מאמרים

שמן התלוי בסוכה או שמן ראוי לאכילה

שאלה

!שלום וברכה כת"ר שליט"א

:רציתי לשאול

מה עדיף להדליק נר חנוכה בשמן למאור שהיה תלוי בסוכה כקישוט, כיון שהתקדש בזמן שהיה בסוכה, או בשמן זית שנקנה עכשיו הראוי לאכילה?  מצד אחד, ראוי להחמיר להדליק בשמן שראוי לאכול אך לא חייבים,  כמו בבית המקדש אך לא חייבים (פסקי שמועות ק), אבל בצד שני, וכתוב בגמרא "דאיתעביד בהו מצוה חדא זימנא, ליתעביד בהו מצוה אחריתא", ואם נעשתה מצווה בחפץ אחד יש להשתמש בו לעשיית מצווה אחרת, ככל שאפשר. חז"ל למדו כלל זה מן העירוב, שאחרי שהשתמשו בלחם לעירוב ישתמשו בו לשם לחם משנה בשבת (ברכות לט, ב). וכן כאן אחרי שמשתמש בציצית לשם מצווה, יש לעשות בו סימניה לספרי קודש (גם מובא במ"ב כא סק"ח). כמו כן משתמשים בלולב לביעור חמץ, ויש ששמים בשמים באתרוג להריח בו בהבדלה

 

 - שבת שלום וחנוכה שמח

מרדכי ציון

 

תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א

לכאורה עדיף להדליק בשמן זית הראוי לאכילה, משום שזה הידור בעצם המצוה עצמה ובשורשיה, עיין בספרי ויאמר שמואל סימן מב שדנתי בדבר הידור זה, ואחר כל המו"מ שם (וד' הראשונים, שלא משמע מהם ענין הידור זה), הבאתי דברי ר"י סגי נהור ז"ל בן הראב"ד, ממה שקיבל מאליהו הנביא ע"ה, שכותב שראוי להדר בשמן זית זך ככל האפשר, וכן מפורסם בשם רבינו הגרי"ש אלישיב זצ"ל, וכנודע

.והנה משמעות דבריהם שזה הידור בגוף המצוה, בצורך להידמות להדלקת נרות המקדש, ומשא"כ שמן שתלו בסוכה לנוי סוכה, שהוא הידור צדדי יותר. כנלענ"ד

 

בברכת ידיד

שמואל ברוך גנוט