מאמרים

לא נגענו: מה מונע ממך לשמור שבת? אלה התשובות שמצאנו

לא נגענו: מה מונע ממך לשמור שבת? אלה התשובות שמצאנו

שולי שמואלי, הידברות


מה באמת עוצר את אותם שכבר הבינו בתוך תוכם שהתורה היא אמת, וששמירת שבת היא הבסיס לקשר עם ה', לבין הצעד המעשי? מה המעצור שלא נותן להם לצעוד את הצעד הגורלי הזה? הנה התשובות האותנטיות מרחבי הרשת:

1. "אני רוצה לשמור כשרות, לשמור שבת, להתחבר יותר לדת, אבל אני לא חזקה מספיק בשביל זה. ניסיתי, אני לא מצליחה להעביר שבת בלי טלפון וטלוויזיה"

2. "הבעיה הכי גדולה והכי עיקרית שלי בשבת היא הסיגריות... מעולם לא הפסקתי לעשן אפילו לא ליום אחד. הכיפור האחרון הוא היה הכיפור הראשון ששמרתי והיה לי קשה לא לעשן ברמות שאני לא יכולה אפילו לתאר... אני כל כך רוצה לעשות הכול כמו שצריך"

3. "אני רוצה לשמור שבת ובעלי היקר לא. עד כה לא שמרנו שבת בגלל התנגדות שלו, וכעת אני מעוניינת להתחזק ולא לחלל את השבת"

4. "הייתי רוצה להתנתק מהכול כולל טלפונים, קשה"

5. "אני מת לשמור שבת כהלכה. יוצא לי לשמור חלקית, את רובה. הבעיה הכי גדולה זה ההורים שלי שלא ממש מתים על הדת...
כל יום שישי בערב נוסעים לארוחה עם כל המשפחה המורחבת אצל סבתא שלי. הם ממש יתעצבנו אם אני אשמור שבת, ואני יודע שהם יתנגדו לזה, ויהיו מלא ריבים. אם אני רוצה לשמור שבת אני צריך להתמודד עם ההתנגדות שלהם"

6. "חברים..."

7. "אני שומרת שבת ברוך השם, אבל לקח לי המון זמן להפסיק עם המחשב בשבתות"

8. "הייתי רוצה אבל קשה לי כשהמשפחה לא שומרת"

9. "הייתי שמחה לשמור שבת - לא מבחינה דתית. פשוט בגלל שאני חושבת שזה מעולה להתנתק לכמה זמן. זה נורא מזכיר לי הפסקות חשמל שמשום מה כ"כ כיף בהן - בייחוד כשזה בכל השכונה ופתאום מרגישים שאנשים אשכרה התעוררו לחיים, יוצאים למרפסות, מדברים, צוחקים.
מה מונע ממני? מניחה שהנוחות והעובדה שאני אהיה היחידה"

לא שומר שבת כי נראה לך שהכול אסור?

 

חיזוקים מעם ישראל אליכם

אמרו חז"ל "כל ישראל ערבים זה בזה". אז הנה התגובות המחזקות מרחבי הרשת של שומרי השבת עבור אלה המתקשים עדיין בשמירתה. הם משתפים מהי השבת עבורם, מספרים מניסיון אישי מה היה להם קשה וכיצד הם נצחו את הקושי, מעודדים, נותנים טיפים וכוחות.

1. "רציתי להתחיל לשמור שבת, אבל בשביל זה הייתי צריכה לכבות את הטלפון הסלולארי שאליו הייתי משועבדת. הבנתי שמה שאני רוצה זה באמת להשתחרר מהשעבוד. השפלתי מבט לעבר המכשיר הקטן, והחלטתי שהיום הוא היום שבו לא אהיה עוד שפחה. לחצתי על הכפתור וניתקתי אותו. סוף-סוף הייתי חופשיה.
במשך אותה שבת ראשונה, ובשבתות רבות שבאו אחריה מאז הרגשתי בעוצמתה של החירות והשלווה האמיתית. אני כבר לא שפחה, הכוח בידי"

2. "אצלי השעבוד היה לסיגריה, ובשבת השנייה שלא עישנתי הרגשתי שחרור. הבנתי כמה אני משועבדת, הרגשתי כאילו הייתי בכלא ויצאתי לחופשי"

3. "אל תעשי הכול בבת אחת, זה יעמיס עלייך. למשל, תחליטי על משהו אחד שאת שומרת כמו אורות / טלפון / כתיבה, ומתי שאת מרגישה מוכנה, תקבלי על עצמך עוד משהו בהדרגה. אולי לפעמים יקרה שלא תצליחי אבל אל תוותרי :)"

4. "אני חוזרת בתשובה כבר 16 שנה, ואני לגמרי מבינה את ההתמודדות והקושי. עצם הרצון שלך זה כבר דבר גדול מאוד. הכול צריך להיעשות בהדרגתיות. זה ממש כמו שתינוק מתחיל ללכת צעד אחר צעד, ונופל ושוב קם, ועוד צעד.
העצה הכי טובה שאני יכולה לתת לך זה להיעזר באחד הארגונים הנפלאים שקיימים - הידברות, איילת השחר, לב לאחים. הם ישמחו להדריך אותך, ואפילו לשלוח לך פעילה שתחזק אותך ותדריך אותך בדרך שלך ובקצב שלך, בצורה נכונה ולא לבד. תהיי חזקה, ותזכרי שהשם שמח בך ובכל צעד שלך, קטן ככל שיהיה"

5. "שבת זה השיא. סוף סוף אפשר להיות עם הבעל והילדים בנחת בלי טלפונים, בלי טלוויזיה, בלי אינטרנט. אפשר לשוחח אחד עם השני, להקשיב, לערוך דיונים על מה שמעניין וחשוב לנו, לשחק יחד, ואפילו ללמוד יחד. השיא מבחינתי בשבת זה הארוחות, עם הזמירות, עם השיחות והדיונים עם בעלי והילדים. וגם השיעור שאני הולכת אליו. אצלי זה היום הכי כיפי בשבוע"

6. "אני חוזר בתשובה. עד גיל 24 הייתי נוהג כל ערב שבת לצאת, בבוקר ים, בצהריים כדורגל. היום אני שומר שבת, ברוך השם. האמת, אני אישית נהנה מהשבת הרבה יותר היום"

7. "בשבת סוף סוף יש קצת זמן להיות ביחד, לשבת, לפטפט, לצחוק, לשחק, לנוח כמה שרוצים, למלא את המצבורים. כל השבוע כולם עסוקים, ואין זמן ליהנות ולהכיר האחד את השני. אני כל כך מחכה ליום הזה. ממליצה בחום לכל אדם, גם בלי קשר לדת, קצת להרפות ממהלך החיים בשבת. תודה לך, אבא, על היום הנפלא הזה"

8. "תנסי לאט לאט, שום דבר לא קורה ברגע. אנשים שהיו הרבה יותר רחוקים ממך התקרבו. תנסי לדבר על זה עם הקב''ה. רק הוא יכול באמת לעזור לך"

9. "תנסי להיות בסביבה שתעזור לך בזה. החברה משפיעה הרבה"

10. "תשמעי שיעורי תורה על חשיבות השבת. זה ממש יעזור לך"

11. "איזה תענוג זה לקבל את הבעל והילדים בבגדים חגיגיים מבית-הכנסת, לומר שבת-שלום, לשיר כולם ביחד "שלום עליכם", קידוש, ארוחת מלכים שאין כל השבוע (הרי אמא השקיעה במיוחד...). אח"כ שרים שירי שבת כולם ביחד, אומרים כמה רעיונות מפרשת שבוע, ואז המנה השנייה, ברכת-המזון... פיצוחים ופירות העונה... אח"כ טיול קטן בסביבה, קריאת שמע שעל-המיטה ולילה טוב.
למחרת: בית כנסת, קידוש וכנ"ל. ואז מגיע הרגע שחיכינו לו כל השבוע... סוף סוף לשבת עם הילדים על העבודות\ציורים שהם הכינו בגן במשך השבוע, סיפורים ויחס אישי לכל ילד. אין לאן למהר, אין טלפונים וכל מיני דברים שמפריעים. יש שנת צהריים קצרה, ואפשר לרדת לגן המשחקים, וגם לפגוש חברות ולשוחח. בקיצור, צריך להרגיש מה זה שבת אמתית בשביל ליהנות כמו שצריך"

12. "הייתי חילוני 25 שנה, ושבת הייתה יום חופש: ים, על האש, חברים. עכשיו אני שומר שבת, ושבת כבר מזמן אינה רק יום חופש, אלא חוויה רוחנית עליונה שאין כמותה"

13. "כל ההתחלות קשות. גם אני עברתי בדיוק את אותם קשיים. אני יכולה להגיד שבהתחלה כשחוזרים בתשובה הקב"ה עוזר מאוד וממש נותן לנו יד להתחלה חדשה. את חייבת להיות חזקה, תכניסי טוב למוח שחילול שבת זה עוון גדול, ותראי שיהיה לך יותר קל. תזכרי ש"היכן שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד" - המשפט הזה מדבר עלינו החוזרים בתשובה, על אלו שלא גדלו במשפחה דתית מלידה ולא ספגו אף פעם קדושה, ופתאום הנשמה שלנו זועקת ומחפשת אחר האמת.
אני ממליצה לך ללכת בערב לבית הכנסת שקרוב לביתך ותשתתפי בקבלת השבת, את ממש תהני וגם תכירי חברות חדשות שבחרו בדיוק כמוך, ואת תראי שיהיה לך יותר קל. תכיני לך לכל שבת כל מיני חטיפים שאת אוהבת, תקראי כל מיני תפילות: תהילים, שיר השירים, נשמת קול חי, פרק שירה, התיקון הכללי. זה ייתן לך את הכוח להמשיך ולהתחזק. מאחלת שה' ייתן לך כוח לקיים את כל המצוות באהבה ובשמחה"

14. "תכניסי לסביבה שלך גם אנשים דתיים, זה יעזור"

15. "אני שומרת שבת, וזה ממש לא קשה אם יש לך אדם נוסף לדבר איתו כל השבת כששניכם שומרים ולא כשאחד מתעסק בפלאפון או בטלוויזיה. לפעמים צריך את השקט וצריך בעיקר לכבד את הקדוש ברוך הוא"

16. "אחי, אני התחלתי לפני שלוש שנים לשמור, וזה מאוד טוב וכיף אם אתה מתפלל, הולך לשיעורי תורה, ומכיר גם שמה חברים אמתיים"

17. "תקשיבי, לא עושים הכול בבום. את צריכה לעבור תהליך לאט לאט. פעם אחת לשמור שבת רק בערב, ואז לאט לאט את כל השבת"

18. "אם התורה אומרת את החוקים האלה, והיא בעצם הנוסחה לחיים שאמורים לחיות, ולהם העולם מתאים, אז כנראה שכן אפשר לחיות באושר גם בלי להדליק את הטלוויזיה בשבת...
לידיעתכם, האנשים הכי מאושרים שהכרתי, היו הכי חזקים ברמת הדת שלהם, ושמרו באדיקות יותר מכל אחד אחר"

19. "אחי, בקשר לתגובות של המשפחה והחברים, אתה מתחשב יותר מדי במה יחשבו עליך ומה יגידו... תעשה מה בראש שלך, ולשמור שבת זה מקור הברכה"

20. "גם אני התחלתי לשמור שבת לפני שנתיים וחצי, ובהתחלה היה קשה כי מחפשים בהתחלה רק איך להעביר את הזמן. אבל כשלומדים ורואים מה גודל חשיבות השבת ומה התועלת שלה, מבינים שכמה שאנחנו נשמור ונענג ונהדר אותה יותר - היא תשמור עלינו. ואז השבת לא נהיית יום שמחפשים להעביר, היא נהיית יום שמחכים לו כל השבוע ולא רוצים שהיא תגמר! והכי חשוב, ללמוד הלכות שבת. כל שבת ללמוד איזו הלכה, ולנסות לעשות אותה. בהצלחה! אין על השבת בעולם!"

21. "אל תתייאשי! השם אוהב אותך! ואם את נופלת, אל תתני לזה להוריד אותך. את יודעת מה האמת. תקומי, תמשיכי, ובסוף תצליחי.
הייתי גם ממליצה מאוד על אתר הידברות. יש שם חיזוקים באמונה, והאמונה היא הדבר שאת צריכה לחזק כדי להצליח. בהצלחה!"

22. "הרצון שלך לדבוק בה' זה לא מובן מאליו בכלל בדור כזה. רבי נחמן אמר שכל הירידות שלנו הן לצורך עלייה... אז מה שלא הצלחת עד עכשיו לשמור שבת? מהיום תשתדלי, ולא אמרתי לשמור הכול בבת אחת. את יכולה להתחיל אפילו מלא לכבות את האור בשירותים, כל מעשה הכי קטן שלך למען השבת יעשה רעש גדול בשמיים. את כמו ילד שרק מתחיל ללכת, נופל וקם... ואיך אבא ואמא מתלהבים כשילד מתחיל ללכת? ככה השם מתלהב בך.
העצה שלי היא להתחבר לרבנית, למדרשייה, שיעורי תורה, חברה שתעזור לך"

23. "לגבי הירידות של החברים, עזוב אותם, אל תשים לב. הם פשוט מקנאים בך שיש לך את האומץ לשמור שבת. אל תתרגש מכל צחוק קטן שלהם. תאמין לי, שהם יעריצו אותך, וירוצו אחריך אחרי שיראו שאתה מצליח. גם אני מתחזק, וגם עליי חברים יורדים, ואני פשוט לא מתייחס, והכל עובר... הם יבינו מתישהו ...תזכור ששבת היא מקור הברכה. מי ששומר שבת, באה עליו הברכה כל השבוע. אז שיהיה לך הרבה בהצלחה, צדיק. ואל תשכח, כל ההתחלות קשות, ברגע שמתרגלים הכול קל וכיף!"

24. "אין על השבת - מנוחה שלמה לנפש ולגוף. כל השבוע עובדים ומתרוצצים, בקושי רואים את המשפחה. השבת זה ביחד עם המשפחה וביחד עם השם. כל האווירה והקדושה ממלאת את האדם בצורה אדירה להמשך השבוע כולו"

25. "שבת זה יום מנוחה נ-ק-ו-ד-ה. אני מכבה את הפלאפון, המחשב והטלוויזיה וזה רק אני וה'. אני נחה ונרגעת"

26. "אני מחכה לשבת לתת הפסקה לילדים מהמחשבים והטלוויזיה, ולנוח מכל הטכנולוגיה"

27. "שבת זה לא חופש מעבודה או מהבוס. שבת זה חופש מכל המציאות היומיומית, וכניסה לאיזשהו מימד אחר בו הבית נראה אחרת, והמשפחה מתעטפת באיזשהו איחוד ששום חוף ים או מסעדה יכולים ליצור! לשמור שבת זה אכן ציווי, אך יותר מכך - זו המלצה מופלאה שממש לא כדאי לפספס. שבת שלום לכולם!"

28. "טיול זה לא מנוחה, וללכת לקניות זה לא מנוחה, וללכת להצגה זה לא מנוחה. מוכרחים יום אחד לנוח, להתנתק מהכול, לחשוב קצת מחוץ לקופסה של החיים שאתה חווה ביום יום. תראו איזו מתנה מדהימה זאת שבת! יש כאלה שכדי להתנתק מהכול בורחים לחורים, כמו הודו או תאילנד, אבל התשובה להתנתקות שהנשמה צריכה נמצאת להם מתחת לאף... אני לא יודעת מה אתכם, אבל לי יש יום אחד בשבוע, אהוב ומדהים, שלו אני מחכה שישה ימים שבו יש לי מנוחה אמתית – שבת"

29. "אחח.. כמה אני מחכה ליום הזה, היום היחיד שאין עבודה, אין טלפונים, פשוט שקקקקטטט, ניקוי ראש. אני בוכה על זה שהיא נגמרת מהר מידי. אני מרחמת על אנשים שלא שומרים שבת, ובמקום זה רצים לקניונים ולטיולים. את זה אפשר לעשות כל השבוע, אבל איפה יש לך יום שהוא רקקק שקקטטט???"

30. "איך אפשר לא לאהוב את השבת??? המתנה הכי יפה שיש לנו בעולם!! אין כמו השבת! איזו מתנה. אני מחכה ליום המקסים הזה כל השבוע! ובתור אמא לא משעמם לי, ואני לא רוצה שהשבת תיגמר מרוב כיף! מי שלא שומר שבת – תנסו לפחות משהו קטן בשמירת שבת. אתם לא תתחרטו אף לרגע!!! אין, אבל אין, כמו שבת קודש, וכל הברכה באה מהשבת!!"

31. "בשבילי שבת זה זמן לשבת עם כל המשפחה וליהנות! זה גורם לגיבוש, כולם נמצאים ואף אחד לא יכול ללכת לפלאפון או למחשב שלו. אז נכון, לפני זה צריך לבשל ולנקות, אבל זה פשוט שווה את זה!! :)"

32. "בשבת, הקדוש ברוך הוא מבקש ממך: עזוב הכול, עזוב חדשות ,עזוב עישון, עזוב את כל הבלי החיים, תקדש את היום, ותלמד תורה, תנוח, תהיה עם המשפחה. למה כולם מתייחסים אל השבת כאילו היא עונש? השבת היא מתנה, תבינו כבר"

33. "אין יותר טוב משבת!!! כל השבוע אני ובעלי עובדים, ובקושי רואים את הילדים. בשבת אני משחקת איתם, אנחנו מסתכלים ביחד בספרים, יושבים עם גלידה במרפסת, לא יוצאים מהבית אפילו לשנייה! עד שיש יום אחד שאפשר להישאר ב ב י ת!!!"