movstube.net

אתר השבת

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

ל"ג בעומר תשע"ד

ל"ג  בעומר  תשע"ד

[לפני פסח, סמוך לקופת חולים  ב"מקור ברוך" בירושלים, ראיתי ארגזים מלאים  ספרים המיועדים לגניזה. ביניהם מצאתי סידור קטן.."סידור אהל הרשב"י-מירון ובו מצאתי אוצר בלום על רבי שמעון בר יוחאי ול"ג בעומר. בזכות הסידור שבגניזה יכולתי להוסיף לשיעור סיפורים ופירושים נפלאים. "מאשפות ירים אביון, וכעת הסידור  תופסת מקום מכובד על המדף ליד הספר הגדול על מירון!]

ההכנה לשיעור על ל"ג בעומר בעצם התחיל בליל הסדר. . השנה קרה לי דבר מענין. כמה ימים לפני ליל הסדר הרגשתי צורך לקחת את הסימניה שיש לי בתהילים בבית הכנסת הביתה. על הסימניה תמונות של החיילים הנעדרים ממלחמת לבנון.הכנסתי את הסימניה לתוך ההגדה שלי ובליל הסדר מחשבותי היו עם חמשת הבנים המחכים לגאולה. האם הם עוד בחיים? מתי נזכה /יזכו לחזור הביתה?

עבר ליל הסדר, והגיע ליל שבת. אורחת אחת הקדימה לבוא. ישבנו בסלון ולקחתי את הספר "צדיקים נסתרים בדור הזה" מאחר וזכיתי לבקר כמה פעמים אצל הרב אברהם פיש זצ"ל בתל אביב. פתחתי את הספר והתחלתי לקרוא.."במוצאי שבת קם לפתע ר' אברום, ובעיצומו של ניגון, התקרב לאביו של הנעדר יקותיאל יהודה נחמן מנעדרי סולטן יעקב, ולחש באוזנו, "שמע נא יקירי, יהודה שלך לומד ברגע זה ממש מסכת ערכין",האבא כמו שהתעורר מאיזה חלום נורא הביט בו, ור' אברום מניח ידו על כתפיו, ובתנועה של עידוד חזר שוב על דבריו, ובשקט חזר והתיישב על מקומו.

המשכתי לקטע הבא:..".זמן רב חלף מאז אותה לחישה צופנת סוד, ור' יוסף כץ השתתף באירוע תורני בישיבת "כרם ביבנה" שם למד בנו הנעדר. ראש הישיבה עולה על הבמה ובתוך כדי שמזכיר שבחו של אותו תלמיד יקר יהודה כץ,הוא מספר שכאשר הגיעו האוטובוסים שהסיעו את הבחורים לצבא, הגיע יהודה'לה להיפרד ממנו ובידו מסכת...ערכין, לשאלתי..." יהודה, מדוע הנך לוקח דווקא מסכת זו לצבא? הוא משיב לי, כי יש לו משיכה מיוחדת למסכת זו, ובשעות הפנאי, אם יהיו כאלה, אלמד בה. נשימתו של ר' יוסף שישב במזרח כמעט נעתקה, הוא נזכר בדברי הרב פיש אשר אמר לו באותה סעודה רביעית:"יוסף שלך לומד כעת מסכת ערכין"...היתה זאת עדות חיה להבטחת ר' אברום כי הבן עדיין בחיים. (עמ' לו-לז)

עד כאן המבוא .

"מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי שמעון בן יוחאי במירון לא ראה שמחה מימיו, שישראל עולים לשם בהמוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים... ומתפללים ואומרים מזמורים."– ש"י עגנון
והנה כתבה בעתון משנה שעברה (תשע"ג)...".נערכים לסעודת ההילולה הגדולה בעולם: מוסדות אור הרשב”י יקימו גם השנה את המאהל הענק המוכר לכולם בשם ‘צדקת הרשב”י’, ובו קרוב לאלף מקומות ישיבה, ובנוסף יוקם אוהל לנשים . 

החל מאמש, מוצאי חג הפסח, החלו צוותות מיוחדים את ההכנות הלוגיסטיות לקראת חלוקת האוכל לרבבות במתחם הענק הסמוך לציון הרשב”י במירון .מתוך אמונה שסעודת הילולה לכבוד רבי שמעון בר יוחאי צריכה להיות מכובדת ומתאימה לצרכים הגדלים והולכים, בסמוך לציון יוקם כמידי שנה אוהל ענק  ובו קרוב לאלף מקומות ישיבה, זאת בנוסף לאוהל נוסף שהוקם ומיועד לנשים בלבד. במטבחים גדולים יכינו אוכל בסירי ענק, בכמויות הן בלתי נתפסות.

במהלך יום ההילולה בלבד מחולקות לבאי הציון למעלה ממאה חמישים אלף מנות אוכל...."

"בל"ג בעומר "מושך" אליו רבי שמעון למירון רבבות ומאות אלפים יהודים, מכל החוגים והעדות, מכל הדעות והגוונים, וכולם כולם מתקבצים יחד באהבה מכוחו הגדול של הצדיק, שהולך ומתפשט גם לשאר מדורות ישראל בכל מקומות מושבותיהם. שמצרפים נשמותיהם, נרותיהם, אחד לאחד, ומגלים כח קדושת אחדות ישראל בהדלקה זו.(ברסלב)... "יש כאן 24 שעות של אחדות"!

מקובלים, חסידים וכל מי שלומד זוהר... מובן הקשר בינם לבין רבי שמעון בר יוחאי.

.." הרבי רבי ברוכ'ל ממז'יבוז' זי"ע נהג בכל שנה ושנה ביום ל"ג בעומר לעשות סיום ספרי הזוה"ק, ואחר הסיום לקח ספר הזוהר בידי קדשו ורקד כמה שעות, ואחרי ריקודין דקדושה משמחת היום ומשמחת התורה נשק את ספר הזוהר ואמר בזה הלשון: איך קען דיך און דו קענסט מיך [אני מכיר אותך ואתה מכיר אותי].(הריא"ז מרגליות בשם הרב מבארנוי)

אבל למה משקיעים כל כך הרבה  עבור הנשים...בכל המתחם, באוטובוסים, בבנין, על הגג, באוהל של הכנסת אורחים...הכל מחולק  שווה בשווה
לגברים ולנשים.. רוב הנשים אינן מרגישות שהן "חייבות" ללכת לבית כנסת כל שבת ואינן משתתפות בשיעורי תורה בקביעות, ואף פעם לא פתחו את הזוהר... מה מושך אותן להשתתף בהילולא  במירון בל"ג בעומר?

מי מהבאים באופן מיוחד מחוץ לארץ יכול לאמר שהוא נכד או נין של רבי שמעון או קרוב רחוק של אחד מתלמידיו של רשב"י ולכן הוא מרגיש חובה לבוא כל שנה להילולא?

שלא נדע אבל כולנו יודעים שבדרך כלל הרבה מוקירים ובני המשפחה באים ללויה של ראש משפחה שנפטר בשיבה טובה, וכל שנה פחות ופחות משתתפים. במקרה של רבי שמעון ההיפך הוא הנכון. כל מי שאחראי לסידורים במירון בטוח שיש צורך לשפר ולהרחיב את  התחבורה, דרכי הגישה, להוסיף גשרים ומנהרות כדי להקל על העומס העצום שיהיה בל"ג בעומר בשנה הבאה.

מה מושך את כולם למירון בל"ג בעומר ומה מיוחד בו שמי שהולך פעם אחת רוצה לחזור כל שנה ?

מאחר ונולדתי בחוץ לארץ ידעתי רק שיש מנהג בארץ ישראל שיש העולים למירון בל"ג בעומר. גם בעלי שליט"א לא גדל בארץ ולא אוהב הרפתקאות בדרכים, ומעדיף להישאר ללמוד תורה בבית..."אשרי יושבי ביתך.."

שנה אחת נשים שהכרתי בכותל הזמינו אותי להצטרף אליהן להדלקה במירון. החלטתי לנסות..פעם אחת. לפי מה ש"כולם" "הזהירו" אותי בטח לא ארצה  לנסוע  שנה הבאה.... בגלל הדוחק, בגלל הריחות של שחיטה במקום...בקיצור בלגן נורא. ומאז..גם אני הצטרפתי לאלה ש"חייבות" לעלות למירון כל שנה. מדוע?  התבוננתי בציבור באוטובוס, בדרך ובמירון והשאלה הלכה והתעצמה משנה לשנה....מדוע נוסעים כולם למירון?

שנה אחת קרוב משפחה שלי בניו יורק צלצל כשבוע לפני ל"ג בעומר."עשי לי טובה...בבקשה... תמצאי לי חדר ..מיטה  אצל רבי שמעון. אני בא לשלושה ימים." הוא נמצא בצרה גדולה. הוא בטוח שרבי שמעון יכול להציל את המצב וינצח את כל עורכי הדין המעורבים בפרשה המסובכת. הוא לא טעה.אחרי תפילה שלושה ימים במירון, ב"ה המשפחה נצלה וגם גדלה מאז.

ידועים הרבה סיפורים על נסים שקרו במירון בזכות רבי שמעון ושהרבה מאוד ילדים שנולדו בזכותו נקראים בשמו. זה עדיין לא ענה לי על השאלה מדוע רבבות באים להשתתף בהילולא?

היו שנים שנסעתי להדלקה ונשארתי כל הלילה וחזרתי עם האוטובוס הראשון  לירושלים בבוקר אחרי תפילת שחרית. שנה אחת החלטתי  לנסוע בבוקר ולחזור בערב.כך מספיקים לישון בלילה ויכולים  לאמר תהילים בדרך ולהנות מהנסיעה עצמה. במירון אפשר לראות איפה יותר צפוף ואני מעדיפה לעמוד ליד המדורה  על גג הבנין איפה שאין צפיפות בזכות החום של הצהריים.

אינני זוכרת מתי  הרגשתי  שמצאתי את התשובה לשאלה... מדוע את, אתה, זקן וצעיר, ורבבות אחרים באים כל שנה לרבי שמעון?

 אש, מוסיקה, ריקודים , אוכל ושתיה , המון העם, הר, תורה, ילדים, נשים..כולם התחברו...בדמיוני. 

 רק לפני כמה שבועות כולנו ישבנו בליל הסדר וסיפרנו על יציאת מצרים מתוך ההרגשה "חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". זאת היתה התחלת  המסע. בהמשך, הגענו לים סוף בשביעי של פסח, וחצינו את הים בשירת אז ישיר משה.... אנו בדרך לקבלת התורה בו' סיון, ...וסופרים את הימים ואת השבועות שנותרו לקבלת התורה...ופתאום...ביום השלושים ושלוש,אנו  מועברים למירון  בארץ ישראל!! אם נתבונן היטב נראה  אפיונים משותפים למעמד הר סיני ולל"ג  בעומר במירון !

**משנת 1833 ואילך, חגיגות ל"ג בעומר המסורתיות במירון נפתחות רשמית בטקס החגיגי של תהלוכת ספר התורה העתיק של משפחת עבו מביתם ההיסטורי ב צפת אל קבר הרשב"י במירון.

**רשב"י זכה לידיעות התורה בדרגה הגבוהה ביותר כמעלת משה רבינו, נאמר בתהילים "עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם" שב"י ר"ת: שמעון בן יוחאי. מלמדים אותנו חכמי הקבלה שהרי פסוק זה נאמר על משה רבנו ע"ה בעלייתו למרום להביא תורה לעם ישראל אך נרמז כאן גם שמו של רשב"י כי רשב"י הוא משורש נשמתו של משה.משה הביא ממרום ולימד תורה שבכתב לעם ישראל והיא תורת הנגלה .ורשב"י הביא לעם ישראל תורת הנסתר  והוא "הזהר הקדוש".ביום פטירתו :י"ח אייר ל"ג בעומר. .ביום הזה קיבל רשות משמים לגלות כל סתרי תורה, פנימיות התורה הנלמדים עד היום מתוך ספר "הזהר הקדוש". ביום הזה כינס את גדולי תלמידיו וגילה להם את כל אותם סודות. הבית שבו הם שהו היה אפוף באש רוחנית גדולה ,היה זה היום של "קבלת התורה שבנסתר" . לג מלשון גילוי, יום שבו נגלה הרבדים העדינים והפנימיים של כל מצוות ועומק התורה. כידוע התורה נדרשת בפרד"ס פשט,רמז, דרש,וסוד. היום הזה היה היום של שלמות הפרדס, השלמה של מתן תורה ההיסטורי ב-ו' סיון.  (ברסלב)

**בל"ג בעומר, לאדמו"ר מרוז'ין הזכות להדליק את ה"הדלקה" הגדולה על גג ציון קברו של רשב"י.

" וּמַרְאֵה כְּבוֹד יְהוָה, כְּאֵשׁ אוֹכֶלֶת בְּראשׁ הָהָר, לְעֵינֵי, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. (שמות כד, יז)

**ַויִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר (שמות י"ט , ב)... כאיש אחד בלב אחד(רש"י)

"כאן (במירון) תוכל לפגוש את ה'עמך' מכל שדרות הציבור...זכות גדולה למירון, נהגו הוותיקים לצטט, ש "בה נהרסות המחיצות בין יהודי ליהודי, כולם משתלבים כאן היטב במעגל הרוקדים לכבוד רשב"י  מול אש ההדלקה העולה".. (טולי פרקש) "יש כאן 24 שעות של אחדות"

**המדרש מספר, כי כשרצה ה' לתת לעם-ישראל את התורה, ביקש ערבים לכך שהיהודים ישמרו את התורה, אמרו היהודים: "אבותינו הקדושים - הם יהיו ערבים בעדנו, אך ה' לא קיבל תשובה זו, אמרו עוד היהודים: "נביאינו יהיו ערבים בעדנו". אך גם תשובה זו לא הסכים הקדוש ברוך הוא לקבל. ואז אמרו היהודים: "בנינו ערבים בעדנו", כששמע ה' תשובה זו, מצאה חן בעיניו ונתן ליהודים את התורה". אמר הקב"ה, הא ודאי ערבים טובים, על ידיהם אתננה לכם"..  (מדרש תהילים מזמור ח)

ובמירון בל"ג בעומר...בבוקר שלאחר ה"הדלקה" בחצר שליד מקום ציון קברו של רשב"י, נוהגים לערוך את "החלאקה" לספר לראשונה את  שערות ראשם של הילדים שהגיעו לגיל שלוש.רבים שקלו את שערות הילד בכסף ומקדישים את הכסף לצורכי צדקה. בעת מעשה היו אומרים תפלה מיוחדת  מתקופת תלמידי האר"י זל בשעת החלאקה:-

יהי רצון מלפניך ה´ אלקי האלקים ואדוני האדונים, שבזכות כל הצדיקים והחסידים מיום שנברא העולם ועד סופו, ובזכות תורתך הקדושה והטהורה, ובזכות מצוותיך ושמותיך הקדושים שבה, ובזכות מצוות פאת הראש שציוויתנו בתורתך "לא תקיפו פאת ראשכם" ובזכות הצדיק הקדוש הזה, מורנו ורבנו ועטרת ראשנו, רבי שמעון בר יוחאי. כמו שזכה הנער לפאת הראש, כן יזכה לתורה ולחופה ומצוות ולמעשים טובים, ויורה הוראות בישראל בחיי אביו ובחיי אמו, אמן נצח סלה. ואח"כ אומרים מזמור ק"נ שבתהלים (הללויה הללו אל בקודשו...) האבות חילקו יין, מגדנות וממתקים לכל עובר."ויש המזמרים לאחר התספורת:

אהוב יברך הילד הזה לברכה,ברוך יברך הילד הזה לברכה, גבור יברך הילד הזה לברכה,יהיה כמשה שזכה ועלה למלוכה.דגול יברך הילד הזה לברכה,הדור יברך הילד הזה לברכה,ותיק יברך הילד הזה לברכה,יהיה כמשה שזכה ועלה למלוכה...

עד כאן ראינו את הסממנים המשותפים למתן תורה וחגיגת ל"ג בעומר במירון. כעת אנחנו ממשיכים במסענו במדבר לאחר מתן תורה, ומגיעים לאירוע המזעזע  ביותר שקרה ארבעים יום אחרי מתן תורה והוא חטא העגל בשבעה עשר בתמוז.. 

ֹ.  ב וַיּאמֶר אֲלֵהֶם, אַהֲרן, פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב, אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם ....  ו וַיַּשְׁכִּימוּ, מִמָּחֳרָת,  וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכוֹל וְשָׁתוֹ, וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק.  .  יז וַיִּשְׁמַע יְהוֹשֻׁעַ אֶת-קוֹל הָעָם, בְּרֵע יט וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל-הַמַּחֲנֶה, וַיַּרְא אֶת-הָעֵגֶל, וּמְחוֹלוֹת; וַיִּחַר-אַף מֹשֶׁה, וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָו אֶת-הַלֻּחֹת, וַיְשַׁבֵּר אֹתָם, תַּחַת הָהָר כ וַיִּקַּח אֶת-הָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשׂוּ, וַיִּשְׂרֹף בָּאֵשׁ.. וַיִּזֶר עַל-פְּנֵי הַמַּיִם, וַיַּשְׁקְ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  כא וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן, מֶה-עָשָׂה לְךָ הָעָם הַזֶּה:  כִּי-הֵבֵאתָ עָלָיו, חֲטָאָה גְדלָה... כד .. וָאַשְׁלִכֵהוּ בָאֵשׁ, וַיֵּצֵא הָעֵגֶל הַזֶּה  ל וַיְהִי, מִמָּחֳרָת, וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם, אַתֶּם חֲטָאתֶם חֲטָאָה גְדֹלָה; וְעַתָּה אֶעֱלֶה אֶל-יְהוָה, אוּלַי אֲכַפְּרָה בְּעַד חַטַּאתְכֶם.ֶ..הָעֵגֶל, אֲשֶׁר עָשָׂה אַהֲרן.  (שמות לב)

כאן אנו מוצאים אש, מים, אכילה ושתיה, ריקודים וקולות....וכולם בקלקול איום ונורא!! שוב אנו רואים שאותם הדברים נמצאים במירון בל"ג בעומר אבל בשינוי  מהותי.

***.."העגל אשר עשה אהרן"!!

הבית הראשון בפיוט  "בר יוחאי נמשחת אשריך", מגדיר את גדולתו של רשב"י כקדושת אהרן הכהן שנתקדש בשמן המשחה, וכך גם  בפיוט "בר יוחאי שמן משחת קודש נמשחת ממידת הקודש, נשאת ציץ נזר הקודש חבוש על ראשך פארך", והיא מעלת אהרן הכהן שנתקדש בשמן המשחה כשהציץ חבוש על ראשו.ל"ג בעומר יוצא תמיד בשבוע החמישי לספירת העומר וביום החמישי של השבוע החמישי...  בספירה הוד שבהוד.הקשר של אהרן הכהן עם רשב"י הוא שהספירה של אהרן היא ספירת הוד ול"ג בעומר כאמור היא ספירת הוד שבהוד ויום פטירתו של רשב"י.

***ברעה - כתיב בה"א בשביל חמשה דברים שעשו, אכלו ושתו, ויקמו לצחק וישתחוו ויזבחו ומחולות. (שם שם יד)בעל הטורים)
בספר "טעמי המנהגים" (עמ' רס"ג) מובא מכתבו של הגאון הצדיק הרב הלברשטאם: "ענין נשגב מפי אנשי ארץ הקודש ת"ו...  הסגולה בחלוקת מאכל ומשקה על ציון הצדיק , כפי שכותב רבינו עובדיה מברטנורא ...' מנהג ה "ח"י רוטל'  מקובל  מימי קדם. המילה 'רוטל' היא מידה שהיה נהוג בימים שבהם החלה הסגולה להתפרסם, (ומידת י"ח רוטל ב'ליטר' הינה 54 ליטר).

"...יש התוהים מה סודה של אותה התוועדות בל"ג בעומר על הציון של רבי שמעון בר יוחאי ? במירון עצמה, אומרים, גנוזה התשובה. כאן אתה יכול לראות את שיאה של שמחת אמת, ההתלהבות, השירה והריקודים הגורפים גם את הזקנים שבחבורה, להרים רגל, לרקוע במעגלי האין ספור, בעצימת עיניים ובקריאות של "ואמרתם כה לחי, רבי שמעון בר יוחאי"
***" וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק..." - יש במשמע הזה גלוי עריות (רש"י)

"הבאים להילולה על קברו של רבן שמעון בר יוחאי יוכלו השנה ליהנות מהפרדה מוחלטת בין נשים לגברים כשיבואו לחגוג במקום בל"ג בעומר. שר הדתות, אשר אוחנה,(בשנת 2001) הורה השנה להפריד בין המינים כבר בשבילים שמובילים לפסגת ההר, ולא רק באזור הקבר, כפי שהיה נהוג בעבר".
אדרבה, הנשים מוזכרות לשבח בחטא העגל.

"וַיאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרן פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם .. וְהָבִיאוּ אֵלָי". (שמות ל"ב, ב') מדוע מפרט הכתוב את  נזמי הנשים לעשיית העגל?  במדרש (פרקי רבי אליעזר מ"ה)כתוב: "שמעו הנשים ולא רצו, ולא קבלו עליהן ליתן נזמיהן לבעליהן, אלא אמרו להם: לעשות עגל ותועבה שאין בו כוח להציל! לא נשמע לכם. ונתן להם הקדוש ברוך הוא שכרן בעולם הזה שהן משמרות ראשי חדשים יותר מן האנשים. ונתן להם שכר לעולם הבא שהן עתידות להתחדש כמו ראשי חדשים, שנאמר: "המשביע בטוב עדיך תתחדש כנשר נעוריכי" (תהילים קג, ה( 
כעת מובן איזה מקום מכובד שמור לנשים במירון בל"ג בעומר!

***ל וַיְהִי, מִמָּחֳרָת, וַיאמֶר משֶׁה אֶל-הָעָם, אַתֶּם חֲטָאתֶם חֲטָאָה גְדלָה; וְעַתָּה אֶעֱלֶה.., אוּלַי אֲכַפְּרָה בְּעַד חַטַּאתְכֶם"
ב-י"ח תמוז, עלה משה שנית אל הר סיני כדי לבקש סליחה על חטא העגל. לג בעומר חל ב י"ח אייר.
(שוב חוזר י"ח בח"י רוטל, ומענין שיש ח"י ימים בין ל"ג בעומר לשבועות!)  
במכתב כללי ששלח הרבי קודם ל"ג בעומר תשמ"ט, כתוב:"נתינה לצדקה במספר ח"י -    והרי ל"ג בעומר הוא חי באייר"

***הסליחה ניתנה כאשר משה ירד עם הלוחות השניים – ביום הכיפורים. 

יש אומרים כי "ל"ג  בעומר על קבר הרשב"י הוא שילוב מדהים בין יום כיפור לבין שמחת תורה."בחוץ, על גג הקבר, אנשים רוקדים, שרים ושמחים ממש כמו בשמחת תורה. אך בפנים בתוך הקבר עצמו שורה אווירה של יום כיפור

הרב הצדיק רבי איציק'ל מפשעווארסק זצ"ל סיפר שהגה"ק ה"שר שלום" מבעלזא דיבר פעם אחת מענין גדלות יום ל"ג בעומר. נענה בנו הרה"צ ר' זונדל ואמר שהוא יודע שהוא כמו יום הכיפורים, ואמר לו : יפה כיוונת. (הילולא דרשב"י עמ' פ"ד)

*** ויתן אל משה וגו' – (שמות לא,יח)

"אין מוקדם ומאוחר בתורה. מעשה העגל קודם לצווי מלאכת המשכן ... (רש"י)

***משכן העדות עדות הוא לישראל שויתר להם הקב"ה על מעשה העגל, שהרי השרה שכינתו ביניהם.... (שפת אמת פקודי תרנז)

***צרור המור - דודי נתן לי צרור המור שריחו נודף מן הראשון שאיבדתי, כן מצא כפרה על זהב העגל בזהב המשכן. .. (שיר השירים א יב- יג)
ב"ספר מירון" מאת יוסף הגלילי מובא  איך רבי אברהם גלנטי,תלמיד האר"י, בנה את הבנין על ציונו של רבי שמעון בר יוחאי."..בשעה שבנה את הבניינים וביחוד בית הכנסת הקטן שמעל מערת רשב"י תיכנן את מידת בית הכנסת כגודל הקדש הקדשים שבמשכן, וכן את החצר כשיעור חצר המשכן."  (עמ' 26)

"גל עיני ואביטה...היתכן ונתגלה כאן סודו של ל"ג בעומר...ויש כאן תיקון חטא העגל? ואולי זה רמוז במלים עצמן :"חטא העגל" כיצד? "חטא" בגימטריה "ח"י"(אייר) ..."עגל " בהיפוך "ל"ג ע' (עומר)"

***" וכשחטאו בעגל נחלשו  מתנות אלו, תורה, מצד שבירת הלוחות באה שכחת תורה... וארץ ישראל נחלש, כי אילו לא חטאו היה הקב"ה בכבודו ובעצמו מוליכם ...) ויקהל) (השל"ה)

יום ל"ג בעומר –בחי' קבלת ושמחת תורה."כתב הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע בספרו "קדושת לוי", וזה לשונו: עיקר הניסים והנפלאות היה בים סוף, כדי שנקבל התורה במעמד הר סיני ונתאוה לו לעבדו ולקבל התורה, והבחינה הזאת של יציאת מצרים מאירה עד ל"ג בעומר, ומל"ג בעומר מתחילה ההארה של מעמד הר סיני שהוא קבלת התורה, וכבר כתבנו שההארה של יציאת מצרים, היא הכנה למתן תורה על ידי הניסים וזה "ויקרא לו יעקב גל עד", כלומר, כיון שמגיע ג"ל הוא מרמז על ל"ג בעומר, אז מתחילים להאיר בחינת הארה של קבלת התורה, שהוא נקרא "עדות".עכדה"ק ולכן יום ל"ג בעומר – במהותו הוא בחי' קבלת ושמחת התורה.(בארץ ישראל!!)

כעת הגענו ל"יהלום שבכתר" של ל"ג בעומר!

"מקובל מהאר"י ז"ל שביום ל"ג בעומר עומד התנא האלקי הרשב"י על ציונו הקדוש, ומברך לכל אחד ואחד הבאים שמה למירון לכבוד שם קדשו לשמוח שם בשמחת ההילולא רבתי שלו." 

איזו ברכה  נבקש מרשב"י ? בזהר (פרשת האזינו) מדובר על הסתלקות רבי שמעון, וכתוב שאמר לתלמידים שלו: "עכשיו אני רוצה לגלות לכם דברים גדולים, סודות עליונים, שהיו כבושים תחת ידי עד עתה, והחזקתי אותם בכדי שיהיה לי מה להגיד ביום ההסתלקות שלי...".
 ואנו מבקשים לדעת רק דבר אחד..רק סוד אחד היינו רוצים לדעת אבל גם ליעקב אבינו היה אסור לגלות...את הקץ...מתי  יבוא הגואל? נבקש שהוא יצרף את התפילה  "רחם בחסדך על עמך צורנו, על ציון משכן כבודך, זבול בית תפארתנו. בן דויד עבדך יבוא ויגאלנו רוח אפנו משיח ה'". 
למה דוקא תפילה זו?

ביום ראשון  שבוע שעבר הייתי בקברו של ר' אברהם פיש זצ"ל  בצפת וראיתי את בקשתו מכל מי שבא לקברו; שיאמר את התפילה "רחם בחסדך על עמך צורנו על ציון משכן כבודך וכו"  והוסיף כי מי שיאמר זאת על קברו שלוש פעמים ויבקש על הגאולה השלימה, מובטח לו כי יזכה לישועה .."(עמ' קיז)

כבר לב (32) שנה עברו מאז יהודה כץ וחבריו נפלו בשבי.מנהגי האבלות פוסקים ביום ל"ג בעומר. בזכות  רבי שמעון בר יוחאי נזכה כולנו לקיום הבטחתו של ר' אברום פיש... "רחם בחסדך על עמך צורנו, על משכן כבודך זבול בית תפרתנו, בן דוד יבוא ויגאלנו, רוח אפנו משיח ה'"..."ושבו בנים לגבולם!"

 

תפילות

בבקשה להתפלל לרפואת: נחום אלימלך בן זהבה רבקה, נועה בת לאה לרפואה שלמה, אשר ורפאל בני שמחה לרפואה שלמה, שולמית בת בת שבע לבשורות טובות, זאב בן ורדה לרפואה שלמה, יהודית בת מיסה לרפואה שלמה, שולמית בת מיסה לרפואה שלמה, שלמה בן רבקה לרפואה שלמה, נתנאל אילן בן שיינא ציפורה, תמר בת אורית לאה, אשר ורפאל בני שמחה, שרה צפורה בת רינה בתוך שאר חולי ישראל. בבקשה להתפלל לזרע בר קיימא בקרוב לנופית הודיה בת רחל ודויד שלמה בן שושנה ולזרע בר קימא בקרוב למירב המזל בת גאולה ונועם בן לאה וחזרה בתשובה לעידן בן שולמית ושי שלומי בן שולמית ולבשורות טובות ישועות ונחמות לכל עם ישראל

לכבוד שבת קודש

לעילוי נשמת

מונה מבקרים באתר שבת נט

מונה צפיות תוכן : 18113893

אתר השבת