מאמרים

עוגת השבת / עדנה ויג

ב"ה פרשת "יתרו" תשפ"ד

עוגת השבת / עדנה ויג

בפרשת השבוע כתובים עשרת הדברות שנאמרו לבני ישראל בהר סיני. הדיבֵּר הרביעי הוא: "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" (שמות כ', ז'). בחזרה על עשרת הדברות בחומש דברים (ה', י"א) כתוב: "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ", כי לא די לזכור שהגיע יום שבת אלא יש חובה לשמור אותו כיום קדוש ומיוחד מימות השבוע האחרים.

 השבת היא מתנה נהדרת שיוצרת בכל שבוע "אִתחוּל מחדש". אם ה' לא היה מצוֶה לשמור שבת היינו ממשיכים לפעול גם ביום זה כבכל ימות השבוע, בלי לקחת בכל שבוע פֶּסק זמן ממֵרוץ החיים.

הסופר "אחד העם" ששמו אשר צבי גינצברג ייחס לשבת מעמד ייחודי וכתב עליה במאמרו "שבת וציונות": "אפשר לאמר בלי שום הפרזה, כי יותר מִשֶּעם ישראל שמרו על השבת שמרה השבת אותם" (ירחון "השילוח", כרך ג' חוברת ו', סיון תרנ"ח -מאי 1898).

במכתב של חיים נחמן ביאליק למזכיר קיבוץ גבע, בעקבות חילול שבת המוני שהיה בקיבוצו, ציין כי "ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב וכל עמלכם יהיה לתוהו...כל עמי התרבות קיבלו מיד ישראל, בצורה זו או אחרת, את יום המנוחה...השבת היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו. ועתה, בשובנו לארץ אבות, הנשליכנה אחרי גוונו ככלי אין חפץ בו?"

הוגה הדעות, הפוליטיקאי והסוציאליסט הצרפתי פייר ז'וזף פרודון כתב: "אין דבר שיוכל להשתוות אל שבת שניתנה לישראל בהר סיני שעיקרה שוויון, חירות...ממנה תוצאות להתפתחות החברה, למוסר, לבריאות הגוף והנפש ולאושר תמידי". בזכות היהדות בא לעולם רעיון הנחיצות ביום מנוחה לכ-ו-ל-ם: "לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (שמות כ', ט'). העם המוסרי בעולם לימד את כולם שיש להתחשב בבני המשפחה, בגֵרים, בעבדים ואף בבהמות ולתת גם להם יום מנוחה בשבת

לאחר הטבח בשמחת תורה היו שקיבלו על עצמם שמירת שבת. אחד מהניצולים אמר: "החלטנו לקחת, אני ואשתי, לשמור שבת...תמיד פחדתי מהדת, והיום אני לא מפחד. אחרי מה שעברנו אני ואשתי, מה שנותר לנו זה רק להתחזק ולהאמין שיש בורא לעולם, ואנחנו לא ניצלנו סתם. יש לנו עוד מה לעשות ולתקן פה".

https://www.tv2000.co.il/article/36717

יש המתקשים בשמירת השבת כולה. כדי להקל - אפשר לחלק את השבת לחלקים: ערב שבתשבת בבוקר, צהריים, אחר הצהריים ולתכנן כל חלק בפני עצמו.  

עוגת השבת / עדנה ויג

 

תֹּאפִי לָךְ מֵרֹאשׁ
אֶת עוּגַת הַשַּׁבָּת,
תִּרְצִי לְקַבְּלָהּ
וּמִמֶּנָּה לֹא לִפְרֹשׁ
תַּעֲשִׂי בָּהּ הַכֹּל בְּחִבַּת.

תְּתַכְנְנִי אֵיךְ תְּחַלְּקִי
אֶת הָעוּגָה
לִפְרוּסוֹת.

 מַחֲשָׁבוֹת זָרוֹת סַלְּקִי,
אַל תִּהְיִי נוּגָה –
טוֹב בְּצֵל הַשַּׁבָּת לַחֲסוֹת.

 בְּעֶרֶב שַׁבָּת
תִּקְּחִי פְּרוּסָה אַחַת
יִשְׂמַח לִבֵּךְ וְאַל יְהֵא נִצְבַּט
תִּתְנַהֲלִי בְּשַׁלְוָה וּבְנַחַת

בְּבֹקֶר שַׁבָּת
תִּקְּחִי עוֹד פְּרוּסָה
סָבִיב שְׂאִי מַבָּט
וּכְבָר הִיא לְעוּסָה.

 בִּצְהָרַי יוֹם הַשְּׁבִיעִי
אֲרוּחָה, זְמִירוֹת,
מִשְׂחָקִים וְשִׂיחוֹת
בָּהֶן אֶת דֵּעוֹתַיִךְ תַּבִּיעִי
וְאֶת נַפְשֵׁךְ תַּרְגִּיעִי

פְּרוּסַת אַחַר הַצָּהֳרַיִם
מֵעוּגַת הַשַּׁבָּת
לָךְ מְחַכָּה,
אַתְּ חָשָׁה בַּפְּעָרִים
בֵּין שַׁבָּת
לְבֵין הַיָּמִים הָאֲחֵרִים
רֹגַע מִפְּנֵי כָּל נִבָּט
סָרָה הַמּוּעָקָה
וְרִגְשׁוֹת הַלַּחַץ הַמֻּכָּרִים

חָשַׁבְתְּ
שֶׁיִּהְיֶה לָךְ קָשֶׁה
לִשְׁמֹר אֶת הַשַּׁבָּת,
אַךְ דִּמְיַנְתְּ עוּגָה
וְלַחֲלָקִים אֶת הַיּוֹם חִלַּקְתְּ
בָּהֶם כָּל "כְּאִלּוּ פְּרוּסָה"
הִוְּתָה הִתְקַדְּמוּת וּפְסִיעָה
מֵחֵלֶק לְחֵלֶק
שֶׁל הַיּוֹם הַמְּיֻחָד
הַנּוֹתֵן דֶּלֶק
כּוֹחַ וְנָחַת

וּכְבָר אַתְּ מְצַפָּה
לְיוֹם שַׁבָּת הַבָּא
בּוֹ שׁוּב תְּחַלְּקִי
עוּגַת זְמַן עֲרֵבָה

שבת שלום ! שבת מברכין לחודש אדר א'

עדנה ויג  (c) "הרגשה בפרשה"

יהא השיעור להצלחה לעם ישראל / להשבת החטופים, השבויים והנעדרים / לרפואת חולי ופצועי עם ישראל /

לזיווגים הגונים וטובים בקרוב לכל הפנויים והפנויות / להצלחה, לברכה ולמזל טוב: מירי טל בת שרה לאה/

לעילוי נשמות: חללי צה"ל, חללי כוחות הביטחון וחללי פעולות האיבה והטרור הי"ד

לעילוי נשמות: מירי (הייבלום) בת יחזקאל (מילר) ז"ל /

לעילוי נשמות:  אליעזר (אלי) ז"ל בן ישראל ושושנה (אברהמי) יבדל"א / שבתי בן חיים מנחם (ניסל) ז"ל / דוד (דנדי) ז"ל בן יצחק (רוט)) יבדל"א / שלמה ז"ל בן ניסים (אמסלם) ) יבדל"א /

ולהרבות בעם ישראל אחדות, אמונה וביטחון, רוגע, אהבה (אהבת ה', אהבת התורה, אהבת האדם, אהבת הארץ),  מוסריות, קדושה, שמחה, שלום ועוד.