מאמרים

הצוואה שהקריא לנו אבא בעודו בחיים

הצוואה שהקריא לנו אבא בעודו בחיים

"מהי הצוואה הזאת ?מהי המורשת עליה היו מוכנים אלפי יהודים למסור את נפשם? מהו המסר שאני מעביר אליכם בשעה זו?"

טלי סגל, הידברות

 

כשכל ילדיו מסביבו, אבא שלי פנה לכל אחד מאיתנו, ילדיו, באופן אישי, ואמר: "ילדים יקרים שלי, אני מעביר אליכם בחרדת קודש את מה שכתבתי בצוואה שלי, לכולכם באופן אישי.

"אני לא יודע מתי יגיע הרגע שלי ללכת מן העולם, אבל אני רוצה לדעת כשיגיע יומי ואעזוב את העולם, שבע ימים בס"ד, אעזוב אותו מתוך ביטחון גמור שהעברתי אליכם את הצוואה, ושהיא הובנה בשלמותה.

"הצוואה הזאת היא הדבר היקר לי ביותר. זה בדיוק המסר שקיבלתי מאבא שלי, ואותו המסר בדיוק שקיבל אבא שלי מאבא שלו, וכך כל הדורות שקדמו לנו במשך יותר מ-3200 שנה.

"דעו לכם ילדי, שאנחנו נצר לעם נפלא. אנחנו לא תלושים חסרי זהות, יש לנו עבר מפואר ומורשת, יש לנו סבים וסבתות שחרפו נפשם כדי לקיים אותה, וכדי להעביר אותה אלינו בצורה אישית, מאב לבן דור אחר דור, בשרשרת הדורות.

"כל אחד שהעביר אותה באופן אישי ואוהב לילדים שלו, היה חוליה משמעותית בשרשרת הדורות. כולם דאגו שלא יהיה נתק, שתהיה המשכיות, שאותו סיפור יעבור במדויק, ללא שום שינוי. וזאת הבקשה שלהם מאיתנו ושלי מכם, שגם אתם תמשיכו לעשות את תפקידכם ולהעביר את המסר הלאה לדורות הבאים.

"הסבים והסבתות שלנו עברו טלטלות, רדיפות, ייסורים, אבל חיו לשם מטרה ומשמעות והיו מוכנים למסור את נפשם בשביל לקיים את הצוואה שהעבירו להם.

"מהי הצוואה הזאת ?מהי המורשת עליה היו מוכנים אלפי יהודים למסור את נפשם? מהו המסר שאני מעביר אליכם בשעה זו?

"שאנחנו לא חיים כאן סתם. שנתנה לנו קצבה מדויקת של חיים למען משמעות, למען מטרה. שיש לנו תפקיד ושליחות בעולם, ואסור לנו לשכוח מהם. אסור לנו להתבלבל.

"זה המסר של ההגדה, שאנחנו נקרא עכשיו, סביב שולחן ליל הסדר. התמצית של המסר היא: שיש לנו עבר, שיש לנו תפקיד, שיש לנו שליחות. שיש משמעות  לחיים שלנו כיהודים: לחיות עם בורא העולם, להתקרב אליו הכי שנוכל, ולזכות לעשות רצונו".

הוא המשיך ואמר: "בכל שנה אני מקווה לזכות המשיך להעביר לכם את המסר הזה. לא למעול בתפקיד שהורישו לי אבותי, ולזכות להיות חוליה אמיתית בשרשרת. ובבוא היום, כשאגיע לגיל שבו יסתיימו החיים שלי, אוכל לעזוב את העולם הזה מתוך ידיעה ברורה שכל אחד מכם, ילדי, יעביר את המסר, את האוצר הזה, הלאה לילדים שלכם.

שהם יראו אתכם חיים חיים של משמעות, וישמעו את ההגדה מכם בכל שנה ושנה בליל הסדר, ויבינו את המסר שלה".

מילים אלו נכתבו בהשראת המאמר של הרב אהרון לופיאנסקי שליט"א