למקום בו אנחנו יכולים להתבונן על העצמי היומיומי שלנו מבחוץ, להסיק מסקנה ועכשיו באמת להתחיל מהתחלה. 
ואפשר להגיע עוד הרבה למעלה מזה, להגיע למקום שהעולם פשוט מתחיל להנמס מרוב אור וזוך. שאת הולכת בהרגשת מדיטציה מתמדת, כמעט מרחפת באויר, מלאה כולך בהרגשת גן עדן בלתי נתפסת כמעט. 

הלוואי שתזכי. 
והלוואי שאזכה גם אני. 
שבת שלום.