חומש בראשית
דברי תורה לפרשת וישלח מאת הרב ש. ב. גנוט שליט"א
- פרטים
- קטגוריה: פרשת וישלח
- פורסם בשישי, 13 דצמבר 2024 11:00
- נכתב על ידי Super User
- כניסות: 158
הרב שמואל ברוך גנוט
קנין כסף בשדה שקנה יעקב בשכם
וַיִּקֶן אֶת חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה (פרק לג, יט).
יש מקשים טובא, דהנה בריש קידושין ילפינן קנין כסף מקנין אברהם בשדה עפרון, ואמרי' דקיחה איקרי קנין, דכתיב השדה אשר קנה אברהם, א"נ שדות בכסף יקנו. ובתוס' שם כ': "והא דלא מייתי קנין שנכתב בתורה מכסף מקנתו (ויקרא כה) משום דבעי לאתויי קנין דשדה וקשה א"כ ה"ל לאתויי השדה אשר קנה אברהם וי"ל דמההיא ליכא למידק דאיכא למימר השדה אשר קנה אברהם בחזקה או בשטר דהא לא כתיב השדה אשר קנה בכסף". ולפי"ז צ"ע מדוע לא הביאו פסוק זה, שיעקב קנה שדה במאה קשיטה.
והנראה עפ"ד התרגום יונתן: "בְּמֵאָה מַרְגַלְיָין", וכ"ה בב"ר (עט, ז) לחלק מהגרסאות. נמצא דקנה השדה בשוה כסף ולא בכסף, (ועי' תוס' קדושין שם ד"ה בפרוטה ובשוה פרוטה שלכמה מקומות נלמד מכלל ופרט), ורצו להוכיח קנין שדה בכסף ולא בשו"כ.
הבושה שהגיעה מאוחר
וַיִּקַּח עֵשָׂו אֶת נָשָׁיו וְאֶת בָּנָיו וְאֶת בְּנֹתָיו וְאֶת כָּל נַפְשׁוֹת בֵּיתוֹ וְאֶת מִקְנֵהוּ וְאֶת כָּל בְּהֶמְתּוֹ וְאֵת כָּל קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיֵּלֶךְ אֶל אֶרֶץ מִפְּנֵי יַעֲקֹב אָחִיו. כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב מִשֶּׁבֶת יַחְדָּו וְלֹא יָכְלָה אֶרֶץ מְגוּרֵיהֶם לָשֵׂאת אֹתָם מִפְּנֵי מִקְנֵיהֶם (לו פסוק ו- ז).
וברש"י כתב בפי' בתרא: "אמר אלך לי מכאן... ומפני הבושה, שמכר בכורתו". והתימה רבתא. מדוע עד כה לא התבייש שמכר את בכורתו ליעקב, ורק כעת נזכר בזה? הלא עשו עצמו הזכיר בזעם וחרון אף את "בכורתי לקח" ויצא למלחמה עימו.
נראה בזה יסוד נכון בחיינו. לעיתים רבות עסוק האדם במלחמה עם אחרים על ענין מסוים. כולו אש להבה, שקוע עד צוואר, בכל נימי נפשו ולבבו, בתוך המריבה, מלא טענות כרימון על העוול הנורא שנעשה לו.
העיסוק במריבה, בניצוח ובטענות לזה שכנגדו, מונעים ממנו להביט אל נכון במה שהוא עושה, בחסרונותיו שלו. כי הוא חדור מטרת כעס, וליבו אינו פנוי להביט לתוככי עצמו.
אבל אז כשהכל נרגע, כשוך המלחמה ובבוא הפיוס בין יעקב לעשו, בטלו רגשות הכעס והזעם כנגד השני, ועשו מצא את עצמו ללא מגננות נפשיים ומעטפת כעס וזעם, ריב ומחלוקת, שהסתירו מפניו את חלקו הרע ומעשהו הנלוז שלו עצמו. רק אז הוא הבין עד כמה עליו להתבייש במכירת הבכורה.