Shabbat

השומרים של ר' איצלה

הרה"ג ר' איצלה בלאזר זצ"ל עלה לארץ, הגיע ליפו, עשו לו במה וביקשו ממנו לומר דברי תורה. עלה ר' איצלה בלאזר על הבמה ואמר: "ה' ברא ללשון שתי חומות, חומה של בשר - שפתיים, וחומה של אבן - שיניים, כדי שיקח לאדם זמן להפעיל את מנגנון הדיבור וישקול את הדיבור לפני שמוציאו מפיו".
"אני", אומר ר' איצלה, "כבר זקן בן 90, השינויים נשרו, חסר לי שומר, יש לי רק חומה אחת - השפתיים, אין לי מספיק שומרים ללשון, אני לא יכול לדבר".
זאת היתה כל ההרצאה, מלאה מסר של שמירת הלשון.
וכפי שפתחנו - בפסוק בתהילים "האמנם אלם צדק תדברון": דבר שאסור, תחשוב שאתה חלילה אילם, אתה לא יכול לדבר. רוצה לדבר? תשבח את ה' "צדק תדברון".

עולה אדם לאוטובוס - בוכה ובוכה. הוא אומר לנהג שהוא צריך להגיע למקום מסוים ואין לו כסף לנסיעות. הנהג מרחם עליו ונותן לו לעלות בחינם, ולאחר כמה תחנות רואה הנהג את אותו אדם שוב בוכה.
"למה אתה בוכה"?
עונה לו אותו אדם: "אני רואה שכולם עולים לאוטובוס, משלמים כסף ומקבלים עודף. אני.... לא קיבלתי - עודף...."
זוהי האומנות: אתה רוצה לדבר - תשבח את ה'. אל תבוא בתלונות למה אין... ואין... וחסר... קודם תודה לה' על כל השפע והברכה שה' נתן לך.

הרב ריבקוב היה ידוע ומפורסם בענווה מיוחדת. ישב יהודי באחת השמחות ליד הרב ריבקוב. ביקש אותו יהודי מהרב שיגיד לו דבר תורה.
אמר לו הרב ריבקוב: אני מכיר אדם שהיה מוכן לשלם מליונים כדי לשבת לידי, ולראות אותו". התפלה היהודי על תשובתו המוזרה של הרב ריבקוב, המפורסם בענווה מיוחדת. וממשיך הרב ריבקוב, "כן, אותו אדם הוא השכן שלי, העיניים שלו לא מתפקדות ולא יכול לראות. הרי הוא היה מוכן לשלם מיליונים כדי שיוכל לשבת לידי ולראות אותו".

תשקול שנית בטרם תתרתח
תדע להקשיב לפני שתתווכח
תזכור שהסבלנות עוזרת לנצח
תוותר ותהיה זה שסולח
תלמד לתת כמו שאתה לוקח
תשתדל גם את האחרים לשבח
תתמיד בזה ותהיה תמיד שמח


לקירוב הגאולה בלימוד ההלכה לקו השלון המעורר הרשמי
וכל יום צינתוק לתזכורת תקבלי. חייגי: 072-3372212

לע"נ ר' אהרן חיים ז"ל ב"ר אליהו ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.
לע"נ ר' שמעון יהושע ז"ל בן ר' אליעזר ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.
לע"נ מרת מירל ע"ה בת מרדכי ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.