movstube.net

אתר השבת

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home

שמן התלוי בסוכה או שמן ראוי לאכילה

שאלה

!שלום וברכה כת"ר שליט"א

:רציתי לשאול

מה עדיף להדליק נר חנוכה בשמן למאור שהיה תלוי בסוכה כקישוט, כיון שהתקדש בזמן שהיה בסוכה, או בשמן זית שנקנה עכשיו הראוי לאכילה?  מצד אחד, ראוי להחמיר להדליק בשמן שראוי לאכול אך לא חייבים,  כמו בבית המקדש אך לא חייבים (פסקי שמועות ק), אבל בצד שני, וכתוב בגמרא "דאיתעביד בהו מצוה חדא זימנא, ליתעביד בהו מצוה אחריתא", ואם נעשתה מצווה בחפץ אחד יש להשתמש בו לעשיית מצווה אחרת, ככל שאפשר. חז"ל למדו כלל זה מן העירוב, שאחרי שהשתמשו בלחם לעירוב ישתמשו בו לשם לחם משנה בשבת (ברכות לט, ב). וכן כאן אחרי שמשתמש בציצית לשם מצווה, יש לעשות בו סימניה לספרי קודש (גם מובא במ"ב כא סק"ח). כמו כן משתמשים בלולב לביעור חמץ, ויש ששמים בשמים באתרוג להריח בו בהבדלה

 

 - שבת שלום וחנוכה שמח

מרדכי ציון

 

תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א

לכאורה עדיף להדליק בשמן זית הראוי לאכילה, משום שזה הידור בעצם המצוה עצמה ובשורשיה, עיין בספרי ויאמר שמואל סימן מב שדנתי בדבר הידור זה, ואחר כל המו"מ שם (וד' הראשונים, שלא משמע מהם ענין הידור זה), הבאתי דברי ר"י סגי נהור ז"ל בן הראב"ד, ממה שקיבל מאליהו הנביא ע"ה, שכותב שראוי להדר בשמן זית זך ככל האפשר, וכן מפורסם בשם רבינו הגרי"ש אלישיב זצ"ל, וכנודע

.והנה משמעות דבריהם שזה הידור בגוף המצוה, בצורך להידמות להדלקת נרות המקדש, ומשא"כ שמן שתלו בסוכה לנוי סוכה, שהוא הידור צדדי יותר. כנלענ"ד

 

בברכת ידיד

שמואל ברוך גנוט

 

 

תפילות

בבקשה להתפלל לרפואת: נתנאל אילן בן שיינא ציפורה, תמר בת אורית לאה, אשר ורפאל בני שמחה, שרה צפורה בת רינה בתוך שאר חולי ישראל. בבקשה להתפלל לזרע בר קיימא בקרוב לנופית הודיה בת רחל ודויד שלמה בן שושנה ולזרע בר קימא בקרוב למירב המזל בת גאולה ונועם בן לאה וחזרה בתשובה לעידן בן שולמית ושי שלומי בן שולמית ולבשורות טובות ישועות ונחמות לכל עם ישראל

לכבוד שבת קודש

לעילוי נשמת

מונה מבקרים באתר שבת נט

מונה צפיות תוכן : 17573563

אתר השבת