הַשֵּׁם יִלָּחֵם לָכֶם!!!

הַשֵּׁם יִלָּחֵם לָכֶם!!!

נקודה למחשבה

הרב הגאון רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א

לפני כתשע שנים לימדתי בישיבת 'אור האמת', שעמדה תחת נשיאותו של הצדיק הג"ר אליעזר בן דוד זצוק"ל, שהיה צדיק נשגב ועובד ה' מאין כמותו, זכה לגור למעלה משנה בביתו של מרן רבינו החזו"א זיע"א ולמד וסיים את כל הש"ס מידי שנה, כשהוא עומד בראשות מוסדות תורה מפוארים ודואג לביסוסם. באותם ימים זכיתי  לשמוע ממנו הרבה דברי חכמה ומוסר נוקבים חדרי בטן, (כי הרב בן  דוד לא עשה שום 'הנחות', לא לעצמו ולא לאחרים). וכך סיפר הגר"א בן דוד זצ"ל: "הנגיד ר' יוסף (ג'ו) טננבוים ז"ל מטורונטו חילק את מרבית רכושו לצדקה. באותה תקופה סידר לי הרב אלכסנדר לינצ'נר זצ"ל פגישה אצלו. התעניינתי אצל הרב לינצ'נר כמה לבקש, ואמר לי 'תבקש 250 אלף דולר, והוא יתן לך אולי 100 אלף דולר'.

פעלנו אז למען הקמת וביסוס בי"ס יהודי בטורונטו, ובעצת ר' משה רייכמן הקמתי ועד של עסקנים צעירים שיסייע באסיפת כספים. ר' משה רייכמן סיפר לי שאביו של אחד מחברי הועד הינו ידיד אישי של ג'ו טננבוים, ולפיכך כדאי שאקח את הבן כמלווה לפגישה, וכך עשיתי.

בשעה היעודה המתנו שנינו במשרדו של טננבוים, אך הוא בושש מלהגיע. כעבור שעה של המתנה עזבנו, והשארתי הודעה במעונו שאני נמצא במשרדים של רייכמן.

נפרדתי מהמלווה ומיד כאשר הגעתי למשרד של רייכמן, הודיעו לי שטננבוים התקשר שהוא מחכה לי. אבל עם מי אלך?! נזקקתי למתורגמן. במשרד של רייכמן עבד פקיד שקט וביישן. ביקשתי ממנו ללוות אותי, אך הוא הודיע לי חד משמעית: 'אני לא מדבר!'. הסברתי לו שהוא בסך הכל צריך לתרגם את מה שאני אומר והוא הסכים.

לא ידעתי מה לעשות. מצד אחד לא רציתי להפסיד את הפגישה, ומצד שני אין לי מתורגמן ראוי לשמו. הרמתי את עיני לשמים ואמרתי: "ריבונו של עולם! אני בוטח רק בך! אין לי מתורגמן. אין לי את איש הקשר שמכיר את טננבוים. אין לי שום סיכוי בדרך הטבע. אין לי להישען אלא עליך". וכך נכנסתי לפגישה, בלי שום סיכוי בדרך הטבע, רק עם הריבונו של עולם.

כבר בתחילת הפגישה עם ר' יוסף טננבוים הבחנתי שהבחור לא מתרגם את הדברים כראוי. הוא היה כל כך ביישן, שאפילו התקשה לחזור על הדברים שאמרתי.

באמצע הפגישה צלצל הטלפון ומבעד לאפרכסת נשמעו צעקות. הסתבר שזה היה אותו חבר קרוב של טננבוים שהבן שלו נלווה אלי בניסיון הראשון לפגוש אותו. האבא צעק: "הבן שלי חיכה בשבילך שעה- אתה לא מתבייש?!" הרגשתי נבוך שהוא צעק עליו גם בגללי, באותו רגע חשבתי לעצמי לקום ולעזוב את המקום מרוב בושה...

ואז פנה אלי ר' יוסף טננבוים ושאל: 'אם אתן לך חצי מליון דולר תהיה מרוצה?'....

נו, האם היתה לי דרך לגלגל את העניינים טוב יותר, ממה שהקב"ה בעצמו גילגל?!"....

הגר"א בן דוד זצ"ל סיים את סיפורו ואמר  לנו: "ומה למדנו מכאן? הכנתי דרשה, הכנתי נאומים, תיאמתי עמדות עם הנדיב, ומה אמר לי הנדיב? תבקש מאתיים וחמישים אלף, כי אולי יצא מזה מאה אלף. ואז הגיע בחור מתרגם ביישן, שבקושי הסביר מה רצינו, ואז, כשהבנתי שאף אחד לא יכול לעזור לי, רק הבורא עולם – קיבלתי חצי מיליון דולר בלי לבקש".

&&&

"הֲדָא הוּא דִּכְתִיב: 'קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים'… לְפִי שֶׁיִּשְׂרָאֵל אוֹמְרִים: רִבּוֹן הָעוֹלָם, הַנְּשִׂיאִים חוֹטְאִים וּמְבִיאִים קָרְבָּן וּמִתְכַּפֵּר לָהֶם, מָשִׁיחַ חוֹטֵא וּמֵבִיא קָרְבָּן וּמִתְכַּפֵּר לוֹ, אָנוּ אֵין לָנוּ קָרְבָּן. אָמַר לָהֶם : 'וְאִם כָּל עֲדַת יִשְׂרָאֵל יִשְׁגוּ וגו". אָמְרוּ לוֹ עֲנִיִּים אָנוּ וְאֵין לָנוּ לְהָבִיא קָרְבָּנוֹת. אָמַר לָהֶם, דְּבָרִים אֲנִי מְבַקֵּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: 'קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה", וַאֲנִי מוֹחֵל עַל כָּל עֲוֹנוֹתֵיכֶם. וְאֵין דְּבָרִים אֶלָּא דִּבְרֵי תוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: 'אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר משֶׁה'.

אָמְרוּ לוֹ, אֵין אָנוּ יוֹדְעִין, אָמַר לָהֶם בְּכוּ וְהִתְפַּלְּלוּ לְפָנַי וַאֲנִי מְקַבֵּל, אֲבוֹתֵיכֶם כְּשֶׁנִּשְׁתַּעְבְּדוּ בְּמִצְרַיִם לֹא בִּתְפִלָּה פָּדִיתִי אוֹתָם, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ'. בִּימֵי יְהוֹשֻׁעַ לֹא בִּתְפִלָּה עָשִׂיתִי לָהֶם נִסִּים, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיִּקְרַע יְהוֹשֻׁעַ שִׂמְלֹתָיו'… בִּימֵי הַשּׁוֹפְטִים בִּבְכִיָּה שָׁמַעְתִּי צַעֲקָתָם, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיְהִי כִּי זָעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה". בִּימֵי שְׁמוּאֵל לֹא בִּתְפִלָּה שָׁמַעְתִּי לָהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיִּזְעַק שְׁמוּאֵל אֶל ה' בְּעַד יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲנֵהוּ ה'"… [מדרש].

הקב"ה מביא לישראל דוגמאות שנענה לתפילתם של הדורות הקודמים, כמו לתפילתו של שמואל. וקשה: הרי כח תפילתו של שמואל היה עצום ונשגב, כמבואר במדרש רבה (שמות טז ד) "משֶׁה הָיָה נִכְנַס וּבָא אֵצֶל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִשְׁמֹעַ הַדִּבּוּר, וְאֵצֶל שְׁמוּאֵל הָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּא, שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיָּבֹא ה' וַיִּתְיַצֵּב'", אם כן, מה הראיה מכך שנתקבלה תפילתו של שמואל, הרי עם ישראל אינם יכולים להגיע לדרגתו בתפילתם?

אלא, יסוד גדול בכח התפילה למד מכאן הגאון רבי חיים קמיל זצוק"ל: התפילה אינה נמדדת לפי מעלת המתפלל, אלא כפי כח ההכנעה שמכניע עצמו בתפילתו. מתוך שמבין שאין לו על מי להישען אלא על אביו שבשמים, ומשום כך הוא נכנע יותר לקונו, גדלה מעלת תפילתו לפני הקב"ה. אין מגבלה העומדת בפני תפילה הבאה מתוך הכנעת הלב.

"תֵּדַע לְךָ שֶׁהֲרֵי משֶׁה רַבָּן שֶׁל כָּל הַנְּבִיאִים, כָּתוּב בּוֹ מַה שֶּׁכָּתוּב בְּעָנִי, בְּמשֶׁה כְּתִיב: 'תְּפִלָּה לְמשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹקִים', וּבְעָנִי כְתִיב: 'תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ'. זוֹ תְּפִלָּה וְזוֹ תְּפִלָּה, לְהוֹדִיעֲךָ שֶׁהַכֹּל שָׁוִין בַּתְּפִלָּה לִפְנֵי הַמָּקוֹם". (שמות רבה כא ד). ויתרה מזאת, חז"ל הרבו להשביח את מעלת תפילת העני, משום שהיא באה מתוך שברון לב, והרי 'קרוב ה' לנשברי לב'.

משקל התפילה, הסביר הגר"ח קמיל זצוק"ל, נמדד כפי החשיבות שמייחס המתפלל לתפילתו. הקב"ה אומר לכלל ישראל: "בכו והתפללו לפני כשם שהתפלל שמואל הנביא", תייחסו משקל וחשיבות לתפילה כפי שהדורות הקודמים התייחסו לתפילה, ובכך תיענו.

&&&

כשמתבוננים במה שקורה כאן בדרך הטבע, אין לנו שום פתרון. אם בתחילה סבר מי שסבר שמיד לאחר הטבח הנורא בשמחת תורה ועם היציאה למלחמת חורמה בחמאס, יוכרע ארגון הטרור ומאות החטופים ישובו ציון ברינה. אך הנה חלפו להם יותר ממאה ימים, 136 יהודים שבויים עדיין אי שם בעזה, ראשי החמאס בריאים ושלמים והתגלה לו קצה קצהו של עיר טרור שלמה, מתחת האדמה, שם מסיעים מחבלים רצחניים מפה לשם. תושבי ישראל התחילו את המלחמה בנחישות וברצון עז להשמיד את החמאס, אך סף הסבלנות הישראלי המפונק, של אלו שחיים מהרגע לרגע בשיטת 'אכול ושתה כי מחר נמות', מתחיל לגלות בקיעים. חלקים גדולים מהשמאל הישראלי, זה שיודע היטב להציף את הכבישים במאות אלפים ולחסום צירים, לא מסוגל להילחם באורך רוח ובנחישות ואט אט נשמעים קולות רמים של כניעה וחזרה לשגרת החיים הכאילו רגועה. בדרך הטבע, עולם כמנהגו ינהג, חלקים גדולים ומשמיעי קול נכאים יציפו את הרחובות וישובו ל'שלום עלי נפשי' הרגיל, שוב ישובו למלחמות היהודים, שוב יחזרו להילחם בעמלי התורה שומרי העולם. העולם נגדנו, אמריקה רוצה הפסקת אש והזרמת סיוע למרצחי עזה, בית המשפט בהאג יכבול את ידי ישראל והדרך להמשך שלטון הטרור קרובה מתמיד.

גם אם המלחמה תימשך, איננו יודעים מה יילד יום. מולנו ניצב אויב מסוכן מצפון, עם מאות אלפי טילים ארוכי טווח, משונע בכסף קטארי ובתמיכת מעצמת הטרור האיראנית, כשגם 'ציר הרשע' במוסקבה ובצפון- קוריאה מרימים ראש פתנים אכזר. הבט ימין וראה ואין לי מכיר, אבד מנוס ממני, אין דורש לנפשי.

וכשהמדבר מצד אחד, ים סוף מצד שני והמצרים מצד שלישי, אנו מרימים עיניים למרום וצועקים: "ריבונו של עולם, רק אתה יכול!! אנא השם, הושיעה נא!!".

באמת באמת אין לנו על מי להישען, רק על הקב"ה. להתפלל כמי שאין לנו כלום משלנו, ולזכות בס"ד לישועות.