מאמרים

ראייה בטוב / עדנה ויג

ב"ה פרשת "ראה" תשפ"ב

ראייה בטוב / עדנה ויג

הפרשה פותחת בציווי "רְאֵה" בלשון יחיד, לכל אדם. "רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה" (דברים י"א,26). בדרך כלל האדם נוטה לסמוך על שרואות עיניו. פסוק זה מדבר על ראייה רוחנית, על האדם להבין שיש בפניו שתי דרכים שביכולתו לבחור ביניהן. לחשוב באיזו מהן עליו לבחור, להחליט ולפעול.

"איזהו חכם? הרואה את הנולד" (מסכת תמיד,דף ל"ב,עמוד ב'). הראיה מתייחסת לצורך להסתכל למרחוק, ולהתבונן במבט רחב לטווח ארוך. היכולת לראות למרחוק מאפשרת לאדם לתכנן היטב ולהצליח בענייניו. יש החפצים לבחור בהנאה רגעית, ב"כאן ועכשיו", הם כמו כסיל שלא חושב על השלכות מעשיו וחי בבחינת "מה יהיה-יהיה." ברור שבראייה מפוכחת חשוב לשקול את כדאיות ונכונוּת הבחירה.

הגאון רבי אליהו מוילנה פירש: "אמר "רְאֵה" לשון יחיד, שלא יאמר אדם "מה אני כי אבחר לבדי דרך טובה, אם רוב העולם מתנהג ברע?" לכן אמר הכתוב "רְאֵה את אשר לפניך, עשֵׂה אתה אֶת שלךָ ואל תשגיח על העולם". "רְאֵה" אתה היחיד, בדוק את עצמך ואת מעשיך, שהרי בכך קובע אתה את גורלם של הרבים, ככתוב בהמשך הפסוק בלשון רבים "לִפְנֵיכֶם". התורה פנתה ליחיד ואמרה לו: "רְאֵה", כי כדי לבחור דרך ישרה ונכונה, אין היחיד צריך לחקות את הציבור. אפילו אם רוב העולם מתנהג בדרך רעה, אתה היחיד רְאֵה את אשר לפניך ובחר בדרך הטובה.

כתב בעל ה"כלי יקר", רבי שלמה אפרים מלונטשיץ: "לפי שאמרו רבותינו ז"ל: "לעולם יראה אדם כאילו היה כל העולם מֶחצָה (חצי) על מֶחצָה זכויות ועוונות. עשה מצוה אחת- הכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות. עשה עבירה אחת- אוי לו, שהכריע את עצמו ואת העולם לכף חובה" (קידושין דף מ', עמוד א'). לכך אמר אֶל כל יחיד "רְאֵה", שיראה בעֵין שִׂכלוֹ כי כל מעשיו יחזרו לפניכם לכולכם". רְאֵה אתה, אדם מישראל, את מעשיך ודע את אחריותך כלפי עצמך, משפחתך ועמך. 

בחודש אלול אנו נקראים "רְאֵהראש חודש אלול הגיע! עלינו לבחון את מציאות חיינו בראייה לכל הכיוונים: לכיוון העבר, מה היה במשך השנה, במה פעלנו כנדרש מאתנו והבאנו ברכה, ובמה עלינו לשנות ולשפר. נראה גם לכיוון ההווה - נבחר כיצד ברצוננו לנהוג בכל יום, ונראה גם לכיוון העתיד, כשבכל עת אנו מקווים "לִרְאוֹת בְּטוּב ה' בְּאֶרֶץ חַיִּים" (תהילים כ"ז,13).

"רְאֵה"

 

"רְאֵה"

רֹאשׁ חֹדֶשׁ

אֱלוּל

הִגִּיעַ

 

רְאֵה הַיּוֹם, בַּהוֹוֶה

בְּמָה אַתָּה בּוֹחֵר

וּמָה מִכָּךְ מִתְהַוֶּה

 

רְאֵה גַּם לֶעָבָר

מָה עָשִׂיתָ מִכְּבָר

מָה עָלֶיךָ עָבַר

בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁנָה

מָה בְּךָ הִשְׁתַּנָּה

 

הִסְתַּכֵּל לְאָחוֹר

הַאִם יָדַעְתָּ בְּמָה לִבְחֹר

בְּחַן כָּל כִּבְרַת דֶּרֶךְ

שֶׁעָבַרְתָּ

שִׂים לֵב שֶׁעַל עֵרֶךְ

לֹא וִתַּרְתָּ

וּמֵהַנָּתִיב לֹא סַרְתָּ

 

רְאֵה גַּם פְּנֵי עָתִיד

רְצוֹנְךָ שֶׁיְּהֵא לְךָ כְּשֶׁמֶן כָּתִית

לְשֵׁם כָּךְ צוֹר לְךָ נָתִיב

וּבוֹ תַּתְמִיד

 

שבת שלום!  חודש אלול טוב!

 "הרגשה בפרשה"   (C) עדנה ויג

 

לרפואת כל חולי ופצועי עם ישראל

לזיווגים הגונים וטובים בקרוב לכל הפנויים והפנויות / להצלחה, ברכה ומזל טוב: מירי טל בת שרה לאה

לעילוי נשמת: חמותי - גיטל פעסל (ויג) בת אברהם וראצה (לרנר) ז"ל / טובה צילה (יבלונובסקי צימרמן) בת נתן אייזיק ואסתר ז"ל / אריאלה (מערבי) בת יונה ואברהם (ושדי) ז"ל /

לעילוי נשמת: מנחם (רוזן) בן רחל ובנימין ז"ל / פינחס אליהו בן יוסף יצחק (וידיסלבסקי) ז"ל / ברוך בן יונתן בנימין (קליין) ז"ל / דוד בן חיים (תלמוד) ז"ל /

ולהרבות בעם ישראל: אחדות, אמונה וביטחון, אהבה (אהבת ה', אהבת התורה, אהבת האדם, אהבת הארץ), אמת, הכרת הטוב, יושר, מוסריות, קדושה, שמחה ושלום